Урок 2
Тема : Соціальні ролі і життєві навички в сучасному світі
Мета уроку: формувати розуміння соціальних ролей, які люди виконують упродовж життя, уміння їх виконувати.
Обладнання: підручник «Основи здоров’я» Т.Є. Бойченко.
Терміни: соціальна роль, життєві навички.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу, закріплення та застосування знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Обміркуйте й обговоріть ситуацію. Гліб їхав до школи, затишно влаштувавшись біля віконця автобуса. Зайшла літня жінка, постояла біля Гліба і запитала, чи може він поступитися їй місцем. «І чого я повинен вставати?» — подумав Гліб, зітхнув і встав. У дверях школи черговий запитав, чи є у Гліба змінне взуття. «От причепилися!» — подумав хлопець. У класі його друг Рома запитав, чи приніс Гліб узяту напередодні книгу. Гліб про неї забув, і друзі посварилися. У чому полягає проблема Гліба? Чого очікували від нього оточуючі?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Все наше життя — це гра. Яку роль у ній граємо ми? Навіщо людям маски у сучасному світі?
...Весь світ — театр.
Жінки й чоловіки — усі актори. У них є виходи і ролі,
І кожен не одну тут грає роль...
В. Шєкспір
Соціальні ролі
Усі люди — дорослі й діти — спілкуючись і з близькими, і з незнайомими, грають певні соціальні ролі. Так, кожен із вас протягом дня може бути дитиною в сім’ї, учнем у школі, покупцем в магазині тощо.
Соціальна роль передбачає певні правила поведінки людини відповідно до її позиції в суспільстві. У кожної людини ролі змінюються як упродовж дня, так і впродовж життя.
Причиною того, що людина починає грати певну роль, можуть бути обставини, у які вона потрапляє. Наприклад, чоловік, який одружився, починає виконувати роль глави сім’ї, відповідального за своїх близьких. Студент медичного університету стає лікарем і це його нова соціальна роль. Працівника, що виявляє високий професіоналізм і організаторські здібності, призначають на керівпу посаду — так змінюється його соціальна роль.
Ви знаєте, що під час конфліктів важко контролювати свої емоції, а це негативно впливає па з’ясування стосунків. Деякі люди краще за інших можуть опановувати себе, пристосовуватись до обставин та повертати ситуації на свою користь завдяки вміппіо зіграти певну' роль.
Буває, що «Я» людини не відповідає тій ролі, яку вона вимушена грати в цей момент. Тоді людина може вдягнути маску, наприклад, «грубіяна», «мачо», «ботана», «хорошої дівчинки», «тусовщика», «крутого хлопця», «скиглія й зануди» та ін. З одного боку, маска оберігає людину. З другого, це спосіб маніпулювати іншими, тож іноді маска людини може зашкодити іншим.
Поміркуйте, коли і навіщо людина вдягає маски.
Соціальні ролі, які люди виконують упродовж життя
Кожна людина займає певне соціальне становище в суспільстві. Це становище називають соціальним статусом. Директор школи, учителька, учень — це соціальний статус. Ви восьмикласники, ваш соціальний статус — учень.
Соціальний статус впливає на поведінку людей. Знаючи соціальний статус людини, можна визначити її риси характеру, а також передбачити 'її дії. Сукупність цих дій називають соціальною роллю.
Наприклад, ваш статус учня передбачає, що ви регулярно відвідуєте школу, готуєтеся до уроків, дотримуєтеся шкільної дисципліни, тобто виконуєте свою соціальну роль.
Чоловік, дружина, дочка, син, онук — це теж соціальні ролі. Від людей, які їх виконують, ми очікуємо певних дій. Батьки піклуються про вас, забезпечують вас матеріально, цікавляться подіями, що відбуваються у вашому житті, займаються вашим вихованням та освітою, виконуючи свою соціальну роль. Пасажир у транспорті, нападник у футбольній команді, учасниця хору, солістка в танцювальному ансамблі, читач у бібліотеці — усе це соціальні ролі.
Є соціальні ролі, які ми вибираємо самі, наприклад, вирішивши стати лікарем, ми вчимося в школі, потім — у медичному інституті, і ось вона — бажана соціальна роль лікаря.
Різноманітність соціальних ролей вражає, і можливості їх змінювати теж. Наприклад, відмінник або двієчник — це соціальні ролі, які можна змінювати. Активно працюєш — відмінник, перестав це робити — двієчник. Але можна знову налягти на навчання і змінити свою соціальну роль.
Безліч соціальних ролей ми виконуємо, навіть не помічаючи цього: пішохода на вулиці, продавчині й покупця, лікаря і пацієнта. Треба розуміти, що суспільство завжди очікує від вас певної поведінки в тій чи іншій ролі. У багатьох випадках відносини між соціальними ролями чітко визначені, наприклад відносини продавця і покупця, лікаря і пацієнта.
Саме поведінка, яка відповідає очікуванням інших людей, і є соціальною роллю. Соціальна роль — це спосіб поведінки людей залежно від їхнього статусу в суспільстві, який відповідає прийнятим нормам.
Обговорення ситуацій
Я і мої соціальні ролі
Важливо розуміти власне «Я» і свої ролі та маски для того, щоб уміти захистити себе, відстоювати свої права, не втрачаючи почуття власної гідності. Для цього спробуйте подумки програвати різні ситуації, дивитися на себе з боку, ставити себе на місце іншого.
Буває, що люди намагаються грати непритаманні їм ролі. Наведемо приклад.
№1
Школярка Руся вважала, що вже виросла з ролі доньки-підлітка, тому приміряла на себе роль дорослої. Вона не вважала за потрібне питати дозволу в батьків, коли йшла гуляти, не повідомляла їм про свої плани, пізно поверталася додому. Через це батьки проводили з нею виховні бесіди, які зазвичай переходили у сварки.
1. Розіграйте в парах розмову батька (матері) із сином (донькою), коли дитина пізно повернулася додому. Поміняйтесь ролями.
2. Чи праві батьки, вимагаючи, щоб їхні тринадцяти-чотирнадцяти-річні син чи донька були вдома не пізніше встановленого часу та повідомляли про місце перебування у вечірній час? У чому полягає соціальна роль матері, батька?
№2
Руся прогулювала уроки, подорожуючи містом. У громадському транспорті в неї не було квитка, бо батьки позбавили її кишенькових грошей. Вона наразилась на конфлікт із контролерами. Її відвезли до відділку поліції. Тато приїхав і забрав Русю, йому довелось сплатити штраф.
1. Розіграйте в парах можливий конфлікт із контролером у транспорті. Які соціальні ролі виконуєте ви та контролер? Чи довелось вам одягнути певну маску, щоб вирішити конфлікт із контролером?
2. Як батько Русі виконав свою соціальну роль?
№3
Якось Руся запримітила у своєї приятельки Тетяни прикрасу. яка дуже личина до Русиної фіолетової сукні. Руся попросила прикрасу на кілька днів, але не повертала довго. Коли Тетяна попросила повернути прикрасу, Руся вдалася до грубощів: відповіла приятельці, що прикраса не пасує до кольору її очей, що в неї немає смаку, фігура далека від досконалості. Але Тетяна була впевненою в собі й могла за себе постояти.
1. Розіграйте в парах можливий конфлікт між Русею та її приятелькою. Чим може закінчитися з'ясування стосунків в описаній ситуації?
2. Які соціальні ролі грають дівчата?
3. Яку маску вдягла Руся у цій ситуації?
4. Як слід вчинити дівчатам, щоб вирішити конфлікт?
№5
Батьки заборонили Русі виходити вечорами з дому, спілкуватися із деякими знайомими. Вона ж, надягнувши маску бунтарки, одного разу не з’являлася вдома кілька днів. Батьки долучили до розшуку доньки поліцію. Русю знайшли у сім 'і її подруги та взяли на облік у службі у справах неповнолітніх.
1. Чому Русю взяли на облік у службі у справах неповнолітніх?
2. Розігруючи ситуації в парах, ви виявляли навички спілкування з однолітками, дорослими, батьками. Чи просто вам було знайти вихід із цих ситуацій та не втратити себе? Чи притаманні вам ролі, які довелося грати? У якій ситуації ви відчули необхідність вдягнути маску? Яку?
Щоб виконувати певні соціальні ролі, підлітку необхідно формувати та розвивати різні життєві павички: безпечної поведінки, ефективного спілкування, здорового способу життя та іп.
Кожна соціальна роль має загальноприйняті права й обов’язки. Чоловік і дружина мають піклуватися про свою сім’ю, бути відповідальними за своїх дітей до їхпього повноліття. Керівник має адекватно оцінювати роботу своїх підлеглих і відповідно оплачувати її, нести відповідальність за збереженпя їхнього здоров'я під час роботи на підприємстві. Соціальна роль студентів це сумлінне иавчаппя, набуття професійних компетентпостей, павичок спілкування. Молоді люди можуть і повинні викопувати кілька соціальних ролей, щоб життя було повноцінним, різпостороппім і цікавим. Наведемо приклад.
Іван — студент технічного вузу. Проте він не зациклюється лише на навчанні. Іван бере участь у проектах із реставрації автогехніки, разом зі своїми друзями опікується дитячим будинком: збирає іграшки, речі, кошти на придбання медикаментів. Крім того, він є солістом молодіжної рок-групи.
Які соціальні ролі грає Іван?
Історія з Русею, на щастя, має позитивне продовження. Допомогти дівчині взялися психологи школи та «Клініки, дружньої до молодіРуся та її батьки порозумілися, виробили правила спілкування. Дівчина зрозуміла, що підтримка батьків їй необхідна, адже вона ще не є дорослою і залежить від них, і прийняла свою соціальну роль. Психологи допомогли дівчині визначитися зі своїми здібностями. Вона зайнялась вуличними танцями, бере участь у танцювальних конкурсах. Батьки, своєю чергою, підтримали захоплення Русі та стали більше довіряти їй.
Яких небезпек уникла Руся, змінивши свою поведінку? Які навички допомогли Русі порозумітися з батьками та із собою?
Одні ролі є більш важливими, інші — менш важливими. Є ролі, які визначають спосіб життя, коло знайомих, манеру поведінки, а є ролі, які на це не впливають.
Освоєння соціальних ролей — неодмінна умова, щоб людина змогла влитися в суспільство. Спостерігаючи і виконуючи соціальні ролі, людина засвоює соціальні стандарти поведінки, учиться здійснювати самооцінку і самоконтроль.
Роль життєвих навичок для адаптації людей у сучасному світі
Ви щодня спілкуєтеся з однокласниками й однокласницями, здобуваєте навички спілкування з ними, приймаєте якісь рішення — з’являється навичка самостійності, намагаєтеся все встигати і користуєтеся навичкою ефективної організації свого часу. Усе це — життєві навички. Саме вони допомагають людям долати труднощі повсякденного життя, адаптовуватися до них.
До життєвих навичок належать різноманітні навички поведінки. Наприклад, в особистих відносинах формуються навички, які допомагають знайомитися і підтримувати стосунки, надавати й отримувати підтримку. У колективі знадобляться навички роботи в групі, уміння доречно висловлювати свої почуття, слухати й чути інших людей, бути наполегливим.
Для успішного навчання та розвитку потрібні навички читання, письма, пошуку необхідної інформації, постановки і досягнення цілей, критичного мислення.
Життєві навички допомагають виражати свої почуття, просити про те, що вам потрібно, давати іншим те, що потрібно їм, правильно реагувати на критику, говорити «ні», закінчувати розмову і припиняти стосунки.
А як реалізуєтеся в житті, чи успішно виконуватимете свої соціальні ролі — залежить від вас. Тому слід постійно розвивати і вдосконалювати власні життєві навички.
Щоб розвинути життєві навички, потрібно відпрацьовувати їх, спілкуючись із дорослими і ровесниками. Зокрема, читати книжки і дивитися фільми, у яких ідеться про загальнолюдські цінності. Обговорювати життєві ситуації, обмінюватися думками і досвідом. Щиро й доброзичливо спілкуючись, ви навчитеся поважати думки інших.
ІV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
Знайдіть необхідну інформацію і розв'яжіть проблему. Галя не вміє відповідати, коли з нею поводяться нешанобливо. Вона терпляче вислуховує подруг, коли вони говорять їй щось неприємне, не знає, що сказати хлопчикам, коли вони глузують з неї, мовчки відходить від прилавка у шкільній їдальні, коли її відштовхують охочі купити щось без черги. Що треба робити Галі, щоб у неї сформувалася навичка просити оточуючих поводитися з нею інакше?
Опорні точки. Кожна людина займає певне соціальне становище в суспільстві, тобто має соціальний статус. Соціальний статус передбачає сукупність дій — соціальну роль. Соціальна роль — це поведінка, яка відповідає очікуванням інших людей. Людина виконує у своєму житті різноманітні соціальні ролі, набуває життєвих навичок, які допомагають їй долати труднощі повсякденного життя, адаптовуватися до них.
Запитання для повторення й обговорення
I рівень
1. Які соціальні ролі ви виконуєте?
2. Яка з ваших соціальних ролей подобається вам більше за інші? Чому саме вона?
II рівень
3. Що ви можете сказати про свій соціальний статус?
4. Які соціальні ролі пов'язані з вашим соціальним статусом?
III рівень
5. Опишіть правила поведінки, якої оточуючі очікують від людини, що виконує соціальну роль покупця в продуктовому магазині.
6. Опишіть правила поведінки, якої оточуючі очікують від людини, що виконує соціальну роль пацієнта в лікарні.
IV рівень
7. Чи є у вас навичка говорити «ні», якщо ви не хочете робити те, що вам пропонують? Як формується така навичка? Як вона допомагає в повсякденному житті?
8. Чи є у вас навичка правильно реагувати на критику? Як формується така навичка? Як вона допомагає в повсякденному житті?
V Домашнє завдання.
Прочитати відповідний параграф у підручнику
Дослідницький проект «Надзвичайні ситуації у моєму краї».