Українська мова
4 клас
Тема: Рід іменників.
Мета: активізувати знання учнів про рід іменників (чоловічий, жіночий, середній); вчити усвідомлено розрізняти рід іменників; закріплювати вміння будувати повні відповіді, збагачувати словниковий запас; розвивати увагу, пам'ять, мову, мислення, швидкість у роботі та вміння працювати в парах, групах; виховувати бажання вчитися, любов та цікавість до рідної мови.
Обладнання: таблиця «Рід іменників», український віночок, квіти, картки з словами, таблиця для каліграфічної хвилинки, індивідуальні картки.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І Організація класу
- Доброго дня!
Говорю усім вам я!
Поверніться до гостей. Привітайтеся. Подаруйте їм та собі хороший настрій і посмішку.
Сьогоднішній урок – це чергова подорож до глибинних і неосяжних таємниць нашої милозвучної, чарівної української мови. В цій подорожі в пригоді нам стануть:
- ваші попередні знання;
- вміння слухати і чути;
- каліграфічні вміння;
- знання вчителя;
- вміння висловлювати свої думки;
- уміння працювати у парах, групах та самостійно.
ІІ Актуалізація опорних знань
- Сьогодні ми проведемо урок у вигляді гри на кращого знавця української мови. Хто буде працювати активно, давати правильні відповіді, швидко виконуватиме завдання отримає квіти українського віночка. Потім з них ви складете свій віночок на парті. У кого у вінку буде найбільше квітів, той і переможе у нашій грі.
1. Каліграфічна хвилинка
( робота з таблицею)
2. Повторення вивченого матеріалу
- На минулому уроці ми повторювали іменники – антоніми, іменники – синоніми та іменники, які багатозначні.
а) Гра «Стверджувати – заперечувати»
- Я буду стверджувати, а ви мені – заперечувати.
Цукор, верх, холод, важкість, смуток, слабкість.
- Як називаються такі слова? Що таке антоніми?
б) Дібрати синоніми
І варіант – хата;
ІІ варіант – хоробрість.
( один учень отримує завдання на карточці )
Підібрати іменник – синонім
Восени падає листя - … . (листопад)
Сильний дощ - … . (злива)
Дрібний осінній дощ - … . ( мжичка )
в) – Наведіть приклади іменників, які мають кілька значень.
( діти отримують квіти за правильні відповіді )
ІІІ Вивчення нового матеріалу
1. Робота в парах
Діти отримують картки із завданням
Виконайте за зразком:
Слон – слониха – слоненя .
Кіт – лис -
Лев - вовк -
Кріль – гусак –
2. Пояснення нового матеріалу
- Назвіть іменники, які називають осіб чоловічої статі? Жіночої? Які називають дітей?
- Який висновок можемо зробити?
- Які слова нам допомагають визначити рід іменників?
3. Робота за таблицею
4. Первинне закріплення
Виконання вправи 105 біля дошки.
5. Фізхвилинка
ІV Закріплення вивченого
1. Робота в групах
Кожна група отримує завдання на картках.
З поданих слів: калина, тополя, мак, сирота, козак, голуб, гніздо, сіно, чорнобривець, серце, плакса, замазура, бідолаха, айстра, ріка, кольє, урок, намисто, ненажера, роззява, вбрання, небо, трава
І група – вибрати іменники чоловічого роду;
ІІ група – вибрати іменники жіночого роду;
ІІІ група – вибрати іменники середнього роду;
ІV група – вибрати іменники, які можуть стосуватися і чоловічого, і жіночого, і середнього родів.
2. Робота з підручником
Вправа 106. Коментоване письмо.
- З поданими словами складіть речення.
( Сильніші учні складають розповідь. )
3. Гра «Блискавка»
- Я буду показувати іменник, ваше завдання – швидко визначити його рід. Відповідати потрібно швидко, без затримки.
Ніч, поле, паляниця, квітка, човен, птах, дощ, веселка, замазура.
V Підсумок уроку
1. Гра «П’ять речень»
- Я навчився ….
- Я дізналась ….
- Я пригадав ….
- Мені сподобалося на уроці….
- Мене зацікавило ….
2. Оцінювання
Складання віночків. Визначення переможців.
Д/з вправа 107