Виховна година присвячена лікарським рослинам. Допоможе закріпити знання дітей про лікарські рослини та збагатить їхні знання.
Виховна година
Дата: 03.10.19
Клас: 3- А
Тема. Фітовітальня «Феєрія»
Мета: розширити знання учнів із властивостями лікарських рослин своєї місцевості та їх значенням для людини, формувати інтерес до лікарських рослин, закріпити із правилами збору лікарських рослин, навчити використовувати їх у харчуванні; розвивати спостережливість, увагу, пізнавальний інтерес, естетичний смак; виховувати бажання вивчати та охороняти лікарські рослини своєї місцевості, екологічну культуру.
Обладнання: зображення з видами лікарський чаїв, лікарські рослини, скринька, мішечки з сюрпризом.
Хід уроку
І. Організація класу.
1. Привітання
Продзвенів дзвінок
Починається урок.
Він незвичний і цікавий.
Повернемось, посміхнемось
І радісно промовимо «Добрий день!»
Любі діти , мене звати Анастасія Олексіївна. Сьогоднішня наша виховна година присвячена лікарським рослинам. Ми з вами завітаємо до фітовітальні «Феєрія»
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Перш ніж ми розпочнемо , хочу щоб ви сказали, що таке «фітовітальня»?
(Відповіді учнів)
Отже, Що таке вітальня? Це місце зустрічі.
А що таке фітовітальня? Це незвичайне місце зустрічі з тихою заспокійливою музикою, з чашечкою смачного чаю, приготованого з лікарських рослин, зібраних власноруч у рідному краї. Для друзів та однокласників – це можливість у позитивній теплій атмосфері обмінятися враженнями та емоціями. А ще – це можливість якомога більше дізнатися про лікарські та ефіроолійні рослини, особливості їх збору та культивування, з проблемами, пов’язаними зі збереженням запасів лікарських рослин, відновленням природних ресурсів та підтримкою екологічної рівноваги.
Сьогодні я , запропону рецепти приготування смачних, цілющих, оздоровчих та запашних фіточаїв, а також ми розширемо свої знання про властивості лікарських рослин та вміння їх збирати.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Вступне слово вчителя.
Куди б ми не пішли – чи то до лісу, чи то на луки, поле, скрізь нас зустрічають квіти. А що ми знаємо про них? Мабуть, не так уже й багато. А про них варто знати більше. Останнім часом винайдено багато лікувальних властивостей рослин. Лікарські рослини є тим місточком між людиною і природою, тією рятівною соломинкою, за яку хватається хворий.
Калган, калина і кавун,
Капусти і кульбаби квітка,
Рослини рідні збережуть
Здоров'я всім маленьким діткам.
Наша робота буде побудовано за чарівними чашечками, які ви бачите на дошці.
Перша чашечка «Загадки»
І червона, й соковита,
Та гірка вона все літо.
Припече мороз – вона
Стала добра і смачна. (Калина)
Лист різний із оксамиту,
Соком ягідка налита.
А для хворої дитини
Кращі ліки - чай з … (Малини)
Червона, солодка, пахуча,
Росте низько, до землі близько. (Суниця)
Рослина, що зубів не має,а кусає. ( Кропива)
Росла біленька кулька,
подув вітер - кулька полетіла. (Кульбабка)
Я на сонце дуже схожа,
Золотиста, ніжна, гожа.
Я щоранку розцвітаю,
Промінцями всіх вітаю.
Відгадати вам не важко,
Що за квітка я? (Ромашка)
Синьоока ця заброда
В полі водить хороводи.
Де вона вінки спліта -
Рідкі пшениці і жита. (Волошка)
- Молодці!
Друга чашечка у нас «Загадкова скринька»
- Що вам потрібно зробити. До мене підходить один учень витягує зі скриньки одну лікарську рослину і описує її не називаючи, а інші учні повинні відгадати назву цієї рослини.
- Молодці!
Третя чашечка у нас «Знайди пару»
Ви вже багато знаєте лікарських рослин, як вони виглядають і називаються. Ось зараз ми і перевіримо ваші знання. Завдання буде таким. Вам потрібно об'єднатися у групи по 4 учня.
Потім кожна групка отримує аркуш паперу на якому зображенні лікарські рослини та їх назви. Вам потрібно з'єднати назву з малюнком. (діти працюють на протязі 1 хв)
- Молодці!
Четверта чашечка «Пазли»
Кожна групка отримує пазли, які повинні скласти і назвати лікарську рослину.
- Молодці!
А. що ви знаєте про властивості цих рослин?
Подорожник - це рослина, яка росте при дорозі. Листя подорожника використовують
що швидше зупинити кров. Сік із подорожника покращує апетит.
Насіння використовують при захворюванню шлунка.
Материнка - п'ють напій з материнки при хворобі шлунка, кишечника, горла, при
простудних захворюваннях, від зубного болю.
Звіробій - Засобом від 99 хвороб називають звіробій в народі. Він має протимікробну
дію. Він цілющий у свіжому та сухому виді. Готують із трави звіробійне
масло, яке застосовують у компресах для лікування ран, опіків. Свіжу траву
звіробою розтирають і прикладають при ударах. Добре допомагає при грипі,
коли болить голова.
Календула або нагідки – це різновид трав’янистої рослини із сімейства Айстрові. Впізнати календулу можна по дуже красивим і яскравим жовтим або помаранчевим кольорами. Досить поширена в традиційній і народній медицині. Її лікувальні властивості – широкі.
Застосовують при порізах, язві, лишаях, хворобі очей, печінки, шлунка, золотусі
«Як збирати лікарські рослини»
• Не рвіть квітів без зайвої потреби.
• Не рвіть їх багато, а лише кілька.
• Не виривайте квіти з корінням.
• Не рвіть останньої квітки.
• Не витоптуйте і не ламайте квіти.
• Збирають лікарські рослини на початку цвітіння; корені – восени; насіння – коли
достигне; кору – навесні, коли сік іде.
• Зберігають у сухому місці, в паперових пакетах або торбинках з тканини.
• Насаджуйте і доглядайте за ними.
• Зупиняйте тих, хто порушує ці правила.
Шоста чашечка «Сюрприз»
Час наша виховної години наблизився до останньої чашечки «Сюрприз»
Тут ми з вами поговоримо про властивості фіто чаїв
Перший чай з м'ятою
Мабуть, найпопулярнішою добавкою в чай є м'ята. Її освіжаючий і охолоджуючий смак допомагає впоратися з нудотою та головним болем. Чай з м'ятою діє заспокійливо при неврозах і підвищеній дратівливості, допомагає при безсонні і депресії. М'ята ефективна при розладах шлунково-кишкового тракту, нормалізує обмін речовин, вона багата ефірною олією, має м'який в'язким властивістю.
Додайте 1 ч. Ложку сухого листя м'яти або 3-4 свіжих листочка на 1 чашку зеленого або чорного чаю. Також можна використовувати і мелісу (м'ята перцева).
Другий Липовий чай
Липовий чай хороший взимку, як потогінний і протизастудний засіб. Володіє дуже приємним м'яким смаком і ароматом. Можна заварювати самостійно 1 ст. ложку висушених квітів липи на 0,5 л. окропу. Дуже гарне поєднання зеленого чаю з липовим цвітом. При перших ознаках застуди липовий чай з медом надає іммуноукрепляющее вплив і гальмує розвиток захворювання.
Третій ромашковий чай
Ромашка, як потужний антисептик, використовується в якості самостійного напою при болях у шлунку, розладі травлення, порушеннях функцій печінки та нирок. Ромашковий чай рекомендується, як заспокійливий засіб при збудливості і дратівливості. Для заварювання ромашкового чаю залити 1 ст. ложку сухих квіток ромашки 0,5 л. окропу, дати настоятися 10 хвилин.
Четвертий шипшиновий чай
Шипшина заварюється самостійно, причому, найкраще його запарювати тривалий час (2-3 години) в термосі. Чим довше він заварюється, тим більш насиченою стає його специфічний кислуватий і терпкий смак.
Характерний густий аромат шипшини люблять дуже багато, тому це дуже популярний і дуже корисний напій. Чаєм з шипшини можна лікувати простудні захворювання, нудоту, отруєння, захворювання порожнини рота, порушення функцій шлунково-кишкового тракту. Настій шипшини стимулює імунну систему, запобігає атеросклерозу, очищає кров і регулює обмін речовин.
Для приготування напою взяти 2-3 ложки подрібнених сухих плодів шипшини на 1,5-2 літра окропу, помістити в термос мінімум на півгодини. Пити, як чай, замість чаю, додаючи в чай.
П'ятий смородиновий чай
Листя смородини використовуються для приготування чаю самостійно або додаються до чорного або зеленого чаю. Смородиновий чай стимулює імунну систему, зміцнює стінки судин, нормалізує роботу печінки і нирок, добре втамовує спрагу.
І остання чашечка приготувала вам сюрприз у чарівному мішечку. Кожен із вас отримає суміш лікарського чаю який ви прийдете і заварите вдома.
(Отримання чарівного мішечка)
VІ. Підсумок уроку.
На закінчення нашої виховної години ми проведимо вправу «Незакінчене речення» Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
Я познайомилася…
Я дізналася…
Мені знадобиться у житті…
Конспект перевірили і до проведення допустили
Класний керівник ______________
Методист _________________ С.І. Рябокінь