Розробка уроку зорієнтована на учнів старшої школи, передбачає роботу в групах, так званих бюро "Бюро" і створення учнівських проектів та технологічних карт.
Тема: Технологія дизайну предметів інтер’єру. Вишивка стрічками - сторична та духовна спадщина українського народу.
Мета: освітня - ознайомити учнів із вишивкою як видом декоративно-прикладного мистецтва, інструментами і матеріалами, що необхідні для вишивки стрічками, технікою безпеки при іх користуванні, етапами підготовки до вишивки;
виховна - виховувати в учнів повагу до історії українського народу, його побуту, звичаїв та оберегів;
розвиваюча - розвивати творчі здібності, творчу уяву, інтерес до опанування вишивкою стрічками.
Тип уроку: комбінований.
Об'єкт праці: підготовка інструментів і матеріалів для вишивання.
Наочність: вироби, виконані технікою "вишивка стрічками", книжка - розкладайка "Підготовка до вишивки стрічками", зразки матеріалів та інструментів.
Інструменти та матеріали: канва, п'яльці, стрічки, голки, нитки, наперсток.
Міжпредметні зв’язки: народознавство, історія України.
Профорієнтація: ознайомити учнів з професією вишивальниці.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
А) Привітання;
Б) Перевірка присутніх;
В) Перевірка зовнішнього вигляду учнів;
Г) Перевірка організації робочих місць;
Д) Призначення чергових;
II. Перевірка раніше вивченого матеріалу.
Пропоную учням пограти у гру : « Ромашка « для повторення минулої теми уроку . Кожний по черзі вибирає колір пелюсточки та відповідає на запитання .
Запитання :
1 . Які види декоративно-прикладного мистецтва ви знаєте ?(Вишивка, в’язання спицями та гачком, аплікація, виготовлення виробів з бісеру ).
2 . Назвіть інструменти та матеріали потрібні для ручного вишивання ?
3 . Які види вишивки вам відомі ?
4 .Які види швів ви знаєте, які використовуються у ручному вишиванні?
5 . Які вироби оздоблюють вишивкою ?
Актуалізація опорних знань .
Вишивання стрічкою прийшло до нас ще з епохи рококо. Король Людовік xv полюбляв вишивати і дарувати свої вироби знайомим. В моду увійшли легкі сукні прикрашені стрічками та мілкими трояндами. За допомогою голки і стрічки створювались справжні шедеври Сьогодні вони красуються в музеях всього світу .В останні 20 років почало відроджуватись мистецтво вишивки стрічками .Адже вишивати цікаво і не потребує складних пристосувань та великих витрат.
Мотивація пізнавальної діяльності.
В кінці XVII ,початок XVIII ст.. в часи бароко в Франції одежу почали прикрашати великими деталями ,квітами. Техніка вишивання стрічкою відноситься до рідкісних. Цією технологією прикрашали весь виріб або чередували його з вишивкою нитками . Рекомендується використовувати тканину з полотняним переплетенням так як через неї потрібно буде протягувати голки з стрічкою. Це потребувало нового підходу до вишивання-рельєфна вишивка.
II. Повідомлення нового матеріалу.
Вступне слово вчителя:
Ще з давніх - давен стрічка вважалася незмінним атрибутом життя кожної Української дівчини.
На Поліссі (західні області України) існує легенда, що була у вельможного пана наймичка: дівчина Катруся, яка славилась на весь край вмінням вишивати. Якось одного зимового ранку, сумуючи за літом, утворила із червоної стрічки квітку, яка була дуже схожа на троянду. Так дівчина зрозуміла, що стрічка може бути не лише її оберегом. Катруся почала вишивати на тканині з великими отворами квіти. Та стрічки в неї було лише дві і тоді вона попросила у панночки ще стрічок, а та, побачивши яку красу зробила Катеринка, забрала у неї ці дві квітки і пришила до своєї сукні. Незадовго вона вийшла заміж і виїхала закордон.
Відмінили кріпосне право і Катруся стала майстринею -вишивальницею, але панночка подарувала її ідею тамтешнім майстрам. І вишивка стрічками стала вважатись Польською технікою декоративно - прикладного мистецтва.
Та у старих хатах поліських жителів можна і зараз зустріти картинки, вишиті стрічками, мішечки з ароматним зіллям, які освячують жінки у церкві і вішають по кутам, щоб ніяка нечиста сила не зайшла у дім.
Як ви вважаєте, чи можна вважати вишивку стрічками українським народним декоративно — прикладним мистецтвом?
Щоб створити власними руками таку красу за допомогою стрічки, необхідно, щоб в вашому арсеналі були і звичайні вишивальні голки і нитки, бажано бавовняні або муліне і різного кольору, бо ними ми будемо закріплювати стрічку, щоб вона добре трималась на тканині.
А тканин чимало. Вчитель демонструє учням види тканин, що використовують для вишивки стрічками. Переважно використовують тканини з полотняним переплетенням, канву.
Ми не зможемо обійтись без ще одного мешканця королівства вчитель перегортає сторінку, де зображено п'яльці. Дівчатка, як ви вважаєте, чому ми не можемо без них обійтись?
Адже тканина буде зсовуватись і малюнок буде спотворюватись.
Наступним етапом нашого уроку є екскурсія до майстерні, але перед цим нам треба дещо пригадати.
III. Закріплення вивченого матеріалу.
-Чим же вишивали в часи рококо?
Стрічкою.
-А які бувають стрічки?
-Які інструменти і матеріали використовуються для вишивки стрічками?
IV. Практична робота
а) вступний інструктаж
Давайте повторимо правила безпечної робити з голкою, ножицями і санітарно - гігієнічні вимоги до організації роботи під час вишивання.
Учні по черзі називають їх.
Беремо п'яльці, і тканину і заправляємо тканину в п'яльці так, щоб вона була туго натягнута.
Зверніть увагу, що необхідно зробити з п'яльцями, щоб на тканині після закінчення вишивки не залишилось слідів затисків.
Аналогічно вчитель демонструє учням з чого починати вишивку, як закріпляти стрічку і паралельно показує це в натуральному виді.
- Відчуйте себе у ролі майстринь - вишивальниць. Так як і звичайною спробуйте виконати голкою зі стрічкою звичайні шви (вперед голкою, тамбурний, тощо.).
б) поточний інструктаж
Учні приступають до роботи. Вчитель пояснює учням, що вишивальниці в майстерні працюють, співаючи. Тому доцільно буде запропонувати учням неголосно співати народні пісн.
Під час виконання учнями практичних завдань вчитель здійснює, за нагоди, індивідуальний, фронтальний та груповий інструктаж.
в) заключний інструктаж
Вчитель перевіряє виконання учнями практичних завдань, вказує на допущені помилки та способи їх усунення.
V. Підведення підсумків уроку.
Рефлексія
- Чи сподобалась вам наш урок?
- Чи хочете Ви оволодіти технікою вишивання стрічкою?
VI. Прибирання робочих місць.
VII. Домашнє завдання.