Будь-яка картина – це розповідь про той час, епоху, коли вона була створена. Дивлячись на безкрайні простори, високі собори, широкі річки на полотнах художників, ми іноді не помічаємо, що картина – це площина, плоский аркуш, що має тільки ширину та висоту. Без знання законів перспективи не може обійтись жоден художник.
Правила повітряної перспективи:предмети першого плану єчіткими й контрастними, вони детально промальовуються, зображуються яскравими, насиченими кольорами;предмети другого планувиглядають тьмяними, розмитими, промальовуються більшузагальнено, набувають холодних відтінків — від блакитного до фіолетового. Організувати простір у пейзажі допомагають знання законів перспективи —повітряної та лінійної.
Правила лінійної перспективи:♦ паралельні лінії, що віддаляються від спостерігача вдалину, зближуються і сходяться в одній точці — точці сходження, яка перебуває на лінії горизонту;♦ однакові за розміром предмети та об’єкти при віддаленні від спостерігача здаються меншими (наприклад, дерева вздовж дороги).
Картини природи, сільські сцени, зазвичай сонячного безтурботного настрою, в мистецтві мають назву «пастораль» (від франц. — сільський, пастуший). Часто в них утілюються різні почуття, що наповнюють людину, яка перебуває на лоні природи. Музичні пасторалі існують у різних інструментальних жанрах — камерних і симфонічних.
В інструментальній музиці картинам природи присвячена нескінченна кількість творів — від мініатюр до великих симфоній. Наприклад, Віктор Косенко написав фортепіанну п'єсу «Пасторальна», Алессандро Скарлатті — сонату № 1 «Пастораль». Андре Жоліве. Різдвяна пастораль №3 для флейти, фагота й арфи.
Людвіг ван Бетховен. Симфонія № 6 «Пасторальна» (фрагмент)Людвіг ван Бетховен свою шосту симфонію назвав «Пасторальна». Це єдина симфонія Бетховена, що має авторську програму, заголовки до частин. На титульному аркуші рукопису композитор написав: «Пасторальна симфонія, або спогади про сільське життя,скоріше вираження настрою, ніж звуковий живопис».