18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Урок, Різноманітний світ птахів

Про матеріал

ознайомити дітей з різноманіттям світу птахів , які зимують у наших краях , та птахами гостями ; спонукати до пошукової діяльності; розвивати творчі здібності , мислення, уяву; вчити дітей спостерігати, встановлювати причинно – наслідкові зв'язки у природі; виховувати небайдужість до навколишнього світу.

Перегляд файлу

   Зінтегровано зміст навчальних предметів : я і Україна , українська мова.

 

Мета: ознайомити дітей з різноманіттям світу птахів , які зимують у наших краях , та птахами гостями ; спонукати до пошукової діяльності; розвивати творчі здібності , мислення, уяву; вчити дітей спостерігати, встановлювати причинно – наслідкові зв’язки у природі;   виховувати небайдужість до навколишнього світу.

 

   Підготовча робота.

Проект „ Птахи , що зимують у наших краях”.

1 група: дослідити , які птахи зимують у наших краях; зібрати інформацію про цих птахів.

2 група: виготовити годівнички для птахів.

Проект класу „ Кожну крихту збережемо” .

Зібрати крихти хліба, які залишилися після сніданку, щоб підгодовувати птахів взимку. 

 

 Хід уроку

Девіз уроку :

Ми друзі вірні, й щирі,

Бо ми бережем повсякчас

Пташок , що літають у вирій,

І тих, хто зимують у нас.

 

І. Організація класу . 

ІІ. Актуалізація опорних знань . Повідомлення теми уроку .

 

1.Створення проблемної ситуації та її розв’язання .

Вчитель.  Заплющіть очі ( розповідь вчителя):

    Навколо все біло – біло. Під ногами рипить сніг , аж посвистує. Важкі білі шапки надів ліс і притих . Одного разу маленька дівчинка опинилася сама у зимовому лісі . Куди не гляне – сніг і небо над головою. Спочатку вона злякалася , бо відчула себе такою маленькою та беззахисною. „Я зовсім сама! Нікого поруч немає”, бідкалася вона.

( відкрийте очі подивіться на зимовий пейзаж на дошці) . Але пильно роздивившись навколо , зрозуміла , що зовсім не сама.

- Чому вона так подумала? ( Відповіді дітей) .  

 

ІІІ. Сприйняття і усвідомлення фактичного матеріалу.

  1. Як зимують звірі ( бесіда + повідомлення учнів).
  • На які групи поділяються тварини?
  • Які це свійські тварини?
  • Які це дикі тварини?
  • Чому зима є важким періодом року для тварин?

 

 ІV. Казка  „ Як білка і заєць одне одного не впізнали”

           Якось улітку познайомилися білка і заєць та й стали друзями. А потім    прийшла зима. Випав сніг , і все навколо стало  біле – біле. Білка вимостила собі гніздо високо на дереві . А заєць під сушняком сховався.

    От поглядає білка з гнізда на нього і не впізнає: був сірий , а став білий як сніг. „Мабуть , це не він”, - думає білка. А заєць і собі білки не впізнає : та була в руденькому кожушку , а ця в димчасто – сірому.

    Аж тоді вони впізнали одне одного , як літечко знову прилинуло і їм вбрання колишнє повернуло.

 

V.  Аудіювання (Завдання на картках).

- А зараз ми з вами дізнаємось, як зайчик зимує.

 

                 Як заєць взимку живе

   Настала холодна зима . А у зайчика немає ні нори, ні гнізда. Усі тварини від холоду поховалися . А він  то під кущиком виспиться,  то в ярочку приляже.

 

 

 

VІ .  Легенда про вирій .

Вчитель . А зараз послухайте легенду ( розповідь супроводжується колажуванням).

 

                                 Легенда про вирій

   Колись давно, коли птахи  ще вміли говорити , трапилася ця історія.

   Одного разу , коли до лісу прийшов Холод і став лякати мешканців , що заморозить їх, зідрались птахи на раду. Сіли вони на кремезному дубі , що ріс над берегом , і заговорили. В озері плавали Лебеді. А вода була така холодна, що вони аж похворіли. Стали птахи скаржитися на Холод , що весь час дошкуляє їм, і на Голод , який сказав , що поморить їх незабаром.

  • Що його робити ? – запитав Соловейко. -  Я боюся , що помру .
  • Я вже хриплю, горло в мене болить, - підтримав його Жайворонок, - а без пісні я жити не можу.

Сумно стало птахам, страшно. Лебідь аж заплакав :

  • Ой , мені теж страшно.
  • Треба вміти жити. Вчіться у мене . Я за себе не боюсь , - мовила Сорока . -  Головне – ближче до людей перебратися , а там уже не пропаду: десь вкраду кусок хліба, десь біля курей пшеницею поласую. Не біда!

Подивилися на Сороку здивовані птахи.

  • Як це „вкрасти”? Як це „ближче до людей”? Ми любимо ліс і житимемо тільки тут.

Та ось підлетіла до них Зозуля і сміливо заявила :

  • Я чула , що є така країна пташина – Вирій . Там тепло, тож, хто хоче, летімо! Ми , Зозулі , летимо першими.

Страшно пташкам залишати рідні місця , та робити нічого . Стали вони збиратися у зграйками і готуватися до подорожі . Але не всі птахи повірили Зозулі . Вони придбали собі теплі шубки   і полетіли за Сорокою.

  Відтоді кожної осені птахи відлітають у Вирій , а найсміливіші залишаються зимувати в наших краях.   

 

  • А як ви гадаєте, чому птахи найсміливіші?

 

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

      1. Бесіда про охорону тварин взимку .

    Зима страшна для тварин не так холодом , як голодом . особливо важко знайти їжу під час снігопадів, заметілей, у сильні морози. Взимку тварини худнуть, витрачається жир під шкірою , витрачаються  й сили. Тому на допомогу тваринам приходять люди.

   - Як можуть люди допомогти звірам і птахам взимку?  ( Відповіді дітей)

 

   2.За поданими словами склади речення ( колективна робота ).

 

пернатих , Багато, зимувати, нас, у, залишається.

важко, Взимку, харч, добувати, їм.

годівниці , Робіть, птахів, для.

вони, віддячать, Літом, нам.

знищать, комах,  Пернаті, шкідливих.

 

 

 

 

VІІІ. Підсумок уроку

 

1. Гра „ Закінчи речення”.

 Я називатиму початок речення , а вам потрібно закінчити його.

Шишкарі взимку прилітають до ... ( ялини, сосни).

 Птахам можна давати крихти ... (білого хліба).

Синичка полюбляє насіння  і ... (сало).

Їдальня птахів взимку - ... (годівничка).

 

Так , годівнички для птахів  допоможе вберегти їх від загибелі .

 

2.  Гра „ Посади пташку”

Хлопчик . Я – володар птахів !

Захочу – птахи самі прилітають до мене .

Захочу – прилетять снігурі і горобці.

Захочу – синиці.

Захочу – захочу гості з півночі : снігурі та омелюхи . Ні , я не чарівник . Я не шепочу таємних заклинань . І у мене немає чарівної палички . Зате у мене є чарівна хатка, та у ній чарівна сила. Ну . гаразд, я  відкрию свій секрет. І до вас , варто вам тільки захотіти, почнуть прилітати птахи. Для цього треба насипати хлібних крихт, насіння в годівничку і виставити на вікно. І вона стане чарівною хаткою. До неї одразу ж прилетять птахи.

Ось перед вами годівничка. Ваше завдання посадити птахів до годівнички . Але будьте уважні. Подумайте, які птахи зимуючі, які перелітні. Виберіть тільки зимуючих.

Зимуючі : синиця , горобець, сорока, гава , голуб, галка, дятел.

Перелітні : ластівка, шпак, грак, зозуля, зяблик, жайворонок, стриж.

Перелітні зимуючі: снігурі, омелюхи

  • Що вам найбільше сподобалося на уроці?
  • Що нового ви дізналися?

 

ІХ . Домашнє завдання .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

  • Вірно людям я служу ,

     Їм дерева стережу.

     Дзьоб міцний і гострий маю.

     Шкідників ним здобуваю.  ( Дятел).

  • Хоч у нього шуба є ,

     Та як холод настає ,

          Він не їсть тоді , не п’є ,

     І не ходить, не гуляє.

    А у лігво залягає. ( Ведмідь)

  • Він із казки, він із пісні ,

     В нього зубки , як залізні.

          Капустину він гризе ,

     Зветься звір на букву „З” (зе) . (Заєць)

  • Ні  рак, ні риба , ні звір, ні птиця ,

     Голос тоненький , а ніс довгенький ,

     Хто його вб’є , той свою кров проллє. (Комар)

 

  • В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має .

  • Їй на місці не сидиться ,

А зовуть її....... (Лисиця).

  • Літає крилами, ходить ногами ,

Висить догори лапами. (Кажан)

  • Відлітають за моря , у краї далекі ,

На будинках гнізда в’ють .

Звуть же їх ..... (Лелеки).

 

 

Синиця .

     Я – в Україні повсюди . І в цьому районі я - осілий птах. Взимку великими зграями ми збираємося в заростях кущів. Зараз мені дуже холодно і голодно , тому я прилетіла до годівниці поласувати сальцем і ягодами. Стрибає і співає всю зиму, хоч голосок зовсім тоненький.

 

Сойка .

    Ми – сойки , зимою тримаємось поблизу людських осель. Я – осілий птах . Корм наш різноманітний : комахи , дрібні тварини, а з осені ми переходимо на рослину їжу ( жолуді, горішки, ягоди).

 

Дятел 

     Дятел, будуючи собі гнізда , видовбує по 5-6 дупел, поселяється в одному. Решту хат віддає дятлам, синицям та іншим птахам. Язик у дятла може сягати до 12 сантиметрів . Завдяки міцному дзьобу він здатний розщеплювати лусочки шишок і виймати звідти насіння сосни.

 

 Шишкар

  Ці птахи мають яскраве червоне забарвлення із зеленими плямами. Великий міцний дзьоб дозволяє вилущувати насіння з шишок.

 

Снігур

    Прилітають до нас з півночі. Шукають кущ калини або горобини. Не скоро відлетять вони звідси . Сніг почне танути – і пташок не стане. Подадуться вони на північ , де у густих лісах будуть будувати  гнізда, виводити снігурят.

 

 

Сова

  Не сидиться на місці совам . Вони весь час перебувають у мандрах. Змушує їх до цього голод. Знайдуть мишаче поселення і розкошують , поки не прийде час перебратися в інше місце. Якщо прилітає на дах будинку , кажуть : „Біда буде”, а насправді – з'явилося багато щурів та мишей. Це хижі птахи – їдять мишей та щурів.

Горобець

Маленький хлопчик у сіренькій витині

По дворах стрибає, крихти збирає.

  На подвір’ї можна побачити горобчиків, які стрибають по снігу. Вони настовбурчились , розпушилися , стали схожі на м’ячики . стрибають крихти підбирають.

Заєць

     1. Зайці – дуже обережні тварини. Перед сном ( сплять вони вдень) хитромудрий стрибун наробить стільки складів – візерунків , що не кожний з його ворогів розбереться у них . заплутавши сліди , заєць з розгону стрибає убік і там причаюється під кущиком або у ямі , за сніговим наметом.

 

  1. Про яку тварину буде наступна розповідь дізнаєтесь , коли відгадаєте загадку.

              В темнім лісі проживає,

             Довгий хвіст пухнастий має ,

             Їй на місці не сидиться .

             А зовуть її .... ( лисиця).

 

  Лисиця 

     Недарма лисиця у казках – найперша хитрунка. Хитра вона і насправді. Обдурує птахів. Коли голодна і нічого не вполює , лягає на бік, очі закриває і лежить , наче мертва , не ворухнеться . Підлетить цікава ворона чи сорока і попаде до лап лисиці. Лапи у лисиці не мерзнуть , бо у шерсті , наче у черевичках , хвіст під час пересування править за кермо. Гавкає лисиця , як молодий собака. Щоб бути ситою взимку , за 2 дні лисиця повинна з’їсти 20 мишей.

  1. Загадка

Хто це ходить між дубами,

Хижо клацає зубами,

Весь, як є , - жорстока лють.

Очі так її і ллють.

Зачаївся ось, примов.

Грізний звір цей , звісно...  ( вовк).

 

Вовк

Полює не тільки присмерком, а у день. У пошуках здобичі долає значні відстані. Взимку вовки полюють на оленів або нападають на домашніх тварин.

 

 4. Хоч у нього шуба є ,

     Та як холод настає ,

          Він не їсть тоді , не п’є ,

     І не ходить, не гуляє.

    А у лігво залягає. ( Ведмідь)

 

Ведмідь

   Ранньою зимою , тільки – но випаде сніг, залягають у сплячку ведмеді. Старанно лаштують зимові барлоги. Мякою запашною хвоєю , сухим лісовим мохом устиляє своє житло. Пізньою зимою народжуються у ведмедиці маленькі сліпі ведмежата.

 

  1. – А як зимує їжак?

Їжак

 Їжак полює на  гадюк , але під час зимової сплячки вони можуть спати разом під одним пеньком. Холод їх примиряє. Прийде весна, роздивлять сусіди один одного – і давай тікати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК

 

Я І УКРАЇНА

ТЕМА . ЯК ЗИМУЮТЬ ЗВІРІ І ПТАХИ. ТУРБОТА ЛЮДЕЙ ПРО ПТАХІВ І ЗВІРІІВ УЗИМКУ.

 

УКРАЇНСЬКА МОВА

 

ТЕМА. РОЗВИТОК ЗВЯЗНОГО МОВЛЕННЯ „ВЧИМОСЯ ЧИТАТИ СТОРІНКИ ПРИРОДИ”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель початкових класів

                                                        СЗШ І ступеня с.Старичі

                                                             КОРОЛИШИН

                                                           ІРИНА МИКОЛАЇВНА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
1336
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку