Розробка уроку "Закріплення і узагальнення знань про іменник як частину мови."

Про матеріал
Урок-гра з української мови Тема : Закріплення і узагальнення знань про іменник як частину мови.
Перегляд файлу

Урок-гра з української мови

Тема : Закріплення і узагальнення знань про іменник як частину мови.

Мета : перевірити знання, вміння, навички  учнів знаходити іменники серед інших слів,   визначати рід, число іменника, збагачувати словниковий  запас учнів;

розвивати образне мислення, орфографічну пильність,  аналітико-синтетичні вміння, розвивати зв’язне мовлення, творчі здібності;

формувати доброзичливе ставлення до членів команди та суперників;

виховувати самостійність, цілеспрямованість, віру в силу добра, повагу до народних традицій.

Інтерактивні технології: «Карусель», «Робота в парі», «Мозковий штурм»,

                                          «Мікрофон», «Асоціативний кущ»

Методи: проблемно-пошуковий, словесний, критичного мислення, самостійної роботи, практичний.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І. Організація  учнів до уроку.

1.Привітання дітей.

- Всі готові до уроку?

Учитель: Щоб урок пройшов немарно, 

 Треба сісти рівно й гарно. 

 Тож і ми часу не гаймо,

  Працювати починаймо.

 

2.Аутотренінг ( які ми на уроці).

   У – уважні 

   Р – розумні 

   О – організовані

   К – кмітливі

            Отже, девіз уроку :

Не просто слухати, а ...(чути),

Не просто дивитись, а … (бачити),

Не просто відповідати, а … (міркувати),

Дружно і плідно …(працювати).

 Будем дружно працювати,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім дружнім класі

Діти – просто молодці!

 

3. Вправа « Реклама  уроку»

- Яким же ви уявляєте цей урок ?

Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

  • Продовжте « Я очікую…»

 - Давайте зробимо рекламу нашого уроку.

Урок буде: цікавим,  творчим,   науковим,   розвивальним, веселим.

ІІ. Оголошення теми, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  • Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку.

Я очікую, що сьогодні на уроці ми::

  • закріпите свої знання і вміння з теми «Іменник»;
  • будете правильно і чітко висловлювати свої думки;
  • дотримуватися культури писемного мовлення;
  • переконаєте наших гостей, що ви справжня дружна команда.
  • Наприкінці уроку ми перевіримо, чи здійснилися ваші і мої очікування.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Відгадування загадки.

Кружляє ніжно білий пух,

Міняє зайчик свій кожух,

Вдягає лиска рукавички,

Співають весело синички,

Ведмідь в барлозі вже дріма,

Яка пора скажіть? …

(Зима)

 

2. Каліграфічна хвилинка.

Зз  зз  зи зм  ма  им    зима

 Яке слово можна утворити з цих буквосполучень ? ( зима )   

 А що означає слово зима ? ( прийшло воно до нас з індоєвропейської мови і означає «холодна, неприємна пора» )

Дібрати до слова ЗИМА  спільнокореневі слова

1 гр. іменник (зимонька)

2.гр. прикметник (зимовий)

3 гр. дієслово (перезимувати)

Визначте корінь. Складіть речення зі словом «зима».

 

2. Метод  «Асоціативний кущ»   

Зима

 

3. Метод  «Мозковий штурм»   

Підкресліть іменники.

Обведіть червоним іменники, які відповідають на питання Що?

Як їх називають? (неістоти)

На яке питання відповідають необведені іменники? (хто?)

Як їх називають? (істоти) Які іменники належать до істот?

Чому деякі іменники написані з великої букви? (Власні)

Які іменники належать до власних?

Як називаються всі інші іменники? (загальні)

 

До нас на урок завітав гість, якого з нетерпінням чекають всі діти.

Чого очікують діти від Миколая? Чи всі отримають подарунки?

(Чемні, розумні, добрі, слухняні)

Ви теж отримаєте від нього подаруночок, якщо покажете йому свої знання.

 

4. Робота в парах. Читання тексту.

Хто такий Святий Миколай? Хто ж цей гість із неба, на якого так чекають діти?

(Об’єднання в пари «Зима-літо»)

Прочитайте текст про Св.Миколая

 

Народився Святий Миколай у місті Патар, що в південній Італії.

Після смерті батьків 17-річний Миколай роздав усе своє майно бідним людям і вирушив до Палестини вклонитися святим місцям. Повернувшись, він став священником.

Відтоді Миколай допомагав усім, хто потребував його допомоги: зцілював хворих, рятував рибалок, запобігав стихійному лихові. Водночас Миколай був людиною скромною, носив простий одяг, їв один раз на день, недосипав, віддаючи нічний час молитвам і приходив на допомогу людям у найскрутніші хвилини життя несподівано і завжди так, аби його ніхто не бачив. Робив добро, не чекаючи на подяку і славу.

   Ще за життя його називали батьком сиріт, бідних, знедолених. Мореплавці та мандрівники бачили у Святому Миколаєві свого охоронця та заступника. Миколая шанували запорізькі козаки.

19 грудня 343 року Миколай помер і був похований у соборному храмі міста Міри. З того часу 19 грудня є днем Святого Миколая і великим святом християн.

В  ніч на 19 грудня, до кожної дитини приходить Святий Миколай і кладе під подушку подарунки. Він знає, що цієї ночі, цього дня усі мають бути щасливі. І ті, що дарують подарунки, і ті, кому їх дарують. Бо найбільше щастя в житті- це робити добро!

 

5. Робота в групах. (Об’єднання в групи) (за назвами місяців)

1 гр. Виписати 5 іменників назв неістот

2 гр. Виписати 5 іменників власних назв

3 гр. Виписати 5 іменників у множині

 

6. Вибірковий диктант

Миколай приніс нам цілу торбинку зимових завдань.

Послухайте вірш і зловіть іменники, запишіть  їх. Усно визначити число іменників.

                      ЗИМОВИЙ РАНОК
Якось вранці на поріг
Випав білий-білий сніг.
Біла стала вся земля,
Річка, луг, ліси й поля.

Засвистіла завірюха,
Морозець щипа за вуха.
Діти кажуть «Все дарма!
Це ж чудово! Це ж зима!»
                                    Г. Шевчук

7. Дискусія- інтерв’ю з приводу «Зима – найкраща пора року? »

(Мікрофон)

   - А зараз проведемо дискусію по питанню «Зима - найкраща пора року ? »

( Дискусія – публічне обговорення спірного питання )

Групова робота 

І група – стверджує,(Зима найкраща пора року, бо багато свят, можна покататися на санчатах, пограти у сніжки, зліпити снігову бабу. Є канікули)

ІІ група – заперечує,(Зима не найкраща пора року, тому що дуже холодно, слизько, треба довго збиратися на вулицю, можна застудитися)

ІІІ група – переконує.(Від холоду врятує теплий одяг, від травм  - дотримання правил безпеки, від застуди – вживання вітамінів, дотримання правил особистої гігієни, морозиво можна замінити іншим десертом)

( Діти утворюють групи, обговорюють питання та по черзі в мікрофон висловлюють свої міркування .)

- Які іменники вживали в своїх творах?

- Отже, ви довели у ході дискусії, що кожна пора року і , зокрема, зима, по – своєму приваблює і кожна з них може чимось не подобатись. 

 

8. Гра «Сніжки»

 

(сніжка «хто?» і «що?»)

Бурулька, снігурі, санчата, Миколай, лід, Снігурка, морозиво, гості, чай, цукерки, друзі, подарунки, ялинка.

Як називаються слова, які відповідають на питання хто? (що?)

 

9. Робота в парах.

 

    Прочитайте вірш. Випишіть іменники, які вжиті в множині в стовпчик. 

    Записані іменники змініть так, щоб вони були вжиті в однині і запишіть  поряд.

Одяглися люди в шуби,

Натопили жарко груби.

Білки гріються в дуплі,

Миші – в норах у землі .

       1 пара- працює біля дошки. Діти звіряють з правильно виконаною роботою біля дошки.      

      Який висновок можемо зробити ?

     (іменники можуть вживатися в однині і в множині )

 

 10.  Інтерактивна вправа «Карусель» (робота в групах) (кожна група свій колір)

-Миколай пропонує вам покататися на каруселі. Це незвичайна карусель. Кататись на ній можуть ті,  хто добре знає укр.мову

(групи підходять до парт і виконують завдання. Утворений іменник розташовують на дошці за родами)

 1 завдання.

До поданого іменника доберіть синонім

Автомобіль (машина)

Райдуга (веселка)

Азбука (алфавіт)

 

2 завдання.

До поданого іменника доберіть антонім

Тепло (холод)

Горе (щастя)

Хвороба (здоров’я)

 

3 завдання.

З кожного слова по одному звуку, щоб вийшло нове слово

(Взяти з першого слова перший звук, з другого – другий, з третього – третій і т. д.)

Звір, ліс, бір, марка, рамка (зірка)

Молоко, вікно, тісто, карта, озеро (місто)

Лава, лин, бамбук, молодість, батон (лимон).

 

11. Письмо для себе.

 

У мене в руках «Скринька доброти»

Ви писали листи Святому Миколаю і просили щось для себе. А сьогодні ми напишемо коротенький лист, в якому попросимо щось для своїх найближчих, найрідніших людей і вкинемо в цю скриньку. І ці бажання, обов’язково, збудуться.

(Діти пишуть коротенькі листи і вкидають у скриньку)

 

   IV. Підсумок уроку .

    1. Метод  «Мікрофон»

- Чи справдилися ваші очікування від уроку?

- Діти, мої очікування щодо вашої роботи справдились: ви працювали дружно, злагоджено, впевнено відповідали на мої запитання

- Які ваші враження від уроку ?

- Чи став нам у нагоді наш девіз? Коли?

- Що, на вашу думку, вдалося вам найкраще? Чому?

 

3. Гра  «Подаруй тепло свого серця»

 

Миколай приносить всім добро, щастя, тепло свого серця. Пропоную вам взятися за руки і доторкнутися долоньками один до одного. Подаруйте, в думках, один одному тепло свого маленького, але доброго сердечка.

 

-У вас на партах лежить по три долоньки різного кольору. Це долоньки успіху. Зараз ми з вами створимо з них ялинку нашого «успіху» на уроці.

 

Зелений колір означає, що у мене все вийшло.

Червоний- все вийшло, але були деякі труднощі.

Синій- сьогодні у мене не вийшло нічого.

 

Виберіть долоньку і прикріпіть на дошку.

 

Традиційно до свята Святого Миколая господині пекли «миколайчики». Це медові пряники будь- якої форми, якими пригощали дорослих та дітей.

Сьогодні я також хочу пригостити вас такими «миколайчиками» і подякувати за урок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 січня 2021
Переглядів
1177
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку