Розробка уроку "Змінювання дієслів за часами"

Про матеріал

Розробка уроку з української мови для 3 класу "Змінювання дієслів за часами" має на меті повторити і поглибити знання учнів про змінювання двієслів за часом, формувати вміння розпізнавати час дієслова, розвивати спостережливість, увагу, виховувати любов до вивчення української мови.

Для актуалізації учні згадують уже відому їм інформацію про дієслово як частину мови, зокрема, про неозначену форму дієслова і тренуються знаходити дієслова у неозначеній формі у прислів'ях. Це завдання школярі виконують на картках, що дає змогу кожному учню працювати самостійно. Робота з прислів'ями допомагає виховувати в учныв любов і повагу до української культури.

Подання матеріалу про часи дієслів у виглялі лінгвістичної казки робить процес навчання цікавим.

Опорна схема "Часи дієслів" допомагаєорганізувати якісну візуалізацію.

Під час узагальнення і систематизації знань учні також виконують завдання на картках самостійно, що дозволяє відслідкувати рівень засвоєння ними нових знань.

Перегляд файлу

Розробка уроку з української мови

у 3 класі

Змінювання дієслів за часами

Автор: Шаповал Ольга Василівна

Мета: повторити і поглибити знання учнів про дієслово як частину мови, вивчити змінювання дієслів за часами, формувати вміння розпізнавати час дієслова; розвивати спостережливість, увагу; виховувати любов до вивчення української мови.

Обладнання: підручник «Рідна мова» для 3 класу (2 частина)                          М. С. Вашуленка, дидактичні картки, опорна схема «Часи дієслів».

 

                                                     Хід уроку

Організаційний момент.

- Дзвоник всім нам дав наказ –

            До роботи швидше в клас.

            Біля парти станем чемно –

             Хай мине час не даремно.

             Будемо уважні і старанні всі –

             Сядемо рівненько на місця свої.

 

І. Перевірка домашнього завдання.

 

1. Фронтальне опитування.

- Діти, розгорніть зошити.

- Вдома ви виконували вправу 91. Прочитайте спільнокореневі слова у неозначеній формі. (Запис записувати, спалах спалахувати, сум сумувати, радість радіти,бігун бігти, співак співати.)

- На яке питання відповідають дієслова неозначеної форми? (Дієслова неозначеної форми відповідають на питання Що робити? Що зробити?)

- Які закінчення вони мають? (Дієслова неозначеної форми мають закінчення -ти, -ть.)

- Що ще ви можете сказати про неозначену форму дієслова? (Неозначена форма є початковою формою дієслова. Це незмінна форма дієслова. Вона не вказує ні на час, ні на особу, ні на кількість виконавців дії.)

 

ІІ Актуалізація опорних знань учнів.

 

1. Орфоргафічна хвилинка. Словниковий диктант.

- Діти, зараз ми проведемо словниковий диктант. Я диктуватиму слово один раз, а ви його записуватимете. На дошці писатиме…

Дисципліна, гардероб, сигнал, температура, футболіст.

- Перевіримо, чи всі слова на дошці написані правильно.

 

2. Тренування в знаходженні дієслів у неозначеній формі.

- Діти, перед вами на партах лежать картки. Прочитайте завдання і виконайте його.  

Картка 1.

 

Варіант 1.

Прочитай прислів’я. Випиши дієслова, вжиті у неозначеній формі.

 

Щасливо там жити, де вміють дружити.

Не вір словам, а вір ділам.

 

Варіант 2.

Прочитай загадку. Випиши дієслова, вжиті у неозначеній формі.

 

У носатого Івана

Одежина деревяна.

Він у чистім полі ходить

І по ньому носом водить.

Не стрижений, не чесаний –

Гострим ножем затесаний.

 

- Перевіримо, як ви виконали завдання. Перший варіант. Що потрібно було зробити? (Потрібно було прочитати прислів’я і виписати дієслова, вжиті у неозначеній формі.)

- Які слова ви виписали? (Жити, дружити.)

- У другому прислів’ї є дієслова, вжиті у неозначеній формі? (Ні, у другому прислів’ї немає дієслів, вжитих у неозначеній формі.)

- Як ви розумієте ці прислів’я? (Дружба дуже важлива для кожної людини, по-справжньому щасливий той, хто має вірного друга. Треба оцінювати людину не за те, що вона говорить, а за те, що вона робить.)

- Другий варіант. Яким було ваше завдання? (Потрібно було прочитати загадку і виписати дієслова, вжиті у неозначеній формі)

- Які слова ви виписали? (Ходить, водить.)

- Чи відгадали ви загадку? (Олівець.)

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети діяльності.

- Діти, ми вже мандрували до Королівства Морфології і за допомогою її жителів дізналися багато нового про частини мови. Сьогодні ми знову туди звітаємо і дізнаємося більше про одну частину мови. Але щоб потрапити туди, нам потрібно відгадати загадку. Уважно послухайте вірш і скажіть,  яка частина мови в ньому описана.

Завжди слово це щось діє:

Ходить, робить, носить, сіє,

Слово плаче і радіє,

Усміхається і мріє.

Завжди слово це щось діє:

Вірить, любить і жаліє,

Не злословить, не лукавить,

Серця ближнього не ранить.

Народилось і зоріє,

Розвивається і квітне,

Слово любе, слово рідне!

- Діти, до якої частини мови належить це слово? (Це слово належить до частини мови «Дієслово».)

- Чому ви так вважаєте? (Це слово належить до частини мови «Дієслово», тому що це слово називає дію.)

- Ось ми і потрапили до королівства Морфології.

 

ІV. Сприймання і первинне усвідомлення нового матеріалу.

 

1. Робота з лінгвістичною казкою.

- У королівстві Морфологія живуть частини мови. Зараз я розповім вам казку про одне з них – дієслово. А ви мене уважно слухайте і дивіться на дошку. 

(Вчитель при поясненні користується опорною схемою, яка висить на дошці.)

- Жив у королівстві старий дід, звали його Дієслово. Він мав трьох синів: старшого, середнього і молодшого. Старший син – дуже працьовитий, і тому все, чого його просили, виконував швидко. Батько його питає: «Сину, ти обідаєш?» А син відповідає: «Я вже обідав». – «Ти, сину, копаєш?» – «Я копав». – «Ти, сину, ореш?» – «Я орав». Дуже працьовитим бува старший син. Молодший син також був працьовитим, але не таким, як старший. Батько його питає: «Сину, ти обідаєш?». А син відповідає: «Я обідаю». – «Ти, сину, копаєш?» – «Так батьку, копаю». – «Ти, сину, ореш?» – «Так, я орю». А молодший син був лінивий, тому що батько не скаже зробити, він завжди відповідає, що зробить це, але пізніше. Батько його питає: «Сину, ти обідаєш?» А син відповідає: «Я обідатиму» – «Ти, сину, копаєш?» – «Я копатиму» – «Ти, сину, ореш?» – «Ще ні, але оратиму». Тому кожен син мав своє імя: старший – Минулий Час, середній – Теперішній Час і молодший – Майбутній Час.

- Але у кожній казці є тільки частина казки, а все інше – правда. Ось так і в українській мові дієслово має три часи: минулий, теперішній і майбутній. Минулий час позначає дію, яка відбулася у минулому, тобто до того моменту, коли ми про неї говоримо. До дієслів минулого часу можна поставити питання «Що зробив?». Наприклад: обідав, копав, орав. Теперішній час познає дію, як відбувається зараз, тобто у момент, коли про неї говорять. До дієслів теперішнього часу можна поставити питання: «Що робить?». Наприклад: обідаю, копаю, орю. Майбутній час позначає дію, яка відбудеться у майбутньому, тобто після того моменту, коли ми про неї скажемо. До дієслів майбутнього часу можна поставити питання: «Що робитиму?» або «Що буду робити?» Наприклад: обідатиму (буду обідати), копатиму (або буду копати), оратиму (буду орати).

 

 

2. Складання розповіді за малюнком у підручнику (Вправа 92, с. 49).

- Діти, подивіться на малюнок на сторінці 49. Ми бачимо хлопчика Тараса. Подивіться уважно на табличку на дошці, прочитайте запитання під малюнком, а потім розкажіть про дії Тараса.

- Що спочатку зробив Тарас? (Тарас написав листа.)

- Що робить Тарас? (Тарас кладе листа до конверту.)

- Що зробить Тарас? (Тарас покладе листа у поштову скриньку. Тарас відправить листа.)

- Тепер уже без моїх запитань повторіть розповідь іще раз. (Тарас написав листа. Тарас кладе листа до конверту. Тарас покладе листа у поштову скриньку. Тарас відправить листа.)

- Перегорніть сторінку і прочитайте, що написано у таблиці.

- Отже, ми правильно склали розповідь?

 

3. Опрацювання правила у підручнику (С. 50).

- Прочитайте правило на сторінці 50.

- На які дії вказують дієслова минулого часу? (Дієслова минулого часу вказують на дії, що відбувалися до моменту мовлення про них.)

- Які приклади дієслів минулого часу ви можете навести? (Летів, полетів, бігав, стрибав, писав.)

- Які дії означають дієслова теперішнього часу? (Дієслова теперішнього часу означають дії, які відбуваються під час мовлення про них.)

- Наведіть приклади дієслів теперішнього часу. (Летить, бігає, сміється, стрибає, пише.)

- Які дії називають дієслова майбутнього часу? (Дієслова майбутнього часу називають дії, які відбудуться після мовлення про них.)

- Наведіть приклади дієслів майбутнього часу. (Полетить, буде летіти, летітиме, стрибатиме, буде писати.)

 

V. Осмислення нових знань.

 

1. Тренування у змінюванні часових форм дієслів (Вправа 93, с. 50).

- Прочитайте завдання до вправи 50.

- Назвіть запитання до дієслів минулого часу. (Що робить?)

- Назвіть запитання до дієслів теперішнього часу. (Що робив?)

- Назвіть запитання до дієслів майбутнього часу. (Що зробить? Що буде робити? Що робитиме?)

- Прочитайте слово, яке у таблиці дається у трьох варіантах часових форм. (Розповідати – розповідав, розповідає, розповідатиме.)

- Ми не будемо креслити табличку в зошитах. Пишіть спочатку неозначену форму дієслова, ставте тире і через кому записуйте це ж дієслово у формах минулого, теперішнього і майбутнього часу.

(Колективне виконання вправи.)

 

 

2. Складання речень з різними формами одного дієслова.

- Складіть і запишіть речення з різними часовими формами будь-якого одного дієслова.

- Прочитай речення, … .

 

- Я бачу, ви втомилися, тому давайте трохи відпочинемо і зробимо фізкультхвилинку.

 

                Фізкультхвилинка

Раз – піднесли руки вгору,

Два – схилилися додолу,

Не згинайте, діти, ноги,

Як торкнетеся підлоги!

Три, чотири – стали прямо,

Починаєм іншу вправу.

Крок вперед і два стрибки,

Наче зайчики прудкі.

Руки в боки й нахились:

Вправо-вліво, вправо-вліво.

Руки прямо, вгору -  так,

Покрутили, як вітряк,

Помахали, опустили,

А тепер усі присіли.

Підвелися, стали прямо,

 

VІ. Узагальнення і систематизація знань.

 

1. Дидактична гра.

- Зараз ми пограємо у цікаву гру. Кожен ряд буде командою. Перша команда називається «Минулий час», друга – «Теперішній час», третя – «Майбутній час». Я говоритиму речення. Якщо дієслово в реченні вжите у часі вашої команди, ви піднімаєте руки і кажете: «Це наш час!» Наприклад: «Ми живемо в Україні». Який це час? Що робить команда «Теперішній час»? Починаємо!

- Стоїть гора високая.

- Зашумить зелений гай.

- Я іду рідною землею.

- Випало багато снігу.

- Петрик любить зиму.

- Жито в полі налилося зерном.

- Діти посадять дерева та кущі.

- Заспіваймо пісню веселеньку.

- Зацвіла в долині калина.

 

 

2. Вправляння у зміні часових форм дієслова у реченні. 

- Діти, перед вами лежать картки. Перегорніть їх.

- Прочитайте завдання першого варіанта. (Прочитай речення. У якому часі вжите дієслово? Зміни час дієслова на майбутній і запиши отримане речення.)

- Прочитайте завдання другого варіанта. (Прочитай речення. У якому часі вжите дієслово? Зміни час дієслова на минулий і запиши отримане речення.)

Чим відрізняються завдання першого і другого варіанта? (Перший варіант змінює час дієслова у реченні на майбутній, а другий – на минулий.)

- Прочитайте речення. (Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає.)

- Усе зрозуміло?

- Виконуйте завдання.

 

Картка 2.

 

Варіант 1.

Прочитай речення. У якому часі вжите дієслово? Зміни час дієслова на майбутній і запиши отримане речення.

 

Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає.

 

Варіант 2.

Прочитай речення. У якому часі вжите дієслово? Зміни час дієслова на минулий і запиши отримане речення.

 

Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає.

 

- Ви впоралися із завданням?

- У якому часі вжите дієслово в заданому реченні? (Дієслово в заданому реченні вжите у теперішньому часі.)

- Коли відбувається дія? (Дія відбувається зараз, у момент, коли ми про неї говоримо.)

- Яке речення вийшло, коли ви змінили час дієслова на майбутній? (Соловейко в темнім гаї сонце буде зустрічати.)

- Чи змінився час дії? (Так, час дії змінився: дія відбуватиметься у майбутньому, після того, як ми про неї сказали.)

- Яке речення вийшло, коли ви змінили час дієслова на минулий? (Соловейко в темнім гаї сонце зустрічав.)

- Що тепер ми можемо сказати з приводу дії? (Дія відбулася у минулому, до того, як ми про неї сказали.)

- Отже, що змінилося у значенні речень після того, як ми змінили час дієслова? (Коли ми змінили час дієслова, ми змінили час виконання дії.)

 

 

 

VІІ. Підсумок уроку.

- Про що нове дізналися на сьогоднішньому уроці?

- Які часи має дієслово? (Дієслово має три часи: минулий, теперішній і майбутній.)

- Яку дію позначає минулий час? (Минулий час позначає дію, яка відбулася у минулому, тобто до того моменту, коли ми про неї говоримо.)

- Яку дію позначає теперішній час? (Теперішній час познає дію, як відбувається зараз, тобто у момент, коли ми про неї говоримо.)

- Яку дію позначає майбутній час? (Майбутній час позначає дію, яка відбудеться у майбутньому, тобто після того моменту, коли ми про неї скажемо.)

- Перевіримо, хто з вас був уважним і зрозумів, як змінюються дієслова за часами, запам’ятав питання, на які вони відповідають. Я називатиму слова, а ви поставте до них запитання.

- Був, сяде, засне, літав, б’ється, летить, сховався, червоніє, позолотить.

 

VІІІ. Домашнє завдання.

- Діти, вдома вивчіть правило на сторінці 50 і виконайте вправу 94 на сторінці 51. Знайдіть цю вправу і прочитайте завдання.

- Ви зрозуміли, як виконувати вправу?

- Урок закінчено.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                           Додаток 1

 

                            Опорна схема «Часи дієслів»

 

 

                                                  Дієслово

обідав                            обідаю                         обідатиму (буду обідати)

копав                             копаю                          копатиму (буду копати)

орав                               орю                              оратиму (буду орати)

 

 

 

      Минулий                       Теперішній                          Майбутній      

           час                                   час                                         час

 

 

 

     Що робив?                      Що роблю?                    Що зроблю?

                                                                                      Що буду робити?

                                                                                      Що робитиму?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                   Додаток 2

 

                                          Дидактичні картки

 

Картка 1

 

 

        Варіант 1

 

Прочитай прислів’я. Випиши дієслова, вжиті у неозначеній формі.

 

Щасливо там жити, де вміють дружити.

 

Не вір словам, а вір ділам.

 

          Варіант 2

 

Прочитай загадку. Випиши дієслова, вжиті у неозначеній формі.

 

У носатого Івана

Одежина деревяна.

Він у чистім полі ходить

І по ньому носом водить.

Не стрижений, не чесаний -

Гострим ножем затесаний.

 

 

 

 

Картка 2

 

 

          Варіант 1

 

Прочитай речення.

У якому часі вжите дієслово?

Зміни час дієслова на майбутній і запиши отримане речення.

 

Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає.

 

 

               Варіант 2

 

Прочитай речення.

У якому часі вжите дієслово?

Змініть час дієслова на минулий і запиши отримане речення.

 

Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає.

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
30 липня 2018
Переглядів
6439
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку