Урок розкриває проблему твору (модерністської літератури) Франца Кафки - новели "Перевтілення": самовідданості, трудоголізму, сімейних відносин, проблему "маленької людини"
Розробка уроку
Тема: Франц Кафка. Своєрідність світобачення та його художнього втілення в новелі «Перевтілення». Грегор Замза та його родина.
Тип: комбінований
Метод: частково-пошуковий (проблемний)
Мета: дослідити автобіографічну основу твору, провівши паралелі життя письменника із життям героя його новели Грегора Замзи; формувати в учнів уявлення про внутрішні особливості героя як символічне уособлення «маленької людини»; розвивати критичне мислення учнів, сприяти вихованню найкращих моральних якостей: співчуття, любов, милосердя, розуміння.
(Мета: з’ясувати у чому сенс вашого буття. Від кого залежить чи бути «маленькою людиною» чи ні? (ключове питання: Як перетворити свідомість «маленької людини») )
(Емоційне налаштування: на фоні ліричної музики презентуються малюнки та фото: щасливі родини, посмішки та обійми рідних, батьки з дітьми)
«Для Щастя людині потрібен клаптик землі, на якому вміщаються її ноги»
Ф.Кафка
Хід уроку
І. Мотивація
Кожна людина має право на щастя: у сім,ї, в особистому житті, в суспільстві… Сьогодні на уроці мі з’ясуємо : Людина – комаха, чи особистість. У чому сенс буття людини? Місце її у ворожому світі.
ІІ. Актуалізація знань
Поясніть зізнання Кафки: «Я живу у своїй родині більш чужий, аніж найчужіший…»
1 група: досліджує стосунки Ф.Кафки з батьком;
2 група: досліджує стосунки Кафки з жінками;
3 група: досліджує ставлення письменника до себе та власної творчості
Як ви розумієте поняття «маленька людина»?
В яких творах ви вже зустрічалися із «маленькими людьми»?
Хто з письменників порушував у своїх творах питання «маленької людини»?
Кому з персонажів належать вислови: «Тварь я дрожащая или право имею?»; «…Я хотел Наполеоном сделаться, оттого и убил…»
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя.
Бесіда:
Вправа «Мікрофон»:
Який кінець цієї історії вигадали б ви?
Рефлексія:
Як складаються стосунки у ваших родинах?
Чи хтось з вас колись відчував хвилини самотності?
Заключне слово вчителя.
(Достоєвський – віра у можливість жити за законам добра і справедливості. Кафка – не дає шансів людині у світі, де навіть рідні люди здатні відвернутися від нужденного)
Домашнє завдання
Написати лист-побажання самотній людині