Розробка уроку-змагання
на тему:
„ПОЧАТКОВІ ВІДОМОСТІ ПРО БУДОВУ РЕЧОВИНИ”
Мета. Закріпити поняття: фізичне тіло, речовина, явище, молекула, дифузія; пригадати властивості речовини у різних агрегатних станах; розвивати навички лабораторного та демонстраційного експерименту; розвивати вміння аналізувати побачене, робити висновки та узагальнення; розвивати логічне мислення і зв’язне мовлення, формувати світогляд учнів; виховувати інтерес до предмета та вміння співпрацювати через розв’язання нетрадиційних завдань і повідомлення цікавих відомостей з історії фізики.
Тип уроку. Підсумково-узагальнюючий урок.
Обладнання. Одноразові шприци, вода, папір,просочений парафіном; тягарці, картопля, буряк, перманганат калію, розчин нашатирю або парфуми, мензурки, магнітофон та касети із записами.
Методичні поради. Клас ділиться на дві команди — «теоретиків» та «практики». Для оцінювання результатів кожного туру змагання призначаються асистенти.
Хід уроку:
Вступне слово вчителя. Вітаю вас усіх на нашому уроці. Підтримуючи думку М. Песталоцці: «Мої учні будуть дізнаватися про нове не від мене вони будуть відкривати це нове самостійно. Моя основна задача — допомогти їм розкритися.», головну роль на сьогоднішньому уроці я віддаю вам - мої учні.
Ми закінчили вивчення теми шкільного курсу «Початкові відомості про будову речовини». Сьогодні ми проведемо незвичайний урок, на якому повторимо і підсумуємо вивчене нами раніше.
Сучасні фізики поділяються на теоретиків і практиків. Між ними триває своєрідне змагання. То ж і ми сьогодні позмагаємось, розділивши клас на дві команди — «теоретиків» та «практиків».
І тур. «Домашнє завдання»
Учасники змагання на попередньому уроці були розділені на групи та кожна з них отримала домашнє завдання: підібрати музичну композицію та за допомогою танцю зобразити молекулярну будову речовин.
Отже, «теоретики» демонструють під пісню Ірини Білик «Одинока» молекулярну будову газів. Команда суперників після обговорення в групі дає відповідь. «Практики» демонструють під пісню «Вместе весело шагать» молекулярну будову твердих тіл. Команда суперників після обговорення в групі дає відповідь.
За кожну правильну відповідь виставляється 3 бала.
ІІ тур. «Розминка»
Учитель. Як ви гадаєте, чи можна товщину нитки виміряти учнівською лінійкою?
(Кожна група виконує свій експеримент і визначає діаметр нитки. Для залучення до роботи якомога більшої кількості учнів кожна команда розбивається на кілька підгруп.)
Максимальна оцінка за виконану роботу — 5 балів.
ІІІ тур. «Експериментальний»
«Практики» отримують картки, на кожній із яких записано речення, на основі якого демонструють фізичний експеримент. «Теоретики», одержавши дублікати карток, повинні визначити, зміст якого речення демонструють «практики». Вони повинні якнайповніше обґрунтувати побачене.
(У цьому турі можна зберегти ті ж групи, які були сформовані у попередньому турі.)
Обладнання розміщується на демонстраційному столі безладно. Учень повинен сам вибрати все необхідне. Щоб уникнути небажаного скупчення практиків, біля столу одночасно перебувають не більше двох «практиків». Відібрані прилади «практики» розміщують на своєму робочому столі, а експеримент демонструють почергово.
На картках можуть бути речення такого змісту:
1. Стисливість газів значно більша від стисливості рідини. (Для демонстрації використовується шприц без голки і вода.)
2.Речовини мають високий ступінь подільності. (Перманганат калію і вода.)
3. У газах дифузія відбувається швидше, ніж у рідинах. (Розчин нашатирю або парфуми, вода та перманганат калію.)