ознайомити дітей з різноманіттям світу птахів , які зимують у наших краях , та птахами гостями ; спонукати до пошукової діяльності; розвивати творчі здібності , мислення, уяву; вчити дітей спостерігати, встановлювати причинно – наслідкові зв'язки у природі; виховувати небайдужість до навколишнього світу.
Зінтегровано зміст навчальних предметів : я і Україна , українська мова.
Мета: ознайомити дітей з різноманіттям світу птахів , які зимують у наших краях , та птахами гостями ; спонукати до пошукової діяльності; розвивати творчі здібності , мислення, уяву; вчити дітей спостерігати, встановлювати причинно – наслідкові зв’язки у природі; виховувати небайдужість до навколишнього світу.
Підготовча робота.
Проект „ Птахи , що зимують у наших краях”.
1 група: дослідити , які птахи зимують у наших краях; зібрати інформацію про цих птахів.
2 група: виготовити годівнички для птахів.
Проект класу „ Кожну крихту збережемо” .
Зібрати крихти хліба, які залишилися після сніданку, щоб підгодовувати птахів взимку.
Хід уроку
Девіз уроку :
Ми друзі вірні, й щирі,
Бо ми бережем повсякчас
Пташок , що літають у вирій,
І тих, хто зимують у нас.
І. Організація класу .
ІІ. Актуалізація опорних знань . Повідомлення теми уроку .
1.Створення проблемної ситуації та її розв’язання .
Вчитель. Заплющіть очі ( розповідь вчителя):
Навколо все біло – біло. Під ногами рипить сніг , аж посвистує. Важкі білі шапки надів ліс і притих . Одного разу маленька дівчинка опинилася сама у зимовому лісі . Куди не гляне – сніг і небо над головою. Спочатку вона злякалася , бо відчула себе такою маленькою та беззахисною. „Я зовсім сама! Нікого поруч немає”, бідкалася вона.
( відкрийте очі подивіться на зимовий пейзаж на дошці) . Але пильно роздивившись навколо , зрозуміла , що зовсім не сама.
- Чому вона так подумала? ( Відповіді дітей) .
ІІІ. Сприйняття і усвідомлення фактичного матеріалу.
ІV. Казка „ Як білка і заєць одне одного не впізнали”
Якось улітку познайомилися білка і заєць та й стали друзями. А потім прийшла зима. Випав сніг , і все навколо стало біле – біле. Білка вимостила собі гніздо високо на дереві . А заєць під сушняком сховався.
От поглядає білка з гнізда на нього і не впізнає: був сірий , а став білий як сніг. „Мабуть , це не він”, - думає білка. А заєць і собі білки не впізнає : та була в руденькому кожушку , а ця в димчасто – сірому.
Аж тоді вони впізнали одне одного , як літечко знову прилинуло і їм вбрання колишнє повернуло.
V. Аудіювання (Завдання на картках).
- А зараз ми з вами дізнаємось, як зайчик зимує.
Як заєць взимку живе
Настала холодна зима . А у зайчика немає ні нори, ні гнізда. Усі тварини від холоду поховалися . А він то під кущиком виспиться, то в ярочку приляже.
VІ . Легенда про вирій .
Вчитель . А зараз послухайте легенду ( розповідь супроводжується колажуванням).
Легенда про вирій
Колись давно, коли птахи ще вміли говорити , трапилася ця історія.
Одного разу , коли до лісу прийшов Холод і став лякати мешканців , що заморозить їх, зідрались птахи на раду. Сіли вони на кремезному дубі , що ріс над берегом , і заговорили. В озері плавали Лебеді. А вода була така холодна, що вони аж похворіли. Стали птахи скаржитися на Холод , що весь час дошкуляє їм, і на Голод , який сказав , що поморить їх незабаром.
Сумно стало птахам, страшно. Лебідь аж заплакав :
Подивилися на Сороку здивовані птахи.
Та ось підлетіла до них Зозуля і сміливо заявила :
Страшно пташкам залишати рідні місця , та робити нічого . Стали вони збиратися у зграйками і готуватися до подорожі . Але не всі птахи повірили Зозулі . Вони придбали собі теплі шубки і полетіли за Сорокою.
Відтоді кожної осені птахи відлітають у Вирій , а найсміливіші залишаються зимувати в наших краях.
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Бесіда про охорону тварин взимку .
Зима страшна для тварин не так холодом , як голодом . особливо важко знайти їжу під час снігопадів, заметілей, у сильні морози. Взимку тварини худнуть, витрачається жир під шкірою , витрачаються й сили. Тому на допомогу тваринам приходять люди.
- Як можуть люди допомогти звірам і птахам взимку? ( Відповіді дітей)
2.За поданими словами склади речення ( колективна робота ).
пернатих , Багато, зимувати, нас, у, залишається.
важко, Взимку, харч, добувати, їм.
годівниці , Робіть, птахів, для.
вони, віддячать, Літом, нам.
знищать, комах, Пернаті, шкідливих.
VІІІ. Підсумок уроку
1. Гра „ Закінчи речення”.
Я називатиму початок речення , а вам потрібно закінчити його.
Шишкарі взимку прилітають до ... ( ялини, сосни).
Птахам можна давати крихти ... (білого хліба).
Синичка полюбляє насіння і ... (сало).
Їдальня птахів взимку - ... (годівничка).
Так , годівнички для птахів допоможе вберегти їх від загибелі .
2. Гра „ Посади пташку”
Хлопчик . Я – володар птахів !
Захочу – птахи самі прилітають до мене .
Захочу – прилетять снігурі і горобці.
Захочу – синиці.
Захочу – захочу гості з півночі : снігурі та омелюхи . Ні , я не чарівник . Я не шепочу таємних заклинань . І у мене немає чарівної палички . Зате у мене є чарівна хатка, та у ній чарівна сила. Ну . гаразд, я відкрию свій секрет. І до вас , варто вам тільки захотіти, почнуть прилітати птахи. Для цього треба насипати хлібних крихт, насіння в годівничку і виставити на вікно. І вона стане чарівною хаткою. До неї одразу ж прилетять птахи.
Ось перед вами годівничка. Ваше завдання посадити птахів до годівнички . Але будьте уважні. Подумайте, які птахи зимуючі, які перелітні. Виберіть тільки зимуючих.
Зимуючі : синиця , горобець, сорока, гава , голуб, галка, дятел.
Перелітні : ластівка, шпак, грак, зозуля, зяблик, жайворонок, стриж.
Перелітні зимуючі: снігурі, омелюхи
ІХ . Домашнє завдання .
Додаток
Їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю.
Шкідників ним здобуваю. ( Дятел).
Та як холод настає ,
Він не їсть тоді , не п’є ,
І не ходить, не гуляє.
А у лігво залягає. ( Ведмідь)
В нього зубки , як залізні.
Капустину він гризе ,
Зветься звір на букву „З” (зе) . (Заєць)
Голос тоненький , а ніс довгенький ,
Хто його вб’є , той свою кров проллє. (Комар)
Довгий хвіст пухнастий має .
А зовуть її....... (Лисиця).
Висить догори лапами. (Кажан)
На будинках гнізда в’ють .
Звуть же їх ..... (Лелеки).
Синиця .
Я – в Україні повсюди . І в цьому районі я - осілий птах. Взимку великими зграями ми збираємося в заростях кущів. Зараз мені дуже холодно і голодно , тому я прилетіла до годівниці поласувати сальцем і ягодами. Стрибає і співає всю зиму, хоч голосок зовсім тоненький.
Сойка .
Ми – сойки , зимою тримаємось поблизу людських осель. Я – осілий птах . Корм наш різноманітний : комахи , дрібні тварини, а з осені ми переходимо на рослину їжу ( жолуді, горішки, ягоди).
Дятел
Дятел, будуючи собі гнізда , видовбує по 5-6 дупел, поселяється в одному. Решту хат віддає дятлам, синицям та іншим птахам. Язик у дятла може сягати до 12 сантиметрів . Завдяки міцному дзьобу він здатний розщеплювати лусочки шишок і виймати звідти насіння сосни.
Шишкар
Ці птахи мають яскраве червоне забарвлення із зеленими плямами. Великий міцний дзьоб дозволяє вилущувати насіння з шишок.
Снігур
Прилітають до нас з півночі. Шукають кущ калини або горобини. Не скоро відлетять вони звідси . Сніг почне танути – і пташок не стане. Подадуться вони на північ , де у густих лісах будуть будувати гнізда, виводити снігурят.
Сова
Не сидиться на місці совам . Вони весь час перебувають у мандрах. Змушує їх до цього голод. Знайдуть мишаче поселення і розкошують , поки не прийде час перебратися в інше місце. Якщо прилітає на дах будинку , кажуть : „Біда буде”, а насправді – з'явилося багато щурів та мишей. Це хижі птахи – їдять мишей та щурів.
Горобець
Маленький хлопчик у сіренькій витині
По дворах стрибає, крихти збирає.
На подвір’ї можна побачити горобчиків, які стрибають по снігу. Вони настовбурчились , розпушилися , стали схожі на м’ячики . стрибають крихти підбирають.
Заєць
1. Зайці – дуже обережні тварини. Перед сном ( сплять вони вдень) хитромудрий стрибун наробить стільки складів – візерунків , що не кожний з його ворогів розбереться у них . заплутавши сліди , заєць з розгону стрибає убік і там причаюється під кущиком або у ямі , за сніговим наметом.
В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має ,
Їй на місці не сидиться .
А зовуть її .... ( лисиця).
Лисиця
Недарма лисиця у казках – найперша хитрунка. Хитра вона і насправді. Обдурує птахів. Коли голодна і нічого не вполює , лягає на бік, очі закриває і лежить , наче мертва , не ворухнеться . Підлетить цікава ворона чи сорока і попаде до лап лисиці. Лапи у лисиці не мерзнуть , бо у шерсті , наче у черевичках , хвіст під час пересування править за кермо. Гавкає лисиця , як молодий собака. Щоб бути ситою взимку , за 2 дні лисиця повинна з’їсти 20 мишей.
Хто це ходить між дубами,
Хижо клацає зубами,
Весь, як є , - жорстока лють.
Очі так її і ллють.
Зачаївся ось, примов.
Грізний звір цей , звісно... ( вовк).
Вовк
Полює не тільки присмерком, а у день. У пошуках здобичі долає значні відстані. Взимку вовки полюють на оленів або нападають на домашніх тварин.
4. Хоч у нього шуба є ,
Та як холод настає ,
Він не їсть тоді , не п’є ,
І не ходить, не гуляє.
А у лігво залягає. ( Ведмідь)
Ведмідь
Ранньою зимою , тільки – но випаде сніг, залягають у сплячку ведмеді. Старанно лаштують зимові барлоги. Мякою запашною хвоєю , сухим лісовим мохом устиляє своє житло. Пізньою зимою народжуються у ведмедиці маленькі сліпі ведмежата.
Їжак
Їжак полює на гадюк , але під час зимової сплячки вони можуть спати разом під одним пеньком. Холод їх примиряє. Прийде весна, роздивлять сусіди один одного – і давай тікати.
ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК
Я І УКРАЇНА
ТЕМА . ЯК ЗИМУЮТЬ ЗВІРІ І ПТАХИ. ТУРБОТА ЛЮДЕЙ ПРО ПТАХІВ І ЗВІРІІВ УЗИМКУ.
УКРАЇНСЬКА МОВА
ТЕМА. РОЗВИТОК ЗВЯЗНОГО МОВЛЕННЯ „ВЧИМОСЯ ЧИТАТИ СТОРІНКИ ПРИРОДИ”
Вчитель початкових класів
СЗШ І ступеня с.Старичі
КОРОЛИШИН
ІРИНА МИКОЛАЇВНА