Презентація до уроку: "Соціальні ролі і життєві навички в сучасному світі". Основи здоров'я 8 клас.
Обміркуйте й обговоріть ситуацію: Гліб їхав до школи, затишно влаштувавшись біля віконця автобуса. Зайшла літня жінка, постояла біля Гліба і запитала, чи може він поступитися їй місцем. «І чого я повинен вставати?» — подумав Гліб, зітхнув і встав. У дверях школи черговий запитав, чи є у Гліба змінне взуття. «От причепилися!» — подумав хлопець. У класі його друг Рома запитав, чи приніс Гліб узяту напередодні книгу. Він про неї забув, і друзі посварилися. У чому полягає проблема Гліба? Чого очікували від нього оточуючі?
Коли і навіщо людина вдягає маски?Буває, що «Я» людини не відповідає тій ролі, яку вона вимушена грати в цей момент. Тоді людина може вдягнути маску, наприклад, «грубіяна», «мачо», «ботана», «хорошої дівчинки», «тусовщика», «крутого хлопця», «скиглія й зануди» та ін. З одного боку, маска оберігає людину. З другого, це спосіб маніпулювати іншими, тож іноді маска людини може зашкодити іншим.
Соціальні ролі, які люди виконують упродовж життя. Ви восьмикласники, ваш соціальний статус — учень. Соціальний статус впливає на поведінку людей. Знаючи соціальний статус людини, можна визначити її риси характеру, а також передбачити її дії. Сукупність цих дій називають соціальною роллю.
Обговорення ситуацій: Школярка Руся вважала, що вже виросла з ролі доньки-підлітка, тому приміряла на себе роль дорослої. Вона не вважала за потрібне питати дозволу в батьків, коли йшла гуляти, не повідомляла їм про свої плани, пізно поверталася додому. Через це батьки проводили з нею виховні бесіди, які зазвичай переходили у сварки.1. Розіграйте в парах розмову батька (матері) із сином (донькою), коли дитина пізно повернулася додому. 2. Чи праві батьки, вимагаючи, щоб їхні тринадцяти-чотирнадцяти-річні син чи донька були вдома не пізніше встановленого часу та повідомляли про місце перебування у вечірній час? У чому полягає соціальна роль матері, батька?
Обговорення ситуацій: Руся прогулювала уроки, подорожуючи містом. У громадському транспорті в неї не було квитка, бо батьки позбавили її кишенькових грошей. Вона наразилась на конфлікт із контролерами. Її відвезли до відділку поліції. Тато приїхав і забрав Русю, йому довелось сплатити штраф.1. Розіграйте в парах можливий конфлікт із контролером у транспорті. Які соціальні ролі виконуєте ви та контролер? Чи довелось вам одягнути певну маску, щоб вирішити конфлікт із контролером?2. Як батько Русі виконав свою соціальну роль?
Обговорення ситуацій: Якось Руся запримітила у своєї приятельки Тетяни прикрасу. яка дуже личина до Русиної фіолетової сукні. Руся попросила прикрасу на кілька днів, але не повертала довго. Коли Тетяна попросила повернути прикрасу, Руся вдалася до грубощів: відповіла приятельці, що прикраса не пасує до кольору її очей, що в неї немає смаку, фігура далека від досконалості. Але Тетяна була впевненою в собі й могла за себе постояти.1. Розіграйте в парах можливий конфлікт між Русею та її приятелькою. Чим може закінчитися з'ясування стосунків в описаній ситуації?2. Які соціальні ролі грають дівчата?3. Яку маску вдягла Руся у цій ситуації?4. Як слід вчинити дівчатам, щоб вирішити конфлікт?
Обговорення ситуацій: Батьки заборонили Русі виходити вечорами з дому, спілкуватися із деякими знайомими. Вона ж, надягнувши маску бунтарки, одного разу не з’являлася вдома кілька днів. Батьки долучили до розшуку доньки поліцію. Русю знайшли у сім‘ї її подруги та взяли на облік у службі у справах неповнолітніх.1. Чому Русю взяли на облік у службі у справах неповнолітніх?2. Розігруючи ситуації в парах, ви виявляли навички спілкування з однолітками, дорослими, батьками. Чи просто вам було знайти вихід із цих ситуацій та не втратити себе? Чи притаманні вам ролі, які довелося грати? У якій ситуації ви відчули необхідність вдягнути маску? Яку?
Кожна соціальна роль має загальноприйняті права й обов’язки. Одні ролі є більш важливими, інші — менш важливими. Є ролі, які визначають спосіб життя, коло знайомих, манеру поведінки, а є ролі, які на це не впливають. Освоєння соціальних ролей — неодмінна умова, щоб людина змогла влитися в суспільство. Спостерігаючи і виконуючи соціальні ролі, людина засвоює соціальні стандарти поведінки, учиться здійснювати самооцінку і самоконтроль.
Успішне виконання соціальних ролей. А як реалізуєтеся в житті, чи успішно виконуватимете свої соціальні ролі — залежить від вас. Тому слід постійно розвивати і вдосконалювати власні життєві навички. Щоб розвинути життєві навички, потрібно відпрацьовувати їх, спілкуючись із дорослими і ровесниками. Зокрема, читати книжки і дивитися фільми, у яких ідеться про загальнолюдські цінності. Обговорювати життєві ситуації, обмінюватися думками і досвідом. Щиро й доброзичливо спілкуючись, ви навчитеся поважати думки інших.
Розв'яжіть проблему: Галя не вміє відповідати, коли з нею поводяться нешанобливо. Вона терпляче вислуховує подруг, коли вони говорять їй щось неприємне, не знає, що сказати хлопчикам, коли вони глузують з неї, мовчки відходить від прилавка у шкільній їдальні, коли її відштовхують охочі купити щось без черги. Що треба робити Галі, щоб у неї сформувалася навичка просити оточуючих поводитися з нею інакше?
Висновки: Кожна людина займає певне соціальне становище в суспільстві, тобто має соціальний статус. Соціальний статус передбачає сукупність дій — соціальну роль. Соціальна роль — це поведінка, яка відповідає очікуванням інших людей. Людина виконує у своєму житті різноманітні соціальні ролі, набуває життєвих навичок, які допомагають їй долати труднощі повсякденного життя, адаптовуватися до них.
Перевіримо себе: I рівень1. Які соціальні ролі ви виконуєте?2. Яка з ваших соціальних ролей подобається вам більше за інші? Чому саме вона?II рівень3. Що ви можете сказати про свій соціальний статус?4. Які соціальні ролі пов'язані з вашим соціальним статусом?III рівень5. Опишіть правила поведінки, якої оточуючі очікують від людини, що виконує соціальну роль покупця в продуктовому магазині.6. Опишіть правила поведінки, якої оточуючі очікують від людини, що виконує соціальну роль пацієнта в лікарні. IV рівень7. Чи є у вас навичка говорити «ні», якщо ви не хочете робити те, що вам пропонують? Як формується така навичка? Як вона допомагає в повсякденному житті?8. Чи є у вас навичка правильно реагувати на критику? Як формується така навичка? Як вона допомагає в повсякденному житті?