Розробка уроку з укр.мови "Корінь. Спільнокореневі слова", 3 клас

Про матеріал

Розробка уроку з укр.мови "Корінь. Спільнокореневі слова", 3 клас. Учитель Куплевацька Світлана Вікторівна

Запропонована розробка детально розкриває методику активізації пізнавальної діяльності учнів засобами диференціації та ІКТ. Даний досвід презентує матеріал, який дозволяє створити умови для саморозвитку і самовираження учнів, розвивати навички самостійної роботи школярів, співпрацювати і взаємодіяти у парі, групі, що призводить до кращого розкриття індивідуальності дітей, робить навчальний процес більш творчим та результативним.


Перегляд файлу

Управління освіти Соледарської міської ради

Соледарська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №13

з поглибленим вивченням англійської мови

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗРОБКА УРОКУ

з української мови

за темою «Корінь слова. Спільнокореневі слова. Аналіз будови слова»

для 3 класу

із  застосуванням засобів диференціації та ІКТ

 

 

Підготувала

                       вчитель початкових класів

                              Соледарської загальноосвітньої

                                            школи І-ІІІ ступенів №13 з поглибленим

                     вивченням англійської мови

                                             Куплевацька Світлана Вікторівна

 

 

 

Урок №3  

Тема уроку: Корінь слова. Спільнокореневі слова. Аналіз будови слова

Мета уроку: сприяти усвідомленню учнями поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження спорідненості слів; фомувати вміння та навички  визначати корінь у ряді спільнокореневих слів; формувати уміння вчитися, інформаційно-комунікативну, соціальну компетентності;  збагачувати словниковий запас, розвивати мовлення школярів; вміння аналізувати, узагальнювати; мовне чуття; виховувати повагу до старших людей любов до української мови.

Обладнання: мультимедійні засоби (проектор, ноутбук, презентація (додаток до уроку №3), ППЗ урок №13), предметні малюнки, ілюстрації, підставки для карток, набір кольорових карток, планшети, маркери,  картки.

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1. Каліграфічна хвилинка (слайд №2)

Д д Дд Ді До ду ід од

Дідусь директор дятел

Де руки й охота, там скора робота.

— Визначте закінчення в словах охота, робота.

2. Словникова робота (слайд №3)

Гра «Знайди “зайве” слово»

Вересень, їжак, заєць, олівець. (Їжак)

3. Робота над загадками (слайди №4-7)

І, звичайно, це — на щастя,

Бо якби ми не мінялись,

То слова не поєднались. (Закінчення)

Є частина змінна,

То є й та, що не зникає,

Як її ми називаєм? (Основа слова)

— Що таке закінчення?

— Що таке основа?

— З яких частин складається основа?

— Без якої частини основи не буває слова?

III. Повідомлення теми і мети уроку (слайд №1, 8), (ППЗ 1 - Вступ)

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про спільнокореневі слова.

IV. Формування вмінь та навичок

1. Повторення вивченого матеріалу. Робота над віршем (с. 54, впр. 115)

— Виразно прочитайте вірш. Про що в ньому йдеться?

— Прочитайте підкреслені слова. Доберіть до них із запропонованих слів спільнокореневі: землянка, людський, земляний, людина, людяний.

— Запишіть ці слова, позначте корінь.

Запам’ятайте! Слова, у яких спільний корінь, є спільнокореневими (спорідненими) словами. У них корінь має спільне для всіх слів значення. Наприклад: сад, садок, садовий, садівник.

— Як називаються виділені слова? Чому вони не споріднені?

І етап

2. Тренувальна вправа «Визнач корінь» - визначення варіантів на планшетах. Самоперевірка

 (ППЗ 2)

3. Складання алгоритму визначення кореня (слайд №9)

Алгоритм визначення кореня

1) Прочитай слово.

2) Добери спільнокореневі слова.

3) Порівняй їх. Визнач спільну частину. Це — корінь.

4) Виділи корінь умовною позначкою:.

4. Фізкультхвилинка (ППЗ 6)

ІІ етап

5. Диференційовані завдання (ППЗ)

Середній рівень (з мірою допомоги та з учителем)вправа «Визнач корінь» (ППЗ 3)

Достатній рівень (самостійно)творча вправа «Розділи слова на групи» (ППЗ 4)

Високий рівень (самостійно)ускладнене творче завдання – вправа «Чи будуть слова спільнокореневими?» (ППЗ 5)

Перевірка всіх завдань

ІІІ етап

6. Динамічна пауза «Гості з ринку» (ППЗ 7)

7. Спільне завдання (самостійно із самоперевіркою)вправа «Визнач корінь» (ППЗ 8, 9)

 

V. Узагальнення й систематизація отриманих знань

1. Мовні дослідження (с. 55, впр. 116)

— Прочитайте слова. Чи є щось спільне в значеннях цих слів?

— Спишіть і позначте корінь у словах.

— Доведіть, що це дві групи спільнокореневих слів.

2. Робота над текстом (с. 55, впр. 117)

— Прочитайте текст. Розгляньте малюнок. Про що йдеться в тексті?

Спишіть.

Робота в парах. Переказ тексту

— Прочитайте виділені слова. Яке значення вони мають? (Бабка — їжа; бабка — комаха; бабка — гриб.)

— У цих словах позначте корінь. Зверніть увагу: у виділених словах корінь -баб-, але він має різне значення. Доберіть зі словника значення цих слів. Доведіть, що це однозвучні слова.

1) Пестливі слова: бабуся, бабусечка, мати батька або матері.

2) Страва з локшини, рису, сиру та ін.

3) Хижа комаха з довгим тонким тілом і двома парами великих прозорих крил.

4) Гриб-підберезник.

5) Купка складених на полі снопів жита, льону та ін.

Запам’ятайте! Слова, корені у яких тільки звучать однаково, але мають різне значення,— різнокореневі слова. Наприклад, слова гуска, гусінь, гуснути — не споріднені, бо в них корені, різні за значенням.

3. Творче диференційоване завдання (самостійна робота за варіантами)

Середній рівень  -  вправа «Доберіть спільнокореневі слова» (ППЗ 10)

Достатній, високий рівні – вправа «Групування слів» (ППЗ 11)

4. Вибірковий диктант

— Випишіть споріднені слова. Позначте корінь.

Тато мій — рибалка. Я теж люблю рибалити. Одного ясного сонячного дня ми пішли на риболовлю. У воді на мілині плавало безліч маленьких рибенят.

Це був справжній рибний дитячий садок. Тільки от великі риби, почувши нас, повтікали.

VІ. Підсумок уроку (слайди №10, 11)

1. Метод «Мікрофон»

— Що нового дізналися на уроці?

— Які цінні думки запам’ятали? (Корінь — це спільна частина споріднених слів. У корені закладене основне значення слова. Корінь може звучати однаково, та в словах набирати різних значень.)

— Як визначити корінь?

— Які слова називаються спільнокореневими? Наведіть приклади.

2. Тестові завдання (ППЗ 12)

VІІ. Домашнє завдання (слайд №12)

С. 56, впр. 118.

 

 

doc
Додано
21 травня 2018
Переглядів
2075
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку