Розробка заняття "Природні катклізми, їх види та наслідки"

Про матеріал
Дана розробка опирається на звивчення лексичного матеріалу, виконання лексичних вправ і завдань на зіставлення та розпізнавання ЛО
Перегляд файлу

ЗАКЛАД ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ

«ПЕРШИЙ КИЇВСЬКИЙ ФАХОВИЙ МЕДИЧНИЙ КОЛЕДЖ»

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ З ПРЕДМЕТУ «ІНОЗЕМНА МОВА»
на тему:

«Природні катаклізми, їх види та наслідки»

 

 

для студентів 1 курсу

складена викладачем

предметно-циклової

комісії іноземних мов

Лисицею А.В.

 

 


 

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА КАРТКА ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ

 

Предмет: Іноземна мова

Тема заняття: «Природні катаклізми, їх види та наслідки»

Спеціальність: «Лікувальна справа», «Лабораторна діагностика», «Медсестринство»

Групи: ЛН - I, ФН – I, МН - 1

Мета заняття

Знати: лексику, що відповідає сфері спілкування.

Вміти: користуватись лексико-граматичним матеріалом з теми;відповідати на запитання стосовно змісту текстів; вибирати необхідну інформацію з прослуханого; висловлювати власні думки, почуття, враження, аналізувати події та факти.

Виховна: виховувати самостійність, зацікавленість у вивченні іноземної мови, чіткість висловлення думки, ввічливе ставлення один до одного.

Міжпредметна інтеграція

Предмети, що забезпечують дане заняття

Предмети, що забезпечують дане заняття

Англійська мова шкільний курс

Історія

             Екологія

Географія

             Культура спілкування

Журналістика

 

Забезпечення заняття (методичне та матеріальне)

Робоча навчальна програма, роздатковий матеріал, навчально-методична картка заняття, інструкції до практичного заняття, словники, підручники, аудіо та відеоматеріал.

Література (основна та додаткова)

1. Карп’юк О.Д. Англійська мова: Підручник для 10-го класу загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту – Тернопіль: «Видавництво Астон» , 2011.-224с.

2. С.В. М`ясоєдова. Англійська мова: 266 англійських тем. – Х.:МОСТ – Торнадо, 2000.

3. Т. М. Гужва. Англійська мова: розмовні теми. - К.: Тандем 2000.

4.International Express Student’s book Oxford University Press 2008

5.https://www.youtube.com/watch?v=avXkRLoSta8


Організаційна структура та зміст заняття

 

Основні етапи заняття, їх

Зміст та функції

Методи контролю та навчання

Час

(хв.)

Матеріальне та методичне забезпечення

  1. Підготовчий етап заняття

 

1

Організація заняття

Перевірка присутності студентів та готовності до заняття

1-2

Журнал групи

2

Постановка навчальної теми та мотивації

Повідомлення теми заняття

2

Науково-методичне обґрунтування теми (додаток №1)

3

Актуалізація опорних знань

Фронтальне опитування

 

8

Question List (додаток №2)

  1. Основний етап

 

1

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

5

 

6

Введення нових ЛО

 

 

Читання

 

 

 

 

 

 

Аудіювання

 

 

 

 

Письмо

 

 

 

Розвиток діалогічного мовлення

Перегляд відеоматеріалів

  1. Запис нової лексики в словник

 

  1. Читання тексту

 

 

  1. Виконання завдань на розуміння змісту текстів

 

 

4. Тестування

 

 

 

 

  1. Виконання лексичних та граматичних вправ
  2. Індивідуальне та фронтальне опитування
  3. Складання та розігрування діалогів
  4. Індивідуальне та фронтальне опитування

 

 

60

Список нової лексики, (с.92-93, 95 підручник)

Текст “ Natural Disasters ”( впр.2, ст.92-93)

Запитання до тексту

(додаток 4)

 

 

Тест (впр. 3, ст.. 93-94)

 

 

 

Самостійна робота студентів

впр.3-5, ст.94-96;

 

Самостійна робота студентів

Відеоматеріал з теми

Запитання по змісту відеоматеріалу

  1. Заключний етап

 

1

Закріплення нового матеріалу

Усне індивідуальне опитування, фронтальне опитування

5

Питання (додаток №8), вправи (додаток №9)

2

3

Підведення підсумків

Домашнє завдання

Оцінювання

Вивчити нові слова на диктант, підготувати розповідь про якийсь із природних катаклізмів

2

2

 

 

 

 


Додаток № 1

Науково-методичне обгрунтування теми

Основною метою заняття є удосконалення вмінь та навичок переглядового, ознайомлюючого і навчального матеріалу. Особливого значення слід надавати оволодінню прийомами продуктивного осмислювання текстів та їх аналізу, збагаченню лексики, вивченню продуктивного і рецептивного граматичного матеріалу, закріпленню навичок адекватного сприйняття текстів різної тематики, що роблять можливим практичне використання набутих теоретичних знань.


Додаток № 2

  1. drought – посуха
  2.  typhoon – тайфун
  3.  volcano eruption – виверження вулкану
  4.  flood – повінь
  5.  tsunami – цунамі
  6.  earthquake – землетрус
  7.  tornado – торнадо
  8.  famine – голод
  9.  forest fire – лісова пожежа
  10.  an avalanche – лавина
  11. a heat wave – період сильної спеки
  12. hailstorms – гроза з градом
  13.  a disaster – катастрофа
  14.  a frequency – частота
  15.  a hazard – небезпека
  16.  a threat- загроза, ризик
  17.  to damage – руйнувати, наносити збитки
  18.  to occur – ставатися, відбуватися
  19.  to respond – реагувати, відповідати
  20.  to underflood – затоплювати
  21.  frequent – частий
  22.  resistant – чинити опір, протистояти
  23.  deforestation – вирубування лісів
  24.  disrupted – порушений

Додаток № 8

Read the paragraphs (A-E) and refer them to the questions (1-5).

1. What are they?

2. Why do they happen?

3. Where do they happen?

4. How do they affect people?

5. What can people do?

A. Over the warm parts of oceans. Tornadoes are common in parts of the USA, Australia and Japan.

B. The water evaporates from the warm sea. This condenses in the atmosphere. More and more hot, wet air rises up. It becomes a strong wind.

C. Scientists can usually track hurricanes, but they cannot stop them.

D. Tropical storms with strong winds. They start at sea, and can travel a long distance. They have different names in different places: 'hurricanes' in the Atlantic Ocean, 'typhoons' in the Pacific Ocean, 'tropical cyclones' in the Indian Ocean and around Australasia. Tornadoes or whirlwinds, are similar, but begin over land.

E. They can affect ships, blow down houses, cause floods and disrupt traffic.

 

Додаток № 3

a) Listen the article and say what natural disasters from the photos are mentioned in the article.

"Local road was washed away and damaged. The highway of national route 'Kyiv-Chop' was blocked because of mud sliding in the Skole district in the Lviv region. Railroad Lviv-Uzhhorod was blocked because of fall of the tree.

"A private dwelling house was destroyed because of sliding in the Ivano-Frankivsk

region. The master of the house, born in 1965, died. 963 houses-were underflooded by flood water."

"On July, 24 in the evening 27-year-old resident of the Vyzhnytsya district died in the basement that was flooded as a result of bad weather in Bukovyna."

These lines are from Ukrayinski Novyny report about the natural Disaster that occurred in Western Ukraine in July 2008. As a result of heavy showers the level of water had been raised in the rivers, and dwelling houses, farmlands and agricultural holdings were underflooded. Some crops were destroyed. Natural disasters have begun to occur in Ukraine with increasing frequency. After dangerous floods in Zakarpattya storms and tornados have also come their way. Information about the number of people killed by lightning is more frequent in different parts of Ukraine. Until recently, we only heard of such disasters occurring on the other side of the Atlantic. And what are the causes of natural disasters which are becoming more frequent in our country? Not waiting for the scientists' explanations, people say this is our fault. During the last 50 years a great deal of forests in the Carpathians have been cut down. Deforestation has led to changes in local climate. That's why we have so much trouble with floods in this region. The scientists remind us that all elements and systems are interconnected in nature. Irresponsible attitude to it might lead to terrible results. The conducted research work has confirmed the idea about not only natural but manmade causes of these floods.

What is a natural disaster? The definition is: it is the effect of a natural hazard that affects the environment and leads to financial, environmental and/or human losses. A natural hazard is a threat of a natural occurring event that will have a negative effect on people or the environment. Many natural hazards are interrelated. For example, earthquake can cause tsunami and drought that can lead directly to famine. The costs of natural disasters — lives lost, homes destroyed, economies disrupted. But there is reason for hope. By understanding how and where these natural events occur, we can build and live safely on the Earth, and by providing real-time information about floods, earthquakes, and other hazards, we can respond effectively when disaster strikes. We should build stronger, safer communities that are resistant to natural disasters.


Додаток № 4

Choose the best answer (a-c).

1 What natural disaster did occur in Western Ukraine in 2008?

a) drought

b) earthquake

c) flood

2 What happened to the national route 'Kyiv-Chop' in 2008?

a) It was underflooded.

b) It was blocked with mud sliding.

c) It was ruined by volcano eruption.

3 What natural disasters are becoming more frequent in Ukraine?

a) floods and storms

b) floods and earthquakes

c) tsunamis and floods

4 What are the causes of frequent floods in Zakarpattya?

a) heavy showers

b) natural and man-made causes

c) deforestation

5 What is a natural disaster?

a) It is a natural hazard.

b) It is a weather event.

c) It is the effect of a natural hazard.

6 What is a natural hazard?

a) It is a threat of a natural event that might have negative effect.

b) It is a natural catastrophe.

c) It is a natural disaster.

7 What is the relationship between natural hazards?

a) They all result into natural disasters.

b) They are interrelated, one can lead to another.

c) They never influence each other.

8 What does 'to respond to natural disasters effectively' mean?

a) It means we shouldn't pay any attention to difficulties.

b) It means that we must remember that all elements and systems are interconnected in nature.

c) It means we should learn more about disasters and build safer communities with real-time information provided.



Додаток № 5

Match the words with the appropriate definition

1. drought 

2. typhoon

3. volcano eruption

4. flood

5. tsunami

6. earthquake

7. tornado

8. famine

9. forest fire

10. a disaster

11. a frequency

12. a hazard

13. a threat

14. to damage

15. to occur

16. to respond

17. to underflood

18. frequent

19. resistant

20. deforestation

21. disrupted

22. an avalanche

23. a heat wave

24. hailstorms

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a) Повінь

b) Голод

c) Ризик, небезпека

d) Відповідати, реагувати

e) вирубування лісів

f) гроза з градом

g) посуха

h) цунамі

i) лісова пожежа

j) загроза

k) затоплювати

l) підривати, руйнувати

m) тайфун

n) землетрус

o) катастрофа

p) збиток, шкода

q) частий

r) лавина

s) виверження вулкану

t) торнадо

u) частота

v) траплятися

w) стійкий, міцний

x) спека

Answers (відповіді – слайд 18):

(1-g, 2-m, 3-s, 4-a, 5-h, 6-n, 7-t, 8-b, 9-i, 10-o, 11-u, 12-c, 13-j, 14-p, 15-v, 16-d, 17-k, 18-q, 19-w, 20-e, 21-l, 22-r, 23-x, 24-f)


Додаток № 6

Imagine that you survived one of these disasters and make the interview with a victim using the following cards (слайд 9 10 11)

Card 1

A You are a journalist. You want to find out about an earthquake. Ask some questions.

1.     What / earthquake like?

2.     Was / office / damaged?

3.     How / you escape / the ruins?

4.     How / you rescued?

5.     Many / buildings / destroyed?

6.     Were / victims?

B You saw an earthquake. Tell the journalist what happened. Answer the questions.

1.     Earthquake / very frightening.

2.     Yes, the office / ruined.

3.     Hid under / table.

4.     I / rescued / by Rescue Service.

5.     Yes, hundreds of  buildings / destroyed.

6.     Yes, a lot of / injured and killed.

 

Card 2

A You are a journalist. You want to find out about a flood. Ask some questions.

1.     What / flood/ like?

2.     Was / house / damaged?

3.     How / you escape / the flood?

4.     How / you rescued?

5.     Many / buildings / destroyed?

6.     Were / victims?

B You survived flood. Tell the journalist what happened. Answer the questions.

1.     flood / very scary.

2.     Yes, the house / destroy.

3.     go / the highest level of the building.

4.     I / rescued / by myself

5.     No, but / all things were wet.

6.     no,

 

Card 3

A You are a journalist. You want to find out about a forest fire. Ask some questions.

1.     What / forest fire / like?

2.     What/ caused / it?

3.     How / you escape / the fire?

4.     How / you rescued?

5.     Many / trees / destroyed?

6.     Were / victims?

B You survived forest fire. Tell the journalist what happened. Answer the questions.

1.     forest fire / very terrifying.

2.     Campfire / left unattended.

3.     ran quickly  / to the road.

4.     I / rescued / by people

5.     Yes, thousands of  plants / burnt.

6.     no,

 

Додаток 7

DOWN

1) A tropical storm

2) A long period of time without rains.

3) A sudden shaking of the ground, typically causing great destruction

4) When the level of water exceeds

its normal limits

5) An extreme lack of food.

ACROSS

1) A strong wind storm consisting of a tall column of air which spins round very fast and causes a lot of damage.

6) A long, high sea wave that comes after earthquake

7) A destructive burning of something.

Keys: 1. typhoon 2.drought 3. Earthquake  4. Flood 5.famine  

1. Tornado 6. Tsunami 7. Fire

Which of the following disasters is the scariest? Why? Rank them from 1 to 10. Put the scariest the first. (слайд 3)

  •              Famine    tsunami
  •              Earthquake    hurricane
  •              War     avalanche
  •              Wildfires    volcano eruption
  •              Nuclear disaster   flood

 

 

docx
Додано
31 січня 2023
Переглядів
357
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку