Мета: продовжити роботу над вивченням змісту повісті, допомогти учням зрозуміти внутрішній світ головного героя, його духовні пошуки;
розвивати в учнів навички переказу, колективної, індивідуальної та самостійної роботи, вміння орієнтуватися в змісті твору, висловлювати власну думку, аргументувати її, вміння співпереживати, прагнення до самовдосконалення, активізувати словник школярів;
формувати в школярів оптимістичне ставлення до життя та найкращих душевних поривань і якостей людини, виховувати почуття прекрасного, прагнення до самовдосконалення, саморозвитку
Тема: В. Короленко. «Сліпий музикант». Пошук головним героєм свого місця в світі
Мета: продовжити роботу над вивченням змісту повісті, допомогти учням зрозуміти внутрішній світ головного героя, його духовні пошуки;
розвивати в учнів навички переказу, колективної, індивідуальної та самостійної роботи, вміння орієнтуватися в змісті твору, висловлювати власну думку, аргументувати її, вміння співпереживати, прагнення до самовдосконалення, активізувати словник школярів;
формувати в школярів оптимістичне ставлення до життя та найкращих душевних поривань і якостей людини, виховувати почуття прекрасного, прагнення до самовдосконалення, саморозвитку.
Обладнання: зміст повісті, фотоілюстрації до твору, портрет письменника, фрагменти кінофільму «Сліпий музикант», записи мелодії флейти, аудіозапис пісні «Ой на горі та й женці жнуть».
Тип уроку: Застосування знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Слово вчителя (На фоні музичного супроводу флейти)
Перед кожною молодою людиною в певний час постає питання про подальшу долю, про ставленя до людей і до світу. Світ навкруг такий величезний, в ньму є багато шляхів, і майбутнє людини залежить від правильного вибору своєї життєвої дороги.
Життя вимагає від кожного з нас не тільки вміння виживати, але й громадянської відповідальності. І тільки усвідомивши це, взявши відповідальність за обраний шлях, людина може йти далі.
Але як бути тому, кому не відомий цей безмежний світ – сліпому?
Саме про це ми й будемо говорити сьогодні на уроці.
Психологічна рефлексія «Наш настрій»
Вчитель. Діти, я хочу дізнатися, з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок. Перед вами смужки різних кольорів. Візьміть у руки смужку того кольору, який вам сьогодні до вподоби, з яким хочеться побути довше. Ви підсвідомо вибрали в «друзі» собі ті кольори, які відповідають вашому настрою. А тепер подивіться, що означає кожен колір.
Символіка кольорів:
Червоний – піднесеність, оранжевий – радість, жовтий – приємність, зелений – спокій,
синій – сум, фіолетовий – тривожність, чорний – незадоволення.
Вчитель. Сподіваюсь, що наш урок не зіпсує настрій тим, у кого він гарний, і значно покращить тим, хто вибрав темні кольори, адже сьогодні ми будемо продовжувати роботу над одним з кращих творів В. Короленка « Сліпий музикант».
У новелі «Парадокс» В. Короленко писав: «Людина створена для щастя, як птах для польоту». Ця фраза відома багатьом, але не всі знають її другу частину: «Тільки щастя не завжди створене для неї» . Питанню, що таке щастя, де його кордони, в чому його сенс, чи здатна людина, як особистість, опиратися обставинам, змінювати їх і присвячує письменник свою повість.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Слово вчителя. Народження сліпої дитини – це трагедія. Що з нею буде? Як складеться її життя? Автор крок за кроком описує життєвий шлях, яким іде головний герой. Багато буде залежати від людей, які його оточуватимуть, від вміння прстягнути руку допомоги.
Літературна гра «Перевір себе»
Літературний диктант «Так – ні»
(Підтвердьте або заперечте твердження)
Відеофрагмент « Признання Петруся в своїй сліпоті»
Бесіда.
Диктант без слів
Вчитель.Зараз я роздам кожному з вас фотофрагменти з кінофільму, а ви підберете до них заголовки. Тобто, назвете їх і оголосите по черзі свої результати.
(Показ фотофрагментів)
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя.
З прадавніх часів музика посідала важливе місце в житті людини. Саме музичне мистецтво робить життя людини наповненим, багатозвучним, різнокольоровим. Музика, як один із видів мистецтва, збагачує світ людини барвами, емоціями. Але музика – це не тільки естетична насолода. Леся Українка в юному віці через хворобу змушена була попрощатися зі своїм фортепіано і забути про мрію стати музикантом. Проте любов до музики позначилась на багатьох її творах, які принесли їй світову славу. Лукаш із драми – феєрії «Лісова пісня» звуками сопілки розбудив серце Мавки, а конюх Йохим українською дудкою розбудив до життя сліпого хлопчика Петруся з повісті В. Короленка «Сліпий музикант».
Сьогодні ми спробуємо впродовж уроку відповісти на проблемне питання:
_ -Яку роль відіграла в житті Петра Попельського музика? І чи можна назвати Петра Попельського щасливою людиною?
V. Засвоєння нових знань
1. Асоціативний кущ.
- Які асоціації виникають у вас зі словом музикант?(творча людина, талант, мандрівний співець, кобзар, віртуоз).
2.Випереджальне завдання. Розповідь про кобзарів.
Кобзар – український мандрівний співець – музикант (часто сліпий), який виконував свої пісні та думи в супроводі кобзи, бандури. Мистецтво кобзарів набуло розквіту в ХVІ – ХVІІ століттях, коли український народ вів боротьбу за незалежність. До найвідоміших кобзарів належать Остап Вересай, П. Носач, Ф. Холодний, Василь Нечепа, Єгор Мовчан.
3.Словникова робота
Віртуоз - (від лат. талант, доблесть) – виконавець (музикант, який майстерно володіє технікою мистецтва).
Музика – мистецтво, що відображає дійсність у художньо – звукових образах.
Слово вчителя.
Так, саме в художньо – звукових, тобто, бачити і чути. А наш герой був сліпий. Уявіть, - сліпий і музикант, сліпий і віртуоз. Але це згодом, а попереду ще довгий і тернистий шлях, на якому багато перешкод. І жодного промінчика сонця.
Як тонко і дивовижно точно передає автор відчуття , які пізнає сліпа дитина. Короленко аідмічає ледве вловимі переживання, враження дитячої душі. Хлопчик хворобливо вслухається у світ звуків.
- Що він чує?
- Як відбувається пізнання оточуючого світу? Зачитайте з підручника.
4. Евристична бесіда.
- Хто з героїв повісті відіграв у житті Петра найважливішу роль? Чому?
- Чому дядько Максим звернув увагу на Петруся? В чому була їх подібність?
- Дядько Максим довго спостерігав за племінником. До якого висновку він прийшов? (Дитина матиме нещасну долю, якщо її не підготувати до життя)
- Чого навчив Петруся дядько?
- Хто найперший увів Петра у світ музики? (Йохим).
- Зачитайте про це уривок з тексту.
5.Перегляд відеофрагменту «Петрусь грає на сопілці».
- Чому Петрусь полюбив так цю просту музику? (Бо вона передавала все те, що було знайоме хлопчику: шум вітру, спів птахів, в ній звучав біль душі простої людини та всього українського народу).
- Чим стає музика для Петра Попельського? (Сенсом життя).
Слово вчителя.
Музикою займається людина з тонкою душею, з відчуттям прекрасного; вона не бачить, але все відчуває.
Музикою пройнята уся повість. Вона лунає в будинку Попельських, на вулиці з вуст бандуристів, сліпих співців, церковних дзвонах.
Робота з підручником.
Прослуховування пісні «Ой на горі та й женці жнуть».
Відеофрагмент «Подорож зі сліпими».
Переказ тексту
Слово вчителя.
Під час виступу перед численною публікою в Києві Петро Попельський виконав імпровізацію з народних мелодій.
Словникова робота.
Імпровізація – створення музики під час виконання без попередньо підготовки.
Відеофрагмент «Дебют сліпого музиканта».
Завдання пошуково – дослідницького характеру. Робота в парах. Робота з текстом
І пара
ІІ пара
ІІІ пара
Знайдіть у тексті слова, що свідчать про зміни в душі Петра.
Робота з картиною. Синтез літератури і мистецтва.
Слово вчителя.
Зверніть увагу на картину нідерландського художника Пітера Брейгеля Старшого під назвою «Сліпі», яка була створена в 1568 році. Сюжет картини описує одну із притч, яка говорить: «Якщо сліпий веде сліпого, то вони обидва упадуть в яму. Притча має алегоричний характер. Сліпі, об’єднавшись, надіються один на одного. Але їх не веде зрячий, і вони обов’язково впадуть в яму.
Погляньте на обличчя сліпих. Вони ніби спеціально зображені потворними і страшними. Але художник їх зобразив такими не для того, щоб образити людей, які не бачать. В гримасах людей зображені всі негаразди і вади суспільства: брехню, лицемірство, жадібність, злість, жорстокість. Саме ці вади змушують людей бути сліпими до справжніх цінностей життя, ведуть людство до ям, які стають все глибшими і глибшими.
А зараз погляньте на іншу картину, яка називається «Сліпа дівчина» Джонна Еверетта Міллеса.
Художник показує тяжку участь бродячих інвалідів, які не мають притулку і змушені блукати в пошуках подаяння. Але при цьому Міллес малює їх яскравими фарбами, показуючи тим самим їх єднання, гармонію з природою. В центрі картини весека – символ надії.
Обличчя дівчини повернене до сонця, але вона його не може бачити. І, не дивлячись на це, вона змушена заробляти на життя подаянням (про це говорять записка, приколота на грудях і музичний інструмент на колінах) Вона виглядає так, ніби змирилася зі своєю долею.
VІ. Систематизація і узагальнення знань
Мікрофон
Ось і добігає до кінця наше знайомство з чудовим світом музики, яка зробила з сліпого хлопчика талановитого музиканта. Від імені головного літературного персонажа дайте друзям дружні поради, які були б важливі в їхньому житті.
Незакінчені речення…
Твір В. Короленка справив на мене враження тим….
Психологічна вправа «Наш настрій»
Підсумок уроку
Щастя кожен розуміє по – своєму. Для головного героя повісті Петра Попельського щастя полягає в тому,що він знайшов себе, знайшов своє місце в житті – став музикантом. Він пройшов нелегкий шлях, на якому були розчарування у собі, горе, сльози, душевна криза. Але він знайшов у собі сили перебороти себе. Герой дійсно прозрів, тому що побачив реальний світ, пізнав його і зміг подарувати своє мистецтво людям. Отже, він щасливий тим, що пізнав кохання, має сім’ю, маленького сина, який народився зрячим. Має талант. У нього попереду щасливе майбутнє.
Оцінювання досягнеь учнів
|
|