Розробка уроку з української мови на тему: "Префікс як значуща частина слова"

Про матеріал

Мета уроку: повторити й поглибити знання учнів про префікс як значущу частину слова, сприяти зміцненню навичок його виділення у словах; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити префікси у словах, визначати їх роль; розвивати творчі вміння використання префіксів під час створення нових слів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до рослинного світу та розуміння його значення в житті людини.

Перегляд файлу

Урок № Дата:

 

Тема: Префікс як значуща частина слова.

Мета: повторити й поглибити знання учнів про префікс як значущу частину слова, сприяти зміцненню навичок його виділення у словах; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити префікси у словах, визначати їх роль; розвивати творчі вміння використання префіксів під час створення нових слів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до рослинного світу та розуміння його значення в житті людини.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

 

ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

Мотивація навчальної діяльності учнів

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок п’ятикласників

«Мозкова атака»

  • Що таке закінчення і як його визначити?
  • Що таке основа слова? Які частини слова є його основою?
  • Як визначить корінь слова?
  • Де в слові стоїть суфікс і префікс?
  • Як позначаються частини слова?

Загадково-природничий диктант

Завдання

  • Відгадати загадки. В словах відгадках визначити корінь слова.
  • Як називаються ці слова?
  • В якому слові перед коренем знаходиться морфема?
  1. Один із станів води, буває взимку. (Сніг)
  2. Ніжна зірка сніжно-біла

На рукав мені злетіла

Поки ніс її сюди,

Стала краплею води. (Сніжинка)

  1. Птах цей червоногрудий

Не лякається застуди.

Як сніги впадуть умить

Із Сибіру прилетить. (Снігур)

  1. Що зліпили діти зі снігу? (Сніговик)
  2. Казкова красуня зі снігу (Снігуронька)
  3. Як назвати стан природи, коли випало багато снігу? Слово відповідає на питання (що зробило?) (Засніжило).

Сніг. Сніжинка. Снігур. Сніговик. Снігуронька. Засніжило.

 

ІV. Сприйняття учнями навчального матеріалу

Опрацювання навчального матеріалу за підручником

Коментар учителя.

Префікс — значуща частина слова, що стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів (цвіт — зацвісти, перецвісти, відцвісти, вицвісти).

 

V. Усвідомлення навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Робота з підручником

Виконання вправи (на вибір)

 

Робота над текстом

Завдання: прочитати текст. На які свята український народ прославляє вербу? Як ви розумієте приказку «Будь здоров, як вода, а рости, як верба»?

Верба

Ще тільки зійшов сніг, ледь пригріває сонце, а верба уже спішить привітати світ з весною, даруючи йому пухнасті жовті котики. Дерево, що зацвітало першим, віддавна шанувалося в Україні. Верба росла біля кожного двору. Для господарських потреб — на ночви, щоб дитину купати, для кошика чи тину. І так, для душі: зробити малому сопілку, свищик (Г. Бондаренко).

Довідка. Вербна неділя, прикрашена верба, вербова гілочка, символ України, освячена лоза, здоров’я, сила, засушена верба, красива і ніжна, невибаглива і корисна.

Завдання: виписати слова з префіксами, виділити їх.

 

Практичне завдання
Завдання: прочитати вірш. Списати, у словах позначити префікси.

      Джерельце
Джерельце під вербою
виблискує водою.
Прийду до нього й до ладу
порозчищаю, обкладу.
Все дно камінням обмощу,
в пісок ні краплі не пущу.
І задзвенить, і заспіва
вода джерельна, мов жива.
                            Т. Коломієць

 

Вибіркове письмо

Завдання: виписати слова, утворені за допомогою префіксів. Визначити префікси.
Гарний, гарненький, гіркий, гіркуватий, крутий, найкрутіший, літати, літаючий, лякати, ляканий, молоти, нагодувати, нагодований, напівзабутий, прийти, прилетіти, прилетів, прилетіла, прилетівши, сідаючи, гаряче, гарячий. 

 

Вправа «Утвори нове слово»

Завдання: утворити від поданих слів нові за допомогою префіксів пре-, при-, пере-; з’ясувати вживання цих префіксів.

Смачний, гарний, добрий, тихий, морський, міський, думати, ходити, їздити, писати, єднати, орати, вивчити, хворіти, складати, міряти, казати, думати.

 

Вправа «Заміни одним словом»

Завданння: замінити слова з прийменниками на слова з префіксами при- або пре-.

Бульвар коло моря; ділянка при будинку; кіоск поблизу вокзалу; місцевість біля Карпат, Дніпра; степи поблизу Дону, Дністра; місто на Волзі; поблизу Уралу; невеликий мороз; дуже поганий; лягти на кілька хвилин; посадка на землю; дуже розумний; дуже глибокий; повернення птахів.

 

Завдання – перетворення

Завдання: утворити  за допомогою префікса без- нові слова з протилежним значенням, записати  їх разом з іменниками, з якими вони вживаються. З утвореними словосполученнями скласти речення.

Зразок: хмарне небобезхмарне небо.

Хмарне небо, помилкове рішення, змістовна стаття, зоряна ніч, діяльна людина.

 

Вправа «Хто швидше?»

Завдання: від кожного з поданих дієслів утворити  якомога швидше і більше  слів з різними префіксами.

Сіяти, класти, бути, нести, тягти, м'яти, чинити, клеїти, їхати, йти, робити, кинути.

 

Словотворчі  вправи
Вправа 1: від поданих слів за допомогою префіксів за-, пере-, від-, до-, при- утворіть нові слова. Доберіть до кожного з них залежні. Запишіть словосполучення. Позначте префікси у словах.

Летіти, нести, вести, везти.
Зразок. Залетіли в сад, перелетіли через ліс.


Вправа 2: утворіть від кожного слова нове за допомогою одного з префіксів: на-, при-, за-, під-, до-, ви-, від-, з-.З двома словами побудуйте речення.
Пливе, будує, сіє, вчить, лікує, веде, везе, віє.

 

Робота з текстом (на картці)

Завдання: переписати вірш, розкриваючи дужки. Писати префікси зі словами разом, прийменники — окремо. Виділити префікси.

                   Літній ранок

Джмелі (с)(про)соння — буц лобами,

(По)падали, ревуть (в)траві.

І (за)дзвонили (над)джмелями

Дзвінки-дзвіночки лісові.

Повільне сонце (на)тумані

(До)проса (ви)пливло (з)води,

Де (на)пташинім щебетанні

(По)слався малиновий дим.         (М. Вінграновський.)

 

Коментоване письмо

Завдання: виділити  префікси, за допомогою яких утворені подані слова.

Передбачити, найбільший, відремонтувати, запливти, розцвісти, правнук, занизький, надплановий, підводний, заїхати, небагатий, передсвятковий, прилетіти,  премудрий. 

 

Дослідження-пошук

Завдання: пояснити лексичне значення слів. Виділити префікси.

Прамова, бездоріжжя, прибережний, прегустий, прикордонний, висипати, вилити, присадити.

Завдання: утворити нові слова за допомогою префіксів за, на, під, пере, з. Якого значення вони набувають? Відповідь обґрунтувати.

 

Дослідження-зіставлення

Завдання: визначити скільки префіксів має кожне слово? Що вони означають? Який висновок можна зробити про вживання префіксів?

Передоручати, прибережний, понавиробляти, попоїсти, винахід, приголубити, наосліп, надхмарний, праліс, заширокий, беззсоння, возз’єднатися, походити.

Із словами винахід, приголубити, беззсоння скласти речення.

Лексична робота  

За допомогою тлумачного словника з’ясувати лексичне значення виділених слів. (Наосліп — не бачити нічого, не дивлячись куди-небудь. Не маючи впевненості, точних, конкретних даних. Праліс — незайманий, предковічний, густий ліс).

 

Вправа-конкурс «Хто більше добере префіксів до слів: лити, фарбувати»

 

Творча робота

Завдання: до  поданих  групами  слів  дописати  відповідні  префікси: без-, роз-, від-. Чи змінилося від цього значення слів? Виділити префікси.

а)    водний, звучний, зоряний, сумнівний, платний, шумний;

б)    питати, сунути, танути, хитати, шукати, в’язати;

в)    ділити, дати, жити, звучати, тягти, дзвонити.

 

V. Систематизація й узагальнення знань

1. Для чого служать префікси у словах? Навести приклади.

2. Чи змінюється лексичне значення слова зі зміною префікса? Пояснити.

3. Скільки префіксів може бути у слові?

 

Гра «Незакінчене речення»

  • Частина слова, яка стоїть перед коренем, називається……(префіксом)
  • Змінна частина слова називається….. (закінченням)
  • Префікс, корінь, суфікс це - ……(основа слова)
  • Спільна частина споріднених слів називається…….. (корінь)
  • Префікси служать для …… (творення нових слів)

 

VІ. Підсумок уроку

Рефлексія

Вправа «Продовжити фразу»

Сьогодні на уроці …

Я зрозумів …

Мені було складно …

 

VІІ. Домашнє завдання

Виконати вправу

* Виписати з художнього твору (на вибір) 15 слів (різних частин мови) з префіксами. Виділити їх. Пояснити правопис.

 

docx
Додано
13 січня 2019
Переглядів
12484
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку