Розробка уроків з української мови для 4 класу за НУШ має бути спрямована на розвиток мовленнєвих компетенцій, граматичної грамотності та творчих здібностей учнів. Пропоную кілька прикладів уроків на основі тем з української мови для 4 класу.
Тема 1. Іменник як частина мови
Урок 1: Іменник. Рід іменників
Мета:
• Ознайомити учнів з поняттям іменника, його родами.
• Навчити розпізнавати іменники в тексті та визначати їхній рід.
Хід уроку:
1. Організаційний момент
• Привітання учнів, оголошення теми уроку.
2. Актуалізація знань:
• Бесіда: що таке іменник? Навіщо ми використовуємо іменники в мовленні?
• Учні наводять приклади іменників із попередніх знань.
3. Вивчення нового матеріалу:
• Вчитель пояснює, що іменники називають предмети і бувають чоловічого, жіночого та середнього роду.
• Візуальні приклади на дошці: учень (чол. рід), школа (жін. рід), вікно (сер. рід).
4. Практична частина:
• Вчитель дає завдання: виписати з тексту кілька іменників та визначити їхній рід.
• Учні працюють в парах, перевіряють один одного.
5. Ігровий момент:
• Гра “Знайди свій рід”. Учням даються картки з іменниками, вони повинні об’єднатися в групи за родом свого слова (чол., жін., сер.).
6. Рефлексія та підсумок:
• Вчитель підсумовує важливість знання родів іменників у правильному використанні слів.
7. Домашнє завдання:
• Виписати 5 іменників кожного роду з домашнього оточення (наприклад, в кімнаті) та написати їх у зошит.
Тема 2. Прикметник
Урок 2: Прикметник. Зв’язок прикметників з іменниками
Мета:
• Визначити, як прикметники описують іменники.
• Навчити учнів підбирати прикметники до іменників.
Хід уроку:
1. Організаційний момент
• Оголошення теми та мети уроку.
2. Актуалізація знань:
• Повторення: що таке іменник? Що означає слово “прикметник”? Навіщо він потрібен?
3. Вивчення нового матеріалу:
• Вчитель пояснює, що прикметники описують ознаки предметів і відповідають на питання “який?”, “яка?”, “яке?”.
• Приклади на дошці: зелений лист, велика книга, синє небо.
4. Практична частина:
• Завдання: дібрати прикметники до іменників (учні працюють у зошитах).
• Робота в парах: один учень називає іменник, а інший добирає до нього прикметник.
5. Інтерактивна гра:
• Гра “Описуй!” Учні по черзі називають прикметники, які підходять до різних іменників.
6. Рефлексія та підсумок:
• Вчитель підсумовує важливість прикметників у нашій мові, адже вони допомагають зробити мовлення точнішим і яскравішим.
7. Домашнє завдання:
• Написати коротке описове речення з 5 прикметниками і 5 іменниками.
Тема 3. Дієслово
Урок 3: Дієслово як частина мови. Часи дієслова
Мета:
• Ознайомити учнів з поняттям дієслова.
• Навчити розпізнавати дієслова в різних часах (теперішній, минулий, майбутній).
Хід уроку:
1. Організаційний момент
• Оголошення теми та завдань уроку.
2. Актуалізація знань:
• Бесіда: що таке дієслово? Які дії можуть виконувати предмети?
• Учні називають дієслова з попередніх знань.
3. Вивчення нового матеріалу:
• Вчитель пояснює, що дієслово означає дію предмета і змінюється за часами (теперішній, минулий, майбутній).
• Приклади на дошці: читати (теп. час), читав (мин. час), читатиму (майб. час).
4. Практична частина:
• Завдання: розпізнати дієслова в тексті та визначити їхній час.
• Учні в парах розподіляють дієслова на теперішній, минулий та майбутній часи.
5. Інтерактивна гра:
• Гра “Зміни час”. Учитель називає дієслово, а учні повинні змінити його на інший час (з минулого на теперішній або майбутній).
6. Рефлексія та підсумок:
• Учні обговорюють, як час дієслова змінює зміст речення.
• Вчитель підсумовує, що розуміння часу дієслів допомагає правильно описувати дії в різних ситуаціях.
7. Домашнє завдання:
• Виписати 5 дієслів у трьох різних часах (теперішньому, минулому та майбутньому).
Тема 4. Будова слова
Урок 4: Основні частини слова (корінь, префікс, суфікс)
Мета:
• Навчити учнів визначати основні частини слова: корінь, префікс, суфікс.
• Ознайомити з роллю кожної частини в слові.
Хід уроку:
1. Організаційний момент
• Оголошення теми та мети уроку.
2. Актуалізація знань:
• Бесіда: що таке слово? З яких частин воно може складатися?
3. Вивчення нового матеріалу:
• Вчитель пояснює будову слова, демонструє, як виділяти корінь, префікс та суфікс.
• Приклади на дошці: перед-ліс-ок, з-ліс-ний.
4. Практична частина:
• Завдання: розібрати кілька слів на частини (учні працюють в парах або групах).
5. Інтерактивна гра:
• Гра “Склади слово”. Учням даються окремі корені, префікси та суфікси, вони повинні скласти нові слова.
6. Рефлексія та підсумок:
• Учні обговорюють, як префікс і суфікс змінюють значення слова.
7. Домашнє завдання:
• Розібрати на частини кілька слів за допомогою правил з уроку.
Ці уроки покликані допомогти учням розвивати не лише граматичні навички, але й творче мовлення, використовуючи інтерактивні методи та вправи