Тема. Правопис префіксів роз-, без-.
Мета: формувати в учнів уміння правильно писати префікси й прийменники; ознайомити з правилами вимовляння та правопису, переносу слів із префіксами роз-, без-; збагачувати словниковий запас; розвивати літературну вимову, вміння аналізувати; виховувати любов до природи.
Обладнання: ілюстрації зими, картки для роботи в парах, малюнок із зображенням сніговика, сніжинки з паперу, підручник.
Хід уроку
І. Організація класу
Продзвенів уже дзвінок.
Всім пора на наш урок.
Посміхніться один одному.
Подаруйте друзям чудовий настрій – посмішку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.Відгадування загадки
Прийщла бабуся
У білому кожусі,
Поля причепурила
І білим снігом вкрила.
(Зима)
2. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ».
- Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «зима»?
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1.Хвилинка каліграфії
Який звук ви чуєте на початку слова зима. Який це звук? Дайте характеристику звуку. Яка орфограма в слові зима? Складіть речення зі словом «зима».
ЗЗ Зи зи им ма зима
2. «Мозковий штурм». Виходять діти та отримують паперові сніжинки, на яких записані питання.
-Яка частина слова називається префіксом?
-Що таке прийменник?
-Як пишуться префікси зі словами?
-Як пишуться прийменники зі словами?
3.Робота в групах
1 група. Утворити і записати словосполучення з поданих слів.
Перелетіти …ліс;
долетіти … Львів;
злетіти …аеродром;
налетіти …дерево.
2 група. Списати речення, розкриваючи дужки у словах.
Раптом (з)півночі (на)сунула чорна хмара. (По)темнів сніговий килим.
Падають сніжинки (на)землю.
3 група. Додати потрібний префікс у слова.
…ходив на дорогу;
…плив до берега;
…йшов у кабінет;
…писав із книжки.
4 група. Списати речення, додаючи до слова «шити» префікси під-, ви-, при-, за-.
Дірку на штанях …шити.
Ґудзик до сорочки …шити.
Кофтину квітами …шити.
Низ сукні …шити.
ІV. Повідомлення теми уроку
– До нас на урок хтось завітав. (Учитель демонструє незакінчений малюнок сніговика).
-Як ви думаєте, хто це? (сніговик)
-Дуже подібний, але чогось йому не вистачає. Чого? (Очей, носика, ротика, рук, ніг.)
-Якщо у нього всього цього нема, то який він? Запишіть слова і виділіть у них префікси. (Безокий, безносий, безрукий, безногий.)
(Учитель біля сніговика розташовує у стовпчики слова.)
-Чи шкода вам сніговика? Давайте ми йому допоможемо і вилікуємо його.
-От ми і вилікували нашого сніговика. Що з ним тепер сталося? Він напевне, роздивився нас, а далі запишіть слова, які вказують, що з ним сталося, використовуючи префікс роз- (розсміявся, розвеселився, розщедрився на усмішки.)
(Учитель вивішує з другого боку слова.)
-Як багато сніговик приніс нам слів. Яка частина слова повторюється у лівому стовпчику (правому стовпчику)?
Сьогодні ми зосередимо свою увагу на префіксах – роз-, без-. Виконуючи завдання, навчимося писати слова з ними. Отже, тема нашого уроку:
«Правопис префіксів роз-, без-»
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
1.Робота з правилом за підручником.
- Прочитайте самостійно правило.
Який висновок ми можемо зробити?
- Тож як пишуться префікси роз-, без-? (У префіксах роз-, без- завжди пишеться буква з)
Роз- i без- у нашiй мовi
(Все одно, в якому словi)
Ви пишiть із буквою з,
І чудово буде все.
2. Творення нових слів за допомогою префіксів роз- і без- .
- Я знаю, що ви любите ігри. Тож пограємо у складаночку. Я буду показувати слово, а ви називаєте його з префіксами роз- і без-.
Роз - плести |
Без - шум |
бити |
мова |
малювати |
вода |
горнути |
хмара |
3. Фізкультхвилинка.
Морозець, морозець, пощипай нам щічки.
Теплі чоботи у нас, шубки, рукавички.
Морозець, морозець, плещемо в долоні.
У дівчаток і хлоп’ят носики червоні.
VІ. Узагальнення та систематизація знань
1. Робота за підручником. Виконання вправи.
2.Робота в парах з деформованим текстом.
На партах у дітей картки .
-Розташуйте слова в реченнях у певному порядку. Визначте префікси в словах.
зима, Безшумно, прийшла.
на, Розвісила, деревах, наряд, сніговий.
вікна, Розмалювала, узорами.
3. Перевірка робіт.
VІІ. Рефлексія
- Що ми вивчали сьогодні на уроці?
- Що ви запам’ятали про правопис префіксів роз- без-?
Отже, наш сніговик задоволений і посміхається.