Розробка узагальнюючого уроку з теми: «Періодичний закон і Періодична таблиця хімічних елементів Д. І. Менделєєва».

Про матеріал

Вивчення хімії в школі має велике значення для наукового сприйняття світу, для розвитку творчої, інтелектуально розвиненої особистості. Сучасна педагогічна система хімічної освіти вимагає вдосконалення методики викладання шляхом упровадження в навчальний процес інноваційних технологій, застосування новітніх підходів до викладання предмета, використання сучасної техніки.

Періодичний закон був і залишається теоретичною основою хімічної науки. Глибоке вивчення періодичного закону і періодичної системи хімічних елементів Д.І.Менделєєва – запорука успіху в засвоєнні всього курсу неорганічної хімії.

Перегляд файлу

      Розробка узагальнюючого уроку з теми: «Періодичний закон і Періодична таблиця хімічних елементів Д. І. Менделєєва».

Карагаєва Марина Василівна, учитель хімії  I категорії, Краснополянської ЗОШ 1-111ст, Великоновосілківського р-ну, Донецької області

Вивчення хімії в школі має велике значення для наукового сприйняття світу, для розвитку творчої, інтелектуально розвиненої особистості. Сучасна педагогічна система хімічної освіти вимагає вдосконалення методики викладання шляхом упровадження в навчальний процес інноваційних технологій, застосування новітніх підходів до викладання предмета, використання сучасної техніки.

Періодичний закон був і залишається теоретичною основою хімічної науки. Глибоке вивчення періодичного закону і періодичної системи хімічних елементів Д.І.Менделєєва – запорука успіху в засвоєнні всього курсу неорганічної хімії.

Цілі уроку:

           Освітні:

 - узагальнити і систематизувати знання з теми «Періодичний            закон і Періодична система хімічних елементів Д.И.Менделеева»;

                  - виявити пропуски в знаннях з даної теми;

                  - вивчити наукову спадщину великого вченого;

                  - поглибити знання учнів про періодичний закон, розширити їх кругозір, прищепити любов до хімії.

          Розвиваючи:

                    - формувати основні навчальні компетенції: учбову, комунікативну, особову;

                  - формувати екологічно доцільну поведінку в побуті і майбутній трудовій діяльності;

                  - розвивати уміння і навики самостійної учбової праці з інформаційними джерелами, уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати і робити висновки, виступати перед  аудиторією;

                    - розвивати пізнавальний інтерес  учнів, природничонаукового мислення і світогляду.

        Виховні:

                    - виховувати толерантність до чужої думки, здатність працювати в колективі;

                  - формувати адекватну самооцінку учнів;

                   -  виховувати потребу в знаннях, підвищенні пізнавальних інтересів, прищеплювати інтерес до хімії.

Завдання:

         - познайомити учнів з узагальненням знань  про хімічні елементи – періодичний закон Д.І.Менделєєва;

            - сформувати уявлення про те, що між хімічними елементами об'єктивно існує взаємозв'язок, підпорядкований періодичному закону;

                  - підвести учнів до розуміння ідеї матеріальної єдності речовин через уявлення про загальні риси будови їх атомів.

Обладнання: таблиця «Періодична таблиця хімічних елементів Д.І.Менделєєва», екран, мультимедіа, виставка книг і творчих робіт, присвячена періодичному закону і життєдіяльності Д.І.Менделєєва, комп'ютери, диск «Хімія. Програмно-методичний комплекс навчання для загальноосвітніх установ» (9класс), картки самостійних робіт, таблиця характеристики хімічних елементів.

Тип уроку:    узагальнення та систематизації знань.

Методи:  фронтальна бесіда, робота в групах, дидактичні ігри, робота біля дошки, робота з комп'ютером.

Міжнаочні зв'язки: інформатика(комп'ютери), фізика(будова атома), математика(обчислення).

Учні повинні:

      знати: формулювання періодичного закону, структуру і основні                закономірності періодичної системи Д.І.Менделєєва, значення     періодичного закону, будова атома і розподіл електронів в атомах хімічних елементів.

  вміти: роз'яснювати фізичне значення порядкового номера, номера  періоду, номера групи, визначати склад атомних ядер, будову електронних оболонок атомів; давати загальну характеристику хімічному елементу за положенням в періодичній системі і будові атома; порівнювати властивості елементів одного періоду і однієї групи.

 

Учитель.  Епіграфом нашого уроку  є слова Степана Щипачева(слайд 2)

«Другого ничего в природе нет,
Ни здесь, ни там, в космических глубинах:
Всё – от песчинок малых до планет –
Из элементов состоит единых.
Как формула, как график трудовой,
Строй Менделеевской системы строгий.
Вокруг тебя творится мир живой.
Входи в него, руками трогай.»
 

 

I.  Організаційний   момент.

II. Мотивація учбової діяльності.

Учитель. Добрий день, я рада зустрічі з вами на черговому уроці хімії. Сьогодні тема нашого уроку – «Узагальнення і систематизація знань по темі: «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва. На сьогоднішньому уроці ми повинні  з вами узагальнити і систематизувати знання, які ви отримали при вивченні даної теми. Відкриваємо зошити, записуємо число і тему нашого уроку.

III. Психологічний настрій.

Учитель.  Хтось сказав «Прагніть щодня знайти якийсь позитивний початок, оскільки від настрою,  з яким ви починаєте день, залежить ваш успіх, а, може, і невдачі». Намалюй малюнок, який відповідає твоєму настрою.(слайд 3)

IV. Узагальнення і контроль знань по темі.

Учитель.

                 Мир сложен.

                  Он полон событий, сомнений,

                   И тайн бесконечных, и смелых догадок,

                   Как чудо Природы,

                   Является гений

                   И в хаосе этом

                   Находит порядок». (слайд 4)

 

Учитель. В цьому році 8 лютого ми відзначали 175 років з дня народження Д.І.Менделєєва, а 1 березня 140 років з дня відкриття ним Періодичного закону і ПСХЕ. Вам було задано домашнє завдання №265 підручника.

Демонстрація презентаціі, підготовленої учнями

Учитель:

Хімічний диктант. (слайд 5)

1.  Коли був відкритий Періодичний закон?  

2.   Де і коли народився Менделєєв?

3.   Який вищий учбовий заклад закінчив Менделєєв?

4.   Ким і де працював учений, коли відкрив свій закон?

5.   Чи правильно я даю визначення?

     Порядковий номер елементу означає кількість енергетичних рівнів.

6.   Що означає номер групи?

7.   Що означає номер періоду?

8.   Яка кількість протонів і електронів у атома натрію?

9. Скільки енергетичних рівнів і яка кількість електронів на зовнішньому енергетичному рівні в атомі Карбону?

10.   Який хімічний елемент має електронну формулу 1s22s23?

Учитель. А зараз я вам пропоную попрацювати з текстом підручника «Загальна хімія» Н.Л.Глінки і на підставі тексту скласти і поставити свої  питання. (слайд 6)

     У  1829 році Деберейнер опублікував дослідження групування елементів, виходячи з подібності їх хімічних властивостей. Він виявив, що елементи з подібними властивостями можуть бути згруповані в трійки. Атомна маса кожного з трьох елементів Li, Na, K; Cl, Br, I  дорівнює середньому арифметичному двох інших елементів. Учений назвав такі групи тріадами.

 У 1830 році Ньюлендс, розташовуючи елементи в порядку збільшення атомної маси, відмітив, що восьмий елемент приблизно повторює властивості першого, подібно до восьмої ноти в музиці. Тому своє ділення він назвав октавами. Діяв учений самовільно, інколи переставляючи хімічні елементи і штучно підганяючи під закономірності своєї схеми.

 У 1864 році Мейєр, виходячи з валентності, розділив елементи на шість груп. Він передбачав закономірності у числових значеннях атомних мас.

Питання:

  1. Всі попередники Менделєєва працювали в цьому ж напрямі, що і він сам. Чому відкриття періодичного закону належить саме Менделєєву?
  2. Які недоліки попередників гальмували відкриття закону?
  3. У чому полягає велич Менделєєва?

Відповіді: -  Деберейнер не зміг об'єднати всі елементи в періоди.

                - система Ньюлендса містила багато протиріч,  але думка про періодичність, була вірною.

                 - Мейєр не зміг зробити висновки про характер і значення закономірностей, пов'язаних з числовим значенням атомної маси.

                  -   Всі попередники однобічно переслідували вузькі цілі класифікації. Елемент розглядався ними як щось  відособлене без зв'язку з іншими елементами. І лише Дмитро Іванович об'єднав властивості елементів в єдине ціле, встановивши закономірні зв'язки, які існували природно, а не штучно.

 

Учитель.  Фізкультхвилинка.

Раз – два           руки по горизонталі,          обі руки по горизонталі

Три – чотири  -   руки по вертикалі              обі руки одночасно різко підняти

                                                                         і опустити вниз

Пам'ятаємо, період – це горизонталь             руки на поясі, нахили управо і вліво

Ну а група – це вертикаль!                            руки на поясі, нахили вперед і назад.

 

Вправи для очей.

- Закрити очі на рахунок «раз-два».  На рахунок «три-чотири» розплющити очі і поглянути на кінчик носа.

- Кругові рухи очима: по п'ять кругів вліво і вправо.

- Закрити очі. Не розплющуючи їх, поглянути вліво, повернутися у вихідне положення. Поглянути вправо і повернутися у вихідне положення. 5 разів.

 

Учитель. Зараз пропоную завдання, яке від вас вимагає не лише знань, але і уміння логічно мислити.

Рішення задачі. Робота одного учня біля дошки. (слайд 7)

Задача. Вищий оксид хімічного елементу V групи має відносну молекулярну масу 142. Назвіть хімічний елемент, складіть формулу оксиду і відповідної кислоти.

Дано:

Мr(R2O5)=142                                        Рішення.

R-?                                                   Формула вищого оксиду R2O5

                                                                                      Відносна молекулярна маса дорівнює

                                                        Mr(R2O5)=2Ar(R) + 5Ar(O)

Розв’язуємо  задачу з одним невідомим:

142 = 2Ar(R)+516

2Ar(R)= 142-80

2Ar(R)=62

Ar(R)=62:2=31

Відповідь: R-це Фосфор, формула оксиду Р2О5, кислота – Н3РО4

 

 Учитель. Робота в групах. Користуючись планом характеристики елементу, його положенням в періодичній системі і будовою атома, дати характеристику елементам з порядковими номерами:

1 група -14

2 група -11

3 група -3

4 група - 16

План характеристики хімічного елементу

за положенням  в періодичній таблиці Д.І.Менделєєва. (слайд 8)

 

  1. Назва хімічного елементу, його символ.
  2. Відносна атомна маса (округлено до цілого числа).
  3. Порядковий номер.
  4. Заряд ядра атома.
  5. Число протонів і нейтронів в ядрі атома.
  6. Загальне число електронів.
  7. Номер періоду, в якому розташовано елемент.
  8. Номер групи і підгрупа (головна або побічна), в якій розташовано елемент.
  9. Схема будови атома ( розподіл електронів по електронних шарах).
  10.  Електронна конфігурація атома.
  11.  Хімічні властивості простої речовини (метал або неметал), порівняння  характеру властивостей з сусідами по підгрупі і періоду.
  12.  Формула вищого оксиду та його характер (кислотний, амфотерний, основний),  характерні реакції.
  13.  Формула вищого гідроксиду та його характер (кислотний, амфотерний, основний), характерні реакції.
  14. Формула леткої водневої сполуки.

 

Учитель. На сьогоднішній день однією з умов вступу у вищий учбовий заклад є здача ЗНТ. Тому з 7 класу ми з вами вирішуємо тести різного рівня складності. І сьогодні на уроці я пропоную вам комп’ютерний варіант тестування. Але спочатку  я хочу пригадати правила безпеки при роботі за комп'ютерами. На ваших робочих місцях розміщено устаткування,  яке працює під високою напругою. Неохайна поведінка з апаратурою може привести до травми.

Тому заборонено:

-  чіпати роз'ємні з'єднання кабелів;

-  чіпати екран монітора;

-  класти предмети на системний блок, монітор, клавіатуру;

-  приносити і використовувати носії даних.

 

 

 V. Рефлексія.

1. Діти  чи досягли ми поставленої мети? (просить підняти руки)

2. Що нового ви дізнались?

3. Що у вивченому матеріалі було важким?

4. Що сподобалося?

5. Чи змінився ваш настрій? Намалюй малюнок, який відповідає твоєму настрою.

6. У вас на партах картки, прізвище писати не обов'язково, обведіть лише вибрану вами відповідь. (слайд 9)

Сьогодні на уроці:

А) мені було цікаво

Б) не дуже цікаво

В) не цікаво

Свою роботу на уроці оцінюю на ____балів.

VI. Підбиття підсумку уроку.

          Ми з вами переконалися в тому, що Періодичний закон є фундаментальним законом природи, який дав можливість довести матеріальність світу і на основі якого розвиваються всі нові галузі науки і промисловості.

           На сьогоднішньому уроці багато хто з вас отримав не одну оцінку. Але я б хотіла відзначити роботу…

VII. Домашнє завдання. (слайд 10)

I  - рівень.           Повторити параграфи з даної теми.

II - рівень.          Знайти цікаві повідомлення про значення хімічних елементів.

III - IV рівень.   Вигадати загадки про хімічні елементи.

 

Наприклад:  Рубіна колір в кільці вам милий

Зі мною струми всі дружні.

Відкритий Берцеліусом був

І названий ним я на честь Луни

                                       (Алюміній)

і вирішити ребуси.

11-1-10

11-2-3

11-3-2

11-4-2

11-5

11-6

 

 

Учитель. Я хочу подякувати вам, діти, за плідну роботу на уроці. І закінчити наш урок словами Дмитра Івановича Менделєєва, які він написав в заповіті своїм дітям:

«Трудитесь, трудясь, вы сделаете все и для близких и для себя, а если при  труде успеха не будет, будет неудача не беда – попробуйте еще раз!». (слайд 11)

Урок закінчено.

 

 

 

 Література

  1. Энциклопедия школьника. Неорганическая химия/Под общ. ред. М.А.Прокофьева. -М.: Советская энциклопедия,1975.
  2. Трифонов Д.Н. Страницы истории учения о периодичности// Химия в школи.-1988.-№4.
  3. Григор’єва В.В., Самійленко В.М.,Сич А.М. Загальна хімія. - К.: Вища школа, 1991.
  4. Токарева О.О. Метод проектів та використання комп’ютерних технологій під час  вивчення хімії// Хімія.-2006.-№5
  5. Нові педагогічні технології// Директор школи.-2001.-№41.-С.11-13.
  6. Калугіна Л.І. Уроки хімії з використанням комп’ютерної техніки.9клас// Хімія.-2006.-№8.-С.2.
  7. Общая химия/ Под ред. Е.М.Соковской, Л.С.Гузея.-М.: Изд-во МГУ, 1989.-640с.
  8. ТІМss-2007:Засади вимірювань і відкриті завдання з математики та природничих наук для 4 і 8 класів: Пер. З англ.-Х.: Факт,2006.

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
26 березня 2018
Переглядів
2186
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку