Урок української мови з теми "Слова, що означають назви предметів"
Мета: вчити учнів розрізняти поняття «предмет» і «слово» як його назву; сприяти формуванню вміння ставити запитання до слів-іменників, визначати назви істот і неістот; дати поняття «іменник» на перспективу;сприяти розвитку мовлення учнів, логічного мислення, уваги, пам'яті, інтересу до вивчення мови; виховувати охайність, бережливе ставлення до речей.
Лебеденко Світлана Вікторівна, старший учитель, спеціаліст вищої категорії, НВК«ДНЗ-ЗНЗ»№9 ,м.Енергодар, Запорізька обл..
Українська мова, 2 клас
Тема. Слова, що означають назви предметів.
Мета: вчити учнів розрізняти поняття «предмет» і «слово» як його назву; сприяти формуванню вміння ставити запитання до слів-іменників, визначати назви істот і неістот; дати поняття «іменник» на перспективу;сприяти розвитку мовлення учнів, логічного мислення, уваги, пам'яті, інтересу до вивчення мови; виховувати охайність, бережливе ставлення до речей.
Хід уроку.
І. Організація класу. (1 слайд)
- Діти, сьогодні до нас на урок прийшли гості. Давайте привітаємося з ними.
Щоб урок пройшов цікаво,
всі берімося до справи.
-А ще до нас на урок прийшла дівчинка Катруся. (2 слайд)
Ій дуже цікаво, чи вмієте ви розмовляти українською мовою і виконувати завдання. Катруся принесла нам свої завдання. Спробуємо виконати їх?
-Отже, давайте подивимося на завдання Катрусі.
(3 слайд)
План уроку.
-Сьогодні ми повинні зробити такі завдання:
Каліграфічна хвилинка;
Диктант;
Робота з підручником;
Фізкультхвилинка;
Словникова робота;
Домашнє завдання.
ІІ. Каліграфічна хвилинка із граматичним завданням.
Зошит під нахилом я покладу.
Ручку триматиму правильно.
Букви красиво я напишу
Під час хвилинки каліграфії.
-Виконаємо перше завдання Катрусі. Це каліграфічна хвилинка.
-Назвіть третю букву в алфавіті.(в)
-Запишіть рядкову букву в один раз.
-Яка буква в алфавіті стоїть перед буквою п? Запишіть її 2 рази.
(о о).
-Назвіть букву, яка означає звуки [л], [л']. (Ел) Запишіть рядкову букву л. (л)
-Який звук найчастіше зустрічається у скоромовці?
Спить сам собі сом:
Спати самому солодко сому. (Г. Храпач)
-Звук [с].Якою буквою він позначається?
-Запишіть рядкову букву с.
-А зараз спробуйте зібрати всі записані букви. Що утворилося? (Слово).
На дошці і в зошитах запис:
в о о л с слово
-Пропишіть це слово ще раз.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
-Назвіть звуки в цьому слові.
[с] [л] [о] [в] [о]
-Поділіть слово на склади. Скільки складів? (2)
-Який склад наголошений? (Перший)
-Які слова-«родичі» можна дібрати до цього слова?
(Словник, словниковий).
-Молодці! А як би ви пояснили значення цього слова?
Слово – одиниця мовлення, яка використовується для виразу окремого поняття. Слова діляться на склади.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
-Як ви вважаєте, діти, над чим ми будемо працювати сьогодні на уроці?
-Сьогодні ми присвятимо свій урок слову.
-Чи бажаєте ви дізнатися які є слова?
-А чи хочете ви навчитися правильно ставити запитання до слів?
-Отже, вирушаємо з вами в чудову подорож до країни «Слово».
V. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
1. Словниковий диктант.
-Виконаємо друге завдання Катрусі. Зараз послухайте загадки. Відгадками будуть слова, які ви запишете.
Всі дерева слухаю. (Дятел)
А взимку відсипається. (Ведмідь)
Всіх у воду заганяє. (Сонце)
-Діти! Перевірте свій запис із записом на дошці.
Дятел,заєць, ведмідь, сонце, вітер.
-Встаньте, хто не зробив жодної помилки.
-Молодці! Це завдання Катрусі виконали добре.
-Давайте прочитаємо ще раз слова.
-Прочитайте слова, до яких можна поставити запитання ХТО?
