Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: «Звуки [г], [г'], буква Гг»

Про матеріал

Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Звуки [г], [г′], буква Гг. Засвоєння дзвінкої вимови звука [г] в кінці слів, складів. Логічні вправи «Де живе?», «Де росте?»“.

Метою уроку є: ознайомити учнів зі звуками [г], [г'], літерою Г, г («ге»); формувати навички читання слів із цією літерою, удосконалювати вміння виконувати звуко-буквений, складовий аналіз слів, уміння ставити наголос; сприяти збагаченню та активізації словникового запасу учнів; удосконалювати вміння дзвінко вимовляти звук [г] в кінці слів, складів.

Містить роботу за підручником М.С. Вашуленко, Н.Ф. Скрипченко.

Перегляд файлу

Українська мова

Тема: Звуки [г], [г′], буква Гг. Засвоєння дзвінкої вимови звука [г] в кінці слів, складів. Логічні вправи «Де живе?», «Де росте?».

Мета: ознайомити учнів зі звуками [г], [г’], літерою Г, г («ге»); формувати навички читання слів із цією літерою, удосконалювати вміння виконувати звуко-буквений, складовий аналіз слів, уміння ставити наголос; сприяти збагаченню та активізації словникового запасу учнів; удосконалювати вміння дзвінко вимовляти звук [г] в кінці слів, складів; розвивати спостережливість, логічне мислення дітей, фонематичний слух і зв’язне мовлення учнів; виховувати любов до тварин і шанобливе ставлення до природи.

Обладнання: предметні малюнки, демонстраційна картка з буквою Гг.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Закріплення знань про букви та звуки

— Давайте пригадаємо: те, що ми чуємо і вимовляємо,— це… (звуки).

— А те, що ми бачимо і пишемо,— це… (букви).

— Пригадайте назви букв, які мають звук [е] в кінці, та з’єднайте їх.

Учні по черзі працюють біля дошки.

— Яку з цих літер ми вивчали на попередньому уроці? (Літеру Б)

— Які звуки може позначати ця буква? (Звуки [б], [б’].)

— Наведіть приклади слів із цими звуками.

— Як вимовляється звук [б] у кінці складу, у кінці слова? (Чітко, не оглушується.) 

— Наведіть приклади слів із кінцевим звуком [б]. (Гриб, зуб, дуб, біб, голуб, краб, граб.)

2. Гра «Додай звук»

— Якщо звук [б] вимовити без участі голосу, який утвориться звук? ([п].)

— Слухайте уважно речення, в останньому слові кожного рядка додайте потрібний звук.

У собаки гострий зу.. [б],

А бабуся варить су.. [п].

Насадили в парку ли.. [п],

Наловили хлопці ри.. [б].

У ставку багато жа.. [б].

В кошеняти скільки ла.. [п]?

3. Гра «З’єднай слово зі схемою»

Бик

Рибка

Собака  

Батон

4. Читання складів і слів

5. Вправи на розвиток кута зору

— Зараз ми, дивлячись на крапку, прочитаємо слова з вивченою буквою

бі    лка

бо        бер

ба            ран

бу                ква

— Яке слово з прочитаних можна назвати «зайвим»? (Буква)

— Чому? (решта слів — це назви тварин.)

— Як одним словом назвати інші слова? (Тварини)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

— Послухайте загадку. Зробіть звуко-буквений аналіз слова-відгадки.

Голівки не має,

А шапку вдягає.

Хоч ніжку і має,

Чобіт не взуває. (Гриб.)

Учні виконують звуковий аналіз слова, будують його звукову модель.

— Позначте звуки буквами. Чи зможемо це зробити? (Ні. Звуки [р], [и’], [б] можемо позначити буквами, а перший звук [г] не можемо, бо ще не вивчали букви на його позначення.)

Сьогодні ми познайомимось зі звуками [г], [г’], дізнаємося, якою буквою їх позначають на письмі, будемо вчитися читати слова з цією буквою, записувати моделі слів, а також вчитися шанувати природу та оточуючий світ.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Виділення звуків [г], [г’]

Відгадайте загадку.

Ця зелена ненажера

Нищить листя на деревах.

Ще й залазить у плоди.

Де вона — чекай біди. (Гусінь)

— Який перший звук чуємо в слові гусінь? ([г].)

— Як вимовляється звук [г]?

— Вимовте ще раз звук [г] і скажіть, чи зустрічає повітря перешкоди під час вимови цього звука. (Так, зустрічає.) Де? (Глибоко в роті.)

— Чи можна цей звук голосно крикнути? (Ні.)

— Отже, який це звук? (Приголосний твердий.)

— Послухайте рядки вірша і скажіть, у яких словах зустрічається звук [г]. 

Павучок і гамачок

У гаю між гілочок

Павучок сплів гамачок.

— Як ви розумієте слово гамачок? (Гамак — це підвісна колиска із сітки або тканини для відпочинку або сну. Гамачок — це маленький гамак.

— Із чого сплів гамачок павучок, як ви гадаєте? (Із павутини.)

— Де розмістив павучок свій гамачок? (Між гілочок.)

— Вимовте перший звук у слові гілочок. ([г’].)

— Який це звук? (Приголосний м’який.)

2. Гра «Впіймай слова зі звуками [г], [г’]»

Гриб у лісі заблукав,

Бо листок на нього впав.

Глянув вліво він і вправо

Та й подумав: «Кепські справи».

Тут горобчик пролітав

І листочок з гриба зняв.

3. Гра «Знайди місце звуків [г], [г’] у слові»

Гарбуз, огірок, город, горобець, магазин, носоріг, нога, граблі, дорога, кен­гуру, гребінь, берег, вогонь, гадюка.

4. Добір слів з новими звуками

— Спробуйте назвати слова, в яких також ми чуємо звуки [г], [г’].

(Гриб, магазин, гарбуз, гора, сніг)

5. Ознайомлення учнів з буквою Г, г («ге»)

— На письмі звуки [г], [г’] позначаються буквою Г, г («ге»).

— Спробуємо зіставити малу та велику літеру. Що помітили? (За розміром різні, а за формою — однакові.)

— Погляньте, з яких елементів складаються друковані велика і мала літери Г, г. (З великої та маленької вертикальної і малої горизонтальної паличок.)

— На який предмет схожа літера?

Глянь, Галинко! Гнате, глянь,

Подивись, Ганнусю,—

Буква «ге» гачком зігнулась,

Як на груші гусінь!

Га-га-га та ге-ге-ге...

Це, напевне, буква «ге»

Бо вона якраз така,

Наче шия в гусака.

— На кого схожа у вірші буква «ге»? (На гусінь)

— Порівняйте букви Г і Т, Г і П.

6. Вправи з читання

— Утворимо та прочитаємо склади.

Фізкультхвилинка

Білі гуси налетіли

На бабусине подвір’я.

Поклювали, походили,

Піднялись і полетіли.

Гуси летять-відлітають,

А діти тихенько за парти сідають.

7. Вправи на впізнавання звука

— Відгадайте загадки і дізнайтеся, що зображено на малюнку.

(Предметні малюнки гарбуза, гороху.)

• Жовтопузий карапуз

Йшов городом та й загруз,

Бо насіння стільки має,

Що аж боки розпирає. (Гарбуз)

• Без рук, без ніг, а по тичині в’ється. (Горох)

— У якій позиції стоїть звук [г]? (На початку слова)

— Як одним словом можна назвати ці предмети? (Овочі)

8. Складання звукових моделей слів голуб, ріг, огірок

Троє дітей виконують на дошці звуко-буквений аналіз цих слів.

— Який звук позначає буква Г? (Приголосний [г], [г’])

9. Робота зі складовою таблицею

10. Читання за картками та обговорення тексту «На городі»

— Ми зараз уявно побуваємо в гостях. А де, ви зрозумієте, коли прочитаємо текст.

Учитель читає два речення, а діти слідкують. Наступні читає сильний учень.

На городі

У баби Галини і діда Богдана великий город. Вони гарні господарі. На городі гарно уродила городина. Довкола — круглі гарбузи, зелені огірочки. Там — помідори, капуста, морква та горох.

— Отже, де ми побували подумки? (На городі)

— У кого на городі ми побували? (У баби Галини та діда Богдана)

— Що росло в господарів?

— Які плоди з перелічених мають зелений колір? (Огірки, капуста)

— А які червоний? (Помідори)

— Можливо, ви теж щось у своєму житті вже вирощували?

— Як ви доглядали за рослинами?

— А як потрібно ставитися до навколишнього середовища?

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота з Букварем (с. 80)

1) Гра «Зберемо врожай»

— А тепер ми зберемо свої овочі. Звукові моделі яких слів подані під малюнками? (Гарбуз, огірки, горох)

— Отже, букви Г, г («ге») позначають приголосні звуки [г], [г’].

2) Словникова робота

Пояснення значень слів, демонстрування малюнків: глухар, грак, граб.

Глухар — велика промислова пташка з родини тетеревих.

Грак — перелітний птах родини воронових із блискучим чорним пір’ям.

Граб — листяне дерево або кущ родини березових із гладенькою сірою корою.

— Складіть, діти, речення з цими словами про те, як слід охороняти дерева, природу.

Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)

Ручки вгору, ручки вниз,

На сусіда подивись.

Потягнися, посміхнись,

Пострибай і зупинись.

3) Читання вчителем стовпчиків слів із Букваря (с. 80)

— Прочитайте односкладові слова.

— Знайдіть і прочитайте слова з буквою «ге» на початку слова, а потім — усередині.

— Прочитайте слова — назви птахів; рослин.

— Знайдіть і прочитайте слова, які відрізняються однією буквою.

4) Робота з моделями (схемами) речень

— З поданими на с. 80 у Букварі складіть речення за схемами.

2. Логічна вправа «Де росте? Де живе?».

— У слові живе пропущено букву «же», бо ми її ще не вивчали.

Учні читають слова лівого стовпчика і відповідають на запитання: де росте?

Гриб росте у лісі. Гладіолус росте на клумбі...

Учні читають слова правого стовпчика і відповідають на запитання: де живе?

Бегемот живе у воді. Грак живе в лісі...

VІ. Підведення підсумків уроку

— Яку літеру ви сьогодні вивчили на уроці?

— Які звуки позначає ця буква на письмі?

— Пригадайте слова, у яких є ці звуки.

— Що вам запам’яталось?

doc
Додано
31 березня 2019
Переглядів
2345
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку