розробка уроку з української літератури для 10 класу на тему «Краса вільної душі й аристократизм духу в нарисі О. Кобилянської “Impromtu phantasie”. Симфонічна проза Ольги Кобилянс

Про матеріал

Даний урок складений за новою програмою для 10 класу (рівень стандарт), з метою ознайомити учнів зі змістом нарису, навчити дітей визначати особливості творів такого жанру; розвивати спостережливість, розкрити етичні проблеми з життя інтелігенції, інтерес до оповідного художньо-публіцистичного твору; критично мислити під час обговорення характеру героїні, іі світосприйняття. Запропоновано комбінований тип уроку з використанням елементів критичного мислення. Використано наступні форми роботи: -індивідуальна, колективна, фронтальна.

Перегляд файлу

Українська література

 10 клас

Тема. «Краса вільної душі й аристократизм духу

 в нарисі О. Кобилянської “Impromtu phantasie”.

Симфонічна проза Ольги Кобилянської –

провісник європейської літератури.

 Мета:

 - ознайомити учнів зі змістом нарису, навчити дітей визначати особливості творів такого жанру;

- розвивати спостережливість, розкрити етичні проблеми з життя інтелігенції, інтерес до оповідного художньо-публіцистичного твору;

- виховувати любов і повагу до творчої спадщини письменниці.

Тип: комбінований з використанням елементів критичного мислення.

Форми роботи:

  • індивідуальна
  • колективна
  • фронтальна

Методи уроку: слово вчителя, бесіда, фото, портретів, інтерактивні методи: «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Займи позицію», метод «Незавершене речення», розповідь учня.

Наочність: портрет О. Кобилянської, виставка книг, відеофільм,  

                     мультимедійна презентація,  тестові завдання, словник 

                     літературознавчих термінів

Перебіг уроку

І. Організаційний момент:

Епіграф:

Музика висікає вогонь з людських сердець.

Ф. Шопен

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Що вам відомо про О. Кобилянську?
  • Як вшановують память Ольги Кобилянської у Чернівцях?

Слово вчителя: На уроці ми спробуємо зробити кілька кроків у пізнання людини, її чесноти, а також вплив на свідомість юної героїні нарису Ольги Кобилянської Impromtu phantasie ”.

  • Перегляд відео Д/ф «Бути сама собі ціллю». Ольга Кобилянська». www.youtube.com (уривки).

Тести на знання творчості та біографії О. Кобилянської. (5х1 б.)

1. Кого М. Старицький назвав «пишною трояндою в саду української літератури»?

А) Олену Пчілку;
Б) Ольгу Кобилянську;
В) Марка Вовчка;
Г) Лесю Українку.

2. Якою мовою були написані перші твори Ольги Кобилянської?

А) Російською;
Б) німецькою;
В) французькою;
Г)  англійською.

3. О. Кобилянська активно розвивала в українській літературі тему:

А) життя буковинських селян;

Б) проблеми взаємин інтелігенції та селянства;

В) становище в суспільстві освіченої, культурної жінки;

Г) влади землі над людиною.

4. Суспільна діяльність О. Кобилянської пов’язана з:

А) „Товариством руських жінок на Буковині”

Б) більшовицькими гуртками;   

В) народницьким рухом;

Г) гуртками, які поширювали ідеї социал-демократії.

5. Хто з німецьких філософів кінця 19 ст. вплинув на художній світ Ольги Кобилянської?

А) Гегель;        

Б) Ніцше;          

В) Геккель;     

Г) Кант.

Тестові завдання з вибором кількох правильних відповідей (3х1,5б.)

6. Вкажіть джерела творчості О. Кобилянської:
1) антична література;
2) духовна культура українського населення Буковини;
3) історичне минуле України;
4) архівні історичні матеріали;
5) тяжка соціальна дійсність;
6) своєрідна краса Карпат;
7 класична українська література.

7. Вкажіть твори Ольги Кобилянської:
1) «Тіні забутих предків»;
2) «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці»;
3) «Людина»;
4) «Гортензій»;
5) «Лісова пісня»;
6) «В неділю рано зілля копала»;
7) «Царівна».

8. Вкажіть твори О. Кобилянської, які порушують проблему ролі, місця, прав жінок:
1) «В неділю рано зілля копала»;
2) «Царівна»;
3) «Людина»;
4) «Гортензія»;
5) «Земля»;
6) «Через кладку»;
7) «Природа».

9. Продовжіть логічний ряд:    (2х1,25б.)

про роль митця та мистецтва у житті людини розкрито у творах:
1) «Valse melankolique»; 2) «Людина» ;     3)... ;      4)... .

10. Продовжіть логічний ряд: найкращі подруги О.Кобилянської, які позитивно впливали на становлення її як української письменниці:
1) Августа Кохановська; 2) Наталія Кобринська;    3)...;      4)... 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

  1. Словникова робота.

   (дані визначення термінів можна завантажити на власні гаджети)

Нарис – невеликий твір, художньо-публіцистичного жанру, у якому зображено дійсні факти, події в  житті конкретних людей. Найчастіше нариси присвячуються відтворенню сучасних подій чи зображенню людей, яких особисто знав письменник.

Імпресіонізм (від франц. impression — враження) — художній напрям, заснований на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостережень, співпереживань. Імпресіонізм розвивається в останній третині XIX — на початку XX століття. Спершу він виник у французькому живописі: у 1874 році в Парижі серед інших творів експонувалася картина Клода Моне «Враження. Схід сонця» («Impression. Soleil levant»). Основний стильовий прийом імпресіонізму — зображення не самого предмета, а враження від нього. Самі митці-імпресіоністи досить точно виражали цей головний принцип напряму. «Бачити, відчувати, виражати — в цьому все мистецтво», — проголошували Едмон і Жюль Ґонкури.

Плебеї – (лат., простонародний, від чернь, натовп) 
1. Один із станів вільного населення в Стародавньому Римі, плебс; з 3 - 2 ст. до н. е. - повноправні громадяни незнатного походження. 
2. За середньовіччя й пізніше - широкі верстви міської бідноти. 
3. Назва людини неаристократичного походження.

  1. «Мозковий штурм».
  • Як ви вважаєте, чому письменниця обирає цей жанр для багатьох своїх творів?
  1. Слово учителя про історію створення нарису:

Нарис Impromtu phantasie”, що в перекладі з французької мови означає фантазія-експромт, був написаний у 1984 році. У творі О. Кобилянська художньо відобразила чимало особливих переживань, які переповняли чуйну душу. Творчість допомагала письменниці переносити страждання, білий папір сприймав болі її серця, тугу за гармонійним, щасливим життям. Потяг до естетичного, прекрасного, морально високого випливав у неї з любові до людей, до життя, котре вона прагнула бачити ясним, мажорним. Ідеали добра й краси вона шукала в народі і серед народу, утверджувала життя як діяння. Саме в таких пошуках і народжується нарис, в центрі якого героїня (молода дівчина) з тонкою душею, яка сприймає світ, як життєстверджуючу сонату.

IV. Опрацювання навчального матеріалу.

Робота над змістом твору

  1. Письмова робота (диференційний підхід).

1 в. Знайти і виписати речення у тексті, які характеризують характер та емоційний стан героїні.

2 в. Знайти і виписати речення у тексті, які характеризують настрій природи і навколишнього середовища.

  1. Колективна робота з елементами критичного мислення
  • Прослуховування музичного твору Ф. Шопена Impromtu phantasie
  • Обмірковування епіграфа
  1. Створення асоціативного ґрона

Музика: любов, шляхетність, натхнення, радість, насолода, вічність.

  1. Творча робота: Доберіть дієслова

Ф – фантазує

А – акцентує

Н – надихає

Т – творчість

А – аналізує

З – захоплює

І – імпровізує

Я – ятрить

  1. «Займи позицію»
  • Чи надихнула вас музика на якісь роздуми?
  • Чим була музика у житті дівчини?
  • Який образ дівчини постає перед нами?
  • Чому, на вашу думку, письменниця не називає імені головної героїні протягом усього твору?
  • Яка особливість простежується у однойменних творах різних видів мистецтв?

(Перед читачем постає образ надзвичайно вразливої дівчини, яка тонко відчуває у всьому красу, сприймає навколишній світ як сонату. Приваблює в ній небуденність, оригінальність її характеру, у природженій відразі до всього міщанського і філістерського. Таких людей міщанське оточення не розуміє і вважає диваками, сторониться їх).

  1. «Пошукова робота»

- Що ми дізналися з перших рядків нарису про головну героїню?

- Як ви розумієте слова «Вона бачила образи в тонах, відчувала образи в тонах, переживала в уяві явища, котрі творила сама: казкові, фантастичні, неможливі, і плакала з смутку невиявленого…»

- Прочитайте (розкажіть) уривок з тексту про випадок з жеребцем, що хотіла показати О. Кобилянська, увівши такий епізод у свій нарис?

- Чому дівчина заплакала, коли «переїжджий стройник фортепян грав»? Який твір він виконував?

- Яку пораду дав майстер дівчині? Знайдіть і зачитайте.

- Якою стала дівчина, коли виросла? Які таланти проявилися в ній?  Знайдіть і прочитайте.

- Знайдіть, як характеризує свою героїню письменниця. У чому ж проявлялась оригінальність героїні? Що то була за «плебейськість»?

- Як розмірковує дівчина про життя? Знайдіть і прочитайте.

- Чи навчилася героїня грати Impromtu phantasie ”? Чи розвинула свої музичні здібності?

- Яка основна думка твору?

V. Закріплення (рефлексія)

Метод «Незавершене речення».  (12х1б.)

  1. Ніжна, вразлива, немов мімоза, з сумовитими… (очима)
  2. Годинами перележування на спині в траві і вслухалась в дзвоніння якогось стародавнього історичного… (монастиря)
  3. Вона бачила образи в тонах, відчувала образи в… (тонах)
  4. Штука, яку я грав, зветься… (Impromtu phantasie)
  5. Коли виростила була майже… (гарна)
  6. Вона стала лише половиною тим, чим обіцювала стати (дитиною)
  7. Я сама-то та (звихнена слава)
  8. Я вижидаю щастя щодня і (щогодини)
  9. Я відчуваю, як… лежить переді мною не як щось сумне..., але як один пишний святочний день… (життя)
  10. Я не вчилась ніколи… (музики)
  11. Я що я маю помимо того не маю будучи, не маю в житті своїм (полудня)
  12. Коли чую музику, готова я (вмирати).

VI. Оцінювання

VIІ. Домашнє завдання:

  1. Написати фрайм твору.
  2. Написати твір-роздум «У чому полягає сила слабкої половини людства?» або «І сказала музика мені…».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.9
Відповідність темі
4.8
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 9
Оцінки та відгуки
  1. Андріянова Лариса Петрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Глоба Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Майданій Тетяна Степанівна
    Реальна допомога при підготовці до уроку. Продумано і цікаво. Ви - молодець!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Кузьма Наталія Василівна
    Дякую за хороший матеріал. Успіхів Вам.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
  5. Мокрушина Поліна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Ксенія Почтар
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Шкарлат Маргарита Володимирівна
    Дякую за матеріал! Гарний конспект!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Шкарлат Маргарита Володимирівна
    Дякую за матеріал! Гарний конспект!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Старинець Галина Володимирівна
    Дякую за допомогу. Гарний матеріал
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
Показати ще 6 відгуків
docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
29 серпня 2018
Переглядів
30843
Оцінка розробки
4.9 (9 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку