Тема: Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній
Мета: ознайомити учнів з новими поняттями: «рід іменників», «чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід»; розвивати вміння розрізняти рід іменників; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати культуру писемного мовлення.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: електронна фізкультхвилинка, зображення для малюнкового диктанту, табличка, картки для гри «Лото».
Хід роботи:
І. Організаційний момент
1. Перевірка готовності до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Гра «Лото» Фронтальне опитування
- Що таке іменник?
- Які іменники називаються власними?(прізвища, імена, по батькові людей, клички тварин, назви країн, міст, сіл; пишуться з великої літери)
- Як вони пишуться?
- Які іменники називаються загальними? (назви, що даються багатьом предметам)
- Як вони пишуться?
2. Каліграфічна хвилинка
- Розгадайте загадки та пропишіть цілий рядок цих слів.
- По дроту ходить, пітьму розгонить.(електричка)
- Не має рота й язика, на цілий день не замовкає: воно говорить і співає, танцюй собі, коли співає. (радіо)
- Запишіть каліграфічно.
- Визначте рід цих іменників
3. Малюнковий диктант
Ковзани, метелик, лижі, санчата, горобина, кукурудза, ведмідь.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку
1.Творча робота
— Утворіть словосполучення прикметника чудовий з іменниками день, квітка, плаття.
(Чудовий день, чудова квітка, чудове плаття)
— Чому закінчення прикметника змінилося? (Тому що іменники різні.)
— Яким словом можна замінити іменник день? (Він)
— Яким словом можна замінити іменник квітка? (Вона)
— Яким словом можна замінити іменник плаття? (Воно)
— Це слова - помічники, які допоможуть вам навчитися визначати рід іменників.
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за вправою 304 с. 127
- Спиши вставляючи замість крапок слова мій, моя, моє, він, вона, воно.
— Випишіть імена хлопчиків, а потім — імена дівчат, додаючи слова він, мій; вона, моя.
2. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 128)
— Якого роду бувають іменники?
— Як визначити рід іменника?
3. Розподільний диктант
- В перший стовпчик запишіть слова чоловічого роду, в другий – жіночого, в третій – середнього.
Ведмедик, іграшка, вікно, лялька, хустина, олівець, ручка, перо, зошит, книжка, пенал, серце, електрика, малюнок, блюдце, стіл, поле, Івась, Оленка, дядько, небо, пиріг, панчоха.
- Поставте закінчення в іменниках за зразком.(зразок на с. 129)
4. Фізкультхвилинка (електронна)
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1.Робота з вправою 305 с. 128
- Кого так називають – осіб чоловічої чи жіночої статі?
- Наведіть ще подібні приклади.
- А так кого називають?
2. Словникова робота. Робота з анаграмами
- Зверніть увагу на ці слова
- Прочитайте слова, дотримуючись правильної вимоги.
- Прочитайте іменники чоловічого, жіночого роду.
- Прочитайте назви істот, неістот.
- Прочитайте слова вжиті в множині.
шкарпетки
панчохи
лялька
Іграшка
Хустина
Олівець
VІ. Підсумок уроку
— Якого роду можуть бути іменники?
— За допомогою яких слів можна визначити чоловічий, жіночий, середній рід іменника?
VІІ. Домашнє завдання
Вправа 307, с. 111. с. 129,с. 128 правило.