Розробка уроку з української мови на тему: "Звуки мови і звуки мовлення. Голосні і приголосні звуки"

Про матеріал

Мета уроку: поглибити й систематизувати знання учнів про звукову систему української мови, удосконалити знання про голосні та приголосні звуки, навчити відрізняти звуки від букв; формувати загальнопізнавальні вміння аналізувати голосні та приголосні звуки, визначати взаємозв'язок між звуковою та граматичними системами; удосконалити орфоепічні й орфографічні навички; виховувати шанобливе ставлення до української мови.

Перегляд файлу

Урок №  Дата:

 

Тема: Звуки мови і звуки мовлення. Голосні і приголосні звуки.

Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про звукову систему української мови, удосконалити знання про голосні та приголосні звуки, навчити відрізняти звуки від букв; формувати загальнопізнавальні вміння аналізувати голосні та приголосні звуки, визначати взаємозв’язок між звуковою та граматичними системами; удосконалити орфоепічні й орфографічні навички; виховувати шанобливе ставлення до української мови.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, таблиці, дидактичний матеріал.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

 

II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

 

IIІ. Установчо-мотиваційний етап

Психологічна настанова щодо вивчення розділу «Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія».

Знайомство з лінгвістичними поняттями фонетика, орфоепія, графіка, орфографія, звук, буква.

Внутрішня мотивація навчально-розвивальної діяльності учнів з теми «Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія».

 

IV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок п’ятикласників

Перевірка домашнього завдання

«Мозкова атака»

  • Що вам відомо про звуки української мови?
  • Чим звуки відрізняться від букв?

 

V.  Сприйняття учнями навчального матеріалу

Спостереження за теоретичним матеріалом узагальнювальної таблиці «Звуки мовлення»

 

Результат пошуку зображень за запитом "звуки мовлення голосні та приголосні звуки конспект уроку 5 клас"

 

Питання за матеріалом таблиці:

- Які відомості вивчаються в розділі «Фонетика»?

https://fc.naurok.com.ua/000fss-c736/001.jpg- Що таке звук?

- На які основні групи поділяються звуки мовлення?

 

Спостереження-дослідження

► Розгляньте малюнок, на якому показано органи мовлення і шлях видихуваного повітря.

▼ Які органи творять звуки? (Органи мовлення)

▼ Як творяться голосні звуки? (За допомогою голосу)

▼ Як творяться приголосні звуки? (За допомогою голосу і шуму або тільки шуму)

▼ Скільки всього звуків в українській мові? (38, із них голосних — 6, приголосних — 32)

▼ Який запис використовують для точного відтворення звукового складу слів? (Фонетична транскрипція)

▼ Чи завжди голосні звуки вимовляють чітко?

 

Завдання: спостерігаючи за вчителевою та власною вимовою звуків (орієнтир — узагальнювальна таблиця «Звуки мовлення»), з’ясувати умови творення голосних і приголосних фонем. Результати дослідження занести до таблиці.

Творення мовних звуків

Звуки

Мовні органи, що беруть участь у творенні звуків мови

Що утворюється?

Голосні                  

Приголосні дзвінкі                 Приголосні глухі

 

Опрацювання теоретичного матеріалу за підручником

VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

Робота з підручником

Виконання вправи (на вибір)

 

Робота з текстом

Завдання: прочитати вірш. Вказати  кількість голосних та приголосних звуків (49,65)

Ніби притомилось сонечко привітне,

У траві пожовклій молочай не квітне,

Облетіло листя листячком із клена,

Лиш сосна у лісі сонячно – зелена.

 

Вправа «Співвідносність»

Завдання: прочитати народні вислови про український борщ.

Борщ та капуста – у хаті не пусто.

Густий, що за туманом дітей не видно. їж борщ із грибами та держи язик за зубами.

Невелика хиба, що в борщі тільки одна риба.

Завдання: виписати слова, у яких не збігається кількість звуків і букв (відчути це, вимовляючи слова).

