Розробка заняття хореографічного гуртка з елементами медіаосвіти "Абетка музичного руху. Музично-танцювальні жанри"

Про матеріал
Заняття «Абетка музичного руху. Музично-танцювальні жанри» хореографічного гуртка позашкільного закладу з елементами медіаосвіти, основний рівень, 3 – 4 рік навчання, вік дітей від 8 до 10 років. У розробці висвітлюється досвід застосування інноваційних педагогічних технологій для формування базових та медіа- цифрових компетентностей, розвитку творчих здібностей здобувачів освіти гуртків художньо-естетичного напряму. Розкривається практика імплементації медіаосвіти у освітній процес позашкільного закладу.
Перегляд файлу

Лукіна Тетяна Євгенівна, акомпаніатор Комунального закладу «Центр дитячої та юнацької творчості №6 Харківської міської ради»

«Абетка музичного руху. Музично-танцювальні жанри»: заняття хореографічного гуртка з елементами медіаосвіти.

 

Навчальна програма: «Освітня програма з позашкільної освіти художньо-естетичного напряму «Народний танець», 10 років навчання.

Рік навчання: 3– 4.

Рівень навчання: основний.

Вік вихованців: від 8 до 10 років.

Тип заняття: нестандартне (заняття – подорож).

Формат заняття: змішане (офлайн/онлайн).

Форми/методи роботи: фронтальні, групові, індивідуальні;

кластерні, ігрові технології, творче обговорення, дидактичний сенкан, «мозковий штурм», «вільний мікрофон».

Тривалість заняття: 2 години.

І. Організаційний момент: 5 хвилин.

2. Актуалізація опорної термінології: 30 хвилин.

3. Мотивація навчальної діяльності: 10 хвилин

4. Інтерактивний етап: 30 хвилин.

5. Підсумковий етап/рефлексія:15 хвилин.

Необхідне обладнання/матеріали:

Швидкісний Інтернет, ПК, планшети, смартфони .

Тема: «Абетка музичного руху. Музично-танцювальні жанри».

Мета:

Розвиток творчих здібностей, формування базових та медіа- цифрових компетентностей здобувачів освіти із застосуванням елементів медіаосвіти та інноваційних педагогічних технологій.

Завдання:

З’ясування того, як музична лексика дозволяє ідентифікувати музичні та музично-танцювальні жанри.

Очікувані результати - формування компетентностей

пізнавальної: покращення музичного сприйняття, знання музично-танцювальних та хореографічних жанрів, музичної термінології; освоєння прийомів самостійної та колективної роботи;

практичної: навички передачі емоцій танцювальними та музичними засобами;

творчої: посилення інтересу до творчості; розвиток творчої ініціативи; набуття навичок створення не тільки індивідуального, але і колективного творчого продукту;

соціальної: національна самоідентифікація, патріотизм, громадянська позиція; поліетнічна толерантність;

медіа- цифрової: розуміння побудови медіапростору; знання специфіки використання музичних відеофайлів; навички пошукової діяльності у соціальних мережах; уміння використовувати медіапростір для реалізації власної мети.

Зв’язок з попередніми заняттями:

Музично-ритмічне виховання, взаємозв’язок музики та хореоографії. Музичні жанри: марш, полька вальс. Музичні об’єднання, симфонічний оркестр, ансамбль українських народних інструментів. Теорія танцю, танцювальні елементи маршу, польки, вальсу, української польки, гуцульського танцю.

Побудова медіапростору. Ефективні методи пошуку інформації; достовірність, верифікація, надійні джерела інформації, фактчекінг. Аналіз інформації, критичне мислення, оцінювання, розуміння історичного та художнього контекстів інформації, здатність розрізняти нюанси в поданні інформації, робити висновки про сильні та слабкі сторони повідомлення. Функції, правила безпечного користування електронною поштою. Поняття «авторське право», «доброчесність». Правила використання музичних відеофайлів, розміщених у соціальних мережах.

Міжпредметні зв’язки:

Музичне мистецтво, хореографія, образотворче мистецтво (живопис, фото мистецтво).

Детальний опис заняття

1. Організаційний момент

Обмін привітаннями, пояснення керівника гуртка, що актуальне заняття є частиною міні проєкту. Міні проєкт – невеликий короткотривалий проєкт, який буде здійснюватись на декількох заняття гуртка, метою якого є вивчення музичних та музично-танцювальних жанрів. Педагог повідомляє, що заняття проводиться у форматі ігрової технології квесту із застосуванням фронтальних, групових, індивідуальних форм роботи, кластерної технології, дидактичного сенкану, «мозкового штурму», «вільного мікрофону», творчого обговорення декількох повідомлень учасників квесту.

2. Актуалізація опорної термінології

Учасникам пропонується провести інтелектуальну розминку: скласти сенкан «Танець» і презентувати його. Дітьми коментуються складені сенкани, обговорюються варіанти, обираються найбільш точні або вдалі характеристики танцю. Разом учасники роблять висновок, що танець це вид мистецтва, який асоціюється як з хореографією, так і з музикою. Художні образи створюються засобами пластичних рухів людського тіла. Танець існував та існує в усіх культурних традиціях, форми танцю різняться, їх можна ідентифікувати не тільки завдяки специфічним рухам, але і музичному супроводу. В процесі обговорення разом з педагогом діти складають кластер «Танець». Разом з’ясовують, що це є складний феномен, універсальна мова, зрозуміла усім людям, бо рухами передаються почуття.

Педагог пропонує дітям подумати над тим, де можна знайти інформацію про феномен танцю. Діти висловлюють свої думки, разом вирішують, що у пошуках інформації найпростіше звернутися до Інтернету. Педагог виводить на екран графічну концепцію медіапростору Роберта Штультса, нагадує про складну структуру кіберпростору. Разом уточнюють, де можна знайти текстову інформацію, аудіо, відео файли, якими програмами, носіями, додатками можна скористатися для пошуку, збереження, поширення відповідної інформації. 

3. Мотивація навчальної діяльності.

Педагог називає тему заняття: «Абетка музичного руху. Музично-танцювальні жанри». Він пояснює, що група відправляється у віртуальну подорож, щоб поглибити свої музичні та хореографічні знання та уявлення про танець, покращити навички індивідуальної та колективної творчості, уміння вирішувати творчі завдання у колективі, формувати здатність до самостійного пошуку інформації у медіапросторі, протистояти небезпекам та викликам кіберпростору.

4. Інтерактивний етап.

Педагог нагадує, що на попередньому занятті вихованці отримали завдання за конкретними посиланнями на джерела інформації в Інтернеті ознайомитися з інформацією про танець, марш, польку, вальс, гуцульський танок, інструментальний ансамбль, симфонічний оркестр. Посилання дозволили здійснювати пошук цілеспрямовано. Проте дуже часто їм доводиться шукати інформацію самостійно, занурюючись у кіберпростір. Педагог пояснює, що кіберпростір це віртуальна реальність, яка штучно сконструйована комп’ютерними засобами. Він має усі ознаки об’єктивної реальності. В ньому відбувається онлайнова комунікація. У кіберпросторі індивідууми взаємодіють, обмінюються ідеями, діляться інформацією, здійснюють соціальну підтримку і набувають соціального досвіду, створюють твори мистецтва, грають в ігри, залучаються до дискусій як з реальними людьми, так і з віртуальними персонажами. Тому реальний життєвий досвід може заміщатися віртуальним, набутим тільки через глобальну мережу Інтернет. А розміщена там інформація може спотворювати об’єктивну реальність. Перебуваючи у кіберпросторі, важливо не втрачати орієнтацію, відрізняти віртуальну реальність від об’єктивної. Педагог нагадує про правила ефективного пошуку інформації, про достовірні джерела та фактчекінг, що з’ясовувалось на попередніх заняттях.

Педагог оголошує, що у квесті беруть участь Майстер Маршу, Майстер Польки, Майстер Вальсу, Майстер Гуцулки, Керівник ансамблю народних інструментів, Диригент симфонічного оркестру. Виконавці цих ролей до початку квесту виконали додаткове завдання: підготували невеликі повідомлення та необхідні для гри візуальні предмети (фото, малюнок, репродукцію картини тощо), склали їх у музичну скриньку, зберегли потрібні відео/аудіо і відправили їх на електронну адресу педагогові.

Педагог:

Діти, подивіться, що у мене є? Це скринька. Але не звичайна, а музична. Цікаво, які вона містить скарби? Щоб дізнатись про це, треба вирушити у музичну подорож, долаючи перешкоди та вирішуючи цікаві завдання. Ви готові по пригод?

Діти:

Так!

Педагог:

Тоді рушаємо. Ось перше завдання:

Під яку музику краще крокувати? Слухаємо підказку нашої музичної скриньки. Звучить «Марш» Р. Шумана на фортепіано.

 Діти:

 Марш

Педагог:

Так. А на якому інструменті він прозвучав?

Діти:

Фортепіано

Педагог:

У нас є Майстер Маршу. Ми послухаємо його розповідь.

Майстер Маршу:

Стисло розповідає про музичний жанр – марш і композитора Р. Шумана та його фортепіанний марш. Дістає зі скриньки портрет композитора.

Викладач:

Молодці. Перше завдання виконано.

Йшли ми, йшли музичним шляхом і потрапили на чудову галявину, на якій танцюють діти. Супроводжує таночок не один інструмент, а декілька – це ансамбль народних інструментів.

Наступне завдання музичної скриньки – послухати музику і з’ясувати, що це за танок. Але у нас немає в класі ансамблю. Що робити? Нещодавно я отримала листа від Керівника ансамблю українських народних інструментів. Це був електронний лист, у якому  він переслав мені аудіо запис музики цього таночку. Ви знаєте, що таке електронна пошта?

Діти:

Так. Це листи, які пересилають через Інтернет.

Педагог:

Для цього треба мати електронну адресу. Це дуже зручно. Можна швидко обмінюватись інформацією будь з ким. Навіть з тим, хто далеко від нас. Пересилати текстові документи, аудіо, фото, використовувати її для навчання, наприклад, отримувати завдання та відсилати їх на перевірку.

Зараз я відкрию свою електронну пошту і ми послухаємо, що мені прислав Керівник ансамблю українських народних інструментів.

Звучить «Українська полька».

Даю слово нашому Керівнику ансамблю. Він розповість нам дещо цікаве.

Керівник ансамблю українських народних інструментів:

Розповідає, що таке ансамбль українських народних інструментів (троїсті музики), які інструменти входять до його складу. Дістає зі скриньки фото/малюнок із зображенням ансамблю.

Педагог:

Діти, а ви можете назвати, який танець звучав у виконанні ансамблю?

Діти:

Це полька.

Педагог:

Правильно. Ми слухали «Українську польку». Запрошуємо Майстра Польки.

Майстер Польки:

Розповідає про польку (походження, розповсюдження).

Зі скриньки дістає фото/малюнок із зображенням танцю.

Педагог:

Завдання виконано, рушаймо далі!

Ось перед нами чарівний замок. У ньому живе казкова принцеса, і сьогодні у неї бал. А на балу зазвичай танцюють вальс.

Давайте виконаємо завдання музичної скриньки: на своїх планшетах чи смартфонах самостійно знайдіть в Інтернеті та прослухайте аудіо-запис будь-якого вальсу в оркестровому виконанні. Діти працюють над завданням індивідуально.

Педагог:

А тепер запрошуємо Майстра Вальсу.

Майстер Вальсу:

Розповідає про цей музичний жанр, дістає зі скриньки свій елемент візуалізації – фото/малюнок вальсу.

Педагог:

Дякуємо. А тепер запрошуємо Диригента симфонічного оркестру. Він розповість про свій оркестр та допоможе нам подивитись відео.

Диригент симфонічного оркестру:

Розповідає про інструменти симфонічного оркестру. Дістає зі скриньки фото симфонічного оркестру.

Демонструє відео: Л. Деліб, вальс з балету «Коппелія».

Педагог:

Для того, щоб подивитесь це відео ми скористались інтернет-пошуком. У Інтернеті ми можемо знайти багато інформації для навчання, розвитку, відпочинку. Але там є і шкідлива інформація яку розповсюджують переважно анонімні джерела. Вона спотворює реальність, негативно впливає на людей. Наразі набуває поширення медіанасильство. Це відео контактного фізичного насильства (зображення ударів, ляпасів, штурханів тощо), озброєного насильства (із застосуванням вогнепальної, тупої або ріжучої зброї), фізичних тортур, воєнного насильства. До медіанасильства відносять також зображення погроз фізичного насильства та психологічне насильство, тобто публічне приниження людей. Тому раджу вам правильно користуватись Інтернет-пошуком, не ігнорувати правила безпечного перебування у медіапросторі, не відволікатися від мети, з якою здійснюєте пошук інформації, користуватися інформацією із надійних джерел, із офіційних сайтів організацій та установ. 

Завдання виконано. Вирушаємо далі за наступним завданням.

Куди ж ми потрапили? Це наш комунальний заклад «Центр дитячої та юнацької творчості №6 Харківської міської ради», де завжди звучить музика і танцюють діти. Демонструє короткий відеоролик про діяльність  Саме тут ми будемо виконувати наступне завдання музичної скриньки. Нам допоможе Майстер Гуцулки.

Майстер Гуцулки:

Розповідає про гуцульський танок. Дістає зі скриньки свій предмет візуалізації.

Діти:

Демонструють фрагмент гуцульського танцю, який вивчали на попередніх заняттях, записують відео.

Педагог:

А як ми відправимо наше відео керівнику гуртка?

Діти:

Скористаємось Інтернетом.

Педагог:

Є різні інтернет-ресурси, наприклад, Viber, Telegram та інші, за допомогою яких можна, пересилати фото, відео, обмінюватись інформацією. Це дуже зручно. Але ви повинні пам'ятати, що спілкуватись та обмінюватись фото-відеоматеріалами можна тільки з тими, кого ви добре знаєте. І у жодному разі не контактувати з незнайомими людьми. Крім того, майте на увазі, що звуження інтересів до сфери медіа призводить до формування медіазалежності. Це такий розлад вольової поведінки, який проявляється у надмірному споживанні медіапродукції, зниженням саморегуляції, погіршенням інших сфер життя тощо. Тож контролюйте себе, щоб не втрапити в халепу.

А ми виконуємо останнє завдання музичної скриньки: відправити відео  керівникові нашого гуртка.

Діти:

Відправляють відео керівнику гуртка через Viber.

5. Підсумковий етап.

Педагог:

Пропонує дітям на окремих «пелюстках» записати терміни, які використовувались під час подорожі, зібрати їх у спільні кластери та визначити центральні поняття, які вони характеризують.

Діти:

Складають кластери: «Сучасні засоби комунікації»: електронна пошта, Viber, Telegram, Інтернет. «Небезпеки та виклики  кіберпростору»: медіанасильство, медіазалежність. «Типи (види) танців»: марш, вальс, полька, гуцулка. «Музичні об’єднання»: ансамбль народних інструментів, симфонічний оркестр. В процесі роботи діти обмінюються думками, радяться, як краще виконати завдання.

Педагог:

По завершенні роботи над кластерами констатує, що  віртуальна  подорож завершується. Здійснити її допомагали Інтернет і музична скринька. На вашу думку, чи вона була корисною та цікавою? Разом приходять до висновків, що дізналися багато нового завдяки використанню Інтернету; що присутність у сучасному медіапросторі допомагає розвивати творчі здібності та професіоналізм, поглиблює інтерес до творчості діяльності. А також, що вони вчилися протистояти загрозам та викликам кіберпростору.

 

Використані джерела:

Танець: URL: https://chl.kiev.ua/Default.aspx?id=10649

Марш: URL: http://slovopedia.org.ua/58/53404/387069.html

Р. Шуман: URL: https://muzabetka.com.ua/biograf_schumann.html

Ансамбль українських народних інструментів (троїсті музики):

 URL: https://denysberezhnyi.com.ua/berezhnaya/1class/troisti_muzyky.html

Українська полька: URL: https://muzofond.fm/search/%

Полька: URL: https://jak.koshachek.com/articles/tanec-polka.html,

Вальс: URL: https://dance.knukim.edu.ua/cikavi-fakti-pro-vals/,

Л. Деліб Вальс з балету «Коппелія»: URL: https://www.youtube.com/watch?v=LEYA2GF0ngs&ab_channel

Симфонічний оркестр: URL: https://lms.e-school.net.ua/asset-v1,

Гуцульський танок: URL: https://z3.fm/artist/836962

doc
Додав(-ла)
Лукіна Тетяна
Додано
12 березня
Переглядів
17
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку