Розробка з теми " Займенник"

Про матеріал

Розробка уроку за модульним (спареним) навчанням,в якій подається матеріал про такі розряди займенників, як неозначені, заперечні, вказівні, означальні.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           ВІДКРИТИЙ    УРОК

«Написання неозначених і заперечних займенників. Присвійні, вказівні, означальні займенники»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема:     Написання неозначених і заперечних займенників. Присвійні, вказівні, означальні займенники

Мета:   ознайомити учнів із присвійними, вказівними та означальними займенниками; формувати навички правильного написання неозначених і заперечних займенників;

розвивати  пізнавальні якості учнів;

виховувати в учнів повагу до України, до творчості Кобзаря.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: епіграф, картки, завдання для роботи в парах.

                                       

                                             Хід уроку

І.Організація классу

      Слово вчителя

 а).Щовесни, коли тануть сніги,

І на рясті просяє веселка,

Повна сил і живої снаги,

Ми вшановуємо пам’ять  Шевченка

б). Девізом нашого  уроку є слова Т.Г.Шевченка

                                                                           Учітесь, читайте,

                                                                           І чужому научайтесь,

                                                                           Й свого не цурайтесь.

                                                                                                 Т.Г.Шевченко

в). Питання до учнів : «Як ви розумієте це  висловлювання Т.Г.Шевченка?»
ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Робота  2 – 3 учнів із картками
  2. Слово вчителя

- Яку частину мови ми вивчаємо?

- Що таке займенник?

- На скільки розрядів за значенням і морфологічними ознаками поділяються займенники?

- Скільки розрядів ми вже вивчили? Назвіть їх.

- Чи є займенник у  висловловлюванні Т.Шевченка?

- Яка роль займенника у мовленні?

 

  1. Щоб переконатися в тому, що займенники урізноматніють мовлення, допомагають уникнути повторення, вам необхідно виконати завдання.

Робота в парах ( у кожної пари  є картка)

  Завдання 1 : запишіть,вставте пропущені букви, доповніть і відредагуйте речення.

(В,У)   одинадцть років Тарас Шевченко став _____________.Батьки Тараса Григор….вич..   були ____________________.Тарас (у,в)  дитинстві мріяв стати______________________. Тарас Григорвич ..      написав книгу, яка назива..тся ____________.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Оголошення теми, мети уроку

                                      Тема ця хоч непроста , та для вас цікава.

                                      Будуть в ній нові слова, буде і забава.

                                      Ви здобудете знання і нові уміння.

                                      А для цього треба вам проявити терпіння.

                                      Отож, друзі, до роботи

Займенники — чудові,

Що звуться особові.

І лиш один — зворотний —

Відкрив себе для всіх.

Питальні і відносні

Запрошують нас в гості,

Щоби віднині не плутали  ми їх.

-Бувають заперечні

У мові так доречні.

Отож, ви до відносних додайте префікс ні, —

А як ви до відносних

Та й будь — додасте просто,

Отож-бо, й вийдуть неозначені

Присвійні скупість мають.

«Моє» й «своє» ховають,

А вказівні відверто говорять «ці» чи «ті».

І тільки означальні -

Займенники звичайні,

І кожен також зможе їх знайти.

Отож, щоб наша мова

Була-таки чудова,

Яку так мріяв чути

Великий наш поет.

Ти мусиш, друже, знати:

Займенники вивчати

Нам, справді, треба —

Оце й весь секрет  

 

ІѴ. Вивчення нового матеріалу  

  1. Повторення правил написання неозначених і заперечних займенників(усно)
  2. Словниковий диктант (1 учень виконує на дошці)

Ніхто, ні у кого, будь – що,  будь з ким, хтось, аби з ким, нічого, ніким, дехто, хтозна-який.

  1. Пояснення вчителя

Присвійні

Вказівні

 Означальні

Мій

Твій     вказують на

Наш     належність

Ваш      особі

Їх

Свій

 

Рід, число. відмінок

Цей  вказують на ознаку,

Той      виділяючи з-поміж

Такий  інших предметів

Стільки - вказує на   кількість

 

 

Рід, число. відмінок

Сам              вказують на

Самий   ступінь повноти

Увесь     охоплення…………

Усякий

Кожний

Інший

 

Рід, число, відмінок

 

 

  1. Робота з підручником
  • Стор. 161, 163, 166
  1. Запис речень учнями на дошці

У наш чудовий час вічно житиме Тарас.

Хто Шевченка прочитав, той багатший серцем став.

Шевченко за народ переживав, бо з народу сам походжав.  

  1. Практична робота
  • Впр. 363 (усно)
  • Впр.372 (коментоване письмо)
  • Впр. 377

 

Фізкультхвилинка

Учітесь, читайте  -                             розведення рук в сторони та підняття вверх.

 

І чужому навчайтесь -                      нахил тулуба вправо, вліво.

 

Й свого не цурайтесь -                      підскоки на місці.

 

  1.  Переклади  з російської мови на українську.

     Два  гения имеет Украина – народную песню и поэта Шевченко.

 

  1. Усно читає тексти , а учні записують займенники.

 

     Примусова розлука з рідним краєм загострила у поета почуття любові до нього. Душа рвалася в рідні місця, де пройшло дитинство. Спогадами й тугою за Україною, роздумами про її долю пройнята творчість великого Кобзаря.    Душа поета – ніби розкрита, незагоєна рана. Рідний край далеко.  За  складання бунтівливих віршів Тараса Григоровича Шевченка було жорстоко покарано: його оголошено політичним злочинцем і заслано в казахські степи. Поета одягли в солдатську форму, поселили в казарму. Почалася тяжка, виснажлива муштра. Та ще важчою була заборона писати і малювати

Вербова гілочка.

      Вербову гілочку, як символ рідної України, повіз Тарас Шевченко із собою на заслання. Він посадив цю гілочку в  казахській пустелі. Виросло велике дерево. З  його гілок поет ще розсадив двісті вербинок. А щоб поливати свій гай, він ще й криницю викопав.

       Казахи і досі шанують пам’ять про українського Кобзаря. Вони поливають вербовий гай із Тарасової криниці, а гілочки із його верби насаджують скрізь, де пролягли поетові дороги.

 

     Ім’я Тарас обезсмертив наш геній – Тарас Шевченко. Важко відшукати більшу відповідальність значення імені Тарас і характеру людини. Це ім’я прийшло до нас з грецької мови, в якій слово тарактіос означає бунтівливий, бунтівник. Славетне ім’я Тарас!

 

ЖИТТЯ ПОЕТА

     Народився Тарас Григорович Шевченко в бідній сім’ї селян-кріпраків.

Тяжке, голодне дитинство Тараса, служба в пана, тяга до читання і малювання. Допомога  друзів – викуп з кріпацтва. Навчався в Петербурзькій Академії художеств. Малював картини, писав вірші, поеми. Його вірші дуже близькі до народних дум і пісень. У них поет висміював багатіїв, закликав народ до боротьби з ненависними панами.

Тарас Григорович вірив, що  трудящі люди скинуть владу панів, самі стануть господарями своєї землі.

     Поет вірив у вільне та щасливе життя українців.

 

 

VII.Підсумок уроку.

-Спливає час. Скоро пролунає  дзвоник. Тож давайте перевіримо, чи справдилися наші очікування.

-Чи навчилися ви розпізнавати   займенники?

-А я зараз перевірю.Це завдання зможуть виконати ті, хто добре засвоїв  ці  займенники.

 

Завдання 1. Знайдіть "п'яте зайве".

1. Абихто, дехто, ніхто, казна-хто, хто-небудь.

2. Мене, тебе, себе, нас, вас.

 

Завдання 2 ( робота в парах)

 Установіть відповідність між займенниками та їх правописом .

       А.        Ані/хто, де/який, аби/що.                                       1. Двома словами.

       Б.        Хто/небудь, будь/який, казна/що.                        2. Трьома словами.

                                                                                                           3. Разом.

       Г.        Ні/в/якім, аби/з/ким, де/в/кого.                            4. Через дефіс.

 

Завдання 3(загадки – жарти)   

  1. Який займенник складається з однієї букви?
  2. Який займенник жіночого роду став спортивним терміном?
  3. До якого займенника слід додати одну букву , щоб він перетворився   в провалля.
  4. Які два займенника заважають їздити по дорозі?
  5. Які три займенника найчистіші?                                                                                         

 

VIII.Домашнє завдання

  • Повторити правило  п. 33-38
  • Виконати впр.366.,

стор. 169 (тест)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
9 березня 2018
Переглядів
539
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку