Тема: Будьмо знайомі
Мета: встановити контакт з учасниками групи, створити позитивну мотивацію та зацікавленість, взаємну довіру й повагу. Ознайомити учасників з поняттям «психологія», правилами роботи.
Хід заняття:
Організаційні питання, повідомлення мети занять, зміст та тематика бесід по психології.
Діти сідають у коло. Кожному учаснику пропонується вибрати собі ім’я, яким би він хотів щоб його називали на протязі всього курсу занять. Візитка кріпиться на одяг. Потім дітям пропонується по черзі називати своє ім’я та захоплення.
Обговорення очікувань учасників курсу від занять по психології.
На гілку апельсинового дерева у парку палацу сіла чорна ворона. По красивому газону гордо походжав павич. Ворона почала каркати: «Хто допоміг такому безглуздому, дивному птаху з'явитися у нашому парку? З якою самовпевненістю він іде, неначе це султан власною персоною! Погляньте тільки, які в нього бридкі ноги! А яке пір'я? Що за жахливий синій колір! Такий колір я б ніколи не носила. Свій хвіст він тягне за собою начебто лисиця». Після цих слів ворона замовкла, очікуючи відповіді. Павич помовчав деякий час, а потім відповів, сумно посміхаючись: «Думаю, твої слова не відповідають дійсності. Те погане, що ти в мені бачиш, ґрунтується не на правильному розумінні. Ти говориш, що я гордий, тому що ходжу з піднятою головою, так, що пір'я на плечах у мене піднімаються, а подвійне підборіддя псує мені шию. Насправді ж, я не гордий. Я добре знаю свої недоліки. Я знаю що мої ноги покриті зморщеною шкірою. Це найбільше засмучує мене, тому я й піднімаю голову так високо, щоб не бачити своїх жахливих ніг. Ти бачиш тільки мої недоліки, а на мої позитивні якості і мою красу ти закриваєш очі. Ти не замислювалася над цим? Те, що ти називаєш жахливим, людям подобається в мені».
Обговорення:
Кожен учасник говорить про своє уявлення щодо змісту почутої притчі. В ході обговорення з’ясовуємо, що для кожного учасника курсу притча має свій зміст.
Висновок: кожен із нас по - різному сприймає одну і ту ж ситуацію, одну і ту ж подію. Просто ми всі різні, і розуміння цього - основа гарних взаємовідносин з оточуючим світом, основа соціальної адаптації.
- Слово «психологія» утворене з грецьких слів «психа» (душа) і «логос» (вчення, наука). Теоретичні витоки психології як окремої галузі знань виникли в давньогрецькій філософії більше двох тисяч років тому. Великий філософ Аристотель у трактаті «Про душу» виділив психологію як самостійну область знання і вперше висунув ідею нероздільності душі і живого тіла. Аристотель виділяє розумну і нерозумну частини душі. Нерозумна частина душі ділиться на рослинну (вегетативну) і пристрасну (тваринну). У розумної частини душі є свої рівні: відчуття, пам'ять, воля, поняття, розум.
У 1590 г. Р. Гокленіус вперше вжив термін «психологія» для позначення науки про душу у назві своєї праці «Психологія», тобто про досконалість людини, про душу і насамперед про виникнення її. Але загальновизнаним термін «психологія» стає лише у XVIII ст. після появи робіт X. Вольфа «Емпірична психологія», «Раціональна психологія», які стали першими підручниками з психології. Експериментальні, суворо наукові дослідження людської психіки почалися 150 років тому, коли німецький вчений В. Вундт створив перший експериментальну психологічну лабораторію. З цього часу слід вести відлік історії психології як самостійної експериментальної науки. У ході історичного розвитку відбувалася зміна розуміння об'єкта, предмета і цілей психології. Відзначимо основні етапи її розвитку.
I етап - психологія - наука про душу.
Протягом багатьох століть, починаючи з античності і включаючи епохи Середньовіччя і Відродження, в центрі уваги античних філософів і середньовічних богословів (Фома Аквінський, Августин Аврелій) перебувала душа, тому розуміння її на цьому етапі розвитку психології було предметом психологічного знання.
II етап розвитку (з XVII ст.) - Психологія - наука про свідомість.
Поняття «душа» стало перетворюватися в поняття «розум», а пізніше - і в «свідомість». Шляхи формування свідомості людини, процеси пізнання світу і себе - головна наукова проблема психології на даному етапі. Основним методом вивчення вважалося спостереження людини за самим собою і опис фактів. Свідомість, або здатність людини усвідомлювати свій психічний зміст стає предметом психології протягом двох наступних століть. У XIX ст. в ході експериментальних досліджень В. Вундта свідомість було розбито на психічні структури, найпростіші елементи: відчуття, образи і почуття.
III етап (XX ст.) - Психологія - наука про поведінку.
- Завдання психології - ставити експерименти і спостерігати за тим, що можна безпосередньо побачити, а саме: поведінку, вчинки, реакції людини. Важливим досягненням цього підходу є: впровадження об'єктивних методів реєстрації та аналізу зовні спостережуваних реакцій, дій людини; відкриття закономірностей навчання, освіти навичок, реакцій поведінки.
IV сучасний етап - психологія - наука, що вивчає об'єктивні закономірності, прояви та механізми психіки.
Таким чином, об'єктом психології є психіка як явище природи, окремим випадком якого виступає психіка тварини, психіка людини. Психологія - наука про закономірності, механізми і факти психічного життя людини і тварин. Психіка людини складається з ряду суб'єктивних явищ, таких як психічні процеси, стани і психічні властивості. Психічні процеси (пізнавальні психічні процеси: відчуття, сприйняття, пам'ять, мислення, уяву, увагу; емоційно-вольові процеси), психічні стани людини (депресія, ейфорія, захопленість, апатія, тривожність, збудження, втома і т.д.) і стійкі психічні властивості (темперамент, характер, мотивація, здібності) обумовлюють діяльність, поведінку, спілкування людини.
У сучасній психології основним об'єктом психології є людина як суб'єкт, включений у безліч відносин з фізичним, біологічним і соціальним світами, і виступаючий як суб'єкт діяльності, пізнання, спілкування. Психологія вивчає внутрішній світ суб'єктивних (душевних) явищ, процесів і станів, усвідомлюваних чи неусвідомлюваних самою людиною, а також його поведінку. Таким чином, психологію визначають як наукове дослідження поведінки і внутрішніх психічних процесів і практичне застосування отриманих знань.
Завдання психології в основному зводяться до наступного:
Для чого вивчають психологію? Всі ми живемо серед людей і волею обставин повинні розуміти, враховувати психологію людей, свої індивідуальні особливості психіки і особистості. Всі ми в тій чи іншій мірі - психологи. Але наша життєва психологія тільки збагатиться, якщо ми доповнимо її науковими психологічними знаннями. Всім важливо зрозуміти, що хочуть і можуть оточуючі нас люди, як орієнтуватися в психологічних особливостях особистості, мотивах поведінки, пам'яті і мислення, характеру і темпераменту. Не маючи таких орієнтирів, у складних процесах міжособистісної взаємодії і спілкування доводиться нерідко йти наосліп, роблячи помилки, здійснюючи інший раз нетактовність, набуваючи ворогів там, де могли б бути друзі. Не менш важливо зрозуміти свої можливості, гідність і недоліки, свої психологічні індивідуальні особливості. Цим завданням якраз і відповідає система знань, іменована психологією. Вона корисна людині, щоб розуміти стан своєї власної душі, а при необхідності свідомо вносити зміни в свою поведінку, емоційний стан, розвивати свої здібності (аутотренінг, нейролінгвістичне програмування, медитація).
Психологія просто необхідна для ділової людини, щоб приймати відповідальні рішення з урахуванням психологічного стану партнерів, уміло впливати на їх симпатії, переконання, смаки, рішення. Психологія необхідна батькам і педагогам, щоб знати, що відбувається в душах дітей, надавати їм першу психологічну допомогу, коригувати їх психічний розвиток. Не випадково, великий російський педагог К. Д. Ушинський зазначав, що для того, щоб ефективно навчати і всебічно виховувати дитину, необхідно насамперед всебічно вивчити психологію дитини, закономірності його психологічного розвитку.
Соціальна адаптація - це активне пристосування індивіда до умов середовища і результату цього процесу. Соціальна адаптація має дві форми: активну (індивід прагне вплинути на середовище, змінити його, тобто активно входить у процес соціалізації) та пасивну (не взаємодіє із середовищем, не прагне змінити його, пристосуватися до особистих норм, оцінок, засобів діяльності). Свої здібності налагоджування позитивних взаємовідносин з іншими людьми, будемо розвивати на наших заняттях. Ми будемо вчитись розуміти і застосовувати:
Одночасно ми будемо вчитися розуміти особливості сприяння інших людей, причини їх вчинків. Ми будемо вивчати теорію соціальної адаптації людини в оточуючому світі і закріплювати наші знання та вміння шляхом психологічних ігор та вправ. Значне місце відведемо обговоренню притч та історій. Участь у психологічних іграх, вправах та обговореннях потребує від нас відвертості, відкритості, довіри один до одного.
В процесі занять з метою захисту нашої психіки ми будемо дотримуватися правил, раніше прийнятими в процесі розвитку практичної психології:
В ході занять ми можемо доповнювати ці правила.
6. Обговорення та прийняття ритуалу початку та завершення занять (5 хв.)
Заняття по психології прийнято проводити сидячи в колі, починаючи та завершуючи відповідним ритуалом. На початку занять кожен коротко говорить про свій стан, про думки на теперішній момент, або з якими йшов на заняття, про свої спостереження про те, що особливо запам’яталося на попередньому занятті і що вплинуло на поведінку. По завершенню заняття кожен може сказати, що найбільш було цікавим, що відчував, що змінилося в душі. Вносяться пропозиції.
7. Вправа «Самопрезентація» (10 хв.)
У кожного з вас є ім’я. Воно звучить по - різному. Можливо комусь захочеться, щоб його називали не так, як його звати. Наприклад, Олександра звати Саша, а він хоче, щоб звали його Саня чи Саньок.
Пропоную кожному по черзі назвати те ім’я яким би ви хотіли щоб вас називали і коротко розповісти про себе, свої інтереси або про те важливе, про яке ви хочете розповісти.
Потім наступний повторює все сказане попереднім і далі називає своє ім’я і розповідає про себе.
За бажанням діти задають свої запитання.
Діти стають в коло і кладуть руки на плечі один одному. Привітно дивляться і прощаються. Аплодисменти!