Розробка уроку з української мови для 2 класу. "Узагальнення знань про розповідні, питальні та спонукальні речення. Знак оклику в кінці речень, що вимовляються з сильним почуттям

Про матеріал

Тема: « Узагальнення знань про розповідні, питальні та спонукальні речення. Знак оклику в кінці речень, що вимовляються з сильним почуттям».

Мета:

Узагальнити знання студентів про різні види речень за метою висловлювання та інтонаційним оформленням;

Розвивати вміння правильного інтонування речень; вміння систематизувати та узагальнювати отримані знання; увагу;

Виховувати повагу до дорослих, почуття доброти та співпраці.

Перегляд файлу

Тема: « Узагальнення знань про розповідні, питальні та спонукальні   речення. Знак оклику в кінці речень, що вимовляються з сильним почуттям».

 

Мета:

  • Узагальнити знання студентів про різні види речень за метою висловлювання та інтонаційним оформленням;
  • Розвивати вміння правильного інтонування речень; вміння систематизувати та узагальнювати отримані знання; увагу;
  • Виховувати повагу до дорослих, почуття доброти та співпраці.

 

Обладнання: мапа «місто Речення», таблиця «Речення», тести, кросворд, картки для тренувальних вправ.

 

                                          Хід  уроку

I. Організація уроку.

II. Повідомлення теми та мети уроку.

   1)       метод « Мозкового штурму»

  • Сьогодні на уроці я запрошую вас всіх помандрувати. Але де ж ми будемо мандрувати?! У вас є якісь думки з цього приводу?
  • Мені здається я знаю, що може допомогти нам з’ясувати, підтвердити або спростувати ваші здогадки.
  • Запишіть в зошити такі слова:

Рік, пень, ніч, поле, знання, питання,  подвір’я.

  • Підкреслити у першому реченні – 1 букву, у 2 – 2, у 3 – 3, у 4 – 4, у 5 – 5, у6 – 6, у 7 – 7. З підкреслених букв утворіть слово. Це і буде назва того міста у країні Граматики куди ми сьогодні з вами відправимося.
  • Яку ж назву має це місто? ( Речення). Запишіть це слово на наступному рядочку посередині рядка.

відкриваю мапу «місто Речення»

2) Робота з мапою.

 – Ми сьогодні мандруємо по місту Речення. Побуваємо на трьох вулицях: вулиці Розповідних речень, вулиці Питальних речень та вулиці Спонукальних речень. Побуваємо в гостях у Окличних та неокличних речень.

  • Але в любому місті треба дотримуватися певних правил. В місті Речень  треба:

Знати:

   які існують речення за метою висловлювання;

   які існують речення за інтонацією;

   як розрізнювати спонукальні, питальні та розповідні речення;

   як розрізнювати окличні та неокличні речення.

Уміти:

  розрізнювати види речень за метою висловлювання;

  правильно оформлювати речення;

  відрізняти неокличні речення від окличних.

Цінувати:

  себе за вміння отримувати знання;

  вчителів, які діляться з вами своїми знаннями;

  доброзичливі стосунки між однокурсниками.

 

  • Для того, щоб виконувати всі ці правила вам треба бути дуже уважними. Тому перше завдання в місті Речень – на увагу. Я видам вам картки на яких зображені геометричні фігури. За 30 секунд потрібно вписати прописними літерами відповідні букви  у ці фігури. Користуйтесь зразком.

 

 

       А        г            о         м

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3) Опрацювання теми

            використання інтерактивних методів: групова робота, робота в парах,      незакінчене речення

 Перша зупинка на вулиці Розповідних речень.(вивішую на дошку завдання)

 

Ліс, у, осінь, прийшла

Одяглися, жовте, дерева, у, вбрання

 

  • Прочитайте швидко без пауз. Скажіть це набір слів чи речення? Що потрібно зробити з цими словами, щоб вийшло речення?
  • Як оформлювати речення на письмі? (Велика буква на початку і крапка в кінці)
  • Попрацюйте в парах – складіть речення, а потім запишіть їх на наступному робочому рядочку.
  • Який знак ви поставили в кінці речень? (.)
  • Які це речення за інтонацією – неокличні чи окличні? Чому?
  • Прочитайте ці ж речення так, щоб вони стали окличними.
  • Якщо б ми записували окличні речення , який знак ми би поставили наприкінці цих речень? (!)

 

 

 

Рефлексія результатів студентами

  • Ідучи з вулиці Розповідних речень підведемо підсумки:
  • Продовжити речення

В розповідних реченнях …про щось розповідається.

В кінці окличних розповідних речень стоїть … (!)

В кінці неокличних розповідних речень стоїть… (.)

 

 Зупинка на вулиці Питальних речень. (вивішую на дошку завдання)

  • Скажіть, будь ласка, чим відрізняються питальні речення від розповідних?

 

Вже прийшла красуня осінь.

Дерева стоять в золотому вбранні.

У повітрі літає срібне павутиння.

 

  • Попрацюйте парами. Перетворіть подані речення на питальні. Запишіть питальні речення в зошит на наступному робочому рядочку.
  • За допомогою чого вам вдалось перетворити розповідні речення на питальні? (?)
  • Скажіть, речення які ви записали – окличні чи неокличні? Чому?
  • Що треба додати до 1 речення, щоб воно було окличним? (!) Додайте цей знак.

 

Рефлексія результатів студентами

  •   Який висновок ми можемо зробити про питальні речення?
  • Продовжити речення

В питальних реченнях …про щось запитується.

В кінці питальних речень стоїть … (?)

 

III. Фізкультхвилинка.

IV. Продовження опрацьовування теми уроку.

Зупинка на вулиці Спонукальних речень.(видаю кожному картку)

(коментоване письмо)

 

  • Що значить «спонукання»? ( прохання, запрошення, порада, вимога, наказ…)
  • Уважно прочитайте речення. З поданих речень виписати тільки спонукальні.

 

Сонячне проміння торкнулося землі.

Куди прилітають перелітні птахи?

Дитино, люби і бережи свою країну!

 

  • До чого закликає вас автор?
  • Як ви думаєте – це речення окличне чи неокличне? Чому?
  • А який знак повинен стояти в кінці неокличного речення? (.)

 

 

 

 

Рефлексія результатів студентами

 

  • Залишаючи вулицю Спонукальних речень ми пригадали, що:
  • Продовжити речення

Спонукальні речення  висловлюють…спонукання до якоїсь дії.

В кінці окличних спонукальних речень стоїть … (!)

В кінці неокличних спонукальних речень стоїть… (.)

 

4) Робота з підручником. Усно.

      Вправа 149 – усно.

  • Прочитайте текст.
  • Пригадайте з яких частин складається текст. (Зачин, основна частина, кінцівка)
  • Прочитайте зачин. Який знак стоїть в кінці кожного речення? Якими є всі речення зачину? (Питальні)
  • Прочитайте основну частину. Які це речення? (Розповідні)
  • Прочитайте кінцівку. Яке це речення за метою висловлювання? (Спонукальне)

 

5) Фронтальна робота з тестом «Речення».

   Жителі міста Речень передали нам завдання. Я думаю ми з легкістю впораємося з ним.

   Я читаю вам завдання, а ви де потрібно обводите правильну відповідь або там де треба підкреслюєте правильну відповідь.

 

                                 Тест « Речення ».

 

 1.  Що таке речення?

          а)  букви;

         б)   текст;

         в)  слова, які виражають закінчену думку.

 

2.  Підкреслити в реченні слово, що означає про кого говориться в цьому реченні.

       Білочка сидить в дуплі.

 

3.  Подане речення, яке воно за метою висловлювання?

        У ліс прийшла золота осінь.

       а)  розповідне;

      б)  спонукальне;

      в)  питальне.

 

4.  Перетвори розповідне речення на питальне. Запиши його.

      З дерев облітає листя.

      З дерев облітає листя?   

 

5.  Підкресли спонукальні речення.

Просить Богдана Оленочка:

  • Ти не лови метеличка.

Крилець йому не рви.

Хай літає, хай кружляє

Понад луками чистими…

Хай милується земля

Крильцями барвистими!

 

6. Перевірка тестового завдання.

V. Підсумок уроку.

   Сьогодні ми з вами залишаємо місто Речень. Але на наступних уроках ми повернемося туди. Познайомимося з головними словами в реченні, з тим, як всі слова в реченні пов’язані між собою.

   А зараз для кожної групи спільне завдання – розв’язати кросворд «Речення».

 

 

                             Кросворд « Види речень ».

 

1. Вид  речення в яких про щось запитується.

2. Вид  речення в яких про щось розповідається.

3. Речення , які висловлюють спонукання до дії: наказ, прохання, вимога…

4. Тип речення за інтонацією в кінці якого стоїть знак оклику (!).

5. Тип речення за інтонацією в кінці якого стоїть крапка (.).

 

Р

О

З

П

О

В

І

Д

Н

І

Е

 

 

 

О

К

Л

И

Ч

Н

І

 

Н

Е

О

К

Л

И

Ч

Н

І

 

С

П

О

Н

У

К

А

Л

Ь

Н

І

 

 

П

И

Т

А

Л

Ь

Н

І

 

 

Я

 

 

 

 – Перевіряємо, що у вас вийшло.

 ( На дошці такий самий кросворд з готовими відповідями. Після відповідей дітей по черзі  відкриваю правильні відповіді).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •   які існують речення за метою висловлювання;

 

  •   які існують речення за інтонацією;

 

  •    як розрізнювати спонукальні, питальні та розповідні речення;

 

  •   як розрізнювати окличні та неокличні речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •   розрізнювати види речень за метою висловлювання;

 

  •   правильно оформлювати речення;

 

 

  •   відрізняти неокличні речення від окличних.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  себе за вміння отримувати знання;

 

  вчителів, які діляться з вами своїми знаннями;

 

  доброзичливі стосунки між однокурсниками.

 

doc
Додано
5 серпня 2018
Переглядів
3437
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку