Розробка уроку з укр.мови "Корінь. Спільнокореневі слова", 3 клас. Учитель Куплевацька Світлана Вікторівна
Запропонована розробка детально розкриває методику активізації пізнавальної діяльності учнів засобами диференціації та ІКТ. Даний досвід презентує матеріал, який дозволяє створити умови для саморозвитку і самовираження учнів, розвивати навички самостійної роботи школярів, співпрацювати і взаємодіяти у парі, групі, що призводить до кращого розкриття індивідуальності дітей, робить навчальний процес більш творчим та результативним.
Управління освіти Соледарської міської ради
Соледарська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №13
з поглибленим вивченням англійської мови
РОЗРОБКА УРОКУ
з української мови
за темою «Корінь слова. Спільнокореневі слова. Аналіз будови слова»
для 3 класу
із застосуванням засобів диференціації та ІКТ
Підготувала
вчитель початкових класів
Соледарської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів №13 з поглибленим
вивченням англійської мови
Куплевацька Світлана Вікторівна
Урок №3
Тема уроку: Корінь слова. Спільнокореневі слова. Аналіз будови слова
Мета уроку: сприяти усвідомленню учнями поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження спорідненості слів; фомувати вміння та навички визначати корінь у ряді спільнокореневих слів; формувати уміння вчитися, інформаційно-комунікативну, соціальну компетентності; збагачувати словниковий запас, розвивати мовлення школярів; вміння аналізувати, узагальнювати; мовне чуття; виховувати повагу до старших людей любов до української мови.
Обладнання: мультимедійні засоби (проектор, ноутбук, презентація (додаток до уроку №3), ППЗ урок №13), предметні малюнки, ілюстрації, підставки для карток, набір кольорових карток, планшети, маркери, картки.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Каліграфічна хвилинка (слайд №2)
Д д Дд Ді До ду ід од
Дідусь директор дятел
Де руки й охота, там скора робота.
— Визначте закінчення в словах охота, робота.
2. Словникова робота (слайд №3)
Гра «Знайди “зайве” слово»
Вересень, їжак, заєць, олівець. (Їжак)
3. Робота над загадками (слайди №4-7)
І, звичайно, це — на щастя,
Бо якби ми не мінялись,
То слова не поєднались. (Закінчення)
Є частина змінна,
То є й та, що не зникає,
Як її ми називаєм? (Основа слова)
— З яких частин складається основа?
— Без якої частини основи не буває слова?
III. Повідомлення теми і мети уроку (слайд №1, 8), (ППЗ 1 - Вступ)
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про спільнокореневі слова.
IV. Формування вмінь та навичок
1. Повторення вивченого матеріалу. Робота над віршем (с. 54, впр. 115)
— Виразно прочитайте вірш. Про що в ньому йдеться?
— Прочитайте підкреслені слова. Доберіть до них із запропонованих слів спільнокореневі: землянка, людський, земляний, людина, людяний.
— Запишіть ці слова, позначте корінь.
— Запам’ятайте! Слова, у яких спільний корінь, є спільнокореневими (спорідненими) словами. У них корінь має спільне для всіх слів значення. Наприклад: сад, садок, садовий, садівник.
— Як називаються виділені слова? Чому вони не споріднені?
І етап
2. Тренувальна вправа «Визнач корінь» - визначення варіантів на планшетах. Самоперевірка
(ППЗ 2)
3. Складання алгоритму визначення кореня (слайд №9)
Алгоритм визначення кореня
2) Добери спільнокореневі слова.
3) Порівняй їх. Визнач спільну частину. Це — корінь.
4) Виділи корінь умовною позначкою:.
4. Фізкультхвилинка (ППЗ 6)
ІІ етап
5. Диференційовані завдання (ППЗ)
Середній рівень (з мірою допомоги та з учителем) – вправа «Визнач корінь» (ППЗ 3)
Достатній рівень (самостійно) – творча вправа «Розділи слова на групи» (ППЗ 4)
Високий рівень (самостійно) – ускладнене творче завдання – вправа «Чи будуть слова спільнокореневими?» (ППЗ 5)
Перевірка всіх завдань
ІІІ етап
6. Динамічна пауза «Гості з ринку» (ППЗ 7)
7. Спільне завдання (самостійно із самоперевіркою) – вправа «Визнач корінь» (ППЗ 8, 9)
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Мовні дослідження (с. 55, впр. 116)
— Прочитайте слова. Чи є щось спільне в значеннях цих слів?
— Спишіть і позначте корінь у словах.
— Доведіть, що це дві групи спільнокореневих слів.
2. Робота над текстом (с. 55, впр. 117)
— Прочитайте текст. Розгляньте малюнок. Про що йдеться в тексті?
Спишіть.
Робота в парах. Переказ тексту
— Прочитайте виділені слова. Яке значення вони мають? (Бабка — їжа; бабка — комаха; бабка — гриб.)
— У цих словах позначте корінь. Зверніть увагу: у виділених словах корінь -баб-, але він має різне значення. Доберіть зі словника значення цих слів. Доведіть, що це однозвучні слова.
1) Пестливі слова: бабуся, бабусечка, мати батька або матері.
2) Страва з локшини, рису, сиру та ін.
3) Хижа комаха з довгим тонким тілом і двома парами великих прозорих крил.
4) Гриб-підберезник.
5) Купка складених на полі снопів жита, льону та ін.
— Запам’ятайте! Слова, корені у яких тільки звучать однаково, але мають різне значення,— різнокореневі слова. Наприклад, слова гуска, гусінь, гуснути — не споріднені, бо в них корені, різні за значенням.
3. Творче диференційоване завдання (самостійна робота за варіантами)
Середній рівень - вправа «Доберіть спільнокореневі слова» (ППЗ 10)
Достатній, високий рівні – вправа «Групування слів» (ППЗ 11)
4. Вибірковий диктант
— Випишіть споріднені слова. Позначте корінь.
Тато мій — рибалка. Я теж люблю рибалити. Одного ясного сонячного дня ми пішли на риболовлю. У воді на мілині плавало безліч маленьких рибенят.
Це був справжній рибний дитячий садок. Тільки от великі риби, почувши нас, повтікали.
VІ. Підсумок уроку (слайди №10, 11)
1. Метод «Мікрофон»
— Що нового дізналися на уроці?
— Які цінні думки запам’ятали? (Корінь — це спільна частина споріднених слів. У корені закладене основне значення слова. Корінь може звучати однаково, та в словах набирати різних значень.)
— Які слова називаються спільнокореневими? Наведіть приклади.
2. Тестові завдання (ППЗ 12)
VІІ. Домашнє завдання (слайд №12)
С. 56, впр. 118.