Розробка уроку з української мови для 9 класу за темою:"БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ: СМИСЛОВІ ВІДНОШЕННЯ, ІНТОНУВАННЯ, РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ" з використанням міжпредметних зв'язків: встановлення смислових відношень БСР через вивчення поезії Т. Г. Шевченка- величного Кобзаря українського народу. На уроці було використано: презентацію матеріалу, аудіозапис уривку з поеми "Гайдамаки",картки і тести. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок з елементами узагальнення.
БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ: СМИСЛОВІ ВІДНОШЕННЯ, ІНТОНУВАННЯ, РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ
Мета:
-навчальна: удосконалити в учнів вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням коми, двокрапки, тире в безсполучникових складних реченнях; сформувати вміння визначати доцільність уживання відповідного розділового знака між частинами безсполучникового складного речення;
-розвиваюча: розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями відповідно комунікативного завдання;
- виховна: на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати моральну культуру дев’ятикласників, любов до рідної землі.
Міжпредметні зв'язки : встановлення смислових відношень БСР через вивчення поезії
Т. Г. Шевченка- величного Кобзаря українського народу.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння прислів’їв і приказок, що мають будову безсполучникових складних речень.
Культура мовлення і стилістика: синоніміка складних речень із сполучниками і без сполучників; особливості інтонації безсполучникового складного речення.
Текст: використання безсполучникових складних речень у поезіях Т.Г. Шевченка.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок з елементами узагальнення.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент (1 хв.)
Доброго дня, друзі! Дзвінок нагадав нам про початок уроку. Тож, зосередьтеся, хвилинка тиші! Кожний подумав про себе, перевірив: чи в порядку моє вбрання, зачіска, що роблять мої руки, на що дивляться очі? Навели порядок у своїх думках, зосередили ті, які допоможуть краще працювати на уроці. Всі готові до нових відкриттів?
Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Хочу нагадати вам про дерево вражень. Після закінчення заняття кожен з вас залишить на дереві вражень часточку свого настрою.
ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку. Оголошення епіграфу уроку (1 хв.)
Отже, розпочнімо наш урок.
Сповнюєшся високістю простору,
він облягає тебе, серцем відчуваєш:
ти не в силі не любити
цей рідний куточок землі.
Є. Гуцало
Сьогодні на уроці ви будете продовжувати знайомитися з БСР, вдосконалювати свої вміння правильно інтонувати і визначати смислові відношення в них, звертаючи увагу на розділові знаки, які вживаються при цьому.
ІІІ.Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь
Для того щоб перевірити що ви вже знаєте про БСР пропоную мовознавчу розминку.
Для цього запрошую двох бажаючих до дошки показати свої знання. Кожний отримує по 6 питань за темою.
1.Мовознавча розминка «Мовний двобій» (учні відповідають на поставлені питання один одному) (3 хв.)
1.Що таке безсполучникове складне речення?
2.Які є дві основні групи БСР?
3.Речення з однотипними частинами виражають…
4.Речення з різнотипними частинами виражають…
5.Чим відрізняються від інших складних речень?
6. Чому речення називають БСР?
7.Коли вони використовуються у щоденному спілкуванні?
8.У яких текстах їх найбільше і чому?
Як ви думаєте справилися учні з завданням?
V. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи з теми
1. Дослідження-аналіз з елементами зіставлення ( 1 хв.)
· Проаналізувати будову безсполучникових складних речень. Зробити висновок щодо структури їх. Свої міркування зіставити з теоретичним матеріалом підручника.
Жайворонки дзвенять у синьому небі, пшениця колосом шумить на полях від Полісся до Приазов’я (А. Малишко). |
Тихо шелестіло листя верболозу; сичала під ногами гостролеза осока; щуча хлюпнуло, закрутивши смерчем воду; бабисько зелене витріщило очі; джмелі та бджоли дзвеніли біля квітів... (Ю. Збанацький). |
2. "Мозковий штурм". (7 хв.)
Згадати і записати БСР з вивчених творів Шевченка. Скласти схеми речень.
Зачитати невеличкі уривки напам'ять.
Аудіозапис рядків поезії Шевченка "Гомоніла Україна" (поема "Гайдамаки").
3.Вибіркова робота (5 хв.) 2 учні працюють коло дошки, інші самостійно в зошитах
· Виписати спочатку безсполучникові складні речення з комою або крапкою з комою, потім з двокрапкою і тире. Накреслити схеми речень.
На клумбах та на грядках цвітуть троянди, розквітають рожі, горять бузковим полум'ям зелені кущі. Я глянув на Гриця: він слухав і пильно дивився у вікно. Приступила я до квітів ближче — всі лілеї раптом затремтіли, почали хилитись нижче, нижче та й пожовкли, далі почорніли. От зайнялася зоря, почало дніти, стало займатися на світ; небо ясніє, із темного-синього переходить у блакитне.
4. Орфографічна хвилинка (підготовка до ДПА) (3 хв.)
Вживання апострофу в словах
Проблемні питання й завдання.
- Як ви думаєте, чому апострофа немає в алфавіті?
-Знайдіть відповідь в уривках із вірша В. Черняєвої. Чи достатньо знати, що апостроф — графічний знак?
Жив та був малий Апостроф.
У житті йому непросто.
Потребує порятунку,
Бо не має він притулку.
Де, скажіть, малюк живе?
В Алфавіті? Ні! Ніде!..
…
І Апостроф за хвилину
Розпитав про все людину.
А людина малюку
Відповідь дала таку:
«Не журись, малюче, так.
Просто ти — друкарський знак.
Мусиш бути у словах —
Вим’я, м’ясо і реп’ях,
М’яз, прислів’я, м’яч, під’їзд,
В’юн, м’якуш, бар’єр та з’їзд,
Кип’яток, п’ятак, ім’я.
Ось вона — твоя сім’я.
То й живи у тих словах.
Кожне слово — дім твій, дах».
Учні називають правила написання апострофа і записує приклади на дошці один учень.
1) Уживання апострофа в українських словах.
Апостроф позначає роздільну вимову звуків, використовується для позначення на письмі твердої вимови приголосних перед буквами я, ю, є, ї. Апостроф показує, що букви я, ю, є, ї позначають два звуки. Якщо букви я, ю, є вказують на м’якість попереднього приголосного, апостроф не ставиться.
Апостроф пишеться перед я, ю, є, ї:
після губних приголосних — б, п, в, м, ф: п’ять, п’є, в’язи, у здоров’ї, м’ясо,мереф’янський, В’ячеслав. Але: апостроф не пишеться, коли перед губним звуком є приголосний (крім р), який належить до кореня: мавпячий, духмяний; верб’я;
після [р]: — міжгір’я, пір’я, матір’ю. Але: апостроф не пишеться, коли ря, рю, рєозначають сполучення м’якого [р] із наступними [а], [у], [е]: буряк, Рєпін;
після префіксів та першої частини складних слів, що закінчуються на твердий приголосний: — від’їзд, з’єднаний, дит’ясла, пів’яблука.
2) Уживання апострофа в іншомовних словах.
Апостроф у словах іншомовного походження та похідних від них пишеться перед я, ю,є, ї:
після приголосних — б, п, в, м, ф, г, к, х, ж, ч, ш, р: комп’ютер, п’єдестал, к’янті,миш’як, кар’єра; П’ємонт, Монтеск’є;
після кінцевого приголосного в префіксах: — ад’ютант, ін’єкція.
3) Коли апостроф не вживається.
Апостроф не пишеться:
перед — йо: курйоз, серйозний;
коли — я, ю позначають пом’якшення попереднього приголосного перед а, у: бязь,бюро, пюпітр, Гюго.
5. Колективне виконання вправи (письмово 2 хв.)
· Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Пояснити вживання коми, тире і двокрапки в простому і складному реченні.
Прислів’я і приказки стислі крилаті вислови в них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу. Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі аспекти життя людини її погляди на світ суспільні явища громадські та родинні стосунки побут тощо. Люди кажуть «Посієш вчасно збереш рясно». І жодного слова звідси не викинеш тут сконцентровано багатовіковий досвід народу.
· Перевірити написане з ключем.
Ключ. Прислів’я і приказки — стислі крилаті вислови: у них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу. Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі аспекти життя людини: її погляди на світ, суспільні явища, громадські та родинні стосунки, побут тощо. Люди кажуть: «Посієш вчасно — збереш рясно». І жодного слова звідси не викинеш: тут сконцентровано багатовіковий
досвід народу.
6. Конструювання. ( 3 хв.) Зібрати речення з розділовими знаками комою, крапкою з комою, двокрапкою і тире. Прокоментувати смислові зв'язки в реченнях.
Учні виконують завдання в групах(4 групи)
1) Місяць вже вкладався спати, спокійна земля з хвилюванням прислухалася і прислухалася: журавлі на своїх крилах несли їй весну. (М. Стельмах)
2) Зійшли сніги, шумить вода, весною повіва; земля квіточки викида, буяє травка молода; все мертве ожива.( Л. Глібов)
3) Нап'юся з живої кринички - візьму доброти від землі. ( М. Сингаївський)
4) Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють, між ярами над ставами верби зеленіють.
( Т. Шевченко)
7. Творче спостереження з елементами зіставлення (усно 3 хв.)
Прочитати пари складних речень. З’ясувати, чи можна вважати їх граматичними синонімами. Визначити смислові відношення між частинами складних сполучникових речень, скориставшись таблицею.
1. Мені здається, що пейзажі в нас на Україні якоїсь приголомшливої краси й величі (Ю. Яновський).— Мені здається: пейзажі в нас на Україні якоїсь приголомшливої краси й величі. 2. Біжить за вітром пшениця, немов табун лисиць, і блищать на сонці хвилясті хребти (М. Коцюбинський).— Біжить за вітром пшениця, немов табун лисиць, блищать на сонці хвилясті хребти.
· Дослідити, чи однакові смислові відношення властиві синонімічним конструкціям.
· Зробити висновок: які смислові відношення характерні безсполучниковим складним реченням.
Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення
1. Одночасність дій, процесів або станів |
Світило сонце, парува- ла земля (Петро Панч) |
[ ], [ ]. Одночасність
|
2. Послідовність дій, процесів або станів |
Лягло сонце за горою, зірки засіяли (Т. Шевченко) |
[ ], [ ]. послідовність |
3. Причинові відношення |
Пора до двору: сходять місяць і зоря (Нар. творчість) |
[ ]: [причина]. |
4. Пояснювальні відношення |
Щастя не кінь: прямої дороги не визнає (Нар. творчість) |
[ ]: [пояснення]. |
5. Умовні відношення |
Згаєш хвилину — втратиш годину (Нар. творчість) |
[умова] — [ ]. |
6. Часові відношення |
Прийшов березень — минули й турботи (Нар. творчість) |
[час] — [ ]. |
7. Наслідкові відношення |
Весною сій — восени збереш (Нар. творчість) |
[ ] — [наслідок]. |
8. Відношення зіставлення або протиставлення |
Усе минеться — одна праця залишиться (Нар. творчість). |
[ ], [ ]. зіставлення |
8. Пояснювальний диктант (письмово 7 хв.)
Учні працюють ланцюжком, коментуючи розділові знаки
Прочитати прислів’я та приказки. Визначити, які смислові відношення виражають частини безсполучникових складних речень. Списати речення, накреслити їхні схеми.
V. Підсумок уроку
1.Тестування. (5 хв.) завдання на партах, працює весь клас
Представлення і виконання тестових завдань до теми
1. У безсполучниковому складному реченні Сон ніжний землю обійма за плечі я чую неньки колискову (Г. Раденька) між його частинами вживається.
А Кома.
Б Крапка з комою.
В Двокрапка.
Г Тире.
2. У безсполучниковому складному реченні Придивіться у рідному краї наша мова вкраїнська страждає (Л. Таран-Пономаренко) між його частинами вживається.
А Кома.
Б Крапка з комою.
В Двокрапка.
Г Тире.
3. Правильну схему речення Ми цінуємо барвінок за його «лікарську допомогу» з нього виготовляють ліки від дуже важких хвороб (розділові знаки вилучено) зазначено.
А [ ], [ ]. одночасність
Б [ ]: [висновок].
В [умова] — [ ].
Г [ ]: [причина].
4. Уживається двокрапка між частинами безсполучникового складного речення.
А Надворі вже стемніло десь далеко на небі засяяла перша зірка (М. Коцюбинський).
Б Не посадив жодного дерева за своє життя плати за чисте повітря (Нар. творчість).
В Упаде мороз на яблуневий цвіт тоді залишимося без врожаю (Нар. творчість).
Г Вкотре переконуєшся скільки таємниць приховує в собі мова (І. Вихованець).
5. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).
А Сталось диво тоді камінець засіяв і промінням ясним всіх людей здивував. В. Самійленко Б Мову зневажили корінь всиха. Л. Гнатюк В Буде сонце в зеніті квітнуть Буде небо, як цвіт, голубіть. Г. Шепітько Г Тебе ніколи, рідне слово, Не забував я ти мені Звучало, щире і чудове, В мої ясні і в чорні дні... В. Тарноградський
|
1 [умова] — [ ]. 2 [ ]: [причина]. 3 [ ]: [пояснення]. 4 [ ], [ ]. одночасність 5 [ ]; [ ]. Одночасність
|
А-3, Б-1,В-5, Г-2
6. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).
А Звичайно, все за рік не відновити Пошкоджено чимало поколінь. Є. Ссааві Б Збирай, як діамант, ті слова Твого народу в них душа жива. С. Черкасенко В Літає радість щастя світе Дзвенять пташки в садах рясних Сміються знову трави, квіти... Олександр Олесь Г Минули навіки дні чорних негод Живе Україна! Олександр Олесь
|
1 [ ], [ ], [ ]. одночасність 2 [ ] — [наслідок]. 3 [ ]: [пояснення]. 4 [ ] — [ ]. з іставлення 5 [ ]: [причина].
|
А-5; Б- 3 ,В-1, Г-2
2. Рефлексія.(1 хв.)
- Чи сподобався вам урок?
-Що запам'яталося найбільше?
- Чи дізналися для себе про щось нове?
- З яким настроєм підете на перерву?
Коли будете йти з класу залиште на дереві вражень свій листочок із настроєм.
3. Оцінювання учнів.(1 хв.)
VІ. Домашнє завдання (1 хв.)
· 1) Виписати 5–6 народних висловів у формі безсполучникових складних речень. Визначити смислові відношення, накреслити схеми.
2) Написати твір-мініатюру, використовуючи БСР за темою "Люблю тебе, мій рідний краю".