Українська мова
Тема: Удосконалення уміння писати вивчені букви. Виконання творчих письмових робіт. Списування друкованого речення. Письмо в зошиті без друкованої основи. Диктант односкладових слів. СМС: складання зв’язної розповіді
Мета: формувати навички письма в зошиті без друкованої основи; удосконалювати вміння писати вивчені букви; вчити списувати з друкованого тексту, складати слова зі складів, записувати їх, виконувати звуко-буквений аналіз, складати речення за поданою схемою; вчити писати односкладові слова під диктовку; розвивати увагу, зв’язне мовлення, мислення; виховувати у дітей охайність, старанність, інтерес до навчання.
Обладнання: завдання зі словами; предметні малюнки.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань учнів
1. Фронтальне опитування
— Про що ми говорили на попередньому уроці письма?
— Пригадайте, що таке загадка?
— Наведіть приклади загадок.
2. Вправа «Доповніть речення»
• Книга вчить, як на світі...
• Не кажи не вмію, а кажи...
• Більше слухай, а менше...
(Говори, навчусь, жить)
— Назвіть одним словом записані речення.
3. «Словничок-сундучок»
Прислів’я — влучний образний вислів, часто ритмічний за будовою, який у стислій формі узагальнює різні явища життя.
4. Гра «З’єднай предмет і букву»
На дошці — предметні малюнки: човен, вовк, орел, собака, яблуко, їжак, акула та букви: ч, д, а, с, я, в, о, ї.
— З’єднайте предмет і букву, з якої починається слово.
— Назвіть букви, що позначають голосні звуки.
— Назвіть букву, яка завжди позначає два звуки.
— Запишіть у зошит букви, що можуть позначати два звуки.
5. Звуко-буквений аналіз слів
Перша група виконує аналіз слова, що є назвою фрукта, друга — слова, що є назвою домашньої тварини, третя — слова, що є назвою птаха.
III. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні на уроці ви будете складати прислів’я, пояснювати їх зміст, знаходити прислів’я у підручнику та правильно і каліграфічно їх списувати, крім того ми потренуємось писати слова під диктовку.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Повторення правил сидіння за партою, вимог щодо того, як розміщувати зошит і тримати ручку під час письма
Правила сидіння за партою
— Сидіти потрібно зручно, ноги тримати на підлозі повною ступнею, спину тримати прямо, голову нахилити трошки ліворуч і вниз так, щоб бачити написане в зошиті, лікті покласти на парту. Між партою і грудьми повинна бути відстань на ширину долоні. (Розглядання плаката.)
Розміщення зошита на парті
— Розгорніть зошит, покладіть перед собою, лівою рукою притримуйте його. (Учитель звертає особливу увагу на ліворуких дітей.)
Як тримати ручку під час письма
— Візьміть ручку в праву руку. Підніміть її, ставлячи лікоть на парту. Ручку тримайте тільки трьома пальцями — великим, вказівним, середнім, але писати допомагає вся рука. Ручка більше спирається на середній палець, підтримується великим, а зверху — вказівним. Усі три пальці знаходяться на відстані ширини вказівного пальця від кінця ручки. (Учитель звертає особливу увагу на ліворуких дітей.)
2. Робота в парах
Кожна пара отримує конверт зі словами.
1) Праця, годує, людину, лінь, а, марнує.
2) багато, читає, Хто, багато, той, знає.
3) словечко, Гостре, сердечко, коле.
— Складіть прислів’я зі слів. Зачитайте складені прислів’я і поясніть їх зміст.
— Запишіть своє прислів’я в зошит.
3. Робота за Букварем
— Пригадайте, яким кольором надруковані прислів’я в підручнику?
— Знайдіть їх у Букварі та зачитайте.
— Запишіть прислів’я, що вам найбільше сподобалось.
Фізкультхвилинка
Щось повісили носи
І з-за парт не вийшли всі.
Вгору добре потяглись,
На носочки піднялись.
Опустились легко вниз,
І подув в обличчя бриз.
Як дерева, захитало:
Вправо-вліво, вліво-вправо.
Біля парт усі присіли,
Потім встали й полетіли.
Руки в боки узяли,
На всі боки повели.
Руки вниз всі опустили
І за парти тихо сіли.
4. Складання слів зі складів
— З’єднайте частини слів на кульках.
— Прочитайте і запишіть слова, що утворилися.
V. Узагальнення вивченого матеріалу
1. Слухання вірша з подальшим обговоренням
Що за ґвалт зчинився
На подвір’ї зранку?
Загубила ґудзик
Ґава біля ґанку.
— Як ви розумієте значення слова ґвалт?
— Чому він учинився на подвір’ї?
2. Звуко-буквений аналіз слова ґудзик
3. Складання речення за поданою схемою
Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)
4. Записування односкладових слів під диктовку
— Будьте уважні, пишіть каліграфічно.
Дім, ми, жук, рід, сім, тінь, хто, для, сядь, їж, крім.
5. Розвиток зв’язного мовлення. Складання усної розповіді на тему «Про що ти мрієш?»
— На уроці читання ми читали текст про хлопчика, чия мрія здійснилась. Хто це був? (Леонід Каденюк)
— У кожної людини існує певна заповітна мрія, до якої вона прагне. Хтось мріє про багатство, хтось — про славу. Один прагне бути гарним, інший — сильним, третій — розумним. Люди мріють стати акторами, музикантами, моделями, політиками, лікарями, хочуть зайнятися бізнесом або присвятити себе науці.
— А про що мрієте ви? Розкажіть про свою мрію!
VI. Підведення підсумків уроку
— Прочитайте слово в «чарівному» колі.
— Яке прислів’я ви запам’ятали?