Вивчення хімії в школі має велике значення для наукового сприйняття світу, для розвитку творчої, інтелектуально розвиненої особистості. Сучасна педагогічна система хімічної освіти вимагає вдосконалення методики викладання шляхом упровадження в навчальний процес інноваційних технологій, застосування новітніх підходів до викладання предмета, використання сучасної техніки.
Періодичний закон був і залишається теоретичною основою хімічної науки. Глибоке вивчення періодичного закону і періодичної системи хімічних елементів Д.І.Менделєєва – запорука успіху в засвоєнні всього курсу неорганічної хімії.
Розробка узагальнюючого уроку з теми: «Періодичний закон і Періодична таблиця хімічних елементів Д. І. Менделєєва».
Карагаєва Марина Василівна, учитель хімії I категорії, Краснополянської ЗОШ 1-111ст, Великоновосілківського р-ну, Донецької області
Вивчення хімії в школі має велике значення для наукового сприйняття світу, для розвитку творчої, інтелектуально розвиненої особистості. Сучасна педагогічна система хімічної освіти вимагає вдосконалення методики викладання шляхом упровадження в навчальний процес інноваційних технологій, застосування новітніх підходів до викладання предмета, використання сучасної техніки.
Періодичний закон був і залишається теоретичною основою хімічної науки. Глибоке вивчення періодичного закону і періодичної системи хімічних елементів Д.І.Менделєєва – запорука успіху в засвоєнні всього курсу неорганічної хімії.
Цілі уроку:
Освітні:
- узагальнити і систематизувати знання з теми «Періодичний закон і Періодична система хімічних елементів Д.И.Менделеева»;
- виявити пропуски в знаннях з даної теми;
- вивчити наукову спадщину великого вченого;
- поглибити знання учнів про періодичний закон, розширити їх кругозір, прищепити любов до хімії.
Розвиваючи:
- формувати основні навчальні компетенції: учбову, комунікативну, особову;
- формувати екологічно доцільну поведінку в побуті і майбутній трудовій діяльності;
- розвивати уміння і навики самостійної учбової праці з інформаційними джерелами, уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати і робити висновки, виступати перед аудиторією;
- розвивати пізнавальний інтерес учнів, природничонаукового мислення і світогляду.
Виховні:
- виховувати толерантність до чужої думки, здатність працювати в колективі;
- формувати адекватну самооцінку учнів;
- виховувати потребу в знаннях, підвищенні пізнавальних інтересів, прищеплювати інтерес до хімії.
Завдання:
- познайомити учнів з узагальненням знань про хімічні елементи – періодичний закон Д.І.Менделєєва;
- сформувати уявлення про те, що між хімічними елементами об'єктивно існує взаємозв'язок, підпорядкований періодичному закону;
- підвести учнів до розуміння ідеї матеріальної єдності речовин через уявлення про загальні риси будови їх атомів.
Обладнання: таблиця «Періодична таблиця хімічних елементів Д.І.Менделєєва», екран, мультимедіа, виставка книг і творчих робіт, присвячена періодичному закону і життєдіяльності Д.І.Менделєєва, комп'ютери, диск «Хімія. Програмно-методичний комплекс навчання для загальноосвітніх установ» (9класс), картки самостійних робіт, таблиця характеристики хімічних елементів.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.
Методи: фронтальна бесіда, робота в групах, дидактичні ігри, робота біля дошки, робота з комп'ютером.
Міжнаочні зв'язки: інформатика(комп'ютери), фізика(будова атома), математика(обчислення).
Учні повинні:
знати: формулювання періодичного закону, структуру і основні закономірності періодичної системи Д.І.Менделєєва, значення періодичного закону, будова атома і розподіл електронів в атомах хімічних елементів.
вміти: роз'яснювати фізичне значення порядкового номера, номера періоду, номера групи, визначати склад атомних ядер, будову електронних оболонок атомів; давати загальну характеристику хімічному елементу за положенням в періодичній системі і будові атома; порівнювати властивості елементів одного періоду і однієї групи.
Учитель. Епіграфом нашого уроку є слова Степана Щипачева(слайд 2)
«Другого ничего в природе нет,
Ни здесь, ни там, в космических глубинах:
Всё – от песчинок малых до планет –
Из элементов состоит единых.
Как формула, как график трудовой,
Строй Менделеевской системы строгий.
Вокруг тебя творится мир живой.
Входи в него, руками трогай.»
I. Організаційний момент.
II. Мотивація учбової діяльності.
Учитель. Добрий день, я рада зустрічі з вами на черговому уроці хімії. Сьогодні тема нашого уроку – «Узагальнення і систематизація знань по темі: «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва. На сьогоднішньому уроці ми повинні з вами узагальнити і систематизувати знання, які ви отримали при вивченні даної теми. Відкриваємо зошити, записуємо число і тему нашого уроку.
III. Психологічний настрій.
Учитель. Хтось сказав «Прагніть щодня знайти якийсь позитивний початок, оскільки від настрою, з яким ви починаєте день, залежить ваш успіх, а, може, і невдачі». Намалюй малюнок, який відповідає твоєму настрою.(слайд 3)
IV. Узагальнення і контроль знань по темі.
Учитель.
Мир сложен.
Он полон событий, сомнений,
И тайн бесконечных, и смелых догадок,
Как чудо Природы,
Является гений
И в хаосе этом
Находит порядок». (слайд 4)
Учитель. В цьому році 8 лютого ми відзначали 175 років з дня народження Д.І.Менделєєва, а 1 березня 140 років з дня відкриття ним Періодичного закону і ПСХЕ. Вам було задано домашнє завдання №265 підручника.
Демонстрація презентаціі, підготовленої учнями
Учитель:
Хімічний диктант. (слайд 5)
1. Коли був відкритий Періодичний закон?
2. Де і коли народився Менделєєв?
3. Який вищий учбовий заклад закінчив Менделєєв?
4. Ким і де працював учений, коли відкрив свій закон?
5. Чи правильно я даю визначення?
Порядковий номер елементу означає кількість енергетичних рівнів.
6. Що означає номер групи?
7. Що означає номер періоду?
8. Яка кількість протонів і електронів у атома натрію?
9. Скільки енергетичних рівнів і яка кількість електронів на зовнішньому енергетичному рівні в атомі Карбону?
10. Який хімічний елемент має електронну формулу 1s22s22р3?
Учитель. А зараз я вам пропоную попрацювати з текстом підручника «Загальна хімія» Н.Л.Глінки і на підставі тексту скласти і поставити свої питання. (слайд 6)
У 1829 році Деберейнер опублікував дослідження групування елементів, виходячи з подібності їх хімічних властивостей. Він виявив, що елементи з подібними властивостями можуть бути згруповані в трійки. Атомна маса кожного з трьох елементів Li, Na, K; Cl, Br, I дорівнює середньому арифметичному двох інших елементів. Учений назвав такі групи тріадами.
У 1830 році Ньюлендс, розташовуючи елементи в порядку збільшення атомної маси, відмітив, що восьмий елемент приблизно повторює властивості першого, подібно до восьмої ноти в музиці. Тому своє ділення він назвав октавами. Діяв учений самовільно, інколи переставляючи хімічні елементи і штучно підганяючи під закономірності своєї схеми.
У 1864 році Мейєр, виходячи з валентності, розділив елементи на шість груп. Він передбачав закономірності у числових значеннях атомних мас.
Питання:
Відповіді: - Деберейнер не зміг об'єднати всі елементи в періоди.
- система Ньюлендса містила багато протиріч, але думка про періодичність, була вірною.
- Мейєр не зміг зробити висновки про характер і значення закономірностей, пов'язаних з числовим значенням атомної маси.
- Всі попередники однобічно переслідували вузькі цілі класифікації. Елемент розглядався ними як щось відособлене без зв'язку з іншими елементами. І лише Дмитро Іванович об'єднав властивості елементів в єдине ціле, встановивши закономірні зв'язки, які існували природно, а не штучно.
Учитель. Фізкультхвилинка.
Раз – два – руки по горизонталі, обі руки по горизонталі
Три – чотири - руки по вертикалі обі руки одночасно різко підняти
і опустити вниз
Пам'ятаємо, період – це горизонталь руки на поясі, нахили управо і вліво
Ну а група – це вертикаль! руки на поясі, нахили вперед і назад.
Вправи для очей.
- Закрити очі на рахунок «раз-два». На рахунок «три-чотири» розплющити очі і поглянути на кінчик носа.
- Кругові рухи очима: по п'ять кругів вліво і вправо.
- Закрити очі. Не розплющуючи їх, поглянути вліво, повернутися у вихідне положення. Поглянути вправо і повернутися у вихідне положення. 5 разів.
Учитель. Зараз пропоную завдання, яке від вас вимагає не лише знань, але і уміння логічно мислити.
Рішення задачі. Робота одного учня біля дошки. (слайд 7)
Задача. Вищий оксид хімічного елементу V групи має відносну молекулярну масу 142. Назвіть хімічний елемент, складіть формулу оксиду і відповідної кислоти.
Дано:
Мr(R2O5)=142 Рішення.
R-? Формула вищого оксиду R2O5
Відносна молекулярна маса дорівнює
Mr(R2O5)=2Ar(R) + 5Ar(O)
Розв’язуємо задачу з одним невідомим:
142 = 2Ar(R)+516
2Ar(R)= 142-80
2Ar(R)=62
Ar(R)=62:2=31
Відповідь: R-це Фосфор, формула оксиду Р2О5, кислота – Н3РО4
Учитель. Робота в групах. Користуючись планом характеристики елементу, його положенням в періодичній системі і будовою атома, дати характеристику елементам з порядковими номерами:
1 група - №14
2 група - №11
3 група - №3
4 група - №16
План характеристики хімічного елементу
за положенням в періодичній таблиці Д.І.Менделєєва. (слайд 8)
Учитель. На сьогоднішній день однією з умов вступу у вищий учбовий заклад є здача ЗНТ. Тому з 7 класу ми з вами вирішуємо тести різного рівня складності. І сьогодні на уроці я пропоную вам комп’ютерний варіант тестування. Але спочатку я хочу пригадати правила безпеки при роботі за комп'ютерами. На ваших робочих місцях розміщено устаткування, яке працює під високою напругою. Неохайна поведінка з апаратурою може привести до травми.
Тому заборонено:
- чіпати роз'ємні з'єднання кабелів;
- чіпати екран монітора;
- класти предмети на системний блок, монітор, клавіатуру;
- приносити і використовувати носії даних.
V. Рефлексія.
1. Діти чи досягли ми поставленої мети? (просить підняти руки)
2. Що нового ви дізнались?
3. Що у вивченому матеріалі було важким?
4. Що сподобалося?
5. Чи змінився ваш настрій? Намалюй малюнок, який відповідає твоєму настрою.
6. У вас на партах картки, прізвище писати не обов'язково, обведіть лише вибрану вами відповідь. (слайд 9)
Сьогодні на уроці:
А) мені було цікаво
Б) не дуже цікаво
В) не цікаво
Свою роботу на уроці оцінюю на ____балів.
VI. Підбиття підсумку уроку.
Ми з вами переконалися в тому, що Періодичний закон є фундаментальним законом природи, який дав можливість довести матеріальність світу і на основі якого розвиваються всі нові галузі науки і промисловості.
На сьогоднішньому уроці багато хто з вас отримав не одну оцінку. Але я б хотіла відзначити роботу…
VII. Домашнє завдання. (слайд 10)
I - рівень. Повторити параграфи з даної теми.
II - рівень. Знайти цікаві повідомлення про значення хімічних елементів.
III - IV рівень. Вигадати загадки про хімічні елементи.
Наприклад: Рубіна колір в кільці вам милий
Зі мною струми всі дружні.
Відкритий Берцеліусом був
І названий ним я на честь Луни
(Алюміній)
і вирішити ребуси.
|
|
|
|
|
|
Учитель. Я хочу подякувати вам, діти, за плідну роботу на уроці. І закінчити наш урок словами Дмитра Івановича Менделєєва, які він написав в заповіті своїм дітям:
«Трудитесь, трудясь, вы сделаете все и для близких и для себя, а если при труде успеха не будет, будет неудача не беда – попробуйте еще раз!». (слайд 11)
Урок закінчено.
Література
1