Полтавський обласний інститут
післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського
Розробка уроку з використанням стратегій критичного мислення
Виконала:
Мазоха Оксана Михайлівна,
вчитель початкових класів
Дібрівська гімназія
Миргородської міської ради
Полтавської області
Миргород
2021 р.
ВСТУП
Критичне мислення нині один з модних трендів в освіті. Про те, що його розвиток є одним з наскрізних завдань навчально-виховного процесу, йдеться й у Концепції нової української школи.
Та з чого починати? Як навчати дітей розрізняти факт і суб’єктивне бачення, не піддаватися на маніпуляції? Відповідь – використовувати методи розвитку критичного мислення під час уроків.
Критичне мислення – складне й багаторівневе явище. Мислити критично означає вільно використовувати розумові стратегії та операції високого рівня для формулювання обґрунтованих висновків і оцінок, прийняття рішень.
З педагогічної точки зору критичне мислення – це комплекс мисленнєвих операцій, що характеризується здатністю людини:
Цим мисленнєвим операціям можна і необхідно навчати, а далі – вдосконалювати їх, тренувати, як, наприклад, тренують м’язи спортсмени чи техніку гри – музиканти. І саме школа є ідеальним середовищем для цього.
ОСНОВНА ЧАСТИНА
Розробка уроку з української мови з використанням навчально-методичного комплекту «Українська мова». Большакова І.О., Пристінська М.С.
Тема: Звук [ф]. Букви Ф і ф. Текст. Головна думка. Передбачення. Друкування букв, складів, слів, речень. Підготовка руки до написання рукописних букв: письмо овала.
Очікувані результати навчання: аналізує звуковий склад слова (кількість складів, наголошений та ненаголошені склади, голосні та приголосні звуки); обирає букви на позначення звуків на письмі, враховуючи правила позначення твердості – м’якості приголосних звуків, звука [й] в різних позиціях слова, подовжених приголосних звуків; прогнозує орієнтовний зміст тексту за заголовком та ілюстраціями; пояснює вчинки персонажів на основі змісту тексту та власного досвіду; фантазує на основі прочитаного: придумує іншу кінцівку літературного твору, змінює місце подій, додає нових персонажів; розповідає, про що текст, відповідає на запитання за змістом прочитаного; визначає тему і головну думку в тексті; ; розповідає про свої враження (почуття та емоції) від змісту прочитаного художнього тексту; зіставляє пережиті під час читання почуття та емоції із власним емоційно-чуттєвим досвідом.
Обладнання: заготовки складів та слів, конструктор LEGO.
Хід уроку
Пролунав уже дзвінок,
Починається урок.
Приготуйте без мороки
Все, що треба до уроку.
Книжку, зошит, ручку, олівці.
Приготувались?
Молодці!
Фазан-футболіст дуже любить футбол
Як форвард фазан забиває свій гол.
ФА, ТАН, КУС, ФОН, ЗАН, ФО ( ФАЗАН, ФОНТАН, ФОКУС).
_АЗАН _УТБОЛ _ОНТАН _ЕРМА ЗЕ_ІР
Тож які букви розгубив Фантик?
- Як ви гадаєте, що ми будемо сьогодні вивчати?
- Так, сьогодні ми навчимося ще краще читати та друкувати склади та слова з буквою «еф».
- Будемо творити, фантазувати, працювати з конструктором.
5) Вивчення нового матеріалу
1. Робота за підручником. Читання складів
2. Гра «Складовий аукціон» ( Придумати якомога більше слів із заданий склад )
ФА, ФО, ФЕ, ФУ,ФИ.
Дорога, машина, подорож, кермо, ……..
Букви стали по порядку,
Всі зібрались на зарядку.
Руки вгору підняли,
До сонечка потягли.
В різні боки розвели,
Й полетіли, попливли.
Потім їх вперед зімкнули,
І в долоні всі сплеснули.
Як закінчили плескать,
Стали долі опускать,
Ніжками затупотіли
А за парти тихо сіли.
Прочитайте заголовок тексту. (Як Тарас був фокусником)
- Як ви думаєте про що цей текст?
Робота з підручником. ( Текст, головна думка, передбачення )
Про що цей текст?
Здається, Тарасик вирішив бути фокусником?
Що потрібно було знати Тарасикові перед тим, як робити фокуси?
Які фокуси ви спостерігали в цирку?
Чи просто стати фокусником?
Що ви можете порадити однокласникам, аби фокуси були позитивними?
Уявіть, що ви також спробували стати фокусником. Щоб могло з’явитися у вашому капелюсі? Зробіть це з цеглинок.
Розфарбував фламінго крила
В рожевий колір.
Відтоті став фламінго
Рожевокрилим дивом.
( Долоні розгорнуті на себе, великі пальці переплетені – голівка птаха. Інші пальці – крила. Швидко помахати – ними. )
Р – роль
А – аудиторія
Ф – формат
Т – тема
( Короткі учнівські висловлювання )
Висновки
При застосуванні елементів розвитку критичного мислення кожен учень відчуває, що він цікавий як особистість, у дітей пробуджується прагнення до спільної організації шкільного життя, формується здатність довільно регулювати свої дії, обґрунтовувати свою позицію і приймати думку іншого, якщо вона більш обґрунтована.
Ця технологія дозволяє одночасно і більш ефективно формувати в учнів низку ключових компетентностей. Перш за все – уміння вчитися, вміння самостійно здобувати знання в будь якому вимірі простору навчання. Вони вчаться організовувати свою роботу і розв'язувати актуальні проблеми, досягати певних результатів.
Застосування технології критичного мислення – один із шляхів виховання активної особистості, що може взяти на себе ініціативу і діяти відповідно до чинного законодавства.
1