 

Вибіркове письмо

Завдання: прочитати текст. Виписати слова з одним, двома, трьома, чотирма голосними.

Український борщ

Ви прийшли зі школи й біля порога відчули запах смачного маминого або бабусиного борщу. Так пахне тільки український борщ. У ньому зібрано чи не всі овочі, що ростуть на родючій українській землі. Це картопля, капуста, квасоля, буряк, цибуля, морква, помідори, перець, запашні петрушка та кріп.

Страву цю готують із м’ясом – свининою, яловичиною, курятиною або з грибами. Серед літа, коли достигають помідори, борщ варять зі свіжими овочами, додають сметану. Кожна господиня має свій секрет приготування борщу. Ця страва багата на вітаміни. Хто їсть борщ, той має завжди здоровий вигляд і міцне здоров’я.

 

Гра «Хто більше?»

Завдання: зі вказаних звуків скласти слова й записати в зошит. Одні й ті самі звуки можуть повторюватися.

[а], [о], [м],[л], [к], [і], [с], [х], [б], [е], [в]

 

Розподільний диктант

Завдання: записати слова у дві колонки: 1) ті, що починаються на голосний звук; 2) ті, що починаються на приголосний звук.

Абрикос, бублик, вареник, варення, вишня, желе, ірис, каша, куліш, мед, обід, огірок, узвар, хліб, чай.

 

Розв'язання кросвордів

M53k.jpegзавдання: вписати букви, які утворюють слова, що відрізняються тільки одним звуком – парним глухим або дзвінким приголосним.

M53l.jpeg           
          

 

 

 

 

 

 

              (міг, міх, жар, шар)                                          (кава, ґава, коза, коса)

Фонетичне конструювання

Завдання: скласти слова до поданих схем.

  •    Приг.+ гол.+приг. – сад, бук, вуж, кіт, мак, дим, душ, дах, сир, сік, ніж.
  •    Приг. + гол. + приг. + гол. – кома, мова, коло, душа, лава, кава, лото, вода, вага, рада, шафа.
  •    Приг. + приг. + гол. + приг. – сніг, кріт, плід, звук, крик, смак, друк.
  •    Приг. + приг. + гол. + приг. + гол. – хмара, слово, жнива, школа, влада, крило, слава, друзі.
  •    Приг. + гол. + приг. + приг. + гол. – сумка, місто, карта, пісня, верба, ручка, гумка, буква, весна.


Творча хвилинка

Завдання: скласти речення, де всі слова починаються на одну букву.

С – Сниться Семену серпнева спека.

Н – Небо невеселе над нами нависло.

В – Восени вогонь велично виблискує.

П – Погода погіршала.

М – Мати мила миски милом.

К – Кошеня каталося, коли коза казала казки.

 

VII. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Подумати і дати відповіді на питання:

1. Чи є різниця між звуками мови і звуками живої й неживої природи?

2. Що нового ви дізналися на уроці про голосні й приголосні фонеми?

 

VIII. Підсумок уроку

Рефлексія

Вправа  «Незакінчене речення»
1. Наука, яка вивчає звуки мови, називається... (Фонетика)
2. В українській мові  є … (38) звуків

3. Усі звуки поділяються на ...(голосні та приголосні)
4. Голосні утворюються за допомогою… (голосу)

5. Голосних у нашій мові ….. (6)

6. Приголосні складаються з… (голосу й шуму або тільки шуму)

7. Їх у мові …. (32)

8. Звуки ми… (чуємо), а букви … (пишемо)

 «Мікрофон»

  •    Що нового дізналися на уроці?
  •    Що для вас було найцікавішим?
  •    Що для вас виявилося найскладнішим?
  •    Над чим, на вашу думку, варто ще попрацювати?

 

IX. Домашнє завдання

Параграф          ,  вправа

* Скласти лінгвістичну казку «У країні фонетичній».

 

 

 

 


 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Byk Halyna
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 січня 2019
Переглядів
5137
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку