Тема заняття :
« Україна у ІІ світовій війні: історія, імена, події »
І. Цілі заняття:
А) Навчальні:
- закріплювати навички аналізу і зіставлення історичного матеріалу, уміння розглядати історичні явища в конкретно - історичних умовах;
- формувати вміння критично оцінювати та аналізувати історичні факти, користуючись документальним матеріалом;
- показати участь конкретних людей у воєнних подіях;
- поглибити знання студентів з історії участі України в подіях ІІ світової війни, доповнити їх місцевими матеріалами;
- закріплювати навички роботи з історичними термінами, поняттями, історичними документами;
- розвивати вміння самостійно працювати з усіма доступними джерелами інформації, відокремлювати упереджену інформацію від неупередженої.
Б) Виховні:
- виховувати почуття гордості за свій народ, який виніс тяготи війни на своїх плечах;
- виховувати студентів у дусі патріотизму, національної свідомості та гідності.
ІІ. Актуальність теми: З Україною пов’язані основні вирішальні події на всьому радянсько-німецькому фронті, який посів центральне місце у системі фронтів Другої світової війни. Саме тут проводилася більшість великомасштабних операцій 1941-1944рр., які зрештою, вирішили долю всієї країни. Ми повинні усвідомити, що велика перемога над гітлерівськими загарбниками була можлива спільними зусиллями всього народу, і наш український народ зробив свій вагомий внесок в те, щоб ця Перемога відбулася. Але в подіях війни залишається багато питань, які ще потребують ретельного вивчення , критичного осмислення.
Особливо актуальна проблема формування свідомих громадян нині, коли тривають пошуки щодо того, на основі яких фактів, подій і персоналій вітчизняної історії виховувати молодь. Невичерпним джерелом патріотичного та морального виховання молодого покоління є участь українців у подіях ІІ світової війни.
ІІІ. Тип заняття: семінарське заняття у вигляді «усного журналу» із застосуванням мультимедійних технологій.
Обладнання: проектор, екран, презентація до теми, відеоматеріали, плакати на тему війни, виставка «Родинна пам'ять про війну».
Основні поняття і терміни: «колабораціонізм», «Східний вал», «остарбайтер », «Поліська Січ», «мобілізація» , «новий порядок», Український штаб партизанського руху, «депортація», «Рух Опору».
ІV. Міждисциплінарна інтеграція: всесвітня історія, історія медицини.
V. План та організаційна структура заняття.
№п/п |
Основні етапи заняття |
Засоби активації |
Розподіл часу |
І. |
Підготовчий етап. Визначення актуальності теми, мотивації. |
|
5% |
ІІ. |
Основний етап. 1. Сценка про випускників 1941р. 2. Виступи студентів з повідомленнями ( аналіз історичних подій, фактів з критичним викладенням)
3. Перегляд відеосюжету художнього фільму «Матч» ( обговорення зі студентами даної події і її наслідків) 4.Презентація виставки «Родинна пам'ять про війну».
5. Організація вікторини по темі заняття |
Рольова гра
Презентації виступів студентів з мультимедійною підтримкою, виконання пісень військової тематики
Використання візуальних засобів
Розповідь студентів і викладача про матеріали виставки з активізуючими запитаннями, хвилина мовчання
Вправа «Впізнай особу, подію » |
90% |
ІІІ. |
Заключний етап. 1.Підведення підсумків заняття, загальні висновки. 3.Завдання для самопідготовки студентів. |
|
5% |
VІ. Зміст матеріалу заняття.
Вступне слово викладача, мотивація навчальної діяльності: повідомлення теми, мети та завдань заняття.
Історія людства знає безліч війн. Але дві з них масштабами руйнувань і людських втрат не мають рівних. Це Перша та Друга світові війни.
Україна протягом 1941-1945рр. направила до Збройних Сил СРСР 7млн. чоловік, кожен другий з яких загинув. Воїни-українці -з честю виконали свій військовий обов’язок перед рідними й близькими, зробили вагомий внесок у звільнення європейських народів від фашизму. Але в історії війни залишилось багато фактів, які мають невідомі моменти, є такі, про які суперечаються в суспільстві, тощо. На занятті неможливо згадати про всі найважливіші події війни, але згадаємо про ті факти, які були одним з трагічних, про осіб, які зробили посильний внесок в розгром фашистів, були овіяні «міфами і легендами».
22 червня 1941 року… Догорав рожевий світанок в обіймах спраглої ночі, він пив теплу росу із трав і замріяно слухав мелодію шкільного вальсу…
Сценка «Випускники 1941 року»
Виступи студентів з повідомленнями : ( супроводжуються демонстрацією слайдів, відеофрагментів по темі виступів )
Октябрську М.В. та снайпера Павліченко Л.М.)
Виступ викладача: Тема війни увійшла назавжди в творчість поетів, композиторів, художників. Всім відомий афоризм: « Коли гримлять гармати - пушки мовчать». Але музи не мовчали: поетичне слово звучало , співали пісні, народжені війною.
Пісня «Вогник» у виконанні студентки
Спогади про війну не піддаються часу – вони присутні в багатьох наших родинах . Студенти принесли на нашу виставку речі, які зберігаються в їхніх родинах, що мають відношення до тих буремних років - світлини воєнних років , листи, трофейні речі. Кожна з цих реліквій нагадує про тих, хто зробив свій внесок в перемогу, тому їх передають від старших поколінь до нащадків( коментар студентів і викладача до виставлених речей)
Минають роки, але у наших серцях ніколи не згасне пам'ять про людей близьких і невідомих – тих, хто боронив свою Батьківщину. Схилимо ж голови перед світлою пам'яттю тих, хто віддав своє життя, увійшовши в безсмертя.
Хвилина мовчання
Вікторина « Україна у ІІ світовій війні »
VІІ. Підведення підсумків заняття : викладач аналізує виступи і творчі доробки студентів .
VІІІ. Домашнє завдання.