Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Алфавіт. Узагальнюючий урок букварного періоду“

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Алфавіт. Узагальнюючий урок букварного періоду“. Метою уроку є: узагальнити знання учнів про звуки і букви української мови; ознайомити з українським алфавітом; закріпити вміння учнів читати слова й тексти з вивченими буквами; удосконалювати навички читання, швидкого промовляння скоромовок, вчити працювати в парах і групах; розвивати пізнавальні та творчі здібності школярів, усне мовлення, увагу, спостережливість, фантазію; виховувати бережливее ставлення до природи.
Перегляд файлу

Українська мова

Тема: Алфавіт. Узагальнюючий урок букварного періоду

Мета: узагальнити знання учнів про звуки і букви української мови; ознайомити з українським алфавітом; закріпити вміння учнів читати слова й тексти з вивченими буквами; удосконалювати навички читання, швидкого промовляння скоромовок, вчити працювати в парах і групах; розвивати пізнавальні та творчі здібності школярів, усне мовлення, увагу, спостережливість, фантазію; виховувати бережливее ставлення до природи.

Обладнання: таблиця «Алфавіт», предметні малюнки.

Тип уроку: узагальнення й систематизації отриманих знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Подивилися на мене,

Усміхнулися усі:

Хто готовий до роботи?

Хто бадьорий? Молодці.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Бесіда

— На минулому уроці ми з вами вивчили цікавий знак. Пригадайте, як він називається. (Апостроф.)

— На що вказує апостроф? (На наявність у слові звука [й].)

— Знаком «апостроф» ми закінчили з вами опрацьовувати букви. Давайте погортаємо буквар і пригадаємо, які букви ми вивчили, як читали з ними склади, слова й тексти.

— Яку першу букву ми з вами вивчили? (Букву А.)

— Яке перше слово зуміли прочитати? (А-а-а-а!)

— Коли змогли прочитати слово мама? (Коли ознайомилися з буквою м.)

Що ви пам’ятаєте про м’який знак? Позначає м’якість приголосних на письмі.)

— Які ще букви можуть виконувати таку «роботу»? (Букви і, я, ю, є)

— Букви я, ю, є можуть іще виконувати й іншу «роботу». Яку? (Позначати два звуки.)

— Пригадайте, які букви можуть позначати тільки два звуки. (Букви ї, щ)

— Які звуки на письмі позначаються двома буквами? ([дж], [дз], [дз’].)

2. Гра «Покажи букву»

• Що не позначає звука;

• що завжди позначає м’який приголосний;

• що позначають два звуки;

• що завжди позначають два звуки.

3. Гра «Впіймай слово»

— Коли букви я, ю, є позначають два звуки?

Цвях, прислів’я, юшка, зв’язала, людина, поїзд, морквяний, подвір’я, свято, єнот, солов’ї, синє, ялинка.

4. Читання складової таблиці

5. Читання та порівняння вимови слів з апострофом і без нього

Ряд — бур’ян

буря — пір’я

буряк — подвір’я

духмяний — м’ята

6. Повторення веснянки, вивченої на уроці читання

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

— Розгляньте ті сторінки букваря, які ми ще не опрацьовували. Що є на них?

— Тепер на уроках ми будемо навчатися правильно і виразно читати, ознайомлюватися з літературними текстами та їхніми авторами, вивчати вірші, а також повторювати вивчене про звуки і букви. І почнемо це робити із сьогоднішнього уроку. Сьогодні ми ознайомимось з українським алфавітом. А коли все опрацюємо, то влаштуємо свято прощання з букварем.

Фізкультхвилинка

Раз, два — дерева,

Три, чотири — вийшли звірі.

П’ять, шість — пада лист.

Сім, вісім — птахи в лісі.

Дев’ять, десять — це сунички

Підвели червоні личка.

Гарно в лісі відпочили

І тихесенько всі сіли.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Ознайомлення з українським алфавітом

— Ми з вами вивчили всі букви українського алфавіту. А чи знаєте ви, що в кожної букви є своє місце. Вони шикуються одна за одною в певному порядку. Цей порядок букв називають алфавітом. Ця назва утворена від перших букв латинського алфавіту альфа і бета. Алфавіт ще називають азбукою (від давніх назв букв аз і буки), а також абеткою (від назв букв а та б).

Учитель вивішує на дошці плакат (таблицю) з українським алфавітом, показує по черзі букви, учні хором їх називають.

— Скільки букв є в українському алфавіті? Полічіть.

— В українському алфавіті 33 букви. Порядок їх розміщення людині слід знати для того, щоб швидко орієнтуватися в різноманітних словниках, знаходити книгу в бібліотеці тощо. Давайте ще раз хором вимовимо букви алфавіту, правильно називаючи кожну.

2. Ознайомлення з віршами, які допомагають запам’ятати алфавіт.

— Для того щоб легше було вивчити алфавіт, деякі письменники, поети написали спеціальні вірші.

— Послухайте вірш Ігоря Січовика, який називається «Абетка-добавлянка». Останнє слово у кожному рядку вірша ви будете доповнювати всі хором.

АБВ — мишка у норі … (живе);

ГҐД — по дорозі пес … (іде);

ЕЄЖ — коник весело … (ірже);

ЗИІ — повзе ящірка в … (траві);

ЇЙК — ворон каркнув на … (жука);

ЛМН — серед жаб і я … (спортсмен);

ОПР — вгору кіт хвоста … (задер);

СТУ — щохвилини я … (росту);

ФХЦ — посадив я … (деревце);

Ь (м’який знак) — рак вщипне, то буде … (знак);

ЮЯ — абетка вся від А до … (Я).

— Є про абетку й такі вірші, у яких зазначена і загальна кількість букв, і порядок їх розміщення. Ось один із таких віршів.

Абетка

Літера до літери

В’яжуться у слові,

А всього їх — тридцять три

В українській мові.

А, Б, В, Г, Ґ, Д, Е —

Ось вже перша сімка є.

Є — не сім, а вісім!

Сперечались Ж, З, И —

Далі пісеньку вели.

І — мирило Їх, а Й

В шапочці прийшов новій.

К, Л, М, Н, О, П, Р

Разом ходять відтепер.

С — свистіло, Т — товкалось,

У, Ф Х, Ц, Ч здалось:

Ш і Щ в товпі зівак

Загубили Ь.

Ю і Я не вийшли з гри:

— Всі ми тут,

Нас — тридцять три.

Спробуймо вивчити один з віршів напамять.

3. Гра «Без зупинок»

— Вам потрібно читати слова чітко, швидко, без зупинок.

— Яке слово відповідає поданій звуковій моделі?

(лійка, лайка)

— Назвіть слова, в яких кількість звуків та букв не збігається.

4. Робота в парі

— Лисичка-сестричка хвостиком махнула — і зникли у вірші останні слова. Вам потрібно поставити їх на місце. Пара, закінчивши роботу, підводить руку.

Стрімко вибігли на...

Дві подружки...

Дощик їм полоще...

Звуть цих подружок...

(Гору, білокорі, кіски, берізки)

— Зачитайте вірш. Про що він?

— Які ще дерева, крім берізок, ростуть у лісі?

Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)

Широко розплющу очі,

Роздивлюся все охоче.

(Діти максимально широко розплющують очі.)

Потім мружусь, наче киця,

І заплющую очиці!

(Діти міцно заплющують очі.)

Вправа повторюється 20 разів.

5. Робота у групах

Кожна група отримує картку із завданням, виконує роботу і презентує її.

Картка 1

В сілі явсто кийдар ньде, орІг і гійСер липіш в сіл. ниВо лисі діп ноюяли. маТ лабу ньті. ийЯк ірзв у томугус ллігі? аТ це дару кабіл!

Картка 2

сьЛо — вийлісо льжите. сьЛо тьїс кигіл і вутра. муЙо рібнапот і льсі. никиЛіс носятьпри її і дутькла на ньпе. сіЛо ходятьпри затили льсі.

6. Конкурс «Кращий скоромовець»

— Сорока-білобока пропонує вам вивчити скоромовку і взяти участь у конкурсі на кращого скоромовця.

Хитру сороку спіймати морока,

А на сорок сорок — сорок морок.

7. Читання криптограми

— Прочитайте прислів’я і поясніть його зміст.

V. Підведення підсумків уроку

— Із чим ми сьогодні ознайомилися? (З алфавітом.)

— Навіщо людині треба знати алфавіт?

— Давайте хором ще раз його вимовимо.

— Який із віршів про алфавіт вам найбільше сподобався?

— Які завдання вам найбільше сподобались?

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сєрокурова Любов Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
9 липня 2020
Переглядів
5045
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку