О.Уайльд «Хлопчик-зірка»
Зовнішня і внутрішня краса людини.
Еволюція образу головного героя.
Мета:
навчальна: удосконалювати навички аналізу художнього твору,
вміння виділяти головне із прочитаного , робити висновки, відстежити, як відбувається переродження головного героя.
розвивальна: логічне, образне, асоціативне мислення, навички компаративного аналізу, вміння характеризувати образи героїв у розвитку.
виховна: виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей та норм поведінки.
Тип уроку: урок узагальнення засвоєних знань
Обладнання: тексти казки О. Уальда «Хлопчик-Зірка», комп’ютерна презентація, проектор, екран, зошити, роздатковий матеріал.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Учитель:
ІІ. «Розминка» (занурення )
Учитель: А для того, щоб дізнатися, які ви уважні читачі, я запрошую вас до музею загублених речей. На слайді зображено 8 предметів. Виберіть ті з них, що мають відношення до казки. (Слайд 2)
Очікувана відповідь: камінь, монета, зірка, плащ, бурштиновий ланцюжок
Учитель: А що таке зірка? А чи знаєте ви, коли за повір’ям треба загадувати бажання?
Очікувана відповідь: коли падає зірка
Учитель: Які асоціації у вас виникають зі словом зірка? Запишіть їх на паперових зірочках
Очікувана відповідь: холодне світло, дуже далеко, світить, але не гріє, гарно мерехтить, красива, холодна, яскрава, неосяжна, далека (Слайд 4)
Учитель: Отже, з одного боку – красива, а з іншого холодна. Я навмисне підвела вас до розуміння того, що сьогоднішній урок буде не простий, а насичений контрастом, порівняннями. Зіставляючи, аналізуючи головного героя казки, ми маємо з вами розв’язати головну проблему казки О. Уайльда і поговорити про красу людини зовнішню і внутрішню.
Запишіть тему уроку: О.Уайльд «Хлопчик-зірка». Зовнішня і внутрішня краса людини. Еволюція образу головного героя. (Слайд 5)
"В людині повинно бути все прекрасним:
і обличчя, і одяг, і душа, і думки»
А.П. Чехов
Прочитайте висловлювання А.П. Чехова, яке є епіграфом до уроку. Нагадаю: епіграф пояснює задум, ідею, головну думку змісту тексту.
В кінці уроку ми повернемося до епіграфа, подивимося, наскільки ви були точні.
ІІІ. Контрольно-підготовчий етап
Завдання: встановити зв'язок між зображеннями, зясувати, чиє зображення з’явиться у центрі асоціативної головоломки. (Слайд 6)
Завдання: Пригадати сюжет казки. Відновити порушену послідовність подій.
(Користуючись сигнальними картками-«зірочками», учні дають відповіді)
Учитель:
ІV. «Виклик» (етап активізації)
Учитель: Чи знайомі ви з прекрасною давньогрецькою легендою про Нарциса? (Cлайд 8)
Завдання: визначити спільні і відмінні риси Хлопчика-Зірки і Нарциса (героя однойменної давньогрецької легенди) (Cлайд 9)
V. «Співтворчість» (осмислення)
Учитель:
2. «Портрет у символах» (Слайд 10-11)
«золоті кучері – як
пелюстки нарциса»
Хлопчик
«немов квітка «губи – як пелюстки
в полі» червоної троянди»
«очі – як фіалки»
Квітка – символ краси.
Нарцис – самозакоханість, гордість
Троянда – красива, але колюча
Фіалка – ніжна, але вередлива
Учитель: Ми бачимо, що Хлопчик-Зірка був дуже красивий зовні. А чи були красиві його вчинки? (На аркушах накреслені сходинки. Учні на кожній сходинці записують ганебні вчинки хлопчика)
зречення рідної матері |
|
||||
неповага до батьків |
|
||||
зверхність до дорослих і дітей |
|
||||
знущання над бідним |
|
||||
Знущання над природою, тваринами |
|
||||
Учитель:
Учитель:
- Який головний конфлікт казки? (Співвідношення краси внутрішньої та зовнішньої)
- Як змінилася зовнішність Хлопчика-Зірки і чому?
Отже, ми бачимо, що коли герой спустився на найнижчу сходинку своєї моральної деградації, його зовнішність змінилася: зовні вродливий юнак перетворився на потвору, схожу на жабу. А чи став герой знову прекрасним? Так, але для цього він пройшов довгий і нелегкий шлях. Які випробування траплялись на його шляху?
Очікувані відповіді:
Учитель: Зовнішня краса повернулась до героя. А чи змінився його внутрішній світ?
Еволюція - процес зміни, розвитку. Зміна особистості на краще.
До перетворення егоїстичний; жорстокий; пихатий; самозакоханий; злий; грубий; невдячний.
|
Після перетворення добрий; милосердний; витривалий; мужній; чутливий; справедливий терплячий; самовідданий; безкорисливий; щирий |
VІ. Рефлексія
1. «Відстрочена відгадка» (Робота з епіграфом) (Слайд 16)
2. «Читацьке колесо фортуни»
(Учні дістають із запропонованої вчителем книги закладки, читають на них питання і дають відповідь)
- Що ти хочеш запитати у головного героя твору?
- Яку пораду ти можеш дати Хлопчику-Зірці?
- Чого навчає цей твір?
- Що таке краса зовнішня та внутрішня?
- Чи щасливий кінець має казка «Хлопчик-Зірка»
3. «Сердце для моєї мами» (Слайд 17)
Завдання: на червоних паперових серцях написати теплі слова-побажання для своїх мам)
VІІ Домашнє завдання
Скласти власне продовження історії.