ПРИСЛІВНИК. РОЗРЯДИ ПРИСЛІВНИКІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ
Прислівник - це незмінна самостійна частина мови, яка виражає ознаку дії, стану, ознаку іншої ознаки і відповідає на питання: як? коли? де? куди? звідки? якою мірою? чому? з якою метою? Наприклад: працює гарно, вдень почувається добре, трохи втомлюється. Прислівник виражає:
Розряди прислівників за значенням |
||
Розряд |
На які питання відповідають |
Приклади |
способу дії |
як? яким способом? |
добре, вдало, поволі, вголос, приємно, по-нашому, сам на сам |
міри і ступеня дії |
скільки? наскільки? якою мірою? |
багато, мало, дуже, двічі, надвоє, зовсім |
місця дії |
де? куди? звідки? |
там, кругом, угорі, праворуч, вниз, попереду, додому, здалеку |
часу дії |
коли? доки? відколи? як довго? допоки? |
тоді, досі, рано-вранці, учора, напередодні, щоразу, дотемна, зроду, з давніх-давен, довіку |
причини дії |
чому? з якої причини? |
згарячу, зосліпу, спересердя, знічев'я, зопалу |
мети дії |
навіщо? з якою метою? |
навмисне, наперекір, напоказ, жартома |
ознаки (пояснює іменник) |
який? яка? яке? які? |
кава (яка?) по-турецьки, стежка (яка?) навпростець |
Вправи та завдання до теми
«Прислівник. Розряди прислівників за значенням»
У тексті знайдіть прислівники, випишіть їх разом зі словами, до яких вони відносяться. Визначте розряд прислівників.
Птаство — елемент, що пов'язує тутешній світ з потойбічним, переносник душ. Душі померлих містяться у раю. І повертаються вони восени в рай. Очевидно, з цих двох слів утворилося «вирій». «А ключі від вирію Бог доручив зозулі», — говориться в легенді. Відкриває зозуля ключами вирій, випускає птахів на землю. А ще Бог доручив зозулі кувати довгі роки життя людям. І у вирій вона повинна відлетіти раніше, щоб відкрити його для інших птахів. Тому не встигає вона висидіти пташенят і підкидає яйця в чужі гніздечка. Та як би не було, про зозулю в Україні ніхто ніколи не говорив погано. У народних піснях її порівнювали з матір'ю, яка побивається за своїми дітьми, називали лагідно «зозуленькою-матінкою».
Улюбленим птахом є лелека. Його назвали на честь божества добра і кохання — Леля. Ну, а як відомо — від кохання народжуються діти. От і приносить їх у наші домівки лелека. Говорили колись, що Лель живе у душі доброї людини, а лелека мостить гніздо на подвір'ї добрих людей.
Символом туги за рідним краєм є журавель. Це щемливе відчуття, яке чути у курликанні журавлів, відчуває людина, коли вона далеко від Батьківщини.
Матеріал для вчителя
Повертаються восени (часу), відлетіти раніше (часу), ніколи не говорив (часу), не говорив погано (способу дії), називали лагідно (способу дії), говорили колись (часу).
Доберіть антоніми до запропонованих прислівників і запишіть.
Назад, важливо, вороже, ніде´, взимку, рано, буденно, зовнішньо, вузько, пасивно.
Ключ. Із других букв слів-антонімів прочитаєте назву частини мови.
Матеріал для вчителя
Вперед, дріб’язково, мирно, всюди, влітку, пізно, святково, внутрішньо, широко, активно.
Запишіть прислівники, згрупувавши їх за розрядами.
Дуже, напоказ, завтра, внизу, спересердя, ввечері, весело, удвічі, вдосвіта, здалеку, наперекір, спокійно, мимоволі, дочиста, творчо, навмисно, праворуч, трохи, навіщо, по-нашому, надворі, зозла, ніколи, спросоння.
Матеріал для вчителя
Способу дії: весело, спокійно, творчо, по-нашому.
Міри і ступеня дії: дуже, удвічі, дочиста, трохи.
Місця дії, напряму: внизу, здалеку, праворуч, надворі.
Час дії: завтра, ввечері, вдосвіта, ніколи.
Мета дії: напоказ, наперекір, навмисно, навіщо.
Причина дії: спересердя, мимоволі, зозла, спросоння.
Дайте відповіді на загадки-жарти.
Матеріал для вчителя
Добери до поданих прислівників близькі за значенням прислівники. Запиши їх парами.
Насамперед, ззаду, водночас, вмить, навік, зрідка, залюбки, навкруги, потиху, навмисне, звідусіль, неждано.
Слова для довідок: навколо, позаду, миттю,нишком, передусім, звідусюди, інколи, назавжди, свідомо, заразом, радо.
Матеріал для вчителя
Насамперед – передусім, ззаду – позаду, водночас – заразом, вмить – миттю, навік – назавжди, зрідка – інколи, залюбки – радо, навкруги – навколо, потиху – нишком, навмисне – свідомо, звідусіль – звідусюди, неждано – несподівано.
Утворіть від поданих слів прислівники.
Двоє, інший, обома руками, близький, верх, український, попід тином, лівий, босі ноги, гора, вік, в один час.
Матеріал для вчителя
Двоє – двічі, інший – по-іншому, обома руками – обіруч, близький – зблизька, верх – зверху, український – по-українськи, попід тином – попідтинню, лівий – зліва, босі ноги – босоніж, гора – вгорі, вік – довіку, в один час – водночас.
Прочитайте прислів’я, випишіть прислівники.
Не кайся рано встати, а кайся довго спати.
Літом і баба сердита на піч.
Чесне діло роби сміло.
Щирий козак ззаду не нападає.
Восени багач, а навесні прохач.
Добре там живеться, де гуртом сіється й ореться.
На єдині граблі двічі не ступають.
На батозі далеко не поїдеш.
Гарно того вчити, хто хоче все знати.
Рідна мати високо замахує, а помалу б'є.
Матеріал для вчителя
Рано, довго, літом, сміло, ззаду, восени, навесні, добре, двічі, далеко, гарно, високо, помалу.
Прочитайте. Випишіть прислівники, визначте групу за значенням.
1.Навколо жито, тільки неподалеку гордо стоїть невисока крислата польова груша, кидає довгу тінь до села (Ю. Збанацький). 2. Я бачу — з жил невпинно кров тече (Леся Українка). 3. Щохвилини злітали ракети, сніги зеленіли, наче парчеві ризи (Гр. Тютюнник). 4. Ще треті півні не співали, ніхто ніде не гомонів (Т. Шевченко). 5. Перший промінь вранішнього сонця несподівано заглянув у вікно. 6. Зараз коло неї, мов під охороною маленьких трохи потвердих, темно-зелених листків, тулилася блідо-рожева рожа, що тільки наполовину розцвілася (О. Кобилянська). 7. Неосяжне зоряне небо розкрило вгорі своє іскристе склепіння (З. Тулуб). 8. Лежить Семен горілиць у траві, виставив уверх коліно (С. Васильченко).
Матеріал для вчителя
Навколо (місця дії), неподалеку (місця дії), гордо (способу дії), невпинно (способу дії), щохвилини (часу дії), ніде (місця, напрямку дії), несподівано (способу дії), зараз (часу дії), трохи (міри і ступеня дії), наполовину (міри і ступеня дії), вгорі (місця, напрямку дії), горілиць (способу дії), уверх (місця, напрямку дії).