Розробка занять для проведення Ранкових зустрічей. Тиждень, присвячений темі: “Україна - рідний край”.
Ранкові зустрічі
Україна – рідний край
День перший
Тема: Краса і велич України
Мета: поглибити знання учнів про нашу державу – Україну; формувати національну свідомість школярів; удосконалювати навички роботи в парах, групах; розвивати пізнавальні інтереси; розвивати уяву, фантазію, творче мислення; виховувати любов до Батьківщини, шанобливе ставлення до символів держави, повагу до її історичного минулого і сучасного.
Обладнання: календар природи, картки зі словами, карта України, кросворд, смайлики, торбинка, презентація «Заповіді маленького українця».
І. Вітання
Доброго ранку, ліси і поля,
Доброго ранку, Вкраїно моя!
Доброго ранку! Я всіх вітаю!
Миру й добра всім сердечно бажаю!
Тренінг «Настрій дня».
ІІ. Обмін інформацією
Сьогодні ми з вами поведемо мову про найдорожче серцю кожної людини.
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині край.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
Ви живете в одному з наймальовничіших куточків Землі – в Україні.
Це наша Батьківщина. Українці завжди шанобливо ставилися до землі, де вони народилися, як до найдорожчого в світі – матусі. Саме тому свою Батьківщину називали «ненька Україна». Слово Україна походить від давньослов’янського слова «кра», що означає «край», «вкраїна», «Україна», земля, яка вирізняється з поміж інших земель.
Бесіда.
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ».
«Україна яка?»
(могутня, гостинна, багата, щедра, неозора, велика, квітуча, дружня, незалежна, дорога, найкраща, щаслива, співуча, рідна).
Запам’ятай! Словникова робота (додаток 1)
Батьківщи́на (Вітчизна) — країна, що належить даному народові.
Держава – країна з певним політичним устроєм.
Рідний край - місце народження тієї чи іншої людини.
(Україна – це незалежна держава. Луганщина – мій рідний край. Столиця нашої Батьківщини – це місто Київ.)
Робота в парах.
З’єднати частини прислів’я, пояснити значення одного прислів’я. (додаток 2)
Всюди добре, ... життя віддай.
Кожному мила, ... а вдома найкраще.
За рiдний край, ... рідна сторона.
ІІІ. Групова робота
На планеті живе багато людей, дітей різних національностей. І якщо ми хочемо знайти когось, дізнатися де він живе (місто, державу) нам потрібно скористатися глобусом або картою.
Робота з картою
Давайте на карті знайдемо нашу Батьківщину - Україну.
Уважно розгляньте карту України. Вона поділена на частинки. Це різні куточки нашої країни, які називаються «області». Знайди на мапі України область в якій ти живеш. Розфарбуй її кольором, який тобі подобається. (додаток 3)
1. Як називається, герб нашої держави?
2. Які гори України ви знаєте?
3. Як називається найбільша річка України?
4. Який птах є символом України?
5. Столиця України.
6. Кущ — символ України.
7. Квітка — символ рідної землі.
Відповіді: (Дніпро, Карпати, мальва, тризуб, лелека, калина, Київ).
Гра «Котилася торба»
Котилася торба
З великого горба,
А в тій торбі
Не хліб- паляниця,
Кому доведеться,
Той буде трудиться.
(учні, яким дістається торба дістають картки зі словами, зі слів складають прислів’я) (додаток 5)
ЛЮДИНА БЕЗ БАТЬКІВЩИНИ, ЩО ПТАШКА БЕЗ ДОМІВКИ.
ІV. Щоденні новини
Доброго ранку, друзі!
Сьогодні ___________ місяць, ___________ число.
− Кого / що ти побачив(-ла) сьогодні зранку?
− Що би ти хотів (-ла), щоб сьогодні відбулося?
РОБОТА З КАЛЕНДАРЕМ ПОГОДИ.
НАРОДНІ ПРИКМЕТИ.
КАЛЕНДАРНА ІНФОРМАЦІЯ (СВЯТА)
ЗАПОВІДІ МАЛЕНЬКОГО УКРАЇНЦЯ (презентація).
Учитель розповідає учням, що сьогодні на них чекає. Знайомство з планом на день.
ДОДАТОК 1
БАТЬКІВЩИНА
ДЕРЖАВА
ВІТЧИЗНА
РІДНИЙ КРАЙ
ДОДАТОК 2
Всюди добре, ... життя віддай.
Кожному мила, ... а вдома найкраще.
За рiдний край, ... рідна сторона.
ДОДАТОК 3
ДОДАТОК 4
ДОДАТОК 5
ДОДАТОК 6
ЗАПОВІДІ МАЛЕНЬКОГО УКРАЇНЦЯ.
1. Цінуй та оберігай свою БАТЬКІВЩИНУ.
2. Поважай традиції та культуру свого народу.
3. Пам’ятай історію свого народу.
4. Шануй символи своєї держави.
5. Бережи красу рідного краю.
6. Плекай рідну мову.
День другий
Тема: Козацькому роду – нема переводу
Мета: поглибити знання учнів про козаків, їх життя, традиції, уподобання; формувати національну свідомість школярів, бажання дізнаватися про історичне минуле своєї Батьківщини; удосконалювати навички роботи в парах, групах; розвивати пізнавальні інтереси; розвивати допитливість, уяву, фантазію; виховувати любов до Батьківщини, повагу до її історичного минулого і сучасного.
Обладнання: календар природи, відео, картки з завданнями, дидактичний матеріал, ілюстрації козаків, смайлики, презентація «Сторінками козацької слави».
І. Вітання
Добрий ранок, добрий ранок!
Добрий сонячний світанок,
В добрий день переросте,
Радість й щастя принесе.
«Подаруй усмішку».
Діти стають стоять в колі, дарують усмішку вчителю, сусідові справа, зліва, найкращому другу.
Тренінг «Настрій дня».
- Діти, я хочу дізнатися з яким настроєм ви завітали сьогодні на наше заняття. Допоможуть мені це з’ясувати смайлики в нашому куточку настрою. Прислухайтесь до власних почуттів і оберіть той малюнок, який відповідає вашому настрою і який ви б хотіли зберегти на цілий день.
ІІ. Обмін інформацією
Як відомо людина нерозривно пов’язана з минулим свого народу, його історією, і сьогодні ми перегорнемо одну із сторінок нашого славного минулого.
Діти, давайте послухаємо пісню і спробуємо з’ясувати про що мріє співак. (пісня https://www.youtube.com/watch?v=aUkRHxhSzsU Антонов Микола Маленький козак)
Бесіда
Хвилинка-цікавинка
Колись козаки жили в куренях на Січі. Вона знаходилась за Дніпровськими порогами. Січ оточував глибокий рів і височезний вал, з дозорними баштами і бійницями для гармат. Жінок на Січі не було. Також на Січі був Майдан для навчання військової справи, де майбутніх вояків вчили триматися на коні, володіти шаблею та стріляти. Козаки голови голили... Та ще й таку моду мали: довгі вуса та чуприну носили, та таку, що на вухо намотували. Козацький довгий чуб називався оселедець. Козаки дуже швидко плавали по Дніпру і Чорному морі на своїх чайках - це човен, видовбаний з верби або липи. Вони полюбляли їсти юшку, куліш, галушки. Січ очолював кошовий отаман. Він мав особливий знак влади – булаву – палицю з кулею, прикрашена золотом і коштовним камінням.
Гра «Спіймай слово»
На аркушах паперу записані характеристики, що притаманні різним людям: творчий, енергійний, хитрий, сміливий, працелюбний, жадібний, лінивий, самостійний, відважний, надійний, товариський, кмітливий, заздрісний.
- Діти, оберіть якими рисами характеру, на вашу думку, має володіти справжній козак. (додаток 2)
Гра «Спіймай слово» (учні плескають у долоні, якщо ця риса притаманна козаку). Творчий, хитрий, рішучий, працелюбний, лінивий, самостійний, добродійний, відповідальний, наполегливий, незалежний, обережний, підтримує інших, надійний, старанний, чесний, хоробрий, байдужий, боягуз, нерішучий, недоброзичливий, слабкий.
ІІІ. Групова робота
Робота в парах
З’єднай стрілочками назву одягу і зброї з малюнком ( додаток 3)
Для розумників і розумниць. Словникова робота.
ЧОРНИЛЬНИЦЯ - приладдя для зберігання чорнил
БУЛАВА – символ гетьманської влади
ШАБЛЯ- зброя козака
БУНЧУК – символ влади, палиця з китицею кінського волосся.
Знайди і покажи на малюнку. Розфарбуй. (Додаток 4)
«Козацькі розваги»
Козаки були веселий народ. Любили вони повеселитись, пожартувати… Тож пропоную вам пограти. Гра «1-2-3-4-5»
Коли я буду називати певні цифри, вам потрібно буде виконувати відповідні дії.
«один» - плеснути в долоні перед собою,
«два» - плеснути в долоні за спиною,
«три» - плеснути в долоні над головою,
«чотири» - плеснути долонею правої руки в долоню сусіда праворуч, лівої – в долоню сусіда ліворуч,
«п’ять» - обернутися навколо себе.
(Спочатку вчитель називає цифри не поспішаючи, виправляє помилки. Далі – називає цифри швидко.)
Завдання “Зваримо куліш.” (додаток 5)
ІV. Щоденні новини
РОБОТА З КАЛЕНДАРЕМ ПОГОДИ.
НАРОДНІ ПРИКМЕТИ.
КАЛЕНДАРНА ІНФОРМАЦІЯ (СВЯТА)
КОЗАЦЬКА МИРИЛКА
Я козак і ти козак,
Я вояк і ти вояк,
Щоб в бою стояти мужньо
Ми повинні бути дружні.
Ми хоробрі вояки –
Побратими-козаки.
Діти, у козаків існував своєрідний кодекс честі: шануй своїх батьків, як найцінніше в своєму житті, будь гідним свого роду. Будьте гідні козацької слави!
Додаток 1
Додаток 2
творчий
енергійний
хитрий
сміливий працелюбний жадібний
лінивий
самостійний відважний
надійний
товариський кмітливий
заздрісний
рішучий відповідальний незалежний обережний
старанний
чесний
хоробрий
байдужий
боягуз
нерішучий
слабкий.
Додаток 3
Додаток 4
Додаток 5
Додаток 5 (продовження)
Додаток 5 (продовження)
Додаток 6
День третій
Тема: Український віночок – краса та оберіг
Мета: ознайомити дітей із віночком-оберегом, розкрити значення кожної квітки (ромашка, незабудка, мак, барвінок, волошка), кольорів стрічок; закріпити уміння рухатись ритмічно, співвідносити рухи з характером музики; розвивати зв’язне мовлення, естетичний смак; виховувати почуття національної гордості, інтерес до національних оберегів.
Обладнання: календар погоди, квіти-обереги, український віночок, ілюстрації квітів, різнокольорові стрічки, запис українських народних мелодій, презентація «Віночок – оберіг дівочий», картки з завданнями.
І. Вітання
Доброго ранку, мої маленькі,
Ну які ж ви всі гарненькі!
Покажіться, покрутіться,
Весело усім всміхніться.
Доброго ранку! Доброго дня!
Доброго вчора, сьогодні, щодня!
Психологічний етюд
Маленькі наші ніжки,
Та добре знають путь.
На службу Україні,
Як виростуть, підуть. (діти крокують по колу)
Маленькі наші ручки,
Та кріпнуть і ростуть.
На службу Україні
Всю працю віддадуть. (діти піднімають від плечей і вгору)
Дитячі в нас серденька,
Та щирі почуття. (діти прикладають праву руку до серденька зліва)
Любити Україну
Ми будем все життя (діти піднімають руки вгору і вітаються)
ІІ. Обмін інформацією
- Кожна країна має символи, за якими її впізнають в усьому світі. Наша країна їх має також. Давайте разом їх пригадаємо. Які ви знаєте державні символи України? (державний прапор, гімн , герб). Також в Україні є народні символи. Хто знає які? (жито, барвінок, калина, верба, лелека, соловей, віночок, вишитий рушник).
- Сьогодні, мої маленькі українці, ми з вами поговоримо про український віночок, як оберіг дівочої краси.
Традиція плетіння віночка дійшла до нас із сивої давнини. Український віночок - є частиною українського національного костюма. В давнину їх носили тільки дівчата. Плели його з живих квітів. Вважалось, що в них є чаклунська сила, здатна захистити від будь-якого лиха. Тому український віночок не просто прикраса, а й оберіг.
(Звучить музика. Вчитель дістає ляльку - українку)
- Діти, подивіться. До нас у гості завітала маленька українка Оленка. Погляньте, як вона святково одягнена. Опишіть нашу ляльку. (гарна, святкова, мила)
- В яке вбрання вона одягнена? (вишиванка, спідниця, чобітки, фартушок)
- А що в неї на голівці? Чи знаєте ви, що таке вінок? (Віночок - це плетене коло із квітів, листя, гілок)
- Давайте уважно розглянемо віночок. З чого він складається? (квіти, стрічки).
- А зараз я пропоную вам розшифрувати, що ж в народі говорять про віночок. (додаток 1)
Розшифруй прислів’я. Встав замість квіточки літери «о» чи «и».
1. «ГАРН*Й ВІН*Ч*К – *КРАСА ДІВЧ*Н*».
2. «ВІН*Ч*К В*Т* – Ж*ТТЯ ЛЮБ*Т*».
- Віночок до лиця кожній дівчинці. Перший віночок для дівчинки плела матуся, коли їй було три рочки. В нього вплітали чорнобривці, незабудки, барвінок, ромашки (показ цих квітів на малюнках). Кожна квіточка лікувала дитину: чорнобривці допомагали позбутися головного болю, незабудки та барвінок зір розвивали, а ромашка серце заспокоювала. У чотири роки плели інший вінок. Допліталися ще безсмертник і гілочки вишні (показ цих квітів на малюнках). А для шестирічної доньки у вінок вплітали мак і волошки (показ цих квітів на малюнках). Для семирічної дівчинки плели вінок з семи квітів. І вперше квіт яблуні вплітали. Всього в українському віночку дорослої дівчини – 12 квіток і кожна лікар і оберіг.
- Ми сьогодні поговоримо про ті квіти, які вам найбільш знайомі і сплетемо з них колективно віночок.
- А що це за квіти ви дізнаєтесь, коли загадки відгадаєте. Ось подивіться, в мене є такі чудові конверти, в яких і знаходяться завдання. Ну що ж відкриваємо та подивимось. Що ж там заховалося? (В кожному конверті знаходиться загадка про квітку та квітка, яку відгадують діти. Потім прикріплюють квітку на кільце з картону, яке висить на дошці, створюють колективно аплікацію віночок).
Творча робота (додаток 2)
Що за квіточка пахуча,
Дуже гарна, та колюча,
Рвати себе не дозволяє,
Колючками всіх лякає?( Ружа)
Хоч червоні, та не сальви,
На стеблі розквітли ... (Мальви)
А ця квітка як троянда виглядє
Та не коле бо шипів не має,
Щоб була любов, була гармонія,
У дівочому віночку виграє …(півонія).
Щоб було здоров’я, була сила,
Цвіт її не в’яне, бронзовіє.
Серед квітів справжній характерник.
У вінок вплітається… (безсмертник).
Я на сонце дуже схожа —
золотиста, ніжна, гожа.
Я щоранку розквітаю,
промінцями всіх вітаю.
Відгадати вам не важко,
що за квітка я? (Ромашка)
Кущем красивим вона росте,
І білою парасолькою цвіте.
Дозріє червоною, як малина,
Але це гірка … (Калина)
Жовтий, в смужечку
сміливець,
Це не джміль, а...
(Чорнобривець)
Лист зелений і міцний,
Сніг для нього не страшний,
А коли весну стрічає,
Сині очі розкриває.
(Барвінок)
Запалали в чистім полі
квіти гарні, всі червоні.
То палає влітку так
польовий червоний... (мак).
Блакитні оченята
із жита виглядають.
Хоч квіточки ці люблять,
та з поля виганяють.
(Волошки)
- Вплетемо в віночок пучечок хмелю, рожевий квіт яблуні, любисток, деревій. Квітів-символів України є багато і говорити про них можна довго. Ми уже сплели віночок, але це ще не все. Подивіться уважно, чого не вистачає на нашому віночку? (стрічок).
- Отже наш віночок потрібно прикрасити ще й стрічками. Але в'язати стрічки потрібно уміло, в певному порядку. Ось послухайте казочку про те, як одна дівчинка в’язала стрічки до свого віночка.
Казочка.
Сиділа дівчина на галявині та плела вінок. Подивилась на матінку-землю нашу годувальницю, та й прив’язала посередині першу стрічку. Якого вона кольору? (коричневого).
Так, що ця стрічка означає?
А потім пригріло ніжне сонечко. Посміхнулася дівчинка його промінцям та й прив’язала стрічку якого кольору? (жовтого).
Прив’язала жовту стрічку – нехай Сонечко зігріває землю. Так що ж означає жовта стрічка? (сонечко)
Пригріло сонечко. Вибилося із землі зелене житечко і все навкруги зазеленіло. І дівчинка прив’язала до віночка яку стрічку? (зелену). Хай зеленіє житечко. А потім глянула дівчинка на небо, а воно синє-синє, чисте, без хмарок. І прив’язала вона стрічку якого кольору? (синього). Що вона означає? Та тут стало житечко в’янути без водички. А на небі - ні хмаринки. І стала дівчинка дощик закликати. Тут набігли хмаринки, впали на землю перші краплинки – блакитні-блакитні. Зраділа дівчинка та й прив’язала … якого кольору стрічку? (блакитну). Так. Що вона означає? (воду). Зраділо житечко, а тому що дощик був чарівний. Швидко достигло житечко. Зібрали люди урожай та й спекли смачний хліб. З’їла дівчинка окраєць хліба, прив’язала оранжеву стрічку. Що вона означає? (хліб). В віночок в’яжуть ще стрічки: фіолетову — символ мудрості людини, малинову — символ душевності, щирості, рожеву — символ достатку, червоні стрічки — символ добробуту та багатства. Молодці, діти! Подивіться, який гарний віночок у нас вийшов.
ІІІ. Групова робота
Робота в парах (додаток 3).
Знайди слова-назви квітів, які вплітають у віночок.
Рухлива гра «Збери віночок» (Робота в групах)
А тепер я хочу перевірити трохи вас. Якщо ви уважно дивилися, слухали, якщо все запам'ятали, то вправно сплетете живий віночок. (діти поділені на групи, кожна дитина в групі обирає, яка вона квітка, вчитель читає вірш, а діти «плетуть» віночок – стають в коло в зазначеному порядку і беруться за руки)
Не забудь, будь ласка, друже,
У вінку найперша ... (ружа).
Друга квітка теж не зайва,
Друга квітка зветься ... (мальва).
Щоб була гармонія —
Третя в нас — ... (півонія).
Як перлина між перлинок —
Так між квітами ... (барвінок).
Цвіт самої України —
Це, звичайно, цвіт ... (калини).
Ось, на небо схожі трошки,
До вінка прийшли ... (волошки).
Плести я віночок вмію так,
Зараз черга на червоний ...(мак).
Підемо на луки,
Там сплетем віночок,
Станемо в таночок.
(Діти беруться за руки і йдуть по колу вліво. На останні слова зупиняються, піднімають руки.)
Тож підемо у танок.
(Після цих слів діти швидко опускають руки на плечі своїм сусідам і танцюють під будь-яку мелодію)
Робота в групах. (додаток 4)
Розфарбуйте стрічки віночка і поясніть, що вони означають.
ІV. Щоденні новини
РОБОТА З КАЛЕНДАРЕМ ПОГОДИ.
НАРОДНІ ПРИКМЕТИ.
КАЛЕНДАРНА ІНФОРМАЦІЯ (СВЯТА)
Знайомство з планом на день.
Додаток 1
Розшифруй прислів’я. Встав замість квіточки літери «о» чи «и».
1. «ГАРН*Й ВІН*Ч*К – *КРАСА ДІВЧ*Н*».
2. «ВІН*Ч*К В*Т* – Ж*ТТЯ ЛЮБ*Т*».
Додаток 2
Ружа
Мальви
Додаток 2 (продовження)
Півонія
Безсмертник
Додаток 2 (продовження)
Барвінок
Ромашка
Додаток 2 (продовження)
Калина
Мак
Додаток 2 (продовження)
Волошка
Чорнобривці
Додаток 2 (продовження)
Хміль
Гілочка яблуні
Додаток 2 (продовження)
Любисток
Деревій
Додаток 3
Знайди слова-назви квітів, які вплітають у віночок.
Додаток 4
Розфарбуйте стрічки віночка і розкажіть, що вони означають.
День четвертий
Тема: Магія музичної краси
Мета: збагатити знання дітей про українську народну пісню, народні інструменти; показати красу, багатство і велич українських народних пісень; формувати національну свідомість школярів; удосконалювати навички роботи в парах, групах; розвивати пізнавальні інтереси; розвивати допитливість, уяву; виховувати почуття гордості за свою Вітчизну, за народ, який має багату творчу спадщину; виховувати почуття відповідальності за збереження та передання у спадок дорогоцінної перлини народної творчості – пісні.
Обладнання: календар природи, відео, картки з завданнями, ілюстрації народні українські інструменти, музичні інструменти: сопілка, бубон; смайлики.
І. Вітання
Добрий день! Чудовий день!
Посміхнись скоріше!
І сьогодні цілий день
Буде веселіше.
Розітремо ручки,
Носики і щічки.
Будемо вродливі,
Веселі та щасливі.
Розітремо ручки
Сильніше, сильніше,
А тепер поплескаємо
Дужче, сміливіше.
Створення у класі позитивного настрою.
Учитель пропонує кожній дитині привітатися по черзі в колі й розповісти (одним реченням) про свої враження від сьогоднішнього ранку, бо цей ранок особливий.
- Доброго ранку, у мене сьогодні чудовий ранок, бо до яскраво сяє сонечко ( у мене день народження, мій тато приїздить з відрядження і т.д.). А що у вас?
«Настрій дня» (смайлики настрою)
ІІ. Обмін інформацією
- Чи любите ви співати?
- Чи вміє хтось грати на музичному інструменті?
- Я маю для вас приємну новину. Сьогодні на занятті ми будемо і співати і грати на музичних інструментах, але не звичайних, а українських народних.
Піснями в будні і свято
Здавна рідний край багатий.
Є в них усмішка та ласка,
Смуток і чарівна казка.
Завдання «Збери прислів’я» (додаток 1)
Завдання «Музична скринька».
Слухання пісень різних видів. (колядка, веснянка, колискова, жниварська пісня, жартівлива).
Колядка «Добрий вечір тобі пане господарю»
https://www.youtube.com/watch?v=mwwgdbMQ738
Веснянка
https://www.youtube.com/watch?v=jOPIuOWABuw
Колискова «Спи моя радість засни»
https://www.youtube.com/watch?v=lqMs5TAsKTQ
Жниварська пісня «Ой, на горі жито зелене»
https://www.youtube.com/watch?v=kRHtovtr8qY
Жартівлива пісенька «Грицю, Грицю, до роботи!»
https://www.youtube.com/watch?v=xFtHhFLl554
Українські музичні інструменти з’явилися дуже давно. Їх велика кількість і сьогодні ми познайомимося з кількома найпоширенішими на теренах нашої країни.
Трембіта — найдовший музичний інструмент у світі. Його довжина може сягати 4 метрів. А звуки трембіти чути на відстані понад 10 кілометрів. Зустрічається він на полонинах Карпат.
Музичні символи українського народу – бандура та кобза. Погляньте уважно на зображення цих інструментів. Чим вони відрізняються? ( кобза має менше струн, менша за розміром). У давні часи, коли не було магнітофонів, телевізорів, від села до села, від міста до міста ходили бандуристи і виконували пісні, таким чином розповідаючи людям про останні події на їхній землі. Звук цього інструменту дуже красивий та мелодійний.
Сопілка виготовлялася з гілочки калини, бузини чи очерету. Має 5-6 дірочок. (розглядують сопілку, пробують грати).
Послухайте і відгадайте загадку. Що це за музичний інструмент?
Можу голосно і тихо
Я заграти для малят.
Ти труси мене легенько,
Бубонці враз задзвенять.
А захочеш грім почути,
То сильніше в мене стукай! (Бубон)
Зозулька. Як ви думаєте, чому цей інструмент так назвали? З чого його виготовляли? Це - глиняна пташка-свищик.
Обмін інформацією. «Крісло автора».
«Коли мені сумно/ радісно я люблю слухати »
ІІІ. Групове заняття.
Гра «Я хочу навчитись грати на …»
Діти встають у коло. Учитель кидає дитині м’яч, учень ловить і розповідає про мізичний інструмент на якому хоче навчитися грати. Далі перекидає м’яча іншій дитині. Гра продовжується доти, поки всі діти не висловляться.
Народна рухлива гра «Подоляночка».
https://www.youtube.com/watch?v=K7IlFXBqCr0
Діти беруться за руки і стають у коло. Вибирають подоляночку. Діти ходять по колу і співають, а подоляночка робить все те. Про що вони співають.
Десь тут була подоляночка,
Десь тут була молодесенька.
Тут вона сіла,
Тут вона впала,
До землі припала,
Личка не вмивала,
Бо води не мала.
Ой, встань, встань, подоляночко,
Умий личко, як ту скляночку.
Візьмися у боки -
За свої скоки,
Підскочи до раю,
Бери сестру з краю.
Робота в парах (додаток 3)
З’єднай числа в порядку зростання і побачиш кобзу. Знайди на малюнку музичні інструменти.
ІV. Щоденні новини
РОБОТА З КАЛЕНДАРЕМ ПОГОДИ.
Рефлексія
На дошці ви бачите сонечко, але воно розгубило свої промінчики. Прикріпіть на «сонечко» «промінчик», якщо заняття вам сподобалося. Якщо не сподобалося – «хмаринку».
Додаток 1 «Збери прислів’я»
Додаток 2
Додаток 3
День п’ятий
Тема: Народні традиції харчування
Мета: продовжити формувати в дітей знання про Україну, її національні страви; збагачувати словниковий запас учнів; ознайомити з українськими прислів’ями, скоромовками; удосконалювати навички роботи в парах, групах; розвивати пізнавальні інтереси, допитливість, уяву, фантазію, зв’язне мовлення; виховувати почуття гордості за свою Батьківщину, за свій народ, почуття патріотизму, любов до України та її традицій.
Обладнання: ілюстрації українських страв, прислів’я, дерев’яна ложка, муляжі овочів та фруктів, кулінарна книга «Українські народні страви», музичне супроводження.
І. Вітання
Другу руку простягни,
Усмішку усім пошли.
Добрий ранок!
Добрий день!
Нашу зустріч розпочнем!
Яке чудове привітання «Добрий день». Це означає, що у нас гарний настрій, хороше на серці. «Добрий день» - це означає, що всі ми бажаємо один одному добра.
Гра «Я роблю це так»
За короткий період часу (1 хвилина / поки звучить весела музика) потрібно
встигнути привітатися з якомога більшою кількістю однокласників у різний спосіб (наприклад, потиснувши один одному руку/ «дай п’ять»/ обіймаючи один одного).
ІІ. Обмін інформацією
Хвалить його кожен,
Любить його кожен.
І дня ми без нього,
Прожити не можем. (Хліб)
Кришталиночки тверді,
Світлі — аж іскряться.
Народились у воді,
А води бояться. (Сіль)
- Дорогих гостей в нашій країні зустрічають хлібом та сіллю. Українці люблять ходили в гості один до одного та пригощатися традиційними стравами.
- А ви любите смачненько поїсти?
-Які ваші улюблені страви?
-Що готують ваші мами?
-Смачно готувати - це велика майстерність. Страви української кухні не лише смачні, а й корисні.
- Сьогодні на занятті ми з вами поговоримо про українські страви, які готували ваші прапрабабусі; готують зараз ваші бабусі і мами.
- На обід українська сім’я завжди збиралася разом. Кожен за столом мав своє місце. Першим сідав за стіл господар, за ним - господиня, потім старі батьки, останніми - малі діти. Їли разом з великої миски дерев’яними ложками. За столом заборонялося стукати ложками, голосно розмовляти, сміятися. Найголовнішою стравою на столі був хліб. З хлібом їли навіть кашу.
- Розгляньте малюнки та назвіть популярні в Україні страви. (додаток 2)
Словникова робота
Галушки - це різані або рвані шматки тіста, зварені на воді або молоці.
Узва́р - солодкий відвар, компот із сушених фруктів.
ІІІ. Групова робота
- А зараз я давайте вивчимо скоромовку.
Вранці по воду
Варвара ходила.
Вареники з вишнями
Вдома варила.
Ско їсть, ро ро
ро ско й бить.
Борщ ка ї на
та ша — жа ша.
Гра «Ложку передавай- страву називай»
Діти стають у коло і передають ложку, промовляючи слова: «Українські ми малята, будем страви називати». Дитина, у якої на закінчення фрази опиниться ложка, називає українську страву (борщ, вареники, пампушки, галушки, сало, гречаники, капусняк, голубці, картопля, куліш, юшка, узвар, каша).
Робота в парах. Дидактична гра «Варимо борщ»
Упріває гаряча страва,
Їсти-то не хитра справа.
Дістаю із печі горщик,
Там смачненький кипить… (борщик).
Чи знаєте ви що треба покласти в горщик, щоб зварити смачний борщик?
Попрацюйте в парах, знайдіть на картках назви овочів, які необхідні для цієї страви. Розфарбуйте різними кольорами. (перець, помідор, буряк, капуста, картопля, морква).
- Дуже швидко ви підшукали необхідні овочі. Думаю, що у вас вийшов би смачний борщ.
Руханка «КАЛАЧІ» (повторюють віршик, виконують дії)
Я печу, печу, печу
Діткам всім по калачу.
Маком я їх потрушу,
В піч гарячу посаджу.
Випікайтесь, калачі,
У натопленій печі.
Буду діток я скликати,
Калачами частувати.
ІV. Щоденні новини
РОБОТА З КАЛЕНДАРЕМ ПОГОДИ.
Яке сьогодні число? Який день тижня?
Яка чудова пора року гостює в нас зараз?
Рефлексія
На дошці ви бачите сонечко, але воно розгубило свої промінчики. Прикріпіть на «сонечко» «промінчик», якщо заняття вам сподобалося. Якщо не сподобалося – «хмаринку».
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 2 (продовження)
Додаток 2 (продовження)
Додаток 2 (продовження)
Додаток 3
Прочитай прислів’я.
Ско їсть, ро ро
ро ско й бить.
Борщ ка ї на
та ша — жа ша.
Додаток 4