Розробка уроку за модульним (спареним) навчанням,в якій подається матеріал про такі розряди займенників, як неозначені, заперечні, вказівні, означальні.
ВІДКРИТИЙ УРОК
«Написання неозначених і заперечних займенників. Присвійні, вказівні, означальні займенники»
Тема: Написання неозначених і заперечних займенників. Присвійні, вказівні, означальні займенники
Мета: ознайомити учнів із присвійними, вказівними та означальними займенниками; формувати навички правильного написання неозначених і заперечних займенників;
розвивати пізнавальні якості учнів;
виховувати в учнів повагу до України, до творчості Кобзаря.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: епіграф, картки, завдання для роботи в парах.
Хід уроку
І.Організація классу
Слово вчителя
а).Щовесни, коли тануть сніги,
І на рясті просяє веселка,
Повна сил і живої снаги,
Ми вшановуємо пам’ять Шевченка
б). Девізом нашого уроку є слова Т.Г.Шевченка
Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.
Т.Г.Шевченко
в). Питання до учнів : «Як ви розумієте це висловлювання Т.Г.Шевченка?»
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Яку частину мови ми вивчаємо?
- Що таке займенник?
- На скільки розрядів за значенням і морфологічними ознаками поділяються займенники?
- Скільки розрядів ми вже вивчили? Назвіть їх.
- Чи є займенник у висловловлюванні Т.Шевченка?
- Яка роль займенника у мовленні?
Робота в парах ( у кожної пари є картка)
Завдання 1 : запишіть,вставте пропущені букви, доповніть і відредагуйте речення.
(В,У) один…адц…ть років Тарас Шевченко став _____________.Батьки Тараса Григор….вич.. були ____________________.Тарас (у,в) дитинстві мріяв стати______________________. Тарас Григор…вич .. написав книгу, яка назива..т…ся ____________.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Тема ця хоч непроста , та для вас цікава.
Будуть в ній нові слова, буде і забава.
Ви здобудете знання і нові уміння.
А для цього треба вам проявити терпіння.
Отож, друзі, до роботи
Займенники — чудові,
Що звуться особові.
І лиш один — зворотний —
Відкрив себе для всіх.
Питальні і відносні
Запрошують нас в гості,
Щоби віднині не плутали ми їх.
-Бувають заперечні
У мові так доречні.
Отож, ви до відносних додайте префікс ні, —
А як ви до відносних
Та й будь — додасте просто,
Отож-бо, й вийдуть неозначені
Присвійні скупість мають.
«Моє» й «своє» ховають,
А вказівні відверто говорять «ці» чи «ті».
І тільки означальні -
Займенники звичайні,
І кожен також зможе їх знайти.
Отож, щоб наша мова
Була-таки чудова,
Яку так мріяв чути
Великий наш поет.
Ти мусиш, друже, знати:
Займенники вивчати
Нам, справді, треба —
Оце й весь секрет
ІѴ. Вивчення нового матеріалу
Ніхто, ні у кого, будь – що, будь з ким, хтось, аби з ким, нічого, ніким, дехто, хтозна-який.
Присвійні |
Вказівні |
Означальні |
Мій Твій вказують на Наш належність Ваш особі Їх Свій
Рід, число. відмінок |
Цей вказують на ознаку, Той виділяючи з-поміж Такий інших предметів Стільки - вказує на кількість
Рід, число. відмінок |
Сам вказують на Самий ступінь повноти Увесь охоплення………… Усякий Кожний Інший
Рід, число, відмінок
|
У наш чудовий час вічно житиме Тарас.
Хто Шевченка прочитав, той багатший серцем став.
Шевченко за народ переживав, бо з народу сам походжав.
Фізкультхвилинка
Учітесь, читайте - розведення рук в сторони та підняття вверх.
І чужому навчайтесь - нахил тулуба вправо, вліво.
Й свого не цурайтесь - підскоки на місці.
Два гения имеет Украина – народную песню и поэта Шевченко.
Примусова розлука з рідним краєм загострила у поета почуття любові до нього. Душа рвалася в рідні місця, де пройшло дитинство. Спогадами й тугою за Україною, роздумами про її долю пройнята творчість великого Кобзаря. Душа поета – ніби розкрита, незагоєна рана. Рідний край далеко. За складання бунтівливих віршів Тараса Григоровича Шевченка було жорстоко покарано: його оголошено політичним злочинцем і заслано в казахські степи. Поета одягли в солдатську форму, поселили в казарму. Почалася тяжка, виснажлива муштра. Та ще важчою була заборона писати і малювати
Вербова гілочка.
Вербову гілочку, як символ рідної України, повіз Тарас Шевченко із собою на заслання. Він посадив цю гілочку в казахській пустелі. Виросло велике дерево. З його гілок поет ще розсадив двісті вербинок. А щоб поливати свій гай, він ще й криницю викопав.
Казахи і досі шанують пам’ять про українського Кобзаря. Вони поливають вербовий гай із Тарасової криниці, а гілочки із його верби насаджують скрізь, де пролягли поетові дороги.
Ім’я Тарас обезсмертив наш геній – Тарас Шевченко. Важко відшукати більшу відповідальність значення імені Тарас і характеру людини. Це ім’я прийшло до нас з грецької мови, в якій слово тарактіос означає бунтівливий, бунтівник. Славетне ім’я Тарас!
ЖИТТЯ ПОЕТА
Народився Тарас Григорович Шевченко в бідній сім’ї селян-кріпраків.
Тяжке, голодне дитинство Тараса, служба в пана, тяга до читання і малювання. Допомога друзів – викуп з кріпацтва. Навчався в Петербурзькій Академії художеств. Малював картини, писав вірші, поеми. Його вірші дуже близькі до народних дум і пісень. У них поет висміював багатіїв, закликав народ до боротьби з ненависними панами.
Тарас Григорович вірив, що трудящі люди скинуть владу панів, самі стануть господарями своєї землі.
Поет вірив у вільне та щасливе життя українців.
VII.Підсумок уроку.
-Спливає час. Скоро пролунає дзвоник. Тож давайте перевіримо, чи справдилися наші очікування.
-Чи навчилися ви розпізнавати займенники?
-А я зараз перевірю.Це завдання зможуть виконати ті, хто добре засвоїв ці займенники.
Завдання 1. Знайдіть "п'яте зайве".
1. Абихто, дехто, ніхто, казна-хто, хто-небудь.
2. Мене, тебе, себе, нас, вас.
Завдання 2 ( робота в парах)
Установіть відповідність між займенниками та їх правописом .
А. Ані/хто, де/який, аби/що. 1. Двома словами.
Б. Хто/небудь, будь/який, казна/що. 2. Трьома словами.
3. Разом.
Г. Ні/в/якім, аби/з/ким, де/в/кого. 4. Через дефіс.
Завдання 3(загадки – жарти)
VIII.Домашнє завдання
стор. 169 (тест)
1