УРОК № __ ДАТА_____ КЛАС____
Тема. Будова та класифікація різців. Режими різання.
Мета: ознайомити учнів з видами різців для виконання токарних робіт по металу; навчити вибирати різці для певного виду робіт; виховувати бережливе ставлення до обладнання та інструментів; розвивати логічне мислення, моторику рухів.
Основні поняття: повідковий пристрій, поводок, хомутик, обертовий центр, виліт різця, підкладка, висота встановлення різця, режим різання, подача, глибина різання.
Обладнання: плакати, деталі які обточені з різною подачею, різці, ріжкові різці. Підкладки
Очікувані результати: знання будови, призначення та застосування технологічних пристроїв, уміння кріпити оброблювані заготовки, різці,
Структура уроку
І. Організаційний момент........................... хв
ІІ. Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності учнів хв
ІІІ. Вивчення нового матеріалу....................... хв
IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів............. хв
V. Практична робота………………………хв
VІ. Підсумки уроку. Домашнє завдання............... хв
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності учнів
1. Від чого залежить швидкість різання на токарному верстаті з обробки деревини?
2. Як можна змінити швидкість різання?
3. Від чого залежить швидкість подачі на токарному верстаті?
III. Вивчення нового матеріалу
Режими різання.
Режими різання впливають на продуктивність праці, якість виготовлення деталей, довговічність роботи окремих деталей та довговічність роботи різального інструменту.
Режим різання на будь-якому верстаті складається із швидкості різання, подачі й глибини різання.
Швидкістю різання υ називають швидкість переміщення різальної кромки різця щодо оброблюваної поверхні заготовки. її визначають за формулою:
де υ - швидкість різання, м/с; D - діаметр оброблюваної заготовки, мм; π - частота обертання, 60 та 1000 - перевідні коефіцієнти ( мм → м, хв → с).
Подачею S (мм/об) називають шлях переміщення різця у напрямку руху подачі за один оберт оброблюваної заготовки.
Глибиною різання t (мм) називають товщину шару металу, що зрізується за один прохід різця. Вимірюють її у напрямку, перпендикулярному до оброблюваної поверхні, і визначають за формулою:
де D- діаметр заготовки до обробки, мм; d - діаметр заготовки після зняття стружки, мм.
Токар повинен уміти правильно вибрати режими різання, виходячи з властивостей матеріалу, ріжучих властивостей різця та заданих точностей і чистоти обробки поверхонь. Під час обточування різцями із швидкорізальної сталі подача має становити 0,1...0,6 мм/об, а швидкість різання - 20...120 м/хв (0.3 - 2 м/с). При обточуванні твердосплавними різцями швидкість подачі повинна бути 0,3... 1,3 мм/об, а швидкість різання - 80...200 м/хв. (1,3 – 3,3 м/с).
Різці призначені для обточування зовнішніх та внутрішніх поверхонь, відрізання заготовок, нарізання різьби, зняття фасок, підрізання торців та уступів.
Різці закріплюють у різцетримачі супорта. Всього у різцетримачі можна закріпити 4 різці. Вони можуть пересуватися вздовж, поперек та під кутом до осі обертання деталі. Поєднання таких рухів деталі та різального інструмента - різця дає змогу отримувати різноманітні поверхні різьб: циліндричні, конічні, фасонні, гвинтові, торцеві площини.
Перед виконанням токарних робіт слід правильно встановити різець у різцетримачі. Його вершина має бути розміщена на рівні осі обертання заготовки. Встановлення різця контролюють за допомогою переднього або заднього центру. Під підошву різця підкладають підкладки, розміщуючи їх під всією опорною поверхнею різця. Підкладки необхідно виготовляти різної товщини, щоб можна було точно виставляти різці. Кількість підкладок під різцем не повинна перевищувати двох.
Закріплення різця в різцетримачі має бути міцним і надійним. Різець закріплюють не менш як двома болтами, які рівномірно і туго затягують. Допустимий виліт різця не повинен перевищувати півтори висоти його тіла.
IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів
V. Практична робота
Прийоми установлення різців.
Пробне точіння з різними режимами різання. Порівняння результатів.
VІ. Підсумки уроку
Домашнє завдання: Опрацювати відповідний матеріал за конспектом.