Методична розробка уроку з теми "Амінокислоти". Хімія. 10 клас.
Урок розроблено згідно концепції компетентнісного та особистісно-орієнтованого підходів в освітньому процесі. Сценарій уроку сконструйовано таким чином, що окрім набуття учнями ключових предметних компетентностей, створюються умови для розвитку навичок критичного мислення, звички самостійної освітньої діяльності, свідомого навчання, застосування знань в різних галузях життя, прагнення дотримуватись принципів здорового способу життя.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ВІДОКРЕМЛЕНИЙ СТРУКТУРНИЙ ПІДРОЗДІЛ
«ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ БІЗНЕСУ ТА ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
ЗАПОРІЗЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ»
«ЗАТВЕРДЖУЮ»
Заступник директора з НВР
____________ Л. Г. Шелест
«___» ________ 20 року
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
тип заняття: комбінований
навчальна дисципліна: Хімія
спеціальність: 181 Харчові технології,
017 Облік і оподаткування,
076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність
075 Маркетинг
тема: Амінокислоти
Розробник Клокова О.С.
спеціаліст вищої категорії,
викладач-методист
Розглянуто на засіданні циклової комісії «Загальноосвітніх дисциплін»
Протокол від « 16 » 02 2023 року № 6
Голова циклової комісії ________ О.С. Клокова
2022 – 2023 навчальний рік
Тема: Амінокислоти
Мета:
Освітня:
знаннєвий компонент: набути знання про склад і будову амінокислот, їхні фізичні, хімічні властивості, способи добування, біологічну роль та застосування;
діяльнісний компонент: формувати уміння складати структурні формули амінокислот, складати назви за різною номенклатурою, прогнозувати хімічні властивості, виходячи з особливості будови молекул (наявності характеристичних груп), складати рівняння реакцій, які описують хімічні властивості амінокислот;
ціннісний компонент: усвідомлювати причинно-наслідкові зв’язки між будовою та властивостями речовин, оцінювати значення та можливості застосування амінокислот в різних сферах життєдіяльності.
Розвиваюча:
створювати умови для забезпечення розвитку особистісних якостей, розвивати навички критичного та логічного мислення, комунікативні якості, уміння робити висновки та узагальнювати.
Виховна:
формувати звички самостійної освітньої діяльності, потреби постійно навчатись, виховувати почуття прагнення до впровадження принципів раціонального харчування зокрема, та здорового способу життя загалом.
Тип заняття: комбінований
Місце заняття в робочій програмі: Тема 4 «Нітрогеновмісні сполуки», заняття №20.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: проблемний (спонукаючий) діалог, опис, евристична бесіда;
б) наочний: демонстрація презентації, робота з інтерактивним додатком «Jamboard»;
в) практичний: конструювання формул та визначень, складання рівнянь реакцій, усвідомлення значення та способів застосування знань в різних сферах життя.
2. Репродуктивний.
3. Проблемно-пошуковий: постановка проблемних питань і завдань, мозковий штурм.
Міжпредметні зв’язки: біологія, математика (аналіз, просторова уява), іноземна мова (походження назв), українська мова (розвиток мовлення, термінологія, номенклатура).
Матеріали та обладнання: пристрій обробки інформації, презентація в програмі PowerPoint, застосунки Zoom, Google Classroom, Jamboard .
Хід заняття
І Організаційний етап
ІІ Актуалізація опорних знань
Ми з вами знаходимось на етапі вивчення нітрогеновмісних сполук. Серед них є такі класи, як Аміни, Амінокислоти, Білки. Саме в такій послідовності ми їх вивчатимемо.Темою минулого заняття були «Аміни» і ці знання нам знадобляться, як базові, у вивченні нового класу сполук. Отже, згадаємо головне (завдання, заготовані у застосунку Jamboard).
(3-метилгексан-3-амін)
СН3NH2 + HCl →
ІІІ Повідомлення теми заняття, цілевстановлення, мотивація освітньої діяльності
Тема сьогоднішнього заняття «Амінокислоти». Це поняття не є для вас новим. Згадайте, що вам відомо про ці речовини з курсу біології та зі свого життєвого досвіду.
Отже, є багато цікавого, що можна дізнатись про ці сполуки. В результаті опанування теми «Амінокислоти»в рамках хімічної науки, ви роширете межі своїх знань та навичок, а отже станете обізнанішими, матимете повнішу картину світу і будете діяти в житті більш вмотивовано та раціонально.
Тема: Амінокислоти
План:
Очікувані результати
Знати: склад, будову, властивості, роль амінокислот.
Вміти: писати формули, давати назви, передбачати властивості в залежності від хімічної будови амінокислот, складати рівняння реакцій, що описують хімічні властивості та способи одержання амінокислот.
ІV Сприйняття на усвідомлення нового матеріалу
Загальна характеристика та хімічна будова амінокислот.
Почнемо з того, що сформулюємо поняття «Амінокислоти». Ви можете його самостійно згенерувати. Проаналізуйте саме слово. Воно складається з з двох частин. (спонукальний діалог, самостійне здобуття знань)
Саме так і є насправді. Амінокислоти – біфункціональні сполуки, тобто в складі молекул містять два різновиди функціональних груп. Отже, враховуючи те, що всі сполуки, які ми досі вивчали, є похідними вуглеводнів, спробуйте дати визначення амінокислот.
Амінокислоти – похідні вуглеводнів, в молекулах яких містяться аміногрупи та карбоксильні групи.
Загальна формула:
Будова молекул амінокислот
На відміну від карбонових та неорганічних кислот амінокислоти складаються не з молекул, а особливих йонів, які називаються біполярними. Такий йон утворються в розчині внаслідок відщеплення катіону Н+ від карбоксильної групи і приєднання його до аміногрупи. Таким чином на атомі Оксигену виникає негативний заряд, а на атомі Нітрогену – позитивний.
Номенклатура
Систематичні назви амінокислот складають, додаючи до назв відповідних карбонових кислот префікс –аміно. Положення аміногрупи указують в назві цифрою (нумерація починається з Карбону карбоксильної групи).
Наприклад,
Інші назви амінокислот, якими користуються в різних галузях (харчовій, медичній тощо) складають, указуючи положення аміногрупи не цифрами, а грецькими літерами, починаючи нумерацію від атому Карбону, найближчого до карбоксильної групи:
Слід звернути увагу, що на теперешній час відомо більше 100 різновидів амінокислот, але до складу білків входять лише α-амінокислоти, яких є 20 видів (8 з них відносять до категорії незамінних).
Для α-амінокислот, з яких утворюються білки, найчастіше використовують тривіальну номенклатуру. Крім того, ці сполуки позначають символами, які складаються з трьох перших літер української або англійської назви амінокислоти (згадайте, що з такими назвами ви знайомились на біології, коли вивчали біосинтез білків, наприклад, або могли бачити такі назви на етикетках продуктів або ліків).
Фізичні властивості
Амінокислоти – кристалічні речовини, добре розчинні у воді. Деякі мають солодкий або гіркий смак. Якщо амінокислота має однакову кількість карбоксильних та аміногруп, індикатори показують нейтральне середовище.
Хімічні властивості
Переходимо до вивчення хімічних властивостей амінокислот. Ми вже знаємо сутність теорії хімічної будови речовин і неодноразово переконувались, що властивості сполук залежать не тільки від їхнього складу, а й від хімічної будови. Згадайте знову, які функціональні групи містяться в складі молекул амінокислот? (спонукальний діалог, самостійне здобуття знань)
Амфотерність зумовлена наявністю кислотних карбоксильних та основних аміногруп.
Оскільки в складі молекул амінокислот присутня карбоксильна група, то подібно до карбонових кислот, вони здатні взаємодіяти зі спиртами з утворенням естерів. Такий клас сполук ми також вивчали окремо.
Продовжуємо розмірковувати: якщо до складу молекул амінокислот входять і основні і кислотні групи атомів, спробуйте припустити, який ще варіант взаємодії може бути, крім взаємодії з іншими кислотами та основами? (взаємодія між собою)
Група атомів називається пептидною (пептиднй зв’язок).
Взаємодія з Купрум (ІІ) гідроксидом Сu(OH)2
Способи добування амінокилот
Тепер з’ясуємо способи добування амінокислот. Наприклад, це необхідне для виробництва лікарських препаратів, харчових добавок, тощо. Зробіть припущення, як можна добути амінокислоти у вигляді тих самих кристалічних порошкоподібних речовин?
гідроліз білку
Оцтова кислота → хлороцтова кислота → амінооцтова кислота
СН3–СООН + Сl2 → Cl–СН2-СООН
Cl–СН2–СООН + NH3 → NH2–СН2–СООН + НCl
V Закріплення
Важливо, щоб отримані знання закріпились у пам’яті і ними можна було скористуватись. Спробуйте самостійо виконати завдання.
Завдання в застосунку Jamboard:
|
аміногрупа |
|
карбоксильна група |
|
пептидний зв’язок |
АК+НCl або+NaOH → сіль |
амфотерність |
3-аміно-2,3-диметилбутанова кислота
2-аміно-3-етил-2-метилпентанова кислота
Застосування амінокислот
Ось ви вже набули певних знань про амінокилоти, як про хімчіні речовини. Тепер цікаво зрозуміти, в яких сферах життя їх можна застосувати, яке значення мають ці речовини.
Демонстрація схеми, обговорення:
Амінокислоти використовують в медицині при захворюваннях крові, внутрішніх органів, нервової системи, порушеннях обміну речовин, вони знешкоджують токсичні речовини в організмі. Також амінокислоти використовують у тваринницькій галузі в якості кормів, у виробництві полімерних матеріалів, зокрема таких волокон, як капрон.
VІ Рефлексія
Давайте повернемось до мети яку ми ставили на початку заняття (слайд). Ось так і досягається будь-яка ціль в житті, крок за кроком – і все стає можливе. А тепер самі для себе проаналізуйте та оцініть результати своєї праці, свої враження та відчуття.
В застосунку Jamboard наведено кілька стікерів поділених на дві групи, що відображають позитивний та негативний характер сприйняття. Запропоновано обрати ті, що довподоби, або додати свої, які відображають почуття та враження від процесу набуття знань на даному занятті. (хімію можна зрозуміти, я – супермозок, не так вже і складно, це доступно, у мене виходить, це було важко, мені воно не треба, не виходить зрозуміти, це перевантажує…)
Оцінка активності та роботи студентів на занятті.
VІІ Домашнє завдання: вивчіть зміст теми за доданми до Класруму матеріалами, а також за підручником § 28 (Попель П.П. Хімія 10клас), виконайте письмові завдання:
етен → етанол → етанова кислота → хлороцтова кислота → → амінооцтова кислота → метиловий естер амінооцтової кислоти → аміноетанова кислота → дипептид Глі-Ала