Очікувані результати:
Предметні компетентності
учні розвивають навички роботи з текстом; пояснюють символічний зміст назви твору; дають визначення поняття «художня деталь» та встановлюють їхню роль у тексті.
Ключові компетентності
визнають рівність людей незалежно від соціального статусу; усвідомлюють, що не можливо жити за законом рабського схиляння перед владою і багатством; виховують почуття власної гідності, кращі людські риси, естетичний смак.
Тема уроку:
А. П. Чехов. Оповідання «Товстий і тонкий». Майстерність письменника у змалюванні персонажів. Символічність назви.
Очікувані результати:
Предметні компетентності
учні розвивають навички роботи з текстом; пояснюють символічний зміст назви твору; дають визначення поняття «художня деталь» та встановлюють їхню роль у тексті.
Ключові компетентності
визнають рівність людей незалежно від соціального статусу; усвідомлюють, що не можливо жити за законом рабського схиляння перед владою і багатством; виховують почуття власної гідності, кращі людські риси, естетичний смак.
У людини повинно бути все прекрасним:
і обличчя, і одяг, і душа, і думки.
А.Чехов
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Гра "Насправді ж було так".
(Антоша Чехонте).
(На медичний).
IІІ. Мотивація навчальної діяльності
„Ты пишешь, что завидуешь моему характеру. Должен сказать тебе, что от природы характер у меня резкий, я вспыльчив и прочее и прочее. Но я привык сдерживать себя, ибо распускать себя порядочному человеку не подобает».
- Що ви можете сказати про людину, яка так характеризує себе? (Про наявність сили волі; про наполегливу працю над собою; про самовдосконалення, про прагнення до ідеалу)
2. Робота з епіграфом.
Бесіда
- Що в людини має бути прекрасним?
- Як ви розумієте вислів А. Чехова? Чи погоджуєтеся з ним?
- Якою має бути ідеальна людина?
Почуття власної гідності та душевної незалежності дає змогу людині ненавидіти брехню й насильство над особистістю. Віднайти людину в людині, зрозуміти, що таке дружба й почуття власної гідності, нам допоможе оповідання А. П. Чехова „Товстий і тонкий”.
ІV. Вивчення нового матеріалу
- Складання таблиці, яка переконує, що „Товстий і тонкий” – оповідання.
Ознаки жанру |
У творі |
1.Невеликий обсяг 2.Прозова форма
3.Невелика кількість дійових осіб
4.Одна подія із життя героїв 5.Нетривалий час дії |
+ +
Товстий (Михайло), тонкий (Порфирій), дружина тонкого (Луїза), син тонкого (Нафанаїл) Зустріч друзів дитинства на вокзалі Зустріч, що тривала декілька хвилин |
Композиція оповідання.
Зустріч на вокзалі (експозиція)
Бесіда давніх шкільних друзів (зав’язка)
Діалог між чиновниками про чини (кульмінація)
Прощання (розв’язка)
Портретні характеристики героїв
Художня деталь – це виразна подробиця або штрих, що несе значне змістове навантаження, збуджує думку, викликає в уяві читача цілісну картину і пробуджує низку асоціацій.
Товстий |
Тонкий |
"Масні губи вилискували, як спілі вишні. Пахло... хересом і флердоранжем". "Такий самий красень, як і був". |
"Пахло від нього шинкою і кофейною гущею". Дражнили "Ефіальтом за те, що я ябедничати любив". "Зблід і скам'янів, але скоро обличчя його скривилося з усіх боків найширшою усмішкою: здавалося, що з обличчя та з очей його посипалися іскри. Сам він зіщулився, згорбився, звузився..." |
Робота з текстом.
Відповіді на запитання підтвердити текстом
(„Обидва були приємно здивовані”)
(„Тебе дражнили Геростратом за те, що ти казенну книжку цигаркою пропалив, а
мене Ефіальтом за те, що я ябедничати любив”)
6. Хто такі Герострат та Ефіальт? (Відзначаємо, що слава Герострата – ганебна слава, та й Ефіальт відзначився негативно)
(„Я вже до таємного дослужився... Дві звізди маю...”)
(„Зблід, скам’янів”, „скривила широчезна посмішка”, „від обличчя і очей посипались іскри, зіщулився, згорбився, звузився”, його речі „стиснулись, поморщились”)
(Ні, кожному із них вже нічого було говорити: „таємного радника занудило”, а тонкий тільки й був здатний хихикати, „мов китаєць”.)
(На початку зустрічі: „любий мій”, такий же красень”, „такий же душечка і чепурун”. В кінці: „ваше превосходительство”, „такі вельможі-с”)
тема оповідання – зустріч двох друзів;
ідея твору – висміювання підлабузництва і чиношанування
* Подумайте, чи залишаться товстий і тонкий друзями. Чому?
V. Підсумок
Чехов не писав романів. Герої його оповідань – звичайні люди, які живуть серед нас та поряд з нами. За якими законами живуть вони? Що керує їхніми вчинками та почуттями? Людські стосунки та почуття чи посади звання, ранг? Відкрити в людині людину, нагадати про забуту людську гідність – ось про що мріяв А. П. Чехов.
VI. Домашнє завдання
Переказ оповідання від імені одного з героїв оповідання (на вибір)