«За гуманне ставлення до тварин»
Тема заняття: Свійські тварини рідного краю
Мета: ознайомити учнів зі свійськими тваринами рідного краю; розкрити цінність тварин для людини; розповісти, що люди отримують від тварин; сприяти формуванню в учнів потреби до пізнання світу; розширювати їх пізнавальний досвід; виховувати бережливе ставлення до тварин.
Методи: словесні (пояснення); наочні (демонстрація малюнків)
Форма: групова
Тип заняття: засвоєння нових знань
Обладнання: малюнки.
Хід заняття:
ІІ. Повідомлення теми і мети заняття.
Робота над загадками
• У воді купалась, а сухою зосталась. (Качка)
• Голодна — мукає, сита — жує, всім дітям молоко дає. (Корова)
• Двічі родився, у школі не вчився, а години знає. (Півень)
• Сіре, біле, пухнасте, схоже на зайчика. (Кролик)
• Хвіст гачком, ніс п’ятачком. (Свиня)
• З рогами, а не бик, доять, а не корова. (Коза)
• Кругом бочки бігають клубочки. (Курчата і квочка)
— Як назвати відгадки загальною назвою?
— Сьогодні ми говоритимемо про тварин, які живуть поряд із нами: кішок, собак і про інших також.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда про свійських тварин
— Про кого йдеться?
• І мала, і кучерява
І тихенька, і ласкава.
Має брата баранця.
Називається... (вівця).
— А якщо тварина чоловічої статі, то як її назвати? (Баран)
• Я красивий, я ігривий
Як біжу, то в’ється грива.
Хвіст у мене довгий-довгий
Хвіст у мене, мов шовковий. (Кінь)
Керівник. Якщо тварина чоловічої статі, то це кінь, жеребець, а якщо жіночої — кобила.
— Розгляньте малюнки. Яка вовна у вівці, а яка шерсть у коня? (У коня коротка шерсть, у вівці довга вовна.)
— Як ви вважаєте, де мешкають ці тварини? (У людей, у сараї, у селі)
— Правильно сказати — вівці мешкають у вівчарні, а коні — на конюшні.
Тварин доглядають люди. Як називається людина, яка доглядає овець?
— Людину, яка доглядає за вівцями, називають пастухом, або вівчаром, а людину, яка доглядає коней, називають конюхом.
Кожна тварина вміє «розмовляти». Що робить кінь? (Ірже)
— А як «розмовляє» вівця? (Мекає)
— Вівці — дуже корисні тварини, вони дають нам вовну, з якої потім виготовляють різні речі. Як назвати дію, коли людина знімає вовну у вівці? За допомогою чого вона це робить?
Керівник показує малюнок. (Люди стрижуть овець ножицями)
2. Розповідь про роль тварин у житті людини
Робота за малюнками
— Розкажіть за малюнками про роль тварин у житті людини.
— Які тварини дають нам:
• їжу;
• одяг;
• взуття;
• предмети побуту?
— Які тварини працюють разом із людиною?
Висновок. Тварини необхідні людині для існування. Вони дають необхідні їй продукти харчування (м’ясо, молоко, яйця, мед); вовну та шовк для виробництва тканин; хутро для пошиття одягу; шкіру для взуття; ліки, якими лікують різні хвороби людини (зміїна і бджолина отрута, мед, борсучий жир).
Тварини — це помічники людини у важкій роботі (коні, віслюки, верблюди); це чудовий настрій, коли ви чуєте спів солов’я чи спостерігаєте в лісі за білкою, яка спритно стрибає з гілки на гілку і з цікавістю дивиться на вас.
3. Робота за малюнками свійських тварин
Діти розглядають малюнки, називають свійських тварин. Розповідають, що людина отримує від тварин.
— Що дає корова?
— Що дає вівця?
— Що дає свиня?
— Що дає гуска?
— Що дає курка?
— Що дають курчата і півень?
— З чого зроблені кросівки?
— З чого зроблений светр?
— З чого зроблена тканина?
— З чого зроблені рукавички і шкарпетки?
— З чого зроблені портфель, гаманець і сумка?
— З чого зроблений сир?
— З чого зроблена ковбаса?
— З чого зроблені консерви?
Користь від вівці: м’ясо вівці смачне та поживне, з молока виготовляють сир, бринзу, масло; з вовни виготовляють тканину і шиють одяг; шкіру обробляють і використовують для виготовлення одягу і взуття.
Користь від коня: люди вживають у їжу м’ясо (конину), молоко, але не в натуральному виді, а готують із нього молочнокислий продукт — кумис із приємним смаком та лікувальними властивостями, вітамінами A, B, C.
Користь від поросяти: м’ясо, сало, кров — використовують у їжу; оброблену шкіру в промисловості — для одягу, взуття.
Користь від корови: молоко, молочні продукти багаті на кальцій, без якого не можливо уявити наш організм, ріст і міцність наших кісток; м’ясо використовують в їжі, а шкіру — для пошиття взуття.
Свійські кури: смачні та поживні, корисні для здоров’я продукти — м’ясо і яйця (вітамін D сприяє правильному формуванню скелету, профілактиці рахіту).
Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Гра «Нагодуй тварину» (робота за малюнками)
— Придумайте і напишіть клички цим тваринам. Чим ви їх нагодуєте? Покажіть стрілками.
2. Робота в групах
— Опишіть будь-яку свійську тварину. Яку користь вона дає людині?
• Хто із води виходить сухим? (акчак, аксуГ)
• Йде в поле — як дощечка, а з поля — як бочечка. (авороК)
• Хто боком спить, а лежачи їсть? (янивС)
• Хто родиться з бородою? (пац, азоК)
Керівник просить дітей назвати, які тварини можуть бути вірними друзями людини. Записує все перелічене дітьми на дошці.
Він об’єднує дітей у пари. Одна людина в парі — людина, інша — його вірний друг (наприклад: кінь, собака, кішка, птах і т. ін.). Діти повинні придумати сценки про те, як певна тварина послужила людині у важку хвилину.
V. Підсумок заняття
— Яких свійських тварин нашого краю ви запам’ятали?
— Які тварини є у вас дома?
— Які у них клички?
— Які свійські тварини є у вашої бабусі у селі?
— Що вони їдять?
— Яку користь приносять тварини людям (корова, порося, вівця, куриця, коза)?
— Що люди одержують від тварин?
— Назвіть продукти харчування тваринного походження.
— Назвіть предмети одягу, взуття, побуту, сировину для яких дають тварини.
— Які загадки про свійських тварин ви запам’ятали?