Розробка уроку з зарубіжної літератури для 6 класу на тему " А. П. Чехов. Оповідання «Товстий і тонкий». Майстерність письменника у змалюванні персонажів. Символічність назви. "

Про матеріал

Очікувані результати:

Предметні компетентності

учні розвивають на­вички роботи з текстом; пояснюють символічний зміст назви твору; дають визначення поняття «художня деталь» та встановлюють їхню роль у тексті.

Ключові компетентності

визнають рівність людей незалежно від соціального статусу; усвідомлюють, що не можливо жити за законом рабського схиляння перед владою і багатством; виховують почуття власної гідності, кращі людські риси, естетичний смак.

Перегляд файлу

Тема уроку:

 А. П. Чехов. Оповідання «Товстий і тонкий». Майстерність письменника у змалюванні персонажів. Символічність назви.

Очікувані результати:

Предметні компетентності

 учні розвивають на­вички роботи з текстом; пояснюють символічний зміст назви твору; дають визначення поняття «художня деталь» та встановлюють їхню роль у тексті.

Ключові компетентності

 визнають рівність людей незалежно від соціального статусу; усвідомлюють, що не можливо жити за законом рабського схиляння перед владою і багатством; виховують почуття власної гідності, кращі людські риси, естетичний смак.

                                                        У людини повинно бути все прекрасним:

                                                        і обличчя, і одяг, і душа, і думки.

                                                                                                             А.Чехов

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Гра  "Насправді ж було так".

  • Чехов єдина дитина в сім'ї рибалки. (П'ятеро братів і сестра, батько був купцем).
  • Дитинство минуло в Краснодарі. (Таганрозі).
  • Батько залучав майбутнього письменника до танців. (Торгівлі, релігії, церкви, співів у церковному хорі).
  •      Свої перші оповідання  підписував псевдонімом Ан­тоша Чуквишкін.

(Антоша Чехонте).

  • На літні місяці 1888 і 1889 рр. виїздив до Грузії. (Був в Україні).
  • Мав дачу неподалік від Харкова. (Від Сум).
  • Бував у Карпатах. (В Донських степах).
  •      1879 року вступив до Московського університету (пе­дагогічний факультет).

(На медичний).

  • Після закінчення університету працював учителем.(Повітовим лікарем).
  •     У 1890 р. припинив з успіхом почату літературну спра­ву і подався у тривалу подорож через Сибір на Камчатку. (На острів Сахалін).
  • Писав вірші та романи (писав п’єси, повісті та оповідання)

 

 

 

 

IІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1.  З  листа А. П. Чехова до дружини О. Л. Кніппер-Чехової:

„Ты пишешь, что завидуешь моему характеру. Должен сказать тебе, что от природы характер у меня резкий, я вспыльчив и прочее и прочее. Но я привык сдерживать себя, ибо распускать себя порядочному человеку не подобает».

- Що ви можете сказати про людину, яка так характеризує себе?  (Про наявність сили волі; про наполегливу працю над собою; про самовдосконалення, про прагнення до ідеалу)

2. Робота з епіграфом.

 Бесіда

-  Що в людини має бути прекрасним?

-  Як ви розумієте вислів А. Чехова? Чи погоджуєтеся з ним? 

-  Якою має бути ідеальна людина?

Почуття  власної гідності та душевної незалежності дає змогу людині ненавидіти брехню й насильство над особистістю. Віднайти людину в людині, зрозуміти, що таке дружба й почуття власної гідності, нам допоможе оповідання А. П. Чехова „Товстий і тонкий”.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Виразне читання твору учнями
  2. Робота з теорії літератури
  • Опрацювання понять оповідання, художня деталь.

 

    -     Складання таблиці, яка переконує, що „Товстий і тонкий” – оповідання.

Ознаки жанру

 У творі 

1.Невеликий обсяг

2.Прозова форма

 

3.Невелика кількість дійових осіб

 

 

4.Одна подія із життя героїв

5.Нетривалий час дії

+

+

 

Товстий (Михайло), тонкий (Порфирій),

дружина тонкого (Луїза), син тонкого

(Нафанаїл)

Зустріч  друзів дитинства  на вокзалі                                                                                       

Зустріч, що тривала декілька хвилин

  1. Дослідження тексту твору

 Композиція оповідання.

  • На скільки частин можна поділити оповідання?

 Зустріч на вокзалі (експозиція)

  Бесіда давніх шкільних друзів (зав’язка)

 Діалог між чиновниками про чини (кульмінація)

  Прощання (розв’язка)

 

 

Портретні характеристики героїв

  • Що таке портрет? Чи є в оповіданні докладні описи зовнішності персонажів?

 

Художня деталь – це виразна подробиця або штрих, що несе значне змістове навантаження, збуджує думку, викликає в уяві читача цілісну картину і пробуджує низку асоціацій.

 

Товстий

Тонкий

"Масні губи вилискували, як спілі вишні. Пахло... хересом і флердоранжем". "Такий самий красень, як і був".

"Пахло від нього шинкою і кофейною гущею". Дражнили "Ефіальтом за те, що я ябедничати любив". "Зблід і скам'янів, але скоро обличчя його скривилося з усіх боків найширшою усмішкою: здавалося, що з обличчя та з очей його посипалися іскри. Сам він зіщулився, згорбився, звузився..."

  • Випишіть деталі, які допомагають уявити героїв.
  • Що можна сказати про цих персонажів, зважаючи на розглянуті деталі в творі? (Один багатий, інший бідний).

 

Робота з текстом.

Відповіді на запитання підтвердити текстом

  1. Як сприйняли герої один одного?

                                    („Обидва були приємно здивовані”)

  1. Вони друзі дитинства. Які події шкільного життя запам’яталися їм найбільше?

      („Тебе дражнили Геростратом за те, що ти казенну книжку цигаркою пропалив, а     

      мене Ефіальтом за те, що  я ябедничати любив”)

6. Хто такі Герострат та Ефіальт?    (Відзначаємо, що слава Герострата – ганебна слава, та й Ефіальт відзначився негативно)

  1. Яка репліка перекреслює товариські взаємини двох приятелів?

                               („Я вже до таємного дослужився... Дві звізди маю...”)

  1. Що відбувається з тонким?

 („Зблід, скам’янів”, „скривила широчезна посмішка”, „від   обличчя і очей посипались іскри, зіщулився, згорбився,  звузився”, його речі „стиснулись, поморщились”)

  1.     Які зміни сталися з його дружиною та сином?     („Довге підборіддя дружини стало ще довшим; Нафанаїл витягся   струнко і застебнув усі ґудзички свого мундира...”)

 

  1.  Зустріч кого закінчилася із реплікою товстого?    (Зустріч шкільних друзів)
  2. Чи могла мати ця зустріч продовження?

 

  (Ні, кожному із них вже нічого було говорити: „таємного радника занудило”, а тонкий тільки й був   здатний хихикати, „мов китаєць”.)

  1. Проаналізуйте мову тонкого.

  (На початку зустрічі: „любий мій”, такий же красень”,  „такий же душечка і чепурун”.    В кінці: „ваше превосходительство”, „такі вельможі-с”)

  1. 1. Які почуття виникають у вас при прочитанні цієї розповіді?
  2.  Що має відображати назва твору? (Тему і основну думку оповідання)

тема оповідання – зустріч двох друзів;

                ідея твору – висміювання підлабузництва і чиношанування

* Подумайте, чи залишаться товстий і тонкий друзями. Чому?

V. Підсумок

  Чехов не писав романів. Герої його оповідань – звичайні люди, які живуть серед нас та поряд з нами. За якими законами живуть вони? Що керує їхніми вчинками та почуттями? Людські стосунки та почуття чи посади звання, ранг? Відкрити в людині людину, нагадати про забуту людську гідність – ось про що мріяв А. П. Чехов.

VI. Домашнє завдання

Переказ оповідання від імені одного з героїв оповідання (на вибір)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Поїзд Валентина Савівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 січня 2018
Переглядів
19579
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку