Розробка заходу "України мова барвінкова"

Про матеріал
Конкурс мовознавців розроблений для учнів 3-4 класів. Цікаві розвивальні завдання сприяють формуванню в учнів непересічного інтересу до рідної української мови; переконують учнів в багатстві та виразності української мови; виховують любов до українського слова; розвивають бажання читати твори українських письменників.
Перегляд файлу

Навчально-виховний комплекс «Ліцей-

загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів «Лідер»

Смілянської міської ради Черкаської області

 

 

 

 

Конкурс мовознавців

для  учнів 3-4 класів

 

 

 

d202922f48e716819cb5112fa650b3e3.jpg 

 

Підготувала та провела:

завідуач бібліотеки

Плотнікова  О.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Тема: «України мова барвінкова»

Мета: формувати в учнів непересічний інтерес до рідної української мови; переконати учнів в багатстві та виразності української мови; виховувати любов до українського слова; розвивати бажання  читати твори українських письменників.

Форма проведення:  конкурс – змагання

Обладнання: виставка словників,  сигнальні картки, картки із завданнями, відеоролик.

 

Хід проведення конкурсу

Ведучий 1.

Велична, щедра і прекрасна мова,

Прозора й чиста, як гірська вода.

Це України мова барвінкова,

Така багата й вічно молода.

Вимовляю кожне слово,

Кожне слово, наче спів.

Найдорожча рідна мова,

Мова діда і батьків.

Ведучий 2.

Ну що б, здавалося, слова…

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється, ожива,

Як їх почує!

Вступне слово бібліотекаря школи.

Може чужі мови будем колись знати,

Та рідну найбільше будем шанувати.

Берегти її плекати буду всюди повсякчас,

Бо ж єдина, так, як мати, мова в кожного із нас!

  • Чи варто до рідної мови відноситися як до чогось не значимого чи непомітного?
  • Що ж таке мова насправді?

Ведучий 1.

Мова – краса спілкування,

Мова – як сонце ясне,

Мова – то предків надбання,

Мова – багатство моє.

Ведучий 2.

 Мова – то чиста криниця,

Де б’є, мов сльоза джерело,

Мова – це наша світлиця

Вона, як добірне зерно.

Ведучий 1.

 Мова – державна перлина,

 Нею завжди дорожіть:


Ведучий 2.

 Без мови немає країни –

 Мову, як матір, любіть!

Бібліотекар. Сьогодні ми невипадково зібралися в приміщенні нашої шкільної бібліотеки. Адже 9 листопада в Україні вшановується день пам’яті преподобного Нестора Літописця, ченця Києво – Печерського монастиря – першого монастиря Київської Русі. Напевно, невипадково цей день відомий на Україні як День української писемності та мови.

Чому День української писемності та мови так тісно пов'язаний з іменем цієї людини?

Жив Нестор в ХІ столітті, тобто майже тисяча років тому назад, відомий нам, як Нестор Літописець.

17-річним юнаком Нестор прийшов в Києво-Печерську обитель до преподобного Феодосія і залишився в ній послушником, а після закінчення трирічного терміну, як і годилося в ті роки, прийняв постриг, тобто став ченцем. Юнак вирішив повністю присвятити своє життя Богові.

В монастирі Нестор поступово виявляє справжню жагу до знань, адже Києво –Печерська обитель вже на той час була центром духовного та культурного життя Київської Русі.

Він старанно вивчає Євангеліє, житія грецьких святих. Нестор наполегливо тягнувся до знань, але при цьому виявляв неабияке смирення, дякуючи повсякчас Богові за світло віри, яка допомогла йому відкрити шлях до знань.

Він висловлюється про книгу як про глибоке, найчистіше та вічне джерело мудрості. Безсумнівно, Нестор був одним з найосвіченіших і грамотних людей свого часу. В спадок для наступних поколінь цей святий залишив цінні літературні твори. Причому не друковані, а написані від руки. Найвідоміший із них літопис – «Повість минулих літ».

Ще за життя Нестор Літописець прославився як чудотворець. Відомі випадки, коли дотик до раки з його мощами зцілював тяжко хворих, які з глибокою молитвою зверталися до святого чудотворця. Існує розповідь про дитину, яка до чотирьох років практично не вміла говорити. Стурбовані батьки приклали дитину до раки з мощами і малюк почав говорити зв`язними реченнями.

І в наш час люди звертаються з молитвою до преподобного старця, з проханням дарувати їм мудрість, допомогти в набутті знань і наставити на шлях спасіння.

Я хочу запропонувати вам взяти участь у мовному конкурсі «України мова барвінкова».

Як ви вже зрозуміли до участі в конкурсі були запрошені учні 3-4 класів, які добре вивчають українську мову, з великою пошаною відносяться до рідного слова, читають книги українською мовою, зачаровуючись її барвами.

Всі учасники складають 2 команди. А щоб конкурс пройшов організовано, пропоную вам ознайомитися з правилами.

  • Уміти працювати в команді за девізом: один за всіх та всі за одного.
  • Спочатку подумати, а потім відповідати.
  • Сигналізувати про готовність відповідати карткою з назвою команди.
  • Відповідати чітко і лаконічно.
  • Найперша правильна відповідь – 1 бал.
  • Переможцем стане команда, у якої найбільша кількість балів.

 Оцінювати відповіді будуть представники від старшої ланки нашої школи, учні 10 класу Євгенія Сироткіна та Даяна Ананко).

Зверніть увагу на назви ваших команд та запам’ятайте їх: 1 команда – «Наголос», 2 команда – «Склад».

Конкурсні завдання:

1 конкурс: Привітання команді суперника. (1 бал)

Бібліотекар. За правилами етикету знайомі та навіть і незнайомі люди при зустрічі вітають один одного та бажають своєму співрозмовнику чогось хорошого.

Наші учасники повинні привітати команду суперника красивими віршованими рядками про мову, які б могли переконати його в необхідності берегти та любити українську мову, а також висловити побажання-пораду про ставлення до своєї рідної мови.

2 конкурс - розминка: «Чари рідної мови» (1 бал за кожну правильну відповідь).

Бібліотекар. Про те, якого великого значення здавна наш народ надавав вітанню, говорять приказки та прислів’я : «Гарне вітання миліше за частування». Адже разом з лагідним словом, привітною усмішкою ми передаємо позитивну енергію своєї душі, вона впливає на співрозмовника, піднімає його настрій. Те добро, яке ви віддали, повертається до вас.

Завдання:

  1. Пригадайте формули ввічливості рідною мовою (доброго здоров’ячка, здоровенькі були, приємного вам відпочинку, чудової вам погоди в дорогу, будьте ласкаві, перепрошую, чи не були б ви любязні, доброго дня, хай Бог благословляє, чудових вам вихідних та ін.)
  2. Згадайте слова, якими ми називаємо те, що нам найрідніше, найсвятіше. (Бог, мама, родина, Батьківщина, тато, бабуся, сестра, брат, земля та ін.)
  3. Назвіть слова з ласкаво – пестливим відтінком. (братику, сестронько, матінка, мамуся, матуся, донечка, малесенький, серденько, пташечка, голівонька, хатинонька, голівонька та ін.)

Бібліотекар. - Чи помітили ви, як змінився ваш настрій під час виконання цих завдань?

3 конкурс: «За алфавітом» (1 бал, якщо завдання виконане правильно; 0,5 балів – якщо 2-3 порушення алфавітної послідовності)

Букви українського алфавітуБібліотекар. - Які близькі за значенням слова існують в українській мові до слова алфавіт? (абетка, азбука).

  • Де ми використовуємо алфавіт? (при роботі із словниками, енциклопедіями, в бібліотеці (каталоги, покажчики, в класному журналі, при складанні будь – яких списків та ін.).

Скористуйтеся власним знанням алфавіту та якомога швидше розмістіть слова в алфавітному порядку. Вкажіть при цьому цифрою лише порядковий номер слова, в якій послідовності воно повинне стояти.

(Учням роздаються картки зі словами, вони повинні розмістити їх в алфавітному порядку)

Команда «Слово»: (4жито, 3жвавий, 5жовтий, 1жалоба, 2жасмин)

Команда «Наголос»: (2рідня, 4родина, 1рана, 3річниця, 5рулетка)

4 конкурс: «Продовж ряд» (1 бал за правильний тематичний ряд; 0,5 бала – якщо вжито слова, що не відповідають тематичному ряду.)

Бібліотекар. Всі слова української мови можна згрупувати за окремими темами. Тому ви повинні уважно прочитати слова певного тематичного ряду та продовжити його. Почне та команда, яка вже знає відповідь.

Команда «Слово»:  (нарцис, тюльпан,….),

    (читання, математика…)

Команда «Наголос»:  (собака, корова,…)

    (пенал, зошит,…)

5 конкурс. «Метаграми» (1 бал команді, яка першою називає відповідь; 0,5 бали –команді, яка – другою).

Бібліотекар. Різновид шарад, загадок, в яких зашифровані різні слова, називаються метаграмами (слово грец. походження – що означає «мета» - між, «грамо» - буква»; буквально означає «між букв».

Команда «Слово»:

З Н - частина я доби,

З П – я грію щозими.

З Р – предметом стану я, -

От вам загадка моя. (ніч – піч – річ)

Команда «Наголос»:

На мені молотять хліб,

Віють, сушать кілька діб.

А якщо з кінця читати –

Будуть миші враз тікати. (тік – кіт)

6 конкурс: «Виростимо речення» (1 бал – за поширене речення, в якому слова вибудовані в правильній послідовності та вдало використані образні засоби (епітети, порівняння, метафори); 0,5 бали – якщо речення непоширене, відсутні образні засоби).

Бібліотекар. Уявіть себе на хвилинку письменниками, які вміють передати свої думки особливими образними засобами. Саме дане конкурсне завдання передбачає, щоб ви із одного слова «виростили» поширене речення. Більша кількість балів буде у тієї команди, яка влучно використає художні засоби (порівняння, епітети, метафори).

Команда «Слово»: Осінь  (чарівним пензлем торкнулася дерев.)

Команда «Наголос»: Верба (ніби засумувала, опустила над водою свої довгі коси.)

7 конкурс: «Шторм» (1 бал – якщо команда першою правильно справилася із завданням; 0,5 бали – якщо відповідь була другою.)

Бібліотекар. Із народної мовної спадщини (прислів’їв, приказок, легенд, казок) ми, немов із цілющого джерела, черпаємо життєву мудрість. Вам теж пропонується зробити кілька ковтків із цього джерела.

Після бурі розсипалися слова у відомих вам прислів’ях. Їх слід правильно вставити в текст.

Команда «Слово»:  Гостре словечко     як ліхтар без світла.

Не кидай слова    коле сердечко.

Голова без розуму   на вітер.

 

Команда «Наголос» Слово – не горобець   на вітер.

    Книгу читай    вилетить – не спіймаєш.

    Не кидай слова    розуму набирай.

8 конкурс: «Школа ребусів» (1 бал за швидкість та правильність, 0,5 балівякщо відповідь була із певним запізненням).

Бібліотекар. Часто на уроках ви розшифровуєте різноманітні ребуси. Наступний конкурс називається «Школа ребусів».

Кожній команді по черзі пропонується прочитати зашифроване в малюнках чи схемах слово – розгадати ребус.

Команда «Слово»:

H:\День укр.пис.та мови2016\4628-5-638.jpgH:\День укр.пис.та мови2016\4628-6-638.jpgH:\День укр.пис.та мови2016\4628-2-638.jpg

 

 

 

(горизонт, канава, ясен)

Команда «Наголос»:

H:\День укр.пис.та мови2016\4628-4-638.jpgH:\День укр.пис.та мови2016\4628-8-638.jpgH:\День укр.пис.та мови2016\4628-10-638.jpg

 

 

 

(відвага, колесо, грім).

9 конкурс: «Обираємо кращого декламатора» - «Українська мова – мова любові та добра». (Від команди декламують 4 представники, яких обирають самі члени команди). Оцінюється по 1 балу кожний дотриманий критерій).

Бібліотекар. Рідне слово. воно бринить, хвилює душу. Бо мова українська – то невичерпна скарбниця людського духу. Вона мелодійна, ніжна, ласкава, багата. За словами В. Сухомлинського, мова – це віконця, через які людина бачить світ.

Учасникам конкурсу пропонується продекламувати по черзі віршовані рядки українською мовою про найвищі цінності людини: любов, добро, милосердя, дружбу.

При оцінюванні конкурсного завдання будуть оцінюватися:

  • виразність читання
  •     інтонація
  • емоційність
  • артистизм
  • міміка
  • жести

Бібліотекар.

10 конкурс: «Рідній мові сплітаємо вінок» (1 бал за окремий вислів).

H:\День укр.пис.та мови2016\ukransymkiyy-vnoychok-kartinki-1.jpg(Учасники конкурсу прикріплюють на «Віночок» власний вислів про мову. Наприклад, «рідна мова – мамина розмова», «хто рідну мову поважає, того й люди поважати будуть», «українська мова – мов роса ранкова ).

Підведення підсумків журі конкурсу.

Оголошення переможців. (Грамота вручається команді – переможцю; подяка – команді учаснику).

docx
Додано
26 грудня 2022
Переглядів
157
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку