Даний урок складений за новою програмою для 10 класу (рівень стандарт), з метою ознайомити учнів зі змістом нарису, навчити дітей визначати особливості творів такого жанру; розвивати спостережливість, розкрити етичні проблеми з життя інтелігенції, інтерес до оповідного художньо-публіцистичного твору; критично мислити під час обговорення характеру героїні, іі світосприйняття. Запропоновано комбінований тип уроку з використанням елементів критичного мислення. Використано наступні форми роботи: -індивідуальна, колективна, фронтальна.
Українська література
10 клас
Тема. «Краса вільної душі й аристократизм духу
в нарисі О. Кобилянської “Impromtu phantasie”.
Симфонічна проза Ольги Кобилянської –
провісник європейської літератури.
Мета:
- ознайомити учнів зі змістом нарису, навчити дітей визначати особливості творів такого жанру;
- розвивати спостережливість, розкрити етичні проблеми з життя інтелігенції, інтерес до оповідного художньо-публіцистичного твору;
- виховувати любов і повагу до творчої спадщини письменниці.
Тип: комбінований з використанням елементів критичного мислення.
Форми роботи:
Методи уроку: слово вчителя, бесіда, фото, портретів, інтерактивні методи: «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Займи позицію», метод «Незавершене речення», розповідь учня.
Наочність: портрет О. Кобилянської, виставка книг, відеофільм,
мультимедійна презентація, тестові завдання, словник
літературознавчих термінів
Перебіг уроку
І. Організаційний момент:
Епіграф:
Музика висікає вогонь з людських сердець.
Ф. Шопен
ІІ. Актуалізація опорних знань
Слово вчителя: На уроці ми спробуємо зробити кілька кроків у пізнання людини, її чесноти, а також вплив на свідомість юної героїні нарису Ольги Кобилянської “ Impromtu phantasie ”.
Тести на знання творчості та біографії О. Кобилянської. (5х1 б.)
1. Кого М. Старицький назвав «пишною трояндою в саду української літератури»?
А) Олену Пчілку;
Б) Ольгу Кобилянську;
В) Марка Вовчка;
Г) Лесю Українку.
2. Якою мовою були написані перші твори Ольги Кобилянської?
А) Російською;
Б) німецькою;
В) французькою;
Г) англійською.
3. О. Кобилянська активно розвивала в українській літературі тему:
А) життя буковинських селян;
Б) проблеми взаємин інтелігенції та селянства;
В) становище в суспільстві освіченої, культурної жінки;
Г) влади землі над людиною.
4. Суспільна діяльність О. Кобилянської пов’язана з:
А) „Товариством руських жінок на Буковині”
Б) більшовицькими гуртками;
В) народницьким рухом;
Г) гуртками, які поширювали ідеї социал-демократії.
5. Хто з німецьких філософів кінця 19 ст. вплинув на художній світ Ольги Кобилянської?
А) Гегель;
Б) Ніцше;
В) Геккель;
Г) Кант.
Тестові завдання з вибором кількох правильних відповідей (3х1,5б.)
6. Вкажіть джерела творчості О. Кобилянської:
1) антична література;
2) духовна культура українського населення Буковини;
3) історичне минуле України;
4) архівні історичні матеріали;
5) тяжка соціальна дійсність;
6) своєрідна краса Карпат;
7 класична українська література.
7. Вкажіть твори Ольги Кобилянської:
1) «Тіні забутих предків»;
2) «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці»;
3) «Людина»;
4) «Гортензій»;
5) «Лісова пісня»;
6) «В неділю рано зілля копала»;
7) «Царівна».
8. Вкажіть твори О. Кобилянської, які порушують проблему ролі, місця, прав жінок:
1) «В неділю рано зілля копала»;
2) «Царівна»;
3) «Людина»;
4) «Гортензія»;
5) «Земля»;
6) «Через кладку»;
7) «Природа».
9. Продовжіть логічний ряд: (2х1,25б.)
про роль митця та мистецтва у житті людини розкрито у творах:
1) «Valse melankolique»; 2) «Людина» ; 3)... ; 4)... .
10. Продовжіть логічний ряд: найкращі подруги О.Кобилянської, які позитивно впливали на становлення її як української письменниці:
1) Августа Кохановська; 2) Наталія Кобринська; 3)...; 4)...
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
(дані визначення термінів можна завантажити на власні гаджети)
Нарис – невеликий твір, художньо-публіцистичного жанру, у якому зображено дійсні факти, події в житті конкретних людей. Найчастіше нариси присвячуються відтворенню сучасних подій чи зображенню людей, яких особисто знав письменник.
Імпресіонізм – (від франц. impression — враження) — художній напрям, заснований на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостережень, співпереживань. Імпресіонізм розвивається в останній третині XIX — на початку XX століття. Спершу він виник у французькому живописі: у 1874 році в Парижі серед інших творів експонувалася картина Клода Моне «Враження. Схід сонця» («Impression. Soleil levant»). Основний стильовий прийом імпресіонізму — зображення не самого предмета, а враження від нього. Самі митці-імпресіоністи досить точно виражали цей головний принцип напряму. «Бачити, відчувати, виражати — в цьому все мистецтво», — проголошували Едмон і Жюль Ґонкури.
Плебеї – (лат., простонародний, від чернь, натовп)
1. Один із станів вільного населення в Стародавньому Римі, плебс; з 3 - 2 ст. до н. е. - повноправні громадяни незнатного походження.
2. За середньовіччя й пізніше - широкі верстви міської бідноти.
3. Назва людини неаристократичного походження.
Нарис “Impromtu phantasie”, що в перекладі з французької мови означає фантазія-експромт, був написаний у 1984 році. У творі О. Кобилянська художньо відобразила чимало особливих переживань, які переповняли чуйну душу. Творчість допомагала письменниці переносити страждання, білий папір сприймав болі її серця, тугу за гармонійним, щасливим життям. Потяг до естетичного, прекрасного, морально високого випливав у неї з любові до людей, до життя, котре вона прагнула бачити ясним, мажорним. Ідеали добра й краси вона шукала в народі і серед народу, утверджувала життя як діяння. Саме в таких пошуках і народжується нарис, в центрі якого героїня (молода дівчина) з тонкою душею, яка сприймає світ, як життєстверджуючу сонату.
IV. Опрацювання навчального матеріалу.
Робота над змістом твору
1 в. Знайти і виписати речення у тексті, які характеризують характер та емоційний стан героїні.
2 в. Знайти і виписати речення у тексті, які характеризують настрій природи і навколишнього середовища.
Музика: любов, шляхетність, натхнення, радість, насолода, вічність.
Ф – фантазує
А – акцентує
Н – надихає
Т – творчість
А – аналізує
З – захоплює
І – імпровізує
Я – ятрить
(Перед читачем постає образ надзвичайно вразливої дівчини, яка тонко відчуває у всьому красу, сприймає навколишній світ як сонату. Приваблює в ній небуденність, оригінальність її характеру, у природженій відразі до всього міщанського і філістерського. Таких людей міщанське оточення не розуміє і вважає диваками, сторониться їх).
- Що ми дізналися з перших рядків нарису про головну героїню?
- Як ви розумієте слова «Вона бачила образи в тонах, відчувала образи в тонах, переживала в уяві явища, котрі творила сама: казкові, фантастичні, неможливі, і плакала з смутку невиявленого…»
- Прочитайте (розкажіть) уривок з тексту про випадок з жеребцем, що хотіла показати О. Кобилянська, увівши такий епізод у свій нарис?
- Чому дівчина заплакала, коли «переїжджий стройник фортеп’ян грав»? Який твір він виконував?
- Яку пораду дав майстер дівчині? Знайдіть і зачитайте.
- Якою стала дівчина, коли виросла? Які таланти проявилися в ній? Знайдіть і прочитайте.
- Знайдіть, як характеризує свою героїню письменниця. У чому ж проявлялась оригінальність героїні? Що то була за «плебейськість»?
- Як розмірковує дівчина про життя? Знайдіть і прочитайте.
- Чи навчилася героїня грати “ Impromtu phantasie ”? Чи розвинула свої музичні здібності?
- Яка основна думка твору?
V. Закріплення (рефлексія)
Метод «Незавершене речення». (12х1б.)
VI. Оцінювання
VIІ. Домашнє завдання: