Фатєєва Наталія Іванівна,
вчитель української мови та літератури
Комишуватської ЗОШ І-ІІІ ст.
Першотравневої районної ради
Розробка уроку з української літератури, 5 клас
«Українська народна казка «Мудра дівчина».
Народне уявлення про добро і зло, красиве
і потворне, смішне та страшне»
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Очікувані результати:
Форми роботи: усний переказ, інформаційне гроно, виразне читання, читання в особах, словникова робота, бесіда за змістом прочитаного, гра «Створюємо настрій», вправа «Сенкан», перегляд презентації «Як скласти загадку», заповнення карток самооцінювання, вправа «Маруся-розумничка».
Обладнання: ілюстрації до казки «Мудра дівчина», малюнки учнів, збірки українських народних казок, смайлики, фігурно-силуетні картки, мультимедійна дошка, підручник «Українська література» 5 клас О.Авраменко.
Епіграф уроку: «Мудрість – найкраще багатство»
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
Звучить музика, учитель вітається з класом, на екрані – герої різних казок. Жеребкуванням обираються учні-експерти.
Слово вчителя: Казка – це дитинство людства і його мудрість. Читаймо та слухаймо казки, бо їх як зір на небі – не злічити.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (за казкою «Про правду та кривду»)
Літературний диктант:
- У казках завжди щось незвичайне, фантастичні елементи. (так)
- Казки починаються і закінчуються по-особливому. (так)
- У казці «Про правду і кривду» йдеться про трьох братів. (ні)
- Дядько і небіж пішли вирішувати свою суперечку в суд. (ні)
- Небіж виграв суперечку і став багатим королем. (ні)
- Про те, як допомогти людям загатити греблю, небіж прочитав в одній мудрій книзі. (ні)
- Небіж був правдивим чоловіком. (так)
- Усі події в казках, як правило, повторюються тричі. (так)
Протягом уроку у класі працюють експерти-учні. При перевірці цього завдання експерти підтверджують правильність відповідей, показуючи відповідний смайлик.
2. Складання інформаційного грона.
Для роботи учні об’єднуються у дві групи. Кожна група складає характеристику героя казки. 1-ша група: Дядько, 2-група: Небіж.
Варіанти відповідей:
3. Слово вчителя: Як бачимо, у казках добро перемагає зло, а правда – кривду. Слідкуйте за своїми вчинками, навчайтесь у героїв казок бути чесними, правдивими, щирими.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Гра «Створюємо настрій».
Слово вчителя: Сьогодні на уроці працюємо за гаслом «Ми всі – одна сім’я, ми всі – безліч «я». Відчуємо себе часточками класного колективу і скажемо собі:
- Я прийшов до школи…
- Зі мною…
- Треба бути…
- Мене люблять…
- Мені…
- У класі…
- Я готовий…
(Відповіді учнів різні, хто як почуває себе. Алгоритм мотиваційної діяльності висвітлений на екрані. Варіанти відповідей учнів:
- Я прийшов до школи (для чого?)…вчитися.
- Зі мною (хто?)…мої друзі.
- Треба бути (яким?)…уважним.
- Мене люблять (хто?)…друзі.
- Мені….(приємно).
- У класі…(сонечко).
- Я готовий…(добре працювати).
2. Робота з епіграфом уроку.
- Як ви розумієте епіграф?
(Мудра людина мудро ставиться до життя. Її розум допомагає у скрутному становищі, дає знання.)
3. Слово вчителя: Народне прислів’я вчить: «Добре слово душу зігріває». Зігрійте душу один одному і скажіть своєму товаришеві добре слово – комплемент.
Учні ланцюжком говорять «добрі» слова один одному, передаючи позитивний смайлик.
– Тепер до нової казки. На уроці ми ознайомимось із казкою «Мудра дівчина», з її мудрими героями і тими, хто хитрує, зазнається, зневажає інших; навчимось складати і розгадувати загадки; переказувати епізоди казки; читати текст в особах; обґрунтовувати власне ставлення до вчинків героїв.
– Доповніть цей перелік завдань власними цілями.
Діти пропонують власні цілі перед початком роботи над казкою.
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
1. Словникова робота.
Визначити значення слів, поєднавши їх з ознаками (слова відтворені на екрані)
Хорт закручений
Нива дерев’яна
Рундук швидко, майстерно
Прясти високий
Локіт дерев’яне
Полотно прудкий
Гребінка колосиста
Світлиця швидкі
Днище біле
Ґринджоли простора
Експерти смайликами демонструють при перевірці правильні та невірні відповіді.
2. Виразне читання казки в особах.
На екрані – ілюстрації до уривків казки, що озвучуються. (Додаток 1)
3. Бесіда за змістом.
- Назвіть дійових осіб казки.
- Хто головний герой казки?
- Де відбуваються події?
- Чому виникає суперечка між братами?
- Які загадки загадав пан братам?
- Як ці загадки відгадав багатий брат?
- Чому пан розсердився, коли дізнався, що його загадки відгадала дочка бідняка?
- Скільки ще загадок відгадала дівчина?
- Якими словами з казки можна ілюструвати ваші власні малюнки?
- Чи гідна Маруся стати вашим другом? Чому?
– Складіть власне питання і задайте його товаришам.
Кілька учнів задають свої питання однокласникам.
4. Творче завдання «Склади загадку».
– Переглянемо презентацію «Як скласти загадку» і спробуємо створити власну.
(Учень презентує результати своєї роботи у проекті «Загадка – жанр усної народної творчості»)
– Чи зможете ви скласти загадку для Марусі?
– Які риси характеру ви б хотіли виховати в собі, щоб бути дотепними?
Учні складають власні загадки, діти відгадують їх.
5. Колективна характеристика «Марусі-розумнички».
– Виберіть слова-характеристики та одяг для дівчинки.
– Хто зробить підсумок?
– Яка наша Маруся?
На фліпчарті силует дівчинки. На столі – фігурні картки у вигляді віночка, сорочки, спідниці, фартуха, чобіток. На них слова: кмітлива, розумна, чесна, хоробра, догадлива.
6. Вправа «Сенкан».
Учні об’єднуються у три групи:1-ша група – казка, 2-а група – Маруся, 3-я група – пан.
Кожна група отримує своє завдання:
1-ий рядок – іменник, що називає героя, предмет, явище природи
2-ий рядок – два прикметники, що характеризують предмет
3-ій рядок – три дієслова, що означають дію предмета, особи
4-ий рядок – речення з 4-5 слів
5-ий рядок – синонім до іменника
Варіанти відповідей:
1. КАЗКА
2. чарівна, улюблена
3. вчить, знайомить, приносить задоволення
4. Нам сподобалась казка про Марусю
5. фантастика
1. МАРУСЯ
2. розумна, кмітлива
3. вигадує, рятує, любить
4. Бідна Маруся перехитрила багатого пана.
5. розумничка
1. ПАН
2. злий, хитрий
3. хвастає, цькує, хитрує
4. Не треба думати, що всі багаті –розумні.
5. зазнайко
При перевірці вправи заздалегідь призначені експерти визначають кращу групу.
7.Усний переказ епізодів казки в діалогічному виконанні.
V. Підсумок уроку. Рефлексія
1. Самооцінювання.
Учні заповнюють картки самооцінювання:
КАРТКА САМООЦІНЮВАННЯ (Додаток 2)
Можу самостійно…
Можу знайти…
Можу вжити у мові…
Можу спілкуватися з друзями…
Я зрозумів, що…
Знаю визначення…
Якою людиною я б не хотів стати в житті?
Останнє визначення озвучити вголос.
2. Слово вчителя. Казка вчить людину мріяти, бачити світ по-особливому. Про все чарівне, незвичайне, ми кажемо: «Як у казці!»
Із казкою, любі, не розлучайтесь,
В далеке дитинство щораз повертайтесь,
Вам казка чарівна підкаже пораду,
В ній завжди знайдете потіху й відраду.
VІ. Домашнє завдання
Виконати на вибір одне з завдань:
- Скласти план до тексту казки.
- Написати листа Марусі з вираженням свого ставлення до її кмітливості.
- Скласти продовження казки «Мудра дівчина»
Додаток 1
Ілюстрації до казки «Мудра дівчина»
Додаток 2
КАРТКА САМООЦІНЮВАННЯ
Можу самостійно…
|
|
Можу знайти…
|
|
Можу вжити у мові…
|
|
Можу спілкуватися з друзями…
|
|
Я зрозумів, що…
|
|
Знаю визначення…
|
|
Якою людиною я б не хотів стати в житті?
|
|