Тема: Всеволод Нестайко - відомий у світі український дитячий письменник. «Тореадори з Васюківки» - пригодницький захоплюючий твір
Мета уроку: пригадати основні відомості із життєвого і творчого шляху В. Нестайка; аналізуючи пригодницький твір В. Нестайка «Тореадори з Васюківки», з’ясувати, чи може пригодницький твір навчити чогось корисного; вдосконалювати вміння учнів характеризувати головних героїв, їхні вчинки, аргументувати свій вибір; розкрити особливості твору, його пригодницький характер; розвивати навички виразного читання, переказу прозового твору та коментування його; формувати активну життєву позицію, естетичні смаки, вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку; виховувати позитивні риси характеру, оптимістичний світогляд
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: портрет автора, підручники, словники, презентація, диски з класичною музикою, малюнки, відеофільм, картки, тестові запитання.
Хід уроку
І.Організаційний момент
Учитель. Сьогодні у нас незвичайний урок:
У світ фантазії знов зробимо крок,
А з творчістю ми зустрічались не раз;
І знову вона завітає до нас.
Це час міркувань, наполегливий час.
Цікаві завдання чекають на вас.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Діти, пригадаймо основні відомості, застосування яких потрібне на уроці.
- Яку тему ми почали вивчати?
- Що називаємо пригодою, романтикою?
- Творчість якого письменника ми розглядаємо на уроках?
- Над яким твором працюємо?
Домашнім завданням вам, діти, було попрацювати над твором «Тореадори з Васюківки» і пригадати основні відомості із життєвого і творчого шляху Всеволода Нестайка. Тож пограймо в гру «Словесний футбол».
1.1. Гра «Словесний футбол».
Учні, заздалегідь отримавши завдання, опрацювали біографію письменника, підготували запитання за змістом. Школярі обмінюються запитаннями, отримують вичерпні відповіді.
Можливі запитання та відповіді:
1.Чи можемо ми Всеволода Нестайко вважати нашим сучасником? (Так, можемо вважати Всеволода Нестайка нашим сучасником, оскільки письменник успішно працював до 2014 року).
2.Ким мріяв стати Всеволод Нестайко у майбутньому? Чому?
( В. Нестайко мріяв стати капітаном далекого плавання. Влітку він був на морі, в Одесі, в санаторії, де медсестри ганялися з додатковим харчуванням, бо він був худий. І були кораблі, і солоний морський вітер, і штормові хвилі…)
3. Що ви знаєте про дитинство письменника? (Всеволод Нестайко чомусь передусім згадував самотність. Так уже склалося, що тата свого письменник не пам′ятав. Він загинув у 1934 році за кордоном, виконуючи державне завдання. А був мужньою, веселою і дуже товариською людиною. Всі його любили. Він вільно володів п′ятьма мовами і був для хлопчика уособленням таємничості і чекання. У ранньому дитинстві Всеволод Зіновійович був дуже хворобливим. Мабуть, немає такої дитячої хвороби, якою б не хворів у дитинстві.)
4. Які враження залишилися у хлопчика від міста в якому він народився? Чому? (Хлопчик народився у місті Бердичів. Про це місто у нього збереглася одна згадка: страшний голод 1933 року, і трирічний хлопчик після марних прохань дати чогось поїсти каже:”Ну, то дай води”. Власне, рятуючись від голоду, родина й переїхала тоді у тридцять третьому, до Києва, де жила мамина сестра з чоловіком і двоюрідним братом Толею. Як згадував письменник, через голод, через ті страшні спогади душа Всеволода Зіновійовича не пригорнулась до місця народження. І рідним містом став Київ.)
5. Чи має Всеволод Нестайко нагороди? (Так, має за повість-казку «Незвичайні пригоди у лісовій школі» він удостоєний премії імені Лесі Українки. Фільм за твором «Тореадори з Васюківки» одержав Гран-прі на Міжнародному фестивалі в Австралії. Указом Президента України Всеволод Нестайко нагороджений орденом Ярослава Мудрого V ступеня).
6. А які твори, крім «Тореадорів з Васюківки», належуть ще перу автора?
(Перу автора ще належать такі твори: "Загадка старого клоуна", "Чудеса в Гарбузянах", "В країні Сонячних Зайчиків", "Чарівні окуляри").
7. Коли, на думку письменника, закінчилося його дитинство? ( За словами письменника годинник дитинства зупинила війна).
8. Чому Всеволод Нестайко став саме дитячим письменником? (Як говорив сам письменник: «… став я дитячим письменником, бо мені хотілося повернутися в дитинство-інше, ніж було у мене. Веселе, повне надзвичайних пригод, ігор, розваг».).
9. А які професії опановував Нестайко? (Він був і столяром, і слюсарем, і візником, і репетитором).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Як завжди, я рада зустрічі з вами і мрію про те, що на цьому уроці ви порадуєте мене гарними оцінками, цікавими думками.
