Практичні заняття
Заняття №1.
(Спільно діти з батьками).
Тема: Знайомство
Інструментарій: жетони з іменами учасників, листи (формат А4) на кожного учасника, фломастери, ручки, невелика м'яка іграшка (символ групи), мотузка (1 м), кілька мотузок (50 см)
Перед початком роботи є сенс познайомити учасників із метою програми, її завданнями, прояснити організаційні моменти, обговорити правила групи.
Правила групи.
Тренер запроваджує правила групи та обговорює їх з учасниками тренінгу.
1. Конфіденційність (секретність), що відбувається у групі.
2. Говоримо тільки від себе та про себе («Я-висловлювання»).
3. Довірчий стиль спілкування. Звернення на ім'я до всіх учасників, включаючи ведучого (10 хв).
1.Розминка.
Вправа «Пам'ятаєш моє ім'я?» (учасники сидять у колі).
Інструкція: На початку гри кожен із учасників отримує жетон, на який записує своє ім'я. Ведучий обходить усіх учасників із коробкою, куди кожен кладе свій жетон, голосно називаючи своє ім'я. Жетони перемішуються і ведучий знову оминає аудиторію. Тепер кожен із учасників має згадати, кому належить той жетон, який він дістає з коробки. (10 хв)
Вправа «Символ» (учасники сидять у колі)
Інструкція: Намалюйте особистий символ, який характеризує ваш характер. Це може бути будь-що - тварина, птах, комаха і т. д. Потім поясніть чому ви вибрали саме цей символ. (5 хв)
Вправа «Міняємося місцями» (учасники сидять у колі, тренер стоїть у центрі кола).
Інструкція: «Зараз ми матимемо можливість продовжити знайомство. Зробимо це так: ведучий у центрі кола (в даний момент - я) запропоную помінятися місцями всім тим, хто має якусь ознаку (наприклад, всі, хто в штанах). Моє завдання зайняти одне з порожніх місць. Хто залишається без місця стає ведучим. Отже, міняємось місцями … (10 хв)
2. Основна частина.
Вправа "Фігури" (учасники стоять у колі).
Ціль: Згуртування команди. У ході цієї гри можна відстежити багато важливих моментів для тренінгу, спрямованого на спільну взаємодію. Наприклад, ролі учасників, динаміку групи тощо (15 хв.)
Інструкція: 1. Для виконання наступної вправи потрібно, щоб вся група стала в коло. Візьміть до рук мотузку і встаньте так, щоб утворилося правильне коло. Тепер закрийте очі і не розмикаючи їх, збудуйте квадрат. Використовувати можна лише усні переговори. Коли ви вважаєте, що завдання виконане, дайте мені знати.
Зараз я запропоную вам за таких самих умов побудувати іншу фігуру. Чи зможете побудувати її за більш короткий час? Добре. Пропоную повторити експеримент. Заплющуємо очі. Ваше завдання побудувати рівносторонній трикутник.
Обговорення вправи:
1. Як ви вважаєте, чи вам вдалося виконати завдання?
2. Що заважало, а що допомагало збудувати фігуру?
Вправа «Сіамські близнюки» (пара - батько та дитина.)
Мета: Набуття досвіду спільної роботи, діагностика вміння узгоджувати свої дії. (15 хв)
Інструкція: «Розбийтеся на пари, встаньте пліч-о-пліч, обійміть один одного однією рукою за пояс, праву ногу поставте поряд з лівою ногою партнера. Тепер ви зрощені близнюки: дві голови, три ноги, один тулуб і дві руки. Спробуйте походити по приміщенню, щось зробити, лягти, підвестися, помалювати, пострибати, поплескати в долоні тощо». Щоб "третя" нога діяла "дружно", її можна скріпити або мотузкою, або гумкою. Крім того, близнюки можуть «зростись» не лише ногами, а й спинами, головами та ін.
Вправа «Тінь» (учасники розбиваються на пари батько-дитина).
Мета: розвиток спостережливості, пам'яті, внутрішньої свободи та розкутості, вміння підлаштовуватися під іншого.
Інструкція: Один (батько) - мандрівник, інший (дитина) - його тінь. Мандрівник йде через поле, а за ним, через 2-3 кроки ззаду, його тінь. «Тінь намагається, точнісінько, скопіювати рухи мандрівника. Через деякий час учасники змінюються ролями (10 хв.)
Обмін почуттями, враженнями.
Завершення .
Вправа «Клубок» (учасники сидять у колі).
Ціль: Згуртування групи, фіксація основних досягнень тренінгового заняття.
Інструкція: кожен учасник по черзі, передаючи клубок і одночасно розмотуючи його, говорить про свої почуття, те, що сподобалося, запам'яталося, було несподіваним. Ведучий виступає останнім, резюмує, підсумовує день, налаштовує на позитивне мислення. (10 хв.)