Розробка виховного заходу гуртка "Конструювання та моделювання одягу" "Людина і одяг"

Про матеріал
Проведення виховного заходу "Людина і одяг" сприяє поглибленню знань вихованців про історію розвитку одягу, особливості українського костюма, функції одягу; формуванню художньо-естетичних смаків, прищепленню культури зовнішнього вигляду. Дана розробка виховного заходу призначена для керівників гуртків закладів позашкільної освіти та вчителів трудового навчання закладів загальної середньої освіти
Перегляд файлу

Комунальний позашкільний навчальний заклад

«Центр позашкільної освіти «Зміна» Криворізької міської ради

 

 

 

 

 

РОЗРОБКА ВИХОВНОГО ЗАХОДУ

«Людина і одяг»

 

 

 

Автор: Башта Ірина Леонідівна, керівник гуртка «Конструювання та моделювання одягу»

КПНЗ «ЦПО «Зміна» КМР

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2020

Мета: Сприяти поглибленню знань гуртківців про історію розвитку одягу, національні особливості українського костюму, функції одягу. Виявлення кількості та якості знань, отримання нової інформації, додаткових знань, втілення накопичених знань у життя. Формування художньо-естетичних смаків, прищеплення культури зовнішнього вигляду.

 

Структура та зміст заходу.

Оформлення:

  1. Плакат «За одягом зустрічають, за розумом проводжають»
  2. Виставка «Види одягу» (ляльки в костюмах, ілюстрації, фотографії з журналів мод)

 

Технічні засоби:

  1. Магнітофон.
  2. Аудіо записи інструментальної музики.
  3. Мікрофон.

 

Склад команд: 6 гуртківців, враховуючи капітана. Кожна команда повинна мати назву, емблему та девіз.

 

Ведучий.

Вважають, що людина почала одягатися, щоб захистити себе від впливу стихії: холоду, спеки, води, вітру, пилу… На перший погляд це справді так. І це  - перша функція одягу.

Але чому той одяг, який носив вождь племені, не дозволялося носити іншим? Такі заборони існували у всіх народів дуже довго. Наприклад, пурпурові шовкові тканини у стародавній Візантії мали право носити лише імператори, а всім іншим за порушення цієї вимоги загрожувала смертна кара. В Англії ще три століття тому могли повісити розбагатілого простолюдина лише за те, що він насмілився прикрасити свої черевики золотом і сріблом, як це робили знатні вельможі. Виявляється, крім захисту тіла, одяг міг розповісти про свого господаря дуже багато. Отож, одяг – своєрідна візитна картка свого господаря. І це його друга функція.

З давніх давен одяг виконує і третю функцію: він прикрашає людину. Саме тому, окрім грубої сірої тканини, люди винайшли шовк, батист, парчу, оксамит, газ, шифон та інші тканини найрізноманітніших кольорів і відтінків.

Упродовж століть багато разів змінювалися підходи до пошиття одягу, придумувалися нові його моделі, з’являлися нові тканини… Цей процес триває. І кожен до нього так чи інакше причетний. Давайте замислимося: чому так називається той чи інший вид одягу, де винайшли ту чи іншу тканину, яку роль у цьому процесі відіграють люди?..

Отже, тема гри – «Людина і одяг».

 

Умови гри: Гра проводиться за правилами брейн-рингу в три тури по 6 запитань у кожному. Правильна відповідь оцінюється в один бал. Час для обдумування варіанту відповіді на запитання розминки – до 5 секунд, на запитання основної гри – до 30 секунд.

 

Зміст запитань.

Розминка

 

  1. Прийом оздоблення, коли на тканину нашивається узор чи орнамент, виконаний з іншої тканини. (Аплікація.)
  2. Клиноподібні вставки в нижній частині спідниці які оздоблюються плісе, чи викроюються по косій. (Годе.)
  3. Узагальнене поняття ділового, суворого за формою і кольором стилю одягу. (Англійський костюм.)
  4. Загальна назва тканин, поверхня яких ворсиста і частково нагадує оксамит. (Велюр.)
  5. Як називається мереживна прикраса на груди, яка може доповнювати блузку чи плаття? (Жабо.)
  6. Головний убір, що становить єдине ціле з одягом. (Капюшон.)
  7. Як називається довгий живописний халат? (Кімоно.)
  8. Як ще називають ті види пальто і шуб, які мають вільну форму і розширені донизу? (Манто.)
  9. Як називають накреслений план форми одягу, її геометричний прообраз? (Силует.)
  10. Що це таке: запаска, дерга, плахта, сандарак, літник. (види національного українського поясного одягу)

 

Ведучий:

Давно відомо прислів’я: «За одягом зустрічають, за розумом проводжають». Всім нам хочеться, щоб в гурті на нас звернули увагу, похвалили за наш вишуканий смак. Одяг у суспільному житті людини відіграє неабияку роль. За одягом можна визначити чи охайна людина, чи працелюбна, чи вихована. Та на жаль, інколи зустрічаються люди, які гарно, акуратно, чисто вдягнені, а все ж не вважаються стильними і модними. Звичайно, не може приваблювати дівчина в акуратній білій сукні, яскраво-червоних кросівках і в блайзері. А хлопець в шортах і з краваткою-метеликом на футболці може викликати лише сміх. Одяг будь-якої людини повинен бути витриманий в стильовій єдності.

Стиль одягу – це єдність головних деталей, що складають ансамбль. Стиль підкреслює імідж людини, тобто його образ, манеру поведінки.

Зверніть увагу на нашу виставку моделей одягу. Які стилі одягу на ній представлені? (Класичний, спортивний, романтичний, фольклорний, дифузійний)

 

I тур

  1.   Він у XVIII ст. був кавалерійською формою. Саме кавалеристи запропонували змінити його вигляд, бо певні його частини їм заважали. Як цей вид одягу називається зараз? (Фрак.)
  2.     Прості люди в Київський державі носили грубі сорочки з плосконі. 3 чого одержували плоскінь? (Із конопель. Зараз коноплі вирощують переважно для технічних потреб — виробництва мішків, канатів, міцних ниток.)
  3.     Римський письменник Апулей так писав про цю рослину: «Найчистіша з рослин, один із найкращих зелених плодів, який використовують не тільки для виготовлення верхнього і нижнього вбрання благочестивих єгипетських жерців, а й для виготовлення покривал...». Назвіть цю рослину. (Льон.)
  4.    Усім відома така тканина, як шерсть. Вона буває коров'яча, з ангорських кіз, лам, яків, овечок і навіть пуделів. Назвіть вид шерсті, на яку припадає 98% балансу у виробництві. (На овечу вовну)
  5.     Цю рослину називали «дитя сонця» і «дитя води». Протягом доби вона 10— 15 разів поновлює вміст води у клітинах. Із неї виробляють тканину. Яку? (Бавовняну)
  6.     Назвіть локальні ознаки способів носіння штанів і сорочок на Західній і Східній Україні (На Західній Україні носили вузькі штани і сорочку навипуск. На Східній Україні носили широкі штани і сорочку заправляли в штани.)

 

Ведучий.

 Одяг є відображенням певних рис особистості – складу думок, рівня культурі, виховання. Сучасна мода пропонує практично необмежену свободу у виборі фасону, силуету, тканини тощо. А це вимагає від людини певної культури, почуття міри, смаку (що, де, коли надягти).


Корисні поради.

Якщо ти  повна:

  1. Не носи короткі спідниці, короткі жакети, сукні в поперечну смужку. Темний за кольором костюм можна прикрасити  яскравим шарфом чи хусткою.
  2. Не носи широкі пояси.
  3. Блузки краще носити зверху спідниці чи брюк.
  4. Якщо повні ноги, не потрібно носити гольфи. Краще носити темні колготки.

Якщо ти худенька:

  1. Краще носити короткі жакети, пишні сукні та спідниці світлих відтінків.
  2. Якщо тонкі ноги, не підходять дуже вузькі або дуже широкі брюки, міні спідниця

Якщо ти дуже висока:

  1. Краще одягти двокольорові сукні, костюми з поперечними смугами, широкі спідниці та пояси.

Якщо ти маленького зросту:

  1. Тобі підійдуть однотонні сукні з високою талією, з маленькими кишенями.
  2. Краще носити розширені до низу спідниці.
  3. Носи одяг близьких кольорів (бежевий, жовтий, коричневий)
  4. Не одягай контрастні речі (чорний жакет з білою спідницею)

 

II тур

  1. У 245 р. н.е. японська імператриця отримала подарунок від могутнього західного сусіди. Через деякий час японці самі навчилися виготовляти те, з чого було зроблено цей подарунок. Що навчилися виготовляти японці»? (Шовк. Китайці довго тримали в таємниці виробництво шовку. Для цього потрібні були метелики-шовкопряди і шовковиця, яка в інших країнах не росла.)
  2. Її ще називають «калькуттська плоскінь». Її волокна міцні, тому їх додають у джинсову тканину. Назвіть цю рослину. (Джут.)
  3. В античному світі шматок цього дерева нерідко ставав подошвою взуття. Звідти й походить це слово. Яке? (Сандалі.)
  4. Мистецтво їх вив'язування розвивається на поч. XIX ст. 3 цього приводу навіть випускали підручники. Автор одного з них, Оноре де Бальзак, стверджував: «Вона — гарно вив'язана — половина успіху в житті». Про що йдеться? (Про краватку.)
  5. У минулому їх називали «качині  носи», «коров'ячі морди», «ведмежі лапи». Про що йдеться? (Про тодішні моделі чоловічого взуття.)
  6. На стародавніх українських сорочках орнамент вишивки розташовувався там, де відкривався доступ до тіла, а саме – в низках рукавів, на горловині або комірі, на подолі. Яку роль окрім естетичної відігравав цей орнамент? (Магічну роль, Це були обереги.)

 

Ведучий.

Що таке мода, на ваш погляд? Якою є роль моди в нашому житті?

Мода – це нетривале панування тих або інших смаків. Кожна людина сприймає моду по-своєму, вибираючи те, що відповідає її переконанням, характерові, вихованню, поняттю культури. Можна визнавати чи не визнавати моду, заперечувати чи захоплюватися нею, але не можна бути поза модою. Одяг – предмет першої необхідності, він не віддільний від певного середовища суспільства, це частина культурної спадщини народу, епохи. У черговий раз поповнюючи свій гардероб, не слід керуватися віяннями моди без урахування віку, статури, роду занять. Потрібно пам’ятати, що речі не повинні ставати сенсом життя, тому не варто спрямовувати усі свої помисли й зусилля на погоню за черговою фірмовою чи особливо модною річчю.

 

III тур

1. У Богемській хроніці знаходимо таке повідомлення: «У 367 р. у Богемії знову з'явилися нові костюми. На них уміщається 500 і більше... Чого? (Ґудзиків. Із прадавніх часів різні застібки, як і ґудзики, були водночас і прикрасами)

2 Поясніть походження назви «терновий вінець». ( У давнину злочинець відбував тілесне покарання у вінку з колючого терену, звідси терновий вінець.)

3. Наприкінці XII ст. правитель Візантії прислав князю Київської держави Ростиславу Мстиславовичу «дари многії, оксамити і паволоки, й усілякі оздоби найгарніші». Що таке паволоки? (Шовк. Він вважався одним із самих найкращих дарів.)

4. У давнину на слов'янських землях головним постачальником матеріалів для взуття був ліс. Сільський умілець за допомогою простеньких пристосувань – копила та швайки – плів їх за день пар п'ять, а то й десять. Назвіть, що і з чого плели. (Личаки плели з липової кори.) .

5 Англійською мовою коротка куртка звучить як «пі-жакет». А як ця назва звучить українською мовою? (Піджак.)

6 Цей прямокутний платовий головний убір жінки на Середній Наддніпрянщині обгортали навколо очіпка та пов’язували пишним бантом ззаду. Довжина цього головного убору приблизно 5 метрів, ширина 50 сантиметрів. Яку він має назву? (Намітка)

 

 

Підсумки гри:

Підсумки підбиваються по кількості набраних балів по кожному туру гри окремо.

 

Нагородження:

За результатами кожної гри команди-переможці нагороджуються грамотами та почесними званнями «Знавець історії одягу», «Магістр модних наук», «Доцент історії моди».

 

 

 

 

Література

 

  1. Зінаїда Расіна «Український літопис вбрання» Київ, «Мистетство» - 2003
  2. Андреєва А.Ю., Богомолов Г.І. Історія костюма. Епоха. Стиль. Мода – СПб: «Паритет», 2001 – 120 с.
  3. Ніколаєва Т.О. Історія українського костюма – К: Либідь, 1996 – 176 с.
  4. Філановський Г.Ю.; Супрун А.І. Костюм ХХ ст.: - К: Веселка, 1990 – 127 с.
  5. Український традиційний одяг і сучасне моделювання. Щербій Г., Народна творчість та етнографія, 1978 №4
doc
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
563
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку