Українська мова
Тема: Алфавіт. Узагальнюючий урок букварного періоду
Мета: узагальнити знання учнів про звуки і букви української мови; ознайомити з українським алфавітом; закріпити вміння учнів читати слова й тексти з вивченими буквами; удосконалювати навички читання, швидкого промовляння скоромовок, вчити працювати в парах і групах; розвивати пізнавальні та творчі здібності школярів, усне мовлення, увагу, спостережливість, фантазію; виховувати бережливее ставлення до природи.
Обладнання: таблиця «Алфавіт», предметні малюнки.
Тип уроку: узагальнення й систематизації отриманих знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Подивилися на мене,
Усміхнулися усі:
Хто готовий до роботи?
Хто бадьорий? Молодці.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Бесіда
— На минулому уроці ми з вами вивчили цікавий знак. Пригадайте, як він називається. (Апостроф.)
— На що вказує апостроф? (На наявність у слові звука [й].)
— Знаком «апостроф» ми закінчили з вами опрацьовувати букви. Давайте погортаємо буквар і пригадаємо, які букви ми вивчили, як читали з ними склади, слова й тексти.
— Яку першу букву ми з вами вивчили? (Букву А.)
— Яке перше слово зуміли прочитати? (А-а-а-а!)
— Коли змогли прочитати слово мама? (Коли ознайомилися з буквою м.)
— Що ви пам’ятаєте про м’який знак? Позначає м’якість приголосних на письмі.)
— Які ще букви можуть виконувати таку «роботу»? (Букви і, я, ю, є)
— Букви я, ю, є можуть іще виконувати й іншу «роботу». Яку? (Позначати два звуки.)
— Пригадайте, які букви можуть позначати тільки два звуки. (Букви ї, щ)
— Які звуки на письмі позначаються двома буквами? ([дж], [дз], [дз’].)
2. Гра «Покажи букву»
• Що не позначає звука;
• що завжди позначає м’який приголосний;
• що позначають два звуки;
• що завжди позначають два звуки.
3. Гра «Впіймай слово»
— Коли букви я, ю, є позначають два звуки?
Цвях, прислів’я, юшка, зв’язала, людина, поїзд, морквяний, подвір’я, свято, єнот, солов’ї, синє, ялинка.
4. Читання складової таблиці
5. Читання та порівняння вимови слів з апострофом і без нього
Ряд — бур’ян
буря — пір’я
буряк — подвір’я
духмяний — м’ята
6. Повторення веснянки, вивченої на уроці читання
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Розгляньте ті сторінки букваря, які ми ще не опрацьовували. Що є на них?
— Тепер на уроках ми будемо навчатися правильно і виразно читати, ознайомлюватися з літературними текстами та їхніми авторами, вивчати вірші, а також повторювати вивчене про звуки і букви. І почнемо це робити із сьогоднішнього уроку. Сьогодні ми ознайомимось з українським алфавітом. А коли все опрацюємо, то влаштуємо свято прощання з букварем.
Фізкультхвилинка
Раз, два — дерева,
Три, чотири — вийшли звірі.
П’ять, шість — пада лист.
Сім, вісім — птахи в лісі.
Дев’ять, десять — це сунички
Підвели червоні личка.
Гарно в лісі відпочили
І тихесенько всі сіли.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Ознайомлення з українським алфавітом
— Ми з вами вивчили всі букви українського алфавіту. А чи знаєте ви, що в кожної букви є своє місце. Вони шикуються одна за одною в певному порядку. Цей порядок букв називають алфавітом. Ця назва утворена від перших букв латинського алфавіту альфа і бета. Алфавіт ще називають азбукою (від давніх назв букв аз і буки), а також абеткою (від назв букв а та б).
Учитель вивішує на дошці плакат (таблицю) з українським алфавітом, показує по черзі букви, учні хором їх називають.
— Скільки букв є в українському алфавіті? Полічіть.
— В українському алфавіті 33 букви. Порядок їх розміщення людині слід знати для того, щоб швидко орієнтуватися в різноманітних словниках, знаходити книгу в бібліотеці тощо. Давайте ще раз хором вимовимо букви алфавіту, правильно називаючи кожну.
2. Ознайомлення з віршами, які допомагають запам’ятати алфавіт.
— Для того щоб легше було вивчити алфавіт, деякі письменники, поети написали спеціальні вірші.
— Послухайте вірш Ігоря Січовика, який називається «Абетка-добавлянка». Останнє слово у кожному рядку вірша ви будете доповнювати всі хором.
АБВ — мишка у норі … (живе);
ГҐД — по дорозі пес … (іде);
ЕЄЖ — коник весело … (ірже);
ЗИІ — повзе ящірка в … (траві);
ЇЙК — ворон каркнув на … (жука);
ЛМН — серед жаб і я … (спортсмен);
ОПР — вгору кіт хвоста … (задер);
СТУ — щохвилини я … (росту);
ФХЦ — посадив я … (деревце);
Ь (м’який знак) — рак вщипне, то буде … (знак);
ЮЯ — абетка вся від А до … (Я).
— Є про абетку й такі вірші, у яких зазначена і загальна кількість букв, і порядок їх розміщення. Ось один із таких віршів.
Абетка
Літера до літери
В’яжуться у слові,
А всього їх — тридцять три
В українській мові.
А, Б, В, Г, Ґ, Д, Е —
Ось вже перша сімка є.
Є — не сім, а вісім!
Сперечались Ж, З, И —
Далі пісеньку вели.
І — мирило Їх, а Й
В шапочці прийшов новій.
К, Л, М, Н, О, П, Р
Разом ходять відтепер.
С — свистіло, Т — товкалось,
У, Ф Х, Ц, Ч здалось:
Ш і Щ в товпі зівак
Загубили Ь.
Ю і Я не вийшли з гри:
— Всі ми тут,
Нас — тридцять три.
— Спробуймо вивчити один з віршів напам’ять.
3. Гра «Без зупинок»
— Вам потрібно читати слова чітко, швидко, без зупинок.
— Яке слово відповідає поданій звуковій моделі?
(лійка, лайка)
— Назвіть слова, в яких кількість звуків та букв не збігається.
4. Робота в парі
— Лисичка-сестричка хвостиком махнула — і зникли у вірші останні слова. Вам потрібно поставити їх на місце. Пара, закінчивши роботу, підводить руку.
Стрімко вибігли на...
Дві подружки...
Дощик їм полоще...
Звуть цих подружок...
(Гору, білокорі, кіски, берізки)
— Зачитайте вірш. Про що він?
— Які ще дерева, крім берізок, ростуть у лісі?
Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)
Широко розплющу очі,
Роздивлюся все охоче.
(Діти максимально широко розплющують очі.)
Потім мружусь, наче киця,
І заплющую очиці!
(Діти міцно заплющують очі.)
Вправа повторюється 20 разів.
5. Робота у групах
— Кожна група отримує картку із завданням, виконує роботу і презентує її.
Картка 1
В сілі явсто кийдар ньде, орІг і гійСер липіш в сіл. ниВо лисі діп ноюяли. маТ лабу ньті. ийЯк ірзв у томугус ллігі? аТ це дару кабіл!
Картка 2
сьЛо — вийлісо льжите. сьЛо тьїс кигіл і вутра. муЙо рібнапот і льсі. никиЛіс носятьпри її і дутькла на ньпе. сіЛо ходятьпри затили льсі.
6. Конкурс «Кращий скоромовець»
— Сорока-білобока пропонує вам вивчити скоромовку і взяти участь у конкурсі на кращого скоромовця.
Хитру сороку спіймати морока,
А на сорок сорок — сорок морок.
7. Читання криптограми
— Прочитайте прислів’я і поясніть його зміст.
V. Підведення підсумків уроку
— Із чим ми сьогодні ознайомилися? (З алфавітом.)
— Навіщо людині треба знати алфавіт?
— Давайте хором ще раз його вимовимо.
— Який із віршів про алфавіт вам найбільше сподобався?
— Які завдання вам найбільше сподобались?