Мета: розширити знання про Україну як державу, окреслити останні сторінки її сучасної історії; розвивати гнучке мислення, національно-патріотичну свідомість, усвідомлення себе частинкою нації, формувати почуття патріотизму, любові до земляків, малої Батьківщини; виховувати особистісне ставлення до історичної, духовної та культурної спадщини рідного народу.
1
ВЕЛИКОЧЕРНЕЧЧИНСЬКА СПЕЦІАЛІЗОВАНА ШКОЛА
І-ІІІ СТУПЕНІВ СУМСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Розробка виховної години – першого уроку
Матеріали підготувала
класний керівник 11 класу,
учитель біології та основ екології
Великочернеччинської спеціалізованої школи
І-ІІІ ступенів Сумської районної ради
Сумської області
Котькало Євгенія Сергіївна
Велика Чернеччина – 2015 р.
Розробка виховної години – першого тематичного уроку
«В ідеї нація міцна»
Не дивіться на Україну, як на землю своїх батьків.
Дивіться на неї, як на землю своїх дітей.
І тоді прийдуть зміни…
Святослав Вакарчук
Мета:
Завдання:
Методи: пояснювально-ілюстративний, бесіда, метод «вільного мікрофону», міжпредметних зв’язків, робота у групах.
Обладнання: персональний комп’ютер з комплектуючими, проектор, екран, тематична презентація Power Point, відеоматеріали Windows Media «Небесна Сотня», державна символіка, дидактичні матеріали, фізична карта України.
Форма виховного заходу: виховна година.
Тривалість: 45 хв.
Аудиторія: учні 11 класу.
Підготовчий етап: пошук, аналіз та синтез інформації з теми, оформлення плану-конспекту виховної години.
Очікувані результати:
Хід виховного заходу:
Усі учні та класний керівник у вишиванках. На дошці – портрет Т. Г. Шевченка, на столі – книги про українське козацтва, державотворення, підручники з історії, української мови та літератури, «Кобзар».
Класний керівник:
В квітучому розмаї красуня-Україна,
Неначе диво-цвіт в широкому степу,
Гойдає на зорі історії перлини
І радість голосну, і стомлену журбу.
І дат славетних в ній, як небо в надвечір’ї
Зорею звідусіль шалено мерехтить,
І ненька-Україна, непідкоримо вільна,
Плеядами імен почесно дорожить.
(Є.С. Котькало)
«14 жовтня Дрогобич сказав гучно та нездоланно: «В ідеї нація міцна!». Сотні палаючих молодих та старечих облич, в очах вогонь боротьби, мужність і почуття обов’язку перед рідною країною. Ведуть вперед ветерані – ті, котрим доводилось виборювати українську державу понад 70 років тому, і ті, котрі сьогодні «не знають, що таке вагання», – воїни Східного фронту. Цей плацдарм зародження нового сприйняття, нового духу подарував відчуття приналежності до єдиної спільноти, де кожен поруч з тобою – побратим» – це хроніка Майдану з окремих куточків України. Такою ми її бачили донедавна, такою вона була протягом всієї своєї історії у боротьбі за волю й незалежність.
Ми жили сторінками Революції Гідності, вболівали й боліли серцями за тих, хто власноруч творив вічне. Давайте вшануємо Небесну Сотню хвилиною мовчання…
Хвилина мовчання. Перегляд відеосюжету «Пам’яті Небесної Сотні».
Класний керівник: Перед вами на столах невеличкі експрес-анкети: «Хто такий, на вишу думку, громадянин держави?», «Що ви розумієте під словом патріотизм?», «Чи вважаєте ви себе справжнім патріотом?». Дайте короткі відповіді на ці запитання.
Учні відповідають на запитання анкети.
Класний керівник: Давайте візьмемо наш мікрофон і за бажанням озвучимо свої відповіді.
Учні зачитують відповіді. Класний керівник узагальнює їх, але не робить конкретних висновків.
Класний керівник: Тож з чого для нас починається Батьківщина? З чим вона асоціюється? Мабуть, з місцевістю, де ми народилися й виросли, де минули найкращі, найщасливіші моменти життя, куди ми поспішаємо у хвилини скрути. Наша маленька Батьківщина завжди з нами, у найпотаємніших куточках нашої душі, вона зігріває й підтримує нас. Ще Наполеон вважав: «Любов до Батьківщини – це перше достоїнство цивілізованої людини».
Давайте об’єднаємося в групи й опрацюємо інформацію в конвертах, де знаходяться відомості про нашу країну – від її історії до духовно-культурних надбань.
Учні формують три творчі групи, опрацьовують інформацію в конвертах і звітують.
Інформація конвертів:
Віддавна на території України існували держави скіфів, сарматів, готів та інших народів, але відправним пунктів української державності і культури вважається Київська Русь 9-13 ст. Формування новітньої нації припало на часи визвольної війни 1648-1657 років під проводом Богдана Хмельницького проти Речі Посполитої. Результатом війни стало заснування в України козацької держави – Війська Запорозького.
У 18 ст. козацька автономія була ліквідована Російським царатом. Під час української революції початку 20 ст. постало декілька національних держав: Українська Народна Республіка, Українська Держава, Західно-Українська Народна Республіка, Кубанська народна республіка.
У 1919 році відбулося возз’єднання українських земель, проголошено Акт злуки. У 1922 році Українська республіка ввійшла до складу Радянського союзу. Сучасна держава Україна утворилась в результаті розпаду Радянського союзу 1 грудня 1991 року.
Сьогодні Україна – це унітарна держава, територія якої поділяється на адміністративно-територіальні одиниці, що не мають статусу державних утворень і не володіють суверенними правами. Вона складається з 24 областей та м. Києва – столиці нашої держави.
Україна – одна з найбільших держав Європи. За офіційною статистикою на 1 січня 2014 року в Україні проживає 45,5 мільйонів осіб. За цим показником Україна займає 29 місце у світі. Оскільки це велика країна, то живуть у нiй люди різних національностей, загалом понад 100 націй.
Першооснови сучасної української мови були закладені кілька тисяч років тому, приблизно одночасно зі становленням латинської мови.
Ближче до сьомого століття українська мова вже більш-менш була схожа на сучасну, хоча вона і зазнавала чималих мовних впливів. Та наразі наша мова – одна з найрозвиненіших та найбагатших мов світу, чим ми не можемо не пишатися.
Тарас Григорович Шевченко – український поет, філософ, письменник, графік, художник, політик, громадський діяч, і, як кажуть самі українці, духовний батько сучасного українського народу.
Григорій Сковорода – педагог, поет, просвітитель, філософ, автор трактатів, байок, пісень.
Микола Лисенко, український композитор, автор опер «Тарас Бульба», «Наталка Полтавка», «Енеїда», автор дитячих опер і оперет, народився в 10 березня 1842 році в Полтавській губернії.
Михайло Грушевський – історик, організатор української науки, професор, автор ілюстрованої історії України.
Борис Патон – всесвітньо відомий вчений у сфері металургії і технології металів, академік, президент Національної АН України, автор технології зварювання тканин.
Микола Амосов – видатний український лікар, вчений у сфері серцево-судинної хірургії, біокібернетик.
Відомі українські спортсмени: Сергій Бубка (стрибки з жердиною) і Лілія Подкопаєва (спортивна гімнастика) із Донецька, Оксана Баюл (фігурне катання) із Дніпропетровська, Яна Клочкова (плавання) із Сімферополя, Олег Блохін і Андрій Шевченко (футбол), Ірина Дерюгіна і Анна Бессонова (Київ) (художня гімнастика).
Відомі українці в мистецтві: із сучасних зірок в усьому світі стала відомою українська співачка Руслана (Руслана Лежичко), яка в 2004 році виборола перемогу на конкурсі співаків Євробачення. Ольга Куриленко, остання дівчина Джеймса Бонда, яка сьогодні мешкає в Лондоні, також народилася в Україні в місті Бердянськ. Вона відома ролями в кіно і участю в рекламі кави Сarte Noire.
Ще одна всесвітньо відома красуня, акторка, модель і модельєр Міла Йовович народилася в Києві. Відома ролями в кіно і участю в рекламі Revlon i l’Oréal.
Класний керівник: Перед вами на дошці знаходиться фізична карта України. У кожної групи є прапорці із різнокольорових стікерів. Я зачитуватиму вам запитання, а ви по черзі команд відзначатимете прапорцями правильні відповіді на карті.
Учні прикріплюють прапорці на карту.
Класний керівник: Давайте повернемося до ваших експрес-анкет, які ви заповнювали на початку виховної години. Перегляньте свої відповіді, обговоріть їх у групах і нехай кожна з трьох груп дасть спільну обґрунтовану відповідь на одне з трьох запитань анкети.
Учитель на дошці записує ключові слова з відповідей учнів.
Класний керівник:
Моя Вкраїна – в калиновім цвіті,
У зелен-маї ніжних споришів.
Моя земля, де так прекрасно жити,
Де дихать легко стомленій душі.
Тут п’є веселка воду ген за гаєм,
Тут кожен день займається зоря…
В саду вишневім соловей співає,
Стрічає жито в полі жниваря…
Моя Вкраїна – в стиглому колоссі,
В квітучих вишнях в маминім саду,
Моя Сумщина – в ріднім стоголоссі,
Тобі до ніг я тихо припаду.
(Є.С. Котькало)
Список використаних джерел: