ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
ВИКОНКОМУ КРИВОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ
САКСАГАНСЬКОЇ РАЙОННОЇ У МІСТІ РАДИ
КОМУНАЛЬНИЙ ПОЗАШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ «СОНЯХ»
КРИВОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Розробка заняття на тему:
«Повітряна перспектива в живописі. Пейзаж.»
Підготувала:
Керівник ЗКХ студії ОТМ
«Творча майстерня»
Кашіна Тетяна Леонідівна
Кривий Ріг
Тема заняття: Повітряна перспектива в живописі. Пейзаж.
Мета заняття:
Навчальна:
- поглибити знання про пейзаж як жанр образотворчого мистецтва;
- вчити зображувати повітряну перспективу в живописі;
- закріпити поняття про види перспективи;
- формувати образне, логічне, просторове мислення;
- посилювати навички міркувати.
Розвиваюча:
- вдосконалити вміння зображувати простір відповідно до законів перспективи, планувати малюнок на площині аркуша, відчуття композиційної цілісності;
- продовжувати формувати в дітей уміння сприймати, розрізняти й аналізувати співвідношення кольорів;
- розкривати внутрішнє світобачення
Виховна:
- виховувати естетичне сприйняття учнями навколишнього світу;
- стимулювати розвиток допитливості.
Обладнання:
навчальні плакати («Спектральне (колірне) коло»), репродукції та відеоряд картин відомих художників (К. Лоррен «Полудень», ряд картин М.Реріха та ін.), навчальні роботи з методичного фонду.
Матеріали:
- аркуш білого паперу;
- простий олівець;
- гумка;
- фарби гуаш
- пензлі
- ємність для води;
- серветки для витирання рук і пензлів;
- палітра.
Тип заняття: комбіноване заняття - засвоєння нових знань, формування умінь i творче застосування їх на практиці.
Методи і прийоми, що використовує вчитель на занятті:
-бесіда;
-організація сприймання;
-розповідь-пояснення;
-ілюстрація наочності;
-порівняльний аналіз;
-спостереження;
-стимулювання творчої діяльності учнів.
Види діяльності учнів:
-пізнавальна (сприймання та засвоєння нових знань);
- художньо-практична (формування нових вмінь)
Техніка безпеки
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент
Привітання вихованців.
Перевірка готовності вихованців до заняття.
ІІ . Актуалізація опорних знань і вмінь
Керівник гуртка:
"Картина у живописця буде мало досконала, якщо він як натхненника бере картини інших; якщо ж він буде вчитися на предметах природи, то він зробить свій добрий врожай ..." – Леонардо да Вінчі
Бесіда за питаннями
Керівник пропонує учням охарактеризувати живопис як вид образотворчого мистецтва; пригадати матеріали та інструменти живопису, виражальні можливості цього виду мистецтва; згадати вже знайомі учням види композиції та композиційні прийоми, якими бувають кольори та для чого художники використовують співвідношення кольорів.
ІIІ. Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя
Малюючи пейзаж, художники вміють майстерно створювати ілюзію глибини простору, використовуючи різні способи. Перші дослідження закономірностей повітряної перспективи зустрічаються ще у Леонардо да Вінчі.
Видатний художник відзначав, що віддалення предмета від ока спостерігача пов’язане зі зміною кольору предмета. Тому для передавання глибини простору в картині найближчі предмети повинні бути зображені художником в їх власних кольорах, віддалені набувають синюватого відтінку, «а найостанніші предмети, в ньому (в повітрі) видимі, як, наприклад, гори внаслідок великої кількості повітря, що знаходиться між твоїм оком і горою, здаються синіми, майже кольору повітря».
Синява тим чистіша та ясніша, чим прозорішим і чистішим є саме повітря. Тому ми бачимо густу синяву осіннього неба, сині контури гір і далеких лісів, синяву морів, озер, річок.
Якщо повітря просочене вологою (через туман або похмуру погоду), то небо здається молочно-сірого кольору, світлі предмети набувають жовтуватого і червонуватого відтінку, а темні — фіолетового, сірого та невизначеного, безбарвного; при цьому контури виступаючих країв пом’якшуються, заглиблення втрачають частину різкості, й загальні контури стають менш визначеними.
Контури та фарби є тим виразнішими і різкішими, чим меншою є відстань між оком і об’єктом, і, навпаки, зі збільшенням відстані фарби бліднуть і контури стушовуються, поки, врешті-решт, увесь об’єкт не зіллється в туманній далечині.
Повітряна перспектива характеризується зникненням чіткості й ясності контурів предметів у міру їх віддалення від очей спостерігача. При цьому на дальньому плані насиченість кольору зменшується (колір втрачає свою яскравість, контрасти світлотіні пом’якшуються) — глибина здається світлішою за передній план.
Далі детально розглядаємо правила повітряної перспективи (див. презентацію)
Організація сприйняття творів мистецтва
Пояснення керівника
Керівник пропонує учням розглянути репродукції картин, що передають глибину простору; пропонує уважно роздивитися картини, скласти невеличкий усний твір-опис за картиною, яка найбільше вразила; визначити, якими засобами виразності скористався художник для відображення свого ставлення. Учитель звертає увагу учнів на те, що в картинах детально промальовано всі зображення переднього плану, на другому плані об’єктів та деталей менше, дальній план майже порожній.
Детальніше розглянути цю тему, аналізуючи твори М.Реріха (див. презентацію).
Учні мають визначити, за допомогою яких засобів художник передає глибину простору; розділити картину на плани; розповісти, як змінюється колір неба з віддаленням від глядача. Аналіз планового характеру картини та передавання повітряної перспективи учні проводять самостійно.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Творче завдання
Слово керівника: Зараз ми з вами все це побачимо та відчуємо внутрішнім баченням. Закривайте очі, поміркуємо з вами.
Уявіть, що ми вирушили в мандрівку – в дуже цікаве місце, місце, де вам добре, де ви почуваєте себе сильним, могутнім, свободним (далі по уяві).
Ось зовсім поряд із нами паркан, перед ним квіти. Трохи далі в’ється тоненька стежка — через жовто-зелені луки вона веде – куди веде вас стежка?
Трохи осторонь стиха шепочуть яблуні в садку, можливо, а далі – гори, відкривається величність та безкрайність простору.
Намалюйте цей уявний пейзаж, передаючи глибину простору за допомогою повітряної перспективи.
Для активізації та набуття нового досвіду рекомендую запропонувати новий, незвичний формат аркуша – максимально видовжений – це активує нові нейронні зв’язки та допомагає знаходити нові рішення – і, зазвичай, активує творчий потенціал.
V. Самостійна робота за творчим завданням
Під час заняття учні мають висловлювати на малюнку своє сприйняття внутрішнього бачення, демонструвати знання про композицію як один із основних засобів виразності; орієнтуватися в методах передавання глибини простору на площині; свідомо поділяти просторове зображення на перший, середній та дальній плани; демонструвати навички передавання простору, освітлення, визначення тону .
Керівник допомагає учням проаналізувати правильність виконання композиції та виправити помилки, надає індивідуальну допомогу.
VI.Систематизація і корекція набутих знань:
Що цікавого для вас було сьогодні, які почуття ви відчували?
- Розкажіть про закони повітряної перспективи.
-Які роботи художників-пейзажистів вам найбільш сподобалися у сьогоднішньому перегляді?
-Який настрій у вас викликають ці роботи, якi почуття?
VII.Підведення пісумків уроку:
2. Показ та обговорення дитячих малюнків.
З. Визначення завдання по підготовці до наступного уроку.
4. Проголошення заняття завершеним.
5. Прибирання робочих місць