Розробка уроку. Засоби масової інформації

Про матеріал
Сформувати знання про ЗМІ, їх види, функції та роль у демократичному суспільстві, розкрити сутність понять «ЗМІ», «свобода слова», «цензура».
Перегляд файлу

Тема: Засоби масової інформації

 

Мета: сформувати знання про ЗМІ, їх види, функції та роль у демократичному суспільстві, розкрити сутність понять «ЗМІ», «свобода слова», «цензура»; закріпити вміння та формувати навички визначати ЗМІ як джерело поширення інформації в суспільстві, розрізняти  види  та  функції ЗМІ;  аналізувати роль ЗМІ як засобу формування громадської думки; характеризувати  моделі взаємин ЗМІ  й держави; оцінювати значення ЗМІ для формування громадянського суспільства; критично аналізувати інформаційний простір в Україні; сформувати осмислений погляд на ЗМІ як засіб формування громадської думки.; розвивати кругозір учнів, світогляд; виховувати  повагу до  публіцистичного слова, патріотизм,  допитливість, прагнення до пізнання світу.

 

Основні поняття: засоби масової інформації, свобода слова, цензура.

 

Тип уроку: комбінований

 

Обладнання: презентації, мультимедійне обладнання

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент уроку

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

Перевірка  домашнього завдання

 

Обговорюються міні-анкета, її результати. Виявляються найважливіші аспекти ставлення учнів до засобів масової інформації.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

Із засобами  масової інформації суспільство пересікається  щодня. Мільони газетних сторінок та журналів щодня потрапляють до рук читачів. Хвилі сотень радіостанцій пронизують  сьогодні ефір, доносячі новини з різних куточків  нашої планети. Тисячі телебашт, десятки космічних супутників роблять нас свідками подій у різних країнах  світу.

 

Що таке ЗМІ?  Як розібратися  в інформаційному просторі? Чи повинні ЗМІ бути незалежними? Ці та багато інших питань хвилюють сьогодні  мільони людей,  це цікаво кожному з нас, і тому сьогодні на уроці ми з вами  спробуємо знайти відповіді  на ці та інші питання.

 

Оголошення теми  і плану уроку.

План6 уроку

  1. Види і функції ЗМІ.
  2. ЗМІ як засіб формування  громадської думки.
  3. ЗМІ в демократичному суспільстві.
  4. Свобода слова і цензура.
  5. Інформаційний простір в Україні.
  6. Соціальна відповідальність преси.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

 На сьогоднішній день значення ЗМІ переоцінити просто неможливо. Про зростаючу роль преси, радіо, та телебачення в суспільстві  свідчать їх бурхливий ріст, поширеність  та доступність.

 

Проведення  інтерактивної вправи  «Коло думок»

  1. Що таке ЗМІ?
  2. Які, на вашу думку, існуть ЗМІ?

 

Діти записують у зошити визначення, ЗМІ -  це  розгалуджена мережа установ, що займаються збором, обробкою та поширенням інформації

 

ЗМІ  відіграють істотну роль в економічному, політичному, культурному та соціальному житті суспільства,  мають безпосереднє відношення до  його життєдіяльності.

 А як ви гадаєте чи завжди в історії людського суспільства існували ЗМІ? А зараз прошу вас  ознайомитись з історією розвитку ЗМІ з  учнівської презентації.

 

Перегляд  учнівської презентації «З історії розвитку ЗМІ»

 

Немає нічого більш строкатого, водночас привабливого та відразливого, необхідного та дратівливого, як преса, радіо, телебачення. Потік інформації, що постійно надходить та споживається нами, став для цивілізованої людини не просто важливим, а й життєво необхідним. Проведені в багатьох країнах експерименти з метою з'ясувати справжнє значення інформації для психічного і навіть фізичного здоров'я людини показали, що вже через 15 хвилин після перекривання потоку будь-якої інформації у людини починаються справжні розлади психіки. Можна собі уявити на скільки важлива для людини інформація. Саме для задоволення таких потреб й існують засоби масової інформації.

Отже, що таке інформація?

Діти записують у зошити визначення, інформація (від лат. Information — пояснення, викладання) — це першочергові відомості, що передаються різними способами: усним, письмовим та за допомогою різноманітних сигналів, технічних засобів.  З попереднього виступу ми побачили, що по мірі розвитку суспільства та техніки функцію ЗМІ спочатку виконувала преса, потім до неї приєдналися фотографія, згодом із середини 20-х років — радіо, а з середини 50-х років — телебачення, пізніше — розгалужені комп'ютерні системи, та, перш за все, Інтернет. Кожен новий засіб масової інформації означав новий етап розвитку техніки. Він виникав, тому що людина прагнула більш зручним засобом отримувати свіжу й точну інформацію.

 

А зараз я пропоную  познайомитись з видами та функціями ЗМІ через учнівську презентацію

 

Перегляд  учнівської презентації «Види і функції ЗМІ»

 

Проведення дидактичної гри «Політ на повітряній кулі»

 

Уявіть, що ви  подорожуєте на повітряній кулі і вона  несподівано падає. Перед вами функції ЗМІ,  а вам треба  залишити в корзині лише одну функцію ЗМІ. Оберіть на напишить її на повітряній кульці.

 

Яку з функцій ви вважаєте найважливішою? Чому?

 

Висновок: Усі функції ЗМІ важливі

 

Сьогодні ринкова економіка  перетворює інформацію на товар. Вона повинна бути не лише  передана, а й придбана.  Щоб бути цікавими для покупця інформації ЗМІ використовують  різні стратегії та технології.

 

Проведення ігрової вправи «Вимоги до ЗМІ»

 

Перед вами  лежать листочки  напишіть , будь ласка, які на вашу думку повинні бути вимоги до ЗМІ

 

Чому саме ви обрали такі вимоги?

 

Висновок: ЗМІ  повинні формувати  неупереджену громадську думку.

 

Проведення бесіди

 

Як ви гадаєте чи впливає ЗМІ на громадську думку? Як саме?

 

Наведіть приклади  впливу ЗМІ на формування громадянської думки

 

Чи є проблеми у сучасному ЗМІ? Які?

Як ви гадаєте в якому суспільстві ЗМІ є реально  обєктивними?

Чи можимо ми в демократичному суспільстві поширювати будь яку  інформацію?

Чи  є  якісь  обмеження? З чим вони повязані?

Проведення   інтерактивної вправи «Мікрофон»

Що таке свобода слова?

Що таке цензура?

Діти записують у зошити визначення, свобода слова – одна з демократичних свобод, що передбачає висловлення незалежних поглядів і переконань.

Перед вами стаття конституції України (34), де гарантується свобода слова в Україні. Читання статті.

 

Проведення  дидактичної гри «Займи позицію»

Ви повинні зайняти позицію та аргументувани її. 

Цензура є позитивним явищем

 

Діти записують у зошити визначення, цензура - це контроль держави, організації, чи групи людей над  публічним виявом думок чи творчості індивіда.

Які наслідки можемати цензура?

Чи є цензура в нашому суспільстві?

 

Яким є інформаційний простір в Україні?  Пропоную вам ознайомитись з презентацією  «Інформаційний простір в Україні»

 

Перегляд  учнівської презентації «Інформаційний простір в Україні»

 

V. Закріплення знань умінь та навичокю

 

Виконання вправи «Лист до журналіста»

Уявіть собі, що ви пишите лист до журналіста, візьміть форму листа і заповніть її.

 

 

VІ. Підсумки  уроку

Проведення інтерактивної вправи «мікрофон»

(питання записані на дошці)

«Я думаю, що ЗМІ...»

«На уроці мені найбільш запамяталось...»

«Я відкрив (відкрила) для себе на уроці...»

 

Гра «Оціни свою діяльність на уроці»

Перед вами лежать смайли оцініть свою діяльність якимось із них

VІІ. Домашнє завдання

 

Написати твір – роздум за темою:

 «Хто володіє інформацією, той володіє ситуацією», або

«ЗМІ в моєму житті»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

 Анкета «Засоби масової інформації»

1. Скільки часу на день ти відводиш на засоби масової інформації?

2. Який із видів засобів масової інформації є для тебе домінуючим?

3. Скільки часу ти відводиш пресі, радіо, телебаченню?

4. Які газети ти читаєш?

5. Які радіостанції ти слухаєш?

6. Які телевізійні канали ти дивишся?

7. Які із засобів масової інформації дають тобі найбільшу інформацію?

8. Які з радіо- та телепередач представляють для тебе найбільший інтерес?

9. Яку інформацію ти одержуєш із цих передач?

10. Чи довіряєш ти одержуваній інформації?

11. Як ти ставишся до сцен сваволі та насильства?

12. Яких телевізійних (або радіо-) передач тобі не вистачає?

13. Чи вся інформація є об'єктивною?

14. Найбільш об'єктивна передача (назва).

15. Передача, дивитися (слухати) яку ти не хочеш?

16. Роль суспільства в засобах масової інформації: активна (бере участь, пише, дискутує), пасивна (лише читає, спостерігає).

17. Яка роль засобів масової інформації в розкритті фактів корупції?

18. Чи можлива корупція (зловживання) у пресі, на телебаченні, радіо?

19. Чи потрібна суспільству гласність?

20. Хто твій найбільш улюблений журналіст, який працює в газеті, на радіо або телебаченні?

 

 

 

 

 

 

Конституція України (34 стаття)

«Кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань.

Кожний має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати  інформацію усно, письмово або інший спосіб і на свій вибір.

Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадянського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров я населення, для захисту репутації інших людей, для запобігання розголошенню інформації...»

 

Лист до журналіста

 

«Шановний журналіст, я пересічний громадянин................................................................

 

Я вважаю, що ЗМІ повинні......................................................................................................

Мені здається, що .................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Я думаю, що вимоги до цієї професії............................................................................................

Я гадаю, що бути журналістом – це дуже відповідально............................................................

Я хочу мати..............................................................ЗМІ та............................................................ інформацію.   Якщо ти....................................................................................................... я буду пишатися своєю країною.

                                                                           З повагою  твій читач (глядач)

 

 

 

doc
Додано
5 жовтня 2020
Переглядів
1438
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку