Урок "Київська Русь за часів правління Ярослава Мудрого"

Про матеріал
Ознайомлення зі змінами, що відбулися в Київській державі за часів правління Ярослава Мудрого, розглянути зовнішню та внутрішню політику, з’ясувати значення діяльності князя для розвитку давньоруської держави
Перегляд файлу

Тема. Київська Русь за часів правління князя Ярослава Мудрого

Мета: ознайомлення зі змінами, що відбулися в Київській державі за часів правління Ярослава Мудрого, розглянути зовнішню та внутрішню політику, з’ясувати значення діяльності князя для розвитку давньоруської держави;

Тип уроку: комбінований урок.

Основні поняття: волость, митрополія, дипломатія.

Обладнання:

1. Карта “Київська Русь в ІХ – ХІ ст.”,

2. Підручники,

3.Ілюстративний матеріал.

4. Атласи. Контурні карти з історії України. 7 клас..

5.Роздатковий матеріал.

6.Малюнок валізи

Очікувані результати. Після цього уроку учні: Слайд №1.

  • вдосконалять навички складання схеми-портрету історичної особи;
  • навчаться визначати роль і місце особи в історії;
  • навчаться аналізувати документи за планом;
  • вдосконалять логічне мислення, зв’язне мовлення;
  • навчаться проводити власні дослідження, розробляти свої проекти.

План уроку.

І. Перевірка виконання домашнього завдання.

ІІ. Активізація пізнавальної діяльності.

ІІІ. Вивчення нової теми.

ІV. Підсумки уроку. Оцінювання учнівських досягнень.

V. Домашнє завдання.

Вступне слово вчителя. Сьогодні на уроці я бажаю вам досягти вершини пізнання, попри будь-які перепони. І залишатися такими цілеспрямованими, розумними, інтелектуальними. Ніколи не піддаватися песимізму та негативному настрою! А Ви вірите в себе і в свої сили? Щоб досягти успіх на уроці, давайте разом підберемо слова до асоціативного куща. Слово УСПІХ Слайд №2.

І. Перевірка виконання домашнього завдання.

ІІ. Активізація пізнавальної діяльності.

Вчитель.  Сьогоднішній урок є продовженням подорожі в добу Київської Русі. Ми з вами познайомимось з життям та діяльністю великих князів. У 1015 році в ході підготовки до походу на Новгород для втихомирення сина Ярослава, який відмовився платити Києву данину, Володимир Великий несподівано помер.

Фронтальна бесіда

  1.                   Про яку державу ми говорили з вами на попередньому уроці? (Київська Русь)
  2.                   Хто керував цією державою?
  3.                   Вкажіть князя та які заходи він здійснив для зміцнення держави?
  4.                   Які реформи запровадив В. Великий?
  5.                   Яких князів ви знаєте?  Назвіть імена київських князів та вкажіть, що вони зробили для зміцнення Київської Русі?

Вчитель.  А зараз прошу вас зосередитися на виконанні вправи «хмара тегів», дати відповіді на  запитання.

 

 

Вчитель.  Слідуючим завданням я пропоную Метод «Кроссенс» Що означає слово  «Кроссенс»

тому зараз ми повинні навати хто зображений на цих фото. Щоб дати відповідь на це запитання ми розпочнемо відкривати картинки за поданим ланцюжком.  Слайд № 3.

 

(Виконуючи завдання, учні пояснюють ланцюжок. Кий - Аскольд  – Олег - Ігор - Ольга-Святослав – Малуша  Володимир – Дніпро - карта «Київська держава за Володимира Великого та Ярослава Мудрого» (розбудова могутньої держави із значною територією за князів Володимира та Ярослава) Слайд № 3

 

III.      МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ

Ознайомлення з темою та метою уроку. Слайд №4,5

Учитель. - Володимир помер, не залишивши розпоряджень щодо спадкоємця. Тому одразу після його смерті розпочалась братовбивча війна, переможцем з якої вийшов син на ім’я Ярослав. Сьогодні на уроці ми розглянемо Київську Русь за часів правління князя Ярослава Мудрого, дамо характеристику його діяльності, розкриємо значення зовнішньої та внутрішньої політики цього історичного діяча для держави. А також попрацюємо з текстом історичного джерела.

C:\Users\Admin\Downloads\qrcode-20181201110450.pngОтже, запишіть число класна робота і тему нашого уроку, яка закодована  QR кодом.    

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

- Матеріал будемо вивчати за таким планом:  Слайд № 6

План:

1. Утвердження Ярослава в Києві.

2. Внутрішня політика.

3. Зовнішня політика князя. Відносини з іншими державами.

Очікувані результати. Слайд № 7,

Проблемне запитання. 

Слайд № 8.  Поміркуйте, на підставі яких фактів можна зробити висновок.

 

Вчитель.  Так, безперечно, князювання Ярослава Мудрого стало вершиною могутності Київської держави, і ви правильно дали високу оцінку цій особі. А тепер давайте послухаємо, як Ярослав прийшов до влади. В цьому нам допоможе Відео   Слайд №9  Слухаємо і дивимось уважно, щоб дати відповіді на запитання.

Гра « Мішечок знань». https://svitppt.com.ua/images/60/59105/960/img12.jpg

  1.                   Яка подія сталася 15 липня 1015 року (помер В. Великий)
  2.                   Чи залишив заповіт? (ні)
  3.                   Скільки синів було у Володимира? (12)
  4.                   Який князь почав своє правління на Київському престолі по смерті В. Великого. (Св’ятополк)
  5.                   А хто був улюбленим князем Володимира (Борис)
  6.                   Що сталося з братами Глібом, Борисом та Святославом. (Св’ятополк  вбив).
  7.                   Хто першим почав повстання проти Св’ятополка (Я. Мудрий).
  8.                   Назвіть роки князювання Ярослава (1019-1054рр.)

Вчитель Слайд № 10. Ярослав Мудрий великий князь Київський (1019-1054). Син Володимира Святославича і полоцької княгині Рогніди. В хрещенні мав ім'я Георгій. За життя батька управляв Ростовом, згодом - Новгородом. Смерть Володимира Великого зруйнувала усталений у державі лад, чотири роки країну лихоманило, розгорілися міжкнязівські усобиці за владу в Києві, під час яких наклали головою четверо з Володимирових синів, а переможцем судилося стати Ярославові. За часів правління Ярослава Мудрого засновуються школи; укладається перший літописний звід 1037 – 1039 рр.; заснована перша на Русі бібліотека, що нараховувала 950 томів. Період князювання Ярослава Мудрого – вершина могутності Київської держави.

V. ОСМИСЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Аналітико-синтетичне читання документа (лабораторна робота)

У ході виконання цього завдання навчимося здобувати інформацію з писемного джерела та отримують уявлення про розвиток права за часів Київської Русі.

Вчитель. За чотири роки братовбивчої війни Русь була спустошена. Тому Ярославові перш за все потрібно було навести лад у власній державі. Тож розглянемо, які зміни провів князь Ярослав Мудрий та за що він одержав це прізвище.

Робота в парах. Я роздам вам картки на яких закодовані завдання, а ви працюючи в парах повинні заповнити картки:

І пара „Внутрішня політика Ярослава” та виділяють головні віхи внутрішньої політики:

1. Зміцнив кордони

2. Створив перший збірник законів „Руська правда”.

3. Призначив Київським митрополитом Іларіона, який був першим митрополитом слов ‘янського походження.

4. Займався розбудовою Києва.

5. Піклувався про розвиток культури, а саме – з його іменем пов’язане будівництво соборів, переклад книг на слов’янську мову, літописання, створення шкіл, бібліотек.)

ІІ пара опрацюйте збірник законів „Руська правда” та дайте відповіді на запитання:

2. Чому за вбивство та каліцтво встановлено однаковий штраф?

3. Чиї інтереси захищав цей кодекс законів? Слайд № 11

Третя  зовнішню політику Ярослава Мудрого. Кожна група опрацьовує матеріал, що є в підручнику а також картки з додатковою інформацією. Після чого учні демонструють свої результати і обмінюються інформацією і думками.

4 пара запитання: «Чому Ярослава Мудрого нарекли «Тестем Європи»

Заслухати відповіді.

Робота з історичними поняттями. Опрацювати і записати до робочого зошита. Слайд №12

Робота з контурною картою: Позначаємо межі Русі за Володимира та Ярослава     Розбудова Києва.  Слайд 13,14

Вчитель.  Розуміючи значення Києва як політичного і духовного центру Русі, Ярослав приступив до грандіозної розбудови міста. Великий князь задумав  перетворити руський стольний град на другий Константинополь - столицю могутньої держави, яка суперничала б з Візантією.

Територія нового граду складала близько 70 га, тобто зросла в сім разів порівняно з дитинцем Володимира. У цих межах місто в основному й розвивалося наступні 200 років. Довжина міського  валу (14 м висоти і 30 м ширини в основі)  становила 3,5 км. (сл.)

- Окрасою міста стали Золоті ворота - головний в’їзд до нього. під час в'їзду до столиці треба було заплатити мито. Чимало науковців схиляються до думки, що дерев’яні стіни для захисту від пошкоджень були захищені листами міді. Кожен, хто прибував до Києва в сонячний день, бачив яскравий блиск Золотих воріт.

На місці перемоги над печенігами в 1036 р. князь Ярослав у 1037 р. звелів закласти храм на честь Софії — Божої премудрості. Так піднісся у височінь Софійський собор.

- Величні й гармонійні форми Софії Київської, увінчаної 13 куполами, урочисто-святкове її внутрішнє опорядження викликали захоплення сучасників. Він був однією з найбільших будівель свого часу. Загальна ширина храму 54,6 м, довжина 41,7 м, висота до зеніту центральної бані 28,6 м.  (Малюнок на дошку)

Висновок: За свою багатовікову історію всі пам’ятки архітектури пережили навали ворогів, пограбування, часткові руйнування, ремонти і перебудови.

- Ярослав Мудрий розбудовував не тільки Київ, а й інші міста Русі: Чернігів, Переяслав, Володимир Волинський, Турів. За його правління виникли Корсунь, Богуслав, Юр’їв. (показати на карті)

Метод «Прес» ( для слабших учнів ): за що Ярослава називають Мудрим?

Метод « Прес» ( для сильніших учнів ): чому з ім'ям Ярослава Мудрого пов'язують розквіт Київської держави( Русі – України)?

 Робота з атласом. Відкрийте історичні атласи і порівняйте територію Київської Русі в момент заснування і в період правління Ярослава Мудрого.
Як змінилася площа земель Київської держави?
Завдяки чому збільшилась територія ?  ВІДЕО

І. Узагальнення і систематизація знань одержаних на уроці
Вчитель : - 76 років прожив князь. Ранок 20 лютого 1054 року на Русі вже починався без нього. Перед смертю князь залишив своїм синам заповіт.
«Осе одходжу зі світу сього. А ви, сини мої, майте межи собою любов, бо ви брати від одного отця й однієї матері. Якщо ж будете в ненависті жити, у роздорах сварячись, то й самі погибнете. І землю отців своїх і дідів погубите. Що її надбали вони великим трудом. Тож слухайтеся ж брат брата, пробувайте мирно».
Подумайте, якими заповідями Ярослава Мудрого може скористатися сучасне покоління?
На основі таблиці узагальнюємо вивчене.

Вчитель. Отже, ми разом опрацювали цікаву та корисну інформацію про діяльність князя Ярослава, тож зараз я хочу почути ваші думки

Проблемна тема.

Слово учителя. Високо оцінив діяльність Ярослава літописець: « Як то буває, що один зоре землю, другий засіє, а третій жне та їсть багаті овочі. Так і тут: батько Ярослава зорав та зрушив землю, просвітивши хрестом, Ярослав, Володимирів син, засіяв книжними словами серця вірних, а ми можемо користуватися з книжної науки» . Отже, саме князювання Ярослава Мудрого стало вершиною могутності Київської держави, і літописець правильно дав високу оцінку князеві.

 Вчитель : - Чи правильним буде твердження, що за часів правління Ярослава Мудрого Київська держава досягла найбільшого розквіту?
Відповіді учнів.
Вчитель: - Дійсно за Ярослава Мудрого Київська держава досягла апогею свого розвитку. Ми, як його нащадки можемо пишатися ним. У 2008 році Україна серед багатьох історичних постатей різних часів у проекті «Великі українці» обрала на перше місце Ярослава Мудрого. За мудрість, честь і славу цієї особи в Україні створена державна нагорода «Орден Ярослава Мудрого», для нагородження громадян за визначні заслуги перед Україною в галузі державного будівництва, розвитку економіки, науки, освіти, культури, мистецтва, охорони здоров’я, за благодійницьку, гуманістичну та громадську діяльність. Ці факти свідчать про те, що українці не забувають, а шанують діяльність князя Ярослава Мудрого.
ІІ. Підсумок уроку

Слайд № .  Вправа "Історичний альбом". Формування інформаційної компетенції.  Раніше модно було заповнювати альбоми. В них розміщували портрети знаменитих родичів, близьких знайомих із підписами у прозовій чи у віршованій формі. За допомогою запропонованих уривків із літературних творів пропоную вам заповнити Історичний альбом, помістивши портрети знаменитих предків X – XI ст., та визначити, хто зображений на них (Дод. 1) .

Результат роботи відображаємо на ватмані, де учні розміщують портрети згаданих особистостей і підписують їх.

Вправа «Правильні твердження»
Зараз я буду зачитувати вам твердження, а ви в разі правильної відповіді будете плескати в долоні.

  1. За князювання Володимира на Русі розпочали карбувати перші давньоруські гроші. (ТАК)
  2. Князь Володимир склав «Руську Правду» – перший писемний збірник законів Русі. (НІ)
  3. Окрасою Києва часів Володимира став Софійський собор – перший кам’яний храм на Русі. (НІ)
  4. 988 рік, за повідомленням літописця, князь Володимир здійснив хрещення Русі. (ТАК)
  5. Князь Ярослав Мудрий вирізнявся войовничістю й усе своє життя провів у військових походах. (НІ)
  6. Дочка Ярослава Мудрого, Анна Ярославна, була дружиною короля Франції. (ТАК)
  7. Ярослава Мудрого називають «тестем Європи». (ТАК)


    Запитання
        Давайте поміркуємо, що можна запозичити від Ярослава Мудрого для сучасності, а що варто залишити в ХІ ст. Свої міркування напишіть на папірцях, що нагадують  на цю дорожню валізу, те, що ви взяли б із собою у ХХІ століття.
    Нажаль не довгою була велич Київської Русі, не вберегли нащадки Ярослава здобутків свого батька. Особисті інтереси стали важливішими за державні. 
    VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
    Опрацювати відповідний параграф  підручника, укласти словничок  історичних дат, вивчити конспект.

 

На кінець уроку я вам дам такі невеличкі валізи (жовті) чому? Бо це щастя, це -символ наповненості. Покладіть у зошит чи у щоденник, і нехай це буде перший крок у ваше майбутнє. Валіза-фундамент.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Від усіх племен поляни
Позбирали данину.
Заплатили й деревляни
І притому не одну.
Князю ж все здавалось мало...
Розлютившись, вороги
До дерев його прип’яли
І роздерли на шматки. Ігор

 

Княгиня хитрою вродилась,
У християнство охрестилась
І кумом цісаря зробила -
Свою державу укріпила. Ольга

 

Усе життя провів  в походах

На битву, як на свято йшов

Та на Дніпровських на порогах

Свою геройську смерть знайшов Святослав


Князь  не  знав  поразок  
І  ганьби  не  знав,  
На  Дніпровських  схилах  
Місто  збудував.  Кий

 

Нову христову віру дав

І срібну гривну карбував

На Бузі місто збудував

Один три прізвиська він мав   

То, хто ж така оця людина

Яку так славить Україна.                          Володимир 

 

 

Його боялись й шанували

За силу і свої й чужі.

І «віщим» князя називали

За те, що мав все до душі:

Удачу, щастя, що завгодно...

Як здобич, вабили світи. Олег

 

 

У стольнім нашім граді князювали,

І мудрістю провадили народ

І славу й честь країні здобували,

А серед них - великий князь…  Аскольд.

 

Ти дала життя дитині,

Та не судилось тішиться із ним.

Бо за велінням великої княгині

Вихованцем у неї став він Малуша

 

 

Після ката Святополка,

Що замучив трьох братів,

Брат четвертий на престолі,

Княженському  сів.  Ярослав

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На фоні приємної мелодії учитель декламує вірш Р.Завадовича “Ярослав Мудрий”.

Свого батька гідний сину,

Ти підніс до сили, слави,

До могуття Батьківщину.

А над Сяном, край кордону,

Гарний город збудував ти,

І щоб пам’ять не пропала,

Ярославль його назвав ти.

Пильнував ти, Ярославе,

Щоб жили по правді люди,

Щоб законом справедливим

І твої судили суди.

І про те подбав ти, княже,

Щоб коштовним самоцвітом,

Прибраний увесь, багатий,

Блиснув Київ перед світом.

Ти здвигнув собор Софії

З каменю і срібла-злата,

Ще й тепер про тую славу

Мріють Золоті ворота.

Скрізь з пошаною по світі

Твоє вчення споминали,

Королі, князі, вельможі

В тебе ласки забігали.

 

Учитель. Про які славні справи князя Ярослава переповідає автор вірша? Які історичні факти ми можемо встановити?

  •                Учні мають визначити, що Ярослав Мудрий:
  •                Зміцнив, розбудував Київську Русь.
  •                Підніс міжнародний авторитет.
  •                Збудував м.Ярославль.
  •                Упорядкував закони.
  •                Збудував Софіївський собор.

 

docx
Додав(-ла)
Осіпчук Ніна
Додано
21 лютого 2019
Переглядів
2857
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку