Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Звуки [ґ], [ґ′], буква Ґґ. Засвоєння українських слів, поданих у букварі, зі звуком [ґ], буквою Ґґ. Вивчення скоромовок напам'ять“.
Метою уроку є: навчити розрізняти в мовленнєвому ряді звуки [ґ], [ґ′] та позначати їх буквою Ґґ («ґе»), читати слова з новою буквою, римувати слова; розвивати фонематичний слух та артикуляцію учнів, зв'язне мовлення учнів; розширювати словниковий та фразеологічний запас дітей.
Містить роботу за підручником М.С. Вашуленко, Н.Ф. Скрипченко.
Українська мова
Тема: Звуки [ґ], [ґ′], буква Ґґ. Засвоєння українських слів, поданих у букварі, зі звуком [ґ], буквою Ґґ. Вивчення скоромовок напам’ять
Мета: навчити розрізняти в мовленнєвому ряді звуки [ґ], [ґ′] та позначати їх буквою Ґґ («ґе»), читати слова з новою буквою, римувати слова; розвивати фонематичний слух та артикуляцію учнів, зв’язне мовлення учнів; розширювати словниковий та фразеологічний запас дітей; виховувати дбайливе ставлення до птахів.
Обладнання: предметні малюнки, демонстраційна картка з великою і малою буквами Ґ.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Встаньте всі скоріше, діти!
Посміхніться всім миліше!
Привітайтесь: «Добрий день»!
Пролунав дзвінок «Дзелень!»
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Повторення вивченого
— Які звуки ми опрацьовували на минулому уроці? (Звуки [г], [г’].)
— Послухайте вірш і скажіть, який звук чується у його словах — [г] чи [г’]?
Гарбузи
Достигають на городі
Гарбузиха і Гарбуз.
Тільки як тут розібрати,
Де косичка, а де вус?
— Назвіть слова зі звуком [г].
— У яких словах звук [г] чується в середині слова? (Тільки в слові достигають.)
— Де міститься звук [г] в інших словах? (На початку слова.)
— Доповніть вирази словами зі звуком [г].
Вірний … (друг);
святковий … (пиріг);
крутий … (берег).
— Як вимовляється звук [г] у кінці слів? (Чітко, дзвінко, без оглушення.)
— Якою буквою позначаються на письмі звуки [г], [г’]? (Буквою Г.)
— Коли вживаємо велику букву Г?
2. Гра «Жук-буквоїд»
— До нас пробрався шкідливий жучок, який у словах з’їв букви. Вставте букви, відновіть слова.
_ітара, ма_азин, _олуб, но _и, _риби, _олка, вино_рад, _олова.
(Гітара, магазин, голуб, ноги, гриби, голка, виноград, голова)
3. Звуко-буквений аналіз слова
— Послухайте загадку. Виконайте звуко-буквений аналіз слова-відгадки.
Лампочка вгорі висіла,
Стала смачна, пожовтіла.
Діти лампочку зірвали,
З апетитом скуштували. (Груша)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— До нас сьогодні завітала нова буква.
Буква Ґ з ріжком вгорі
Посміхнулась дітворі:
— Щоб дзвінкіш лунала мова,
Я прийшла в абетку знову,
Бо колись у ній жила,
Мов та маківка, цвіла.
В багатьох словах цікавих
Красувалась, наче пава:
Ґрунт і ґаблі, і ґирлиґа,
Ґуля, ґніт, дзиґар і дзиґа,
Ґаламаґа, ґринджолята...
Тож прийміть мене, малята.
Придивляйтеся, вивчайте,
Букву Ґ не забувайте.
— Сьогодні ми ознайомимося з новою буквою, дізнаємося, які звуки вона позначає. Наше завдання — навчитися читати слова з цією буквою.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота над віршем
Ґава ґанок збудувала.
Ґава ґанок прикрашала.
Ґедзь на ґанок залетів.
Ґедзик чаю захотів.
Учитель пропонує вивчити вірш, але звертає увагу на те, як треба вимовляти слова: ґава, ґанок, ґедзик, ґедзь.
— Діти, ґавою називають ворону.
— Який перший звук чуємо в цих словах? Вимовіть його всі разом.
— Звук [ґ] не слід плутати зі звуком [г]. Послухайте, я вимовлю їх парами: [ґ] — [г]. А тепер ви повторіть кілька разів.
— Звук [ґ] — голосний чи приголосний? (Приголосний.)
— У якій частині ротової порожнини і як утворюється звук [ґ]? (Рот розкривається. Середня частина язика впирається у верхнє піднебіння, де і створює перешкоду для струменя повітря, яке з голосом виштовхуємо через ротову порожнину.)
— Який звук [ґ] у словах вірша — твердий чи м’який? (Твердий) Покажіть умовне позначення твердого приголосного звука [ґ]. (–)
2. Гра «Впіймай слова зі звуком [ґ]»
— Коли ви чуєте слово зі звуками [ґ], [ґ′], плескайте в долоні.
Що за ґвалт зчинився
На подвір’ї зранку?
Загубила ґудзик
Ґава біля ґанку.
З дерева за нею
Ґедзь спостерігав
І порадив ґаві
Не ловити ґав.
3. Гра «Вкажіть місце звука у слові»
— Вкажіть місце звуків [ґ], [ґ′] у словах: ґрунт, ґаблі, дзиґар, ґніт, ґуля, дзиґа.
— Пограємо у гру. Я називаю звук або злиття звуків, а ваше завдання — додати до них звук [ґ], наприклад: я називаю а, ви — ґа. Зрозуміли? Приготувались!
У (ґу), о (ґо), рі (ґрі), ел (ґел), ру (ґру), и (ґи), ир (ґир), ал (ґал), ро (ґро), ан (ґан), ав (ґав).
— Молодці, а який ряд назве найбільше слів зі звуком [ґ]?
4. Звуко-складовий аналіз слів ґава, ґанок
Фізкультхвилинка
Гуси гучно ґелґотали —
Горобці зерно клювали.
Гуси гонять горобців,
Голубок на ґанок сів.
5. Ознайомлення учнів з буквою Ґ, ґ («ґе»)
— Звуки [ґ], [ґ′] позначається на письмі буквою «ґе».
— Порівняємо ці літери, які вони за формою (за формою однакові), а за розміром? (Різні)
— Подивіться, на яку букву схожа ця буква? (На букву г, але з гачком)
— На що схожа буква «ґе»?
Буква «ґе» в нас замашна —
В хокей гратиме вона!
Ґ — ґирлиґа в чабана
Завертати барана.
— Що означає слово ґирлиґа? (Ціпок у пастухів або старих людей, загнутий на кінці.)
6. Вправи з читання
— Прочитайте склади на дошці.
Використовуються різні види читання складів на дошці (за рядками, тільки хлопчики/дівчата, індивідуальне)
ґо ґе ґу Ґа ґі ґи
— Утворіть слова, додаючи букву «ґе».
ґ + рунт = ?
ґ + роно = ?
ґ + валт = ?
ґ + рати = ?
— Що означають утворені слова? (Учні пояснюють значення слів.)
— Кожен рядок отримає слово, до якого ви повинні зробити звукову схему: перший рядок — слово ґроно, другий — ґрунт, третій — ґвалт.
— Перевіримо, як ви зрозуміли значення слів. Доберіть необхідне слово.
Ґроно — (землі, калини, вишні)
Ґвалт — (машин, хвиль, гусей)
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота за Букварем
— Які слова можна утворити зі складом ґа? (Відповіді учнів.)
— У цьому нам допоможе наш друг Буквар. Зачитайте слова у верхньому правому куті Букваря.
— Прочитаємо стовпчики слів у Букварі, спочатку разом, а потім — самостійно.
Ґрунт
аґрус
ґанок
ґелґіт
ґелґотали
ґелґотати
— Яке запитання можна поставити до кожного слова? Підберіть відповідне запитання з дошки. (На дошці записані запитання: Що? Що робили? Що робити?)
Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)
— Прочитайте речення в Букварі самостійно. Погляньте: на дошці зображені схеми речень, ваше завдання — знайти помилки.
Ловити ґав.
Мати гостре око.
Закопилити губу.
— А що означає вислів «ловити ґав»? (Бути неуважним)
— «Мати гостре око»? (Дуже добре бачити.)
— «Закопилити губу»? (Надути губи, вередувати.)
— Що зображено на третьому малюнку? (Учитель показує малюнок.) (Аґрус) Що це таке? (Ягода)
— Назвіть другу літеру у слові аґрус («ґе»), а який звук вона позначає? (Твердий приголосний [ґ])
— Запам’ятайте правило: «Буква ґ на письмі позначає приголосний звук — твердий [ґ]». Повторіть.
— Наступний малюнок — … (Ґава).
— У Букварі є чудова скоромовка про двох ґав. Послухайте її. (Учитель читає.) Прочитайте самостійно напівголосно. А тепер прочитаємо разом.
Дві ґави зранку гасали по ґанку.
Ґави просили на ґанку сніданку.
Поступово вчитель збільшує темп читання, відбиваючи його по столу. Потім просить декількох учнів прочитати скоромовку якомога швидше.
— А як називається комаха, зображена в Букварі? (Ґедзь) Зверніть увагу на схему слова ґедзь, який перший звук? ([ґ]) Дайте йому характеристику. (Звук приголосний твердий.)
— Знайдіть помилку.
Кинула шишку на мене зозуля.
В мене на лобі з’явилася куля. (ґуля)
— А як можна змінити слова, замінюючи букву літерою «ґе»?
Ранок — (ґанок)
Кава — (ґава)
Прати — (ґрати)
— Доберіть слова.
Ґанок (який?) … — (новий, білий, теплий, дерев’яний, рідний…)
Ґава (яка?) ... — (чорна, прудка, хитра, жива, допитлива).
— Скажіть, а чи потрібна допомога людей ґавам та іншим птахам? Коли і як саме ми можемо допомогти? (Відповіді учнів.)
VІ. Підведення підсумків уроку
— Яку букву вивчили сьогодні?
— Який звук вона позначає на письмі?
— Які слова з цим звуком ви запам’ятали?
— Що навчилися робити?
— Наведіть конкретний приклад, як ви можете допомагати птахам.