Тема. Дієслова майбутнього часу. Змінювання дієслів майбутнього часу за особами і числами.
Мета: навчити розпізнавати дієслова майбутнього часу у тексті,
відмінювати дієслова за особами та числами;
розвивати вміння аналізувати мовні явища, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати патріотичні почуття.
Обладнання: картки індивідуального опитування, презентація.
План
Хід уроку
I. Організаційний момент.
- Добрий день! (Добрий день!)
- Сідайте будь ласка!
- Чи готові до уроку української мови?
Перевірте в себе на партах чи є в кожного з вас підручник з української мови, зошит та ручка.
- Працюймо наполегливо, швидко, старанно, щоб жодна хвилинка не втратилась марно.
II. Перевірка домашнього завдання
Перш ніж почати нашу плідну роботу перевіримо домашнє завдання.
Додаткові питання:
ІІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання.
Картка 1
Спиши. Підкресли дієслова теперішнього часу. Визнач їх число й особу.
Сонце заходить, гори чорніють.
Пташечка тихне, поле німіє.
Веселиться земля, зеленіють поля,
Розвеселились гаї і діброви.
Соловейко в гаю тьохка пісню дзвінку.
Все збудилось од сну. Зустрічає весну...
Картка 2
Від неозначеної форми утвори дієслова теперішнього часу 2-ї особи однини і множини.
Сидіти —
Клеїти —
Прати —
Різати —
Картка 3
Від неозначеної форми утвори дієслова теперішнього часу 3-ї особи однини і множини.
Писати —
Лежати —
Бачити —
Нести —
III. Оголошення теми й мети уроку.
Сьогодні на уроці ми навчимося розпізнавати дієслова майбутнього часу та змінювати їх за особами і числами, вчитися визначати особу і число дієслів майбутнього часу.
IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
Наступним нашим завданням буде виконання вправи 110 на сторінці 59 .
— Як утворюється складна форма дієслів майбутнього часу? (Допоміжне дієслово бути в майбутньому часі + неозначена форма дієслова.)
1. Робота із таблицею із вправи 111
— Роздивіться таблицю змінювання дієслів у вправі 111 і дайте відповіді на питання. (презентація.)
Повторіть запитання майбутнього часу.
Як змінюються дієслова майбутнього часу?
Зверніть увагу на особові займенники, питання й особові форми дієслів майбутнього часу.
Які закінчення мають дієслова майбутнього часу. Чи відрізняються вони від закінчень дієслів теперішнього часу?
Виразно і чітко вимовляйте закінчення дієслів.
Свої висновки і спостереження порівняйте з правилами с. 60, 61, зробіть висновки.
Фізкультхвилинка.
Тепер всі дружно встали
будемо робити вправи
Руки-вгору, руки-вниз
І легесенько прогнись
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились
Раз присіли, другий встали
Всі за парти посідали
Вчитись знову почали.
V. Закріплення та систематизація знань
Трохи відпочили, взялись знову до роботи , подивіться на вправу 112.
- Зачитай будь ласка перший стовпчик?
- Знайди дієслова і визнач їх час?
- Порівняй особові закінчення майбутнього і теперішнього часу, зроби висновок.
- Другий стовпчик зачитає…
- Визнач будь ласка час дієслів другого стовпчика?
- Порівняй особові закінчення майбутнього і теперішнього часу, зроби висновок.
Молодці, справились з цим завданням.
Подивіться будь ласка на наступну вправу під номером 113.
- Записувати дієслова до дошки піде… (визиваю на кожне слово одного учня)
Хвилинка чистопису (презентація)
Без праці меду не скуштуєш.
— Визначте час і особу дієслова майбутнього часу.
— Як ви це зробили?
Розподільний диктант
— Запишіть дієслова майбутнього часу у три стовпчики:
в перший — дієслова 1-ї особи; в другий — дієслова 2-ї особи; в третій — дієслова 3-ї особи.
Носитиму, носитимуть, носитимеш, готуватиме, готуватиму, готуватимеш, одягатимемо, одягатимеш, одягатиме.
— Підкресліть дієслова у множині.
— Як визначити число й особу дієслів майбутнього часу?
VI. Підсумок уроку
Бесіда
Ось і наш урок підійшов до завершення.
- Усно змініть за числами та особами дієслово грати.
- Що можете розповісти про змінювання дієслів майбутнього часу?
- Як визначити число й особу дієслів майбутнього часу?
VII. Домашнє завдання