(гарні оцінки, нові знання, почути щось цікаве)
ІV. Повідомлення теми та мети уроку
Тож тема нашого уроку: Всеволод Нестайко - відомий у світі український дитячий письменник. «Тореадори з Васюківки» - пригодницький захоплюючий твір. Запишіть у зошити число, класна робота, тему уроку. Я пропоную, щоб девізом нашого уроку були слова:
Життя-це мрія. Здійсни її.
Поясніть, як ви розумієте епіграф. Молодці! А чи є у вас мрії? Про що зазвичай мрієте? Чи завжди мрії збуваються? Чи шкідливо мріяти про нездійсненне? Тоді повторимо як заклинання: життя-це мрія, здійсни її.
Сьогодні на уроці ми пригадаємо основні відомості із життєвого і творчого шляху В. Нестайка, проаналізуємо пригодницьку повість «Тореадори з Васюківки»; вдосконалюватимемо вміння учнів характеризувати головних героїв, їхні вчинки, аргументовано пояснюючи свій вибір; розкриємо особливості твору, його пригодницький характер; розвиватимемо навички виразного читання, переказу прозового твору, коментування його; формуватимемо активну життєву позицію, естетичні смаки, вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку; виховуватимемо позитивні риси характеру, оптимістичний світогляд.
Запам’ятайте, що наприкінці уроку вам потрібно дати відповідь на проблемне питання: Чи може пригодницький твір Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки» навчити чогось корисного?
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Робота в парах («Пошуковці» та «Літературознавці»).
Завдання для «Пошуковців»: Пояснити назву твору Всеволода Нестайко «Тореадори з Васюківки».
Очікувана відповідь: Тлумачний словник української мови пояснює це слово так: тореадор – учасник бою биків в Іспанії, у країнах Латинської Америки.
Завдання для «Літературознавців»: Нагадати, що таке повість та ще й пригодницька. Попрацюйте з літературознавчим словником.
Очікувана відповідь: ПОВІСТЬ – це епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням.
У повісті зображено багато подій із життя героїв, спосіб викладу розповідний, є докладні описи й розповіді про події та персонажів. Повість може бути соціально-побутовою, історичною, науково-фантастичною, пригодницькою.
ПРИГОДНИЦЬКА ПОВІСТЬ – це твір, у якому зображені непередбачені, несподівані події, що трапляються з героями.
Пригодницький твір має складний, заплутаний сюжет, із героями трапляються цікаві, часом неймовірні пригоди, вони опиняються у складних життєвих ситуаціях, з яких, звичайно ж, виходять переможцями. Пригоди можуть бути значні, як у творі «П’ятнадцятирічний капітан» Жуля Верна, або звичайні, які часто трапляються з дітьми в повсякденному житті, як-от у «Тореадорах з Васюківки».
2. Метод«Вгадай епізод твору».
Учитель: вам додому було завдання зробити ілюстрації до розділів твору.
Вчитель на екранах демонструє ілюстрації до твору, учні повинні назвати епізоди.
3. Аналіз ситуації (Прийом «ФІШБОУН»).
Проблема: побудова метро.
Причина: не вистачило знань.
Факти: «…У нас була прекрасна, благородна ідея – провести під свинарником метро. Це мало бути сюрпризом. Перша лінія метро у Васюківці! Станція «Клуня» - станція «Крива груша». Три копійки в один кінець. Родичі – безплатно. З учительки арифметики - п’ять копійок».
Причина: взялися за непосильну роботу.
Факти: «Ми вже підкопалися майже до половини свинарника, і раптом- непередбачена катастрофа! – клята льоха Манюня провалилася в наше метро…»
Висновок: Гарні були мрії у наших героїв, але кожного разу вони розбивались об дійсність, не збувались.
Проблема: влаштувати кориду.
Причина: не вистачило знань.
Факти: «…підійшов до самісінької морди й почав вимахувати килимком перед очима. Я затамував подих – зараз почнеться…»
Причина: взялися за непосильну роботу.
Факти: «Ява знов забіг наперед і почав витанцьовувати…Через пів години він сказав, що вона до мене звикла, вона мене любить і не хоче…»
Висновок: Гарні були мрії в наших героїв, але кожного разу вони розбивались об дійсність, не збувались.
4. Обговорення:
Вчитель: Скажіть, будь ласка, герою якого твору вистачило знань для того, щоб прожити майже 28 років на безлюдному острові (Данієль Дефо «Пригоди Робінзона Крузо»). Цей твір належить до пригодницької літератури і написаний у добу Просвітництва, гаслом якого були слова: «Знання – це сила».
Вчитель: Назвіть відомі вам пригодницькі твори, які ви вивчали на уроках української чи зарубіжної літератури (Ж. Верн «П’ятнадцятирічний капітан», «Діти капітана Гранта», Д. Свіфт «Мандри Гуллівера», Л. Стівенсон «Острів скарбів», М. Твен «Пригоди Тома Сойєра».
5. А зараз ми переглянемо сюжет з твору «Корида»
6. Інтерактивна вправа «Дерево рішень»
Зараз ви попрацюєте. Поміркуйте, що треба робити хлопчикам, щоб їхні мрії здійснилися.
Складемо і запишемо на листочках для них поради. (Діти зачитують рішення: добре вчитися, виховувати характер, бути хоробрими, цілеспрямованими, слухати старших, не втрачати оптимізм).
7. Метод «Гронування». Робота на картках
Павлик і Ява (створити портрет-ілюстрацію)
Бешкетники
Неслухняні
Кмітливі
Винахідливі
Люблять тварин
Вміють дружити…
Молодці, я від вас іншого і не чекала. Бачу, що моя мрія починає здійснюватись.
8. Фізкультхвилинка
9. Прийом «СЕНКАН» (Робота ланцюжком).
Пригода (Дитинство)
Цікава, вражаюча (веселе, захоплююче)
Творити, винаходити, бешкетувати (гратися, вигадувати, бешкетувати)
Час дитинства (найкращий час у житті)
Вигадка (молодість)
10. Робота в парах (фразеологізми)
Дібрати синонімічні фразеологізми одній парі, іншій – антонімічні. Інші діти працюють над фразеологізмами зі словом «ніс».
1 пара. Втерти маку– покарати, побити - (нам’яти вуха, надавати плескачів);
Ускочити в халепу – потрапити в скрутне, безвихідне становище – (наламати дров, хоч з мосту та в воду); вибратися із халепи– позбутися неприємностей.
Дати дриза – втекти, швидко побігти – (дати драла, накивати п’ятами, ноги на плечі, бити ноги, кіньми не догнати).
2 пара. Не знати, куди очі подіти – засоромитися – ( позичати очей у Сірка) – бути безсоромним.
Заварити кашу– розпочати клопітну справу – доводити до кінця (завершати до кінця)
3 пара. До фразеологізму (не показавши носа) придумати якнайбільше фразеологізмів зі словом «ніс».
Вчитель: Діти, на вашу думку, яка роль фразеологізмів у творі? (Вони наближають читача до реального життя, до дитячої підліткової мови, роблять розповідь щирою, емоційною, викликають довіру щодо дійсності того, що відбувається).
VІ. Узагальнення вивченого матеріалу
1. Виконання тестових запитань
1. Що зібралися робити під свинарником Ява і Павлуша?
а) шукати скарби;
б) вирити яму для сховища;
в) збудувати метро;
г) розширити розміри свинарника.
2. Де знайшли хлопці цуценя?
а) біля річки;
б) у колодязі;
в) у степу;
г) на власному подвір`ї.
3. Урятоване собача Ява жартома назвав:
а) Жучкою;
б) Шариком;
в) Полканом;
г) Собакевичем
4. Чому для бою биків кандидатура Маньки одразу відпала:
а) корова не любила господаря;
б) мала зламаний ріг і теля;
в) була психічною;
г) була маленькою на зріст.
5. Установіть відповідність:
1. Ява 2. Яришка 3. Павлуша 4. Дід Салимон |
а) «Вони мені ще умови ставлять, вишкварки! Ану вилазьте!» д) «Пульс нормальний. Невагомості нема. Тиск триста атмосфер».
|
6. Установіть відповідність:
1. тореадор; 2. буцегарня; 3. гангстер; 4. реманент. |
а) Приміщення для тимчасового ув’язнення; в) шукач сумнівних ризикованих пригод; пройдисвіт. г) учасник бою биків; д) учасник бандитської зграї. |
1. в; 2. Б; 3. Г; 4. Б; 5. 1.Д; 2.г; 3.в; 4. А. 6.1. Г; 2. А; 3. Д; 4. Б.
2. Музика
Діти, але про свої мрії не варто говорити вголос, бо, кажуть у народі, що тоді ми їх сполохаємо і вони не збудуться…У мрій є крила, тому вони і називаються крилатими. А ще вони теплі, тому їх називають рожевими.
Їм треба простір, віра й широкий світ…
Тому я пропоную заплющити очі й тихо про себе подумати про свою найпотаємнішу мрію і випустити її у світ прекрасний, чистий, як і ваші мрії.
Хай летять вони на своїх крилах у світ, допомагають вам його відкривати, чим більше мрії пізнають світ, тим ви будете щасливішими. А разом з вами і ми, батьки і вчителі. Життя-це мрія. Здійсни її.
Робота над проблемним питанням. Вчитель: Скажіть, будь ласка, чи може пригодницький твір Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки» навчити чогось корисного?
Відповіді учнів
VІІ. Домашнє завдання
Написати мінітвір «Лист до Яви та Павлуші» або «Мрійники та шукачі пригод з Олександрівки», підготуватися до позакласного читання.
VІІІ. Оцінювання
ІX. Підведення підсумків