(Слайд 4)
-Чому ви поставили таке запитання?
-Що означають слова? (Назви тварин)
-Які слова ви не прочитали?
-На яке питання вони відповідають? (Що?)
-Це назва чого? (Всіх інших предметів)
-Усі ці слова що означають? (Назви предметів)
-Які запитання можна до них поставити? (Хто? Що?)
-До яких слів ставимо запитання ХТО?
-А до яких слів запитання ЩО?
Висновок. Діти, слова, які означають назви предметів і відповідають на запитання хто? Що? Називаються іменниками.
-Отже, слова, які ви записали це - … іменники!
2.Читання правила у підручнику.
-Давайте прочитаємо про слова, які означають назви предметів у підручнику на с.87.
Діти читають правило у підручнику.
-Закінчить вислови, піднявши відповідну картку із запитанням.
-Молодці! Рухаємося далі.
VІ. Закріплення нового матеріалу.
1.Робота за підручником.
-Розгляньте малюнки на с. 86.
-Яке запитання ви б поставили до назв предметів, які бачите на малюнку? Чому?
-Дайте відповіді на запитання хто це? Запишіть їх за зразком.
(Слайд 5)
Діти називають слова, вони з'являються на слайді. Вчитель пояснює орфограми.
Діти списують слова в зошити.
-Діти, ви всі предмети назвали, зображені на малюнку? (Ні)
-Який предмет не назвали? (Машина)
-Чому?
-Розгляньте малюнок на наступній сторінці.
-Яке запитання можна поставити до назв предметів, зображених на малюнку? Чому?
- Запишіть назви предметів за зразком.
(Слайд 6)
Діти записують слова в зошити.
2.Фізкультхвилинка.
-Молодці! З цим завданням ви теж впоралися. А зараз трішки відпочинемо.
А тепер всі дружно встали.
Будемо робити вправи:
Руки – вгору, руки – вниз.
І легесенько прогнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали.
Раз – присіли, другий – встали.
-Перевіримо вашу увагу. Я називаю слова, якщо слово відповідає на питання ХТО? – підніміть руки вгору, якщо на питання ЩО? – руки вперед, якщо зустрінуться інші слова – присісти.
Хлопчик, стілець, бігати, дощ, лисиця, вікно, їжак, зелений, білка.
-Мололдці! Уважно слухали мене. Рухаємо далі.
3. Робота над словниковим словом.
-Прочитайте перше слово, яке ви записали. (Ранець)
-А як ще можна сказати? (Портфель)
-Це наше нове слово, написання якого ми повинні запам'ятати.
-А як ви думаєте, що означає це слово?
(Слайд 7)
Портфель – чотирикутна сумка, призначена для носіння ділових паперів, книг, зошитів. Це слово запозичене із французької мови й утворене від слів porter – носити та feuille – аркуш.
-Запишіть в зошити слово портфель.
-Доберіть до слова портфель слова – «родичі» й запишіть їх. (Портфелик, портфельчик)
-Як ви гадаєте, чи може портфель говорити?
-Прочитаємо текст вправи 188 на с.88 підручника – і дізнаємося про це.
Читає текст вголос учень.
-Про що розповів охайний портфель?
-Що міг би розповісти інший портфель про свого неохайного господаря? Розкажіть.
-Прочитайте заголовок тексту.
-Дайте відповідь на це запитання.
Портфель може говорити.
-Запишіть відповідь.
-Поставте запитання до слова портфель. (Що?)
-Молодці! З цим завданням ви теж впоралися. А наша подорож закінчується. На нас чекає останнє завдання Катрусі.
VІІ. Підсумок уроку.
-З'єднайте правильно половинки речень.
(Слайд 8)
Слова, що означають назви предметів…. на питання ХТО?
Назви людей і тварин відповідають… називаються
іменниками
Назви інших предметів… на питання ЩО?
-Молодці, діти! Правильно з'єднали половинки речень. Катрусі дуже сподобалася ваша робота на уроці. Вона дякує вам за роботу.
(Слайд 9)
Д/з
-Прочитайте завдання домашньої вправи 189.
-Прочитайте всі слова.
-А зараз прочитайте слова, до яких можна поставити питання ХТО?
-А до яких слів можна поставити питання ЩО?
-А дома ви ці слова запишете групами за зразком